Idag är jag ledsen för att...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Dessutom, om man köper tillsammans med en kvinna så spelar inte skicket på ytskikt och rostfria vitvaror någon roll, det ska rivas ut och göras om i en annan nyans lika fullt.

Sedan ska det hängas upp krimskrams på väggarna tills det ser ut som man har skjutit hagelbössa inomhus, och sedan ska det göras om igen för att det ser slitet ut.

Vitvaror ska vara vita, det hörs på namnet.
Vitt är aldrig senaste modet, men dom blir inte omoderna heller.
Om man tar hem en thailändska så räknas det alltså inte som vitvara!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Appropå rostfria vitvaror såg jag en tjej som wrappade sitt kylskåp för att byta färg på det.

Bil-wrap finns ju i alla möjliga färger, hon valde någon candy-röd.
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Appropå rostfria vitvaror såg jag en tjej som wrappade sitt kylskåp för att byta färg på det.

Bil-wrap finns ju i alla möjliga färger, hon valde någon candy-röd.

Det är väl egentligen en genial idé. Att slänga ut fungerande vitvaror är inte hållbart i de flesta fall.

Att lägga på en film får man känslan av nya produkter med bara en rulle vinyl spenderad.

Greta likes!
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Man konkurrerar med folk som har mer pengar (lånade) än vett, helt enkelt. Surt sa bull.
Jo tack, det märktes när vi budade på speciellt en av stugorna i somras. Var Stockholmare med bla och en helt annan budget. Platsen är iofs det viktigaste, men priset gick fullständigt bananas.

Själv så ser man konstruktionsfel, mögel och rötskador och räknar ihop antal hundra tusen som måste läggas förutom arbetet. Men många har mer pengar än förstånd.

Vi hade dock turen längre norrut när det bara var lokalbefolkning och tittade utom mig och det var slitna ytskikt (fast som på riktigt inte betyder något), så ett guldläge och fick det för begärt utgångspris. Tack för den liksom!
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Det är väl egentligen en genial idé. Att slänga ut fungerande vitvaror är inte hållbart i de flesta fall.

Att lägga på en film får man känslan av nya produkter med bara en rulle vinyl spenderad.

Greta likes!

Nej, det är verkligen inte hållbart, men som en liten tröst så håller inte vitvaror lika länge nuförtiden, så man får kasta dom för att dom är trasiga efter 5år istället.

Jo, att byta useende med en vinylfilm gör ju att man kan behålla sina rostfria vitvaror långt efter att man har skaffat barn och ruttnat på att putsa bort fingeravtryck.
Nu är väl inte dom olika bilfärgerna något jag skulle vilja ha på kylen heller, men det finns ju alltid vit vinyl....
 

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Nej, det är verkligen inte hållbart, men som en liten tröst så håller inte vitvaror lika länge nuförtiden, så man får kasta dom för att dom är trasiga efter 5år istället.

Jo, att byta useende med en vinylfilm gör ju att man kan behålla sina rostfria vitvaror långt efter att man har skaffat barn och ruttnat på att putsa bort fingeravtryck.
Nu är väl inte dom olika bilfärgerna något jag skulle vilja ha på kylen heller, men det finns ju alltid vit vinyl....

Finns tydligen redan en marknad för vitvarufoliering.
På samma sätt som att man har en tavla på väggen kan man ju ha en utsmyckad kyl och frys.
898e8bb712e5ee2d1ec042b413fdd2c8.jpg
97ff0ed7634ab028a244e3fb3897a39e.jpg
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
De jobbiga beskeden som jag inte vill ha fortsätter... Fick svar på analysen av min rötskada. Det är brunröta, men det fanns ingen rötsvamp kvar i provet, så det går inte att säga om det är orsakat av äkta hussvamp. Utseendet på rötskadan gör att det inte kan uteslutas att det är äkta hussvamp, men det finns även andra rötsvampar som kan ge liknande utseende på angreppet. Så egentligen vet jag inte mer än innan analysen och måste ändå fatta beslut om hur jag går vidare.

Skillnaden är att i det ena fallet krävs mycket omfattande åtgärd av experter med sanering och extra rivning och lär kosta en förmögenhet, i andra fallet kan jag troligen åtgärda det själv genom att bara byta skadat virke. Utgår jag från att det är ena fallet, men fattar fel beslut har jag lagt en förmögenhet i onödan. Utgår jag istället från andra fallet, men har fel så kanske rötan sprids vidare, äter upp andra delar av huset och kostar mig två förmögenheter i slutändan.

