Själv föredrar jag skriftlig kommunikation alla dagar i veckan av flera olika anledningar. Dels får man tid på sig att tänka till och tänka om angående vilket budskap man vill förmedla och sättet man vill förmedla det på, och dessutom har man skriftlig bekräftelse på vad som sagts ifall man behöver gå igenom det någon gång i framtiden. Ibland (eller rentav ofta) när jag pratat med någon i realtid, både i telefon men också öga mot öga, så känner jag efteråt att "fan, varför sa jag inte så/det/på det sättet för??". Kommunicerar vi skriftligen har jag gott om tid på mig att tänka igenom vad du har sagt, vad jag vill svara och på vilket sätt jag vill lägga fram det, och skulle det uppstå en tvist om vad som sagts så är det lätt att gå tillbaka och kolla hur det faktiskt ligger till. Enligt min åsikt så är dessa fördelar oftast övervägande positiva, även om saker och ting ibland tar lite längre tid. Men om det inte rör något fruktansvärt brådskande så föredrar jag att ta god tid på mig, hellre än att det går fort och blir fel någonstans.
Om det nu Är bråttom så tar det ju inte jättelång tid att skicka ett sms med texten "hej, behöver diskutera detta med dig ASAP, ring mig alt. svara när jag ringer", då vet jag iallafall vad det rör och vem som ringer. Ett okänt nummer som ringer upp kan ju vara precis vad fan som helst, telefonförsäljning, bedrägeri och fan vet allt. Gör möjligtvis ett undantag om jag själv sökt vård eller kontakt med någon myndighet eller motsvarande som kan komma att ringa upp från dolt nummer, då förväntar jag mig att ett dolt nummer kan komma att ringa upp i närtid och då är jag mer benägen att svara (och är också beredd att lägga på direkt om personen i andra luren inte omedelbart identifierar sig som representant för den/det jag själv sökt kontakt med).
Om du inte har någonting som jag aktivt söker, information, en vara, hjälp eller dylikt, så vill jag antagligen inte prata med dig om jag inte tvunget måste. Om du nödvändigtvis vill prata med mig fastän jag inte ser någon anledning att prata med dig, skicka då ett sms och berätta vem du är och vad det gäller så kan jag ta ställning till huruvida jag är villig att gå dig till mötes eller ej.