Idag är jag ledsen för att...

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sonen kom och berättade att han hittat ett av de tre marsvinen död i sin uteplats...

Beklagar.

Det är sorgligt, men även små husdjur blir familjemedlemmar.
Mina barn hade råttor som husdjur när dom var små, jag var aldrig speciellt förtjust i dom, men lika förbaskat var det ledsamt när dom dog.

Sedan jag och exet separerade och hon tog hundarna med sig (det var hennes hundar) så svor jag på att jag aldrig skulle skaffa husdjur igen just av den anledningen.
Sedan fick jag en hund i knäet, den var redan omplacerad flera gånger och med en del problem, så alternativet hade varit avlivning.
Han är ett utmärkt sällskap, han får mig att röra på mig även dom dagar vädret är ruskigt.

Jag bävar dock för den dagen det ska tas adjö, den här gången kommer att vara jobbig

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ledsen... uppgiven... förbannad...osäker på vilket begrepp som är mest passande.

Upptäckte en rötskada på det relativt nyinköpta huset som nu visat sig vara betydligt värre än befarat. Står nu inför scenarier som kan innebära omfattande rivning och återuppbyggnad av svåråtkomliga konstruktioner, lägga massor av egen tid/och eller pengar på arbetet och möjligen också tvingas dra igång en energikrävande juridisk process mot en person som jag egentligen betraktar som moraliskt oskyldig och där bevisläget dessutom är snårigt och svårbedömt.

Fuck! :huvet :cry:😞

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Dolda-fel försäkring?
Japp, Svensk Fastighetsförmedlings och Anticimex ökända Varudeklarerat-försäkring. Anmälde skada till dem och de svarade på juristspråk: "fuck you, vi äger dig".

De har gjort precis sådana där små noteringar om risker som finns rutinmässigt i princip i alla besiktningsprotokoll, för att hävda att de kan friskriva sig från ansvar, men samtidigt lugna köparen och ge sken av att det enbart rör sig om mindre saker. Fick även lugnande ord av besiktningsteknikern när jag fick genomgång av protokollet.

Sannolikt handlar det om en kombination - risker som de tagit upp och som orsakat begränsade skador, men samtidigt mer omfattande dolda fel som varit ursprungliga och medvetet dolda av förrförra ägaren, men där det är helt hopplöst för mig att bevisa att det är så.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
R1200GS , MT09 , Bäbis Ninja.. och en jävla massa mc under 40+år :)
Ledsen... uppgiven... förbannad...osäker på vilket begrepp som är mest passande.

Upptäckte en rötskada på det relativt nyinköpta huset som nu visat sig vara betydligt värre än befarat. Står nu inför scenarier som kan innebära omfattande rivning och återuppbyggnad av svåråtkomliga konstruktioner, lägga massor av egen tid/och eller pengar på arbetet och möjligen också tvingas dra igång en energikrävande juridisk process mot en person som jag egentligen betraktar som moraliskt oskyldig och där bevisläget dessutom är snårigt och svårbedömt.

Fuck! :huvet :cry:😞
Stackare...har ju jobbat snart 40 år i branschen. Som Snickare!.. Så om du vill ha tips så är jag här!....:)

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Stackare...har ju jobbat snart 40 år i branschen. Som Snickare!.. Så om du vill ha tips så är jag här!....:)
Tack! Ja, mitt dilemma är att jag inte känner någon som är byggtekniskt kunnig och jag har kört fast i beslutsfattandet. Har bokat in en besiktningsman/byggingenjör som skall vara en av Sveriges mest kunniga så det kommer förhoppningsvis ge ett bra beslutsunderlag, även om det kostar en slant.

Svåranalyserat med äldre hus som är tillbyggt i omgångar. Röta i offerbräda och nederkant ytterpanel. Rivit bort panel, tilläggsisolering och sågat av nederkant på gammal panel och ruttet material (det mesta pulvriseras när man tar i det). Rötskada i nederdel av inre plankvägg och ytterkant av vad som ser ut som utstickande golvreglar. Kan inte se hur det ser ut bakom utan att riva bort nedre plank (gissningsvis bärande) och/eller riva upp golv i köket. Krypgrund under, men delvis på berg så delar av konstruktionen oåtkomlig underifrån.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Beklagar.

Det är sorgligt, men även små husdjur blir familjemedlemmar.
Mina barn hade råttor som husdjur när dom var små, jag var aldrig speciellt förtjust i dom, men lika förbaskat var det ledsamt när dom dog.

Sedan jag och exet separerade och hon tog hundarna med sig (det var hennes hundar) så svor jag på att jag aldrig skulle skaffa husdjur igen just av den anledningen.
Sedan fick jag en hund i knäet, den var redan omplacerad flera gånger och med en del problem, så alternativet hade varit avlivning.
Han är ett utmärkt sällskap, han får mig att röra på mig även dom dagar vädret är ruskigt.

Jag bävar dock för den dagen det ska tas adjö, den här gången kommer att vara jobbig
Ja det är inte kul. Ena dagen finns de där och nästa är de borta och man tillåts inte sörja på samma sätt som om det gällde en person.