Svårt
 
Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
..KFF och Blåvitt...vad fan gör ni?!
Igår hade Sievert Öholm förstärkt vilket som av de lagen : (
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
De jobbiga beskeden som jag inte vill ha fortsätter... Fick svar på analysen av min rötskada. Det är brunröta, men det fanns ingen rötsvamp kvar i provet, så det går inte att säga om det är orsakat av äkta hussvamp. Utseendet på rötskadan gör att det inte kan uteslutas att det är äkta hussvamp, men det finns även andra rötsvampar som kan ge liknande utseende på angreppet. Så egentligen vet jag inte mer än innan analysen och måste ändå fatta beslut om hur jag går vidare.

Skillnaden är att i det ena fallet krävs mycket omfattande åtgärd av experter med sanering och extra rivning och lär kosta en förmögenhet, i andra fallet kan jag troligen åtgärda det själv genom att bara byta skadat virke. Utgår jag från att det är ena fallet, men fattar fel beslut har jag lagt en förmögenhet i onödan. Utgår jag istället från andra fallet, men har fel så kanske rötan sprids vidare, äter upp andra delar av huset och kostar mig två förmögenheter i slutändan.

Svårt
Bara att börja och bryta upp så att du får mer koll på hur det ser ut innan du fattar ytterligare beslut.
Hoppas att det är mindre skadat än katastrof, kör torkfläkt med försiktighet så att det inte börjar brinna och se upp så att du inte skadar nån elkabel som sen börjar som en glödbrand. :devilish:
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Bara att börja och bryta upp så att du får mer koll på hur det ser ut innan du fattar ytterligare beslut.
Hoppas att det är mindre skadat än katastrof, kör torkfläkt med försiktighet så att det inte börjar brinna och se upp så att du inte skadar nån elkabel som sen börjar som en glödbrand. :devilish:
Ja, än så länge är allt rötskadat material snustorrt och faller i princip samman i sågspån när man rotar i det, så behöver inte köra torkfläkt som det ser ut nu. Återstår väl att dels riva bort delar av syll/plankstomme så det går att se hur det ser ut i bjälklag under köket, dels riva upp golv från insidan i ett förrådsutrymme och inspektera från insidan.

Tror jag kommer ha som strategi att om jag inte hittar något bevis på aktivt angrepp av äkta hussvamp (fruktkropp eller mycel som jag kan skicka på analys) utgår jag från att jag kan byta i huvudsak det skadade materialet, med viss marginal, ev spruta på boracol som extra skydd och givetvis förhindra att fukt kan ta sig in fortsättningsvis.

Det jobbiga är att vintern börjar närma sig och jag behöver vänta in en besiktningsman/byggnadsingenjör om ett par veckor för dels underlag att ev gå vidare juridiskt mot säljare och/eller via försäkringsbolag, dels få råd hur jag skall laga det byggnadstekniskt. Så det får nog bli att sätta igen väggen provisoriskt inför vintern så jag har isolering och skydd mot skadedjur och så får jag reparera permanent till våren.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Går det inte på dolda fel försäkring?
De där försäkringarna är helt värdelösa. Har anmält dit, men fått avslag. Fanns en notering i besiktningsprotokollet om en felaktigt konstruerad offerbräda som de använder för att friskriva sig ansvar. Offerbrädan har sannolikt mycket riktigt orsakat röta i underkant i yttersta panelen, men jag är också rätt säker på att det funnits en äldre och betydligt mer omfattande rötskada som en tidigare ägare struntat i att åtgärda utan byggt för allt med ny panel. Det svåra är hur jag skall kunna bevisa det, och det kan bli rejält kostsamt att driva frågan i domstol om man förlorar.
 

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Ort
nybro
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
Går det inte på dolda fel försäkring?
Jag hjälpte min syster och hennes kille att flytta när dom köpte hus. Det första jag märkte när kommer in speciellt i ett rum var att det luktar kattpiss men det tyckte ingen annan.
Men jag tyckte att det var lustigt att just bara det rummet var nymålade väggar och nytt parkettgolv.

Efter ett tag så märkte dom att jag hade rätt slutade med att fick riva upp och byta spånskive golvet och isolering samt gipsväggen en meter upp.

Mäklaren var långt ifrån samarbets villig besiktningsmannen lika så. Skulle dom få något för doldafel så hade dom behövt ta gamla ägaren till rätten. Så dom fixade det själva blev bara lite byggmaterial.

