Att jämföra antal hojar är irrelevant(10% av fordonsparken etc) då det inte säger något. Ska den statistiken ge nåt så måste man börja jämföra antalet mil en hojtyp rullar per år. Står en hoj i ett garage och går 0 mil dvs ingen risk för olycka så räknas den ändå. Det gäller även omvänt.
Slår man ihop dom andra kategorierna inom mc förutom sporthoj så hamnar man ungefär på 40% med. Vet inte om det är så enorm skillnad mellan sporttouring, touring och standard. Beroende på hur man klassar så kan man visa lite vad man vill i vanlig statistik ordning. Supersporthojar orsakar mycket skador men samtidigt så kostar det rejält mycket mer att försäkra en sporthoj kontra dom andra kategorierna. I slut ändan så vill försäkringsbolagen tjäna pengar så oavsett vad man säger och tycker och tänker så kommer dom ändå alltid vinna i slutändan om man ska spela med raka rör.
Vad vill du ha sagt med det.
Om