Det är en ansenlig djurkyrkogård här hemma under träden bakom huset. Och samma hos svärföräldrarna där bla vår hund sedan 15 år nu vilar. Hundar är nog det som känns mest...

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Tack! Ja, mitt dilemma är att jag inte känner någon som är byggtekniskt kunnig och jag har kört fast i beslutsfattandet. Har bokat in en besiktningsman/byggingenjör som skall vara en av Sveriges mest kunniga så det kommer förhoppningsvis ge ett bra beslutsunderlag, även om det kostar en slant.

Svåranalyserat med äldre hus som är tillbyggt i omgångar. Röta i offerbräda och nederkant ytterpanel. Rivit bort panel, tilläggsisolering och sågat av nederkant på gammal panel och ruttet material (det mesta pulvriseras när man tar i det). Rötskada i nederdel av inre plankvägg och ytterkant av vad som ser ut som utstickande golvreglar. Kan inte se hur det ser ut bakom utan att riva bort nedre plank (gissningsvis bärande) och/eller riva upp golv i köket. Krypgrund under, men delvis på berg så delar av kons

Svåranalyserat med äldre hus som är tillbyggt i omgångar. Röta i offerbräda och nederkant ytterpanel. Rivit bort panel, tilläggsisolering och sågat av nederkant på gammal panel och ruttet material (det mesta pulvriseras när man tar i det). Rötskada i nederdel av inre plankvägg och ytterkant av vad som ser ut som utstickande golvreglar. Kan inte se hur det ser ut bakom utan att riva bort nedre plank (gissningsvis bärande) och/eller riva upp golv i köket. Krypgrund under, men delvis på berg så delar av konstruktionen oåtkomlig und

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Ja det är inte kul. Ena dagen finns de där och nästa är de borta och man tillåts inte sörja på samma sätt som om det gällde en person.

Jag anser att man får det, men jag har iofs mer empati mot djur än mot många människor.

Hundar erbjuder dessutom en form av villkorslös kärlek som inte finns i människosläktet.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
@Nikehaj Vet inte om du försökte svara, men det blev något fel för jag ser bara citeringen av mitt eget inlägg.

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj

Svåranalyserat med äldre hus som är tillbyggt i omgångar. Röta i offerbräda och nederkant ytterpanel. Rivit bort panel, tilläggsisolering och sågat av nederkant på gammal panel och ruttet material (det mesta pulvriseras när man tar i det). Rötskada i nederdel av inre plankvägg och ytterkant av vad som ser ut som utstickande golvreglar. Kan inte se hur det ser ut bakom utan att riva bort nedre plank (gissningsvis bärande) och/eller riva upp golv i köket. Krypgrund under, men delvis på berg så delar av konstruktionen oåtkomlig underifrån.
Behöver inte alls va så omfattande jobb! Inte måla fan på vägg i förväg :tummenupp

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Behöver inte alls va så omfattande jobb! Inte måla fan på vägg i förväg :tummenupp
Jag hoppas förstås det. Men nu är det bortom vad jag själv kan bedöma. Hoppas besiktningsmannens bedömning blir klargörande.

Har en div bilder och beskrivning men vill inte lusa ner tråden med dem. Om du vill kolla kan jag skicka via pm i såna fall. Förväntar mig absolut inget utlåtande eller nåt, men kanske kan du iaf avgöra om "tumme upp" skall kvarstå efter att du även sett bilder på eländet?

Nikehaj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Aug 2009
Hoj
Jag hoppas förstås det. Men nu är det bortom vad jag själv kan bedöma. Hoppas besiktningsmannens bedömning blir klargörande.

Har en div bilder och beskrivning men vill inte lusa ner tråden med dem. Om du vill kolla kan jag skicka via pm i såna fall. Förväntar mig absolut inget utlåtande eller nåt, men kanske kan du iaf avgöra om "tumme upp" skall kvarstå efter att du även sett bilder på eländet?
skicka du...:tummenupp

Rockmorsan

Långsamtgående fordon
Gick med
28 Aug 2011
Hoj
Suzuki gsx-s1000fz

Det är en ansenlig djurkyrkogård här hemma under träden bakom huset. Och samma hos svärföräldrarna där bla vår hund sedan 15 år nu vilar. Hundar är nog det som känns mest...
Ja fy...
Mer än två år sen jag fick avliva min hund. Känns som igår. Pratar med han högt varje dag, besökare tycker jag är helt galen. Men han är med mig här, känns som han fortfarande möter mig i dörren när jag kommer hem o viftar så där glatt med hela kroppen. Faan vad jag älskar det där lilla skruttet.

Precis skaffat katt... Söt men ändå inte alls samma. Men det kommer nog. Vågade mig inte på hund tyvärr även om jag längtat efter hund hela mitt liv. Har man inte så många människor i sin inre krets så är ju husdjur något riktigt bra för psykiska måendet. Hund verkar vara det människan relaterar sig själv bäst med, människans bästa vän heter det ju.

1000006091.jpg

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...