Så besiktning och mäklare och försäkring är inte mycket att luta sig emot om man får problem
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag hjälpte min syster och hennes kille att flytta när dom köpte hus. Det första jag märkte när kommer in speciellt i ett rum var att det luktar kattpiss men det tyckte ingen annan.
Men jag tyckte att det var lustigt att just bara det rummet var nymålade väggar och nytt parkettgolv.

Efter ett tag så märkte dom att jag hade rätt slutade med att fick riva upp och byta spånskive golvet och isolering samt gipsväggen en meter upp.

Mäklaren var långt ifrån samarbets villig besiktningsmannen lika så. Skulle dom få något för doldafel så hade dom behövt ta gamla ägaren till rätten. Så dom fixade det själva blev bara lite byggmaterial.

Så besiktning och mäklare och försäkring är inte mycket att luta sig emot om man får problem
Nej, huvudsakliga syftet med de där försäkringarna är att få försäljningen att gå fort - de har noll egentligt värde för köparen. Efter att ha sett hur många besiktningsprotokoll som helst under 10 års husletande kan jag konstatera att besiktningsprotokollen aldrig tar upp något verkligt allvarligt problem. Däremot förekommer regelmässigt liknande standardmässiga skrivningar om småskavanker som tas upp som risker eller förslag om fördjupad undersökning - de brukar tonas ner av besiktningsman (om man får en genomgång) och skulle man ändå vilja undersöka närmare krävs förstörande undersökning som inte säljaren går med på, samtidigt som det är en stress från mäklaren att skriva på kontraktet omedelbart.

Det är tydligt att hela upplägget går ut på att vagga in köparen i en falsk trygghet, samtidigt som skrivningarna i protokollen om strategiskt utvalda områden i huset effektivt eliminerar möjligheten för köparen att kunna åberopa dolt fel i något sammanhang.

Egentligen borde det som i andra länder vara lag på att köparen alltid skall göra en egen besiktning (och få tid till detta) innan affären helt går i lås. Det hade undvikit mycket av denna problematik.
 

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Göinge Fridhem/ Kristianstad
Hoj
Tösernas leksaker,
Nej, huvudsakliga syftet med de där försäkringarna är att få försäljningen att gå fort - de har noll egentligt värde för köparen. Efter att ha sett hur många besiktningsprotokoll som helst under 10 års husletande kan jag konstatera att besiktningsprotokollen aldrig tar upp något verkligt allvarligt problem. Däremot förekommer regelmässigt liknande standardmässiga skrivningar om småskavanker som tas upp som risker eller förslag om fördjupad undersökning - de brukar tonas ner av besiktningsman (om man får en genomgång) och skulle man ändå vilja undersöka närmare krävs förstörande undersökning som inte säljaren går med på, samtidigt som det är en stress från mäklaren att skriva på kontraktet omedelbart.

Det är tydligt att hela upplägget går ut på att vagga in köparen i en falsk trygghet, samtidigt som skrivningarna i protokollen om strategiskt utvalda områden i huset effektivt eliminerar möjligheten för köparen att kunna åberopa dolt fel i något sammanhang.

Egentligen borde det som i andra länder vara lag på att köparen alltid skall göra en egen besiktning (och få tid till detta) innan affären helt går i lås. Det hade undvikit mycket av denna problematik.
Jag anlitade en oberoende besiktningsman jag aldrig haft att göra med i mitt yrkesliv ( som jag fått rekommendationer om) när vi köpte huset. Då snackar vi om hus som då för 19 år sen köptes för 380000.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag anlitade en oberoende besiktningsman jag aldrig haft att göra med i mitt yrkesliv ( som jag fått rekommendationer om) när vi köpte huset. Då snackar vi om hus som då för 19 år sen köptes för 380000.
Ja, det är ju det man helst vill göra. Gjorde det på det första huset jag köpte och det resulterade i att jag hävde köpet via besiktningsklausul pga. det som upptäcktes. Men på de senaste årens bostadsmarknad har det där varit rätt svårt att få till, i synnerhet i delar av landet där marknaden varit som hetast. Man har i princip haft att välja på att skriva på inom något dygn eller att låta nästa köpare i kön få huset. Besiktningsklausuler har det funnits en ovilja mot. Så har det varit för de flesta jag känner som köpt hus senaste åren.
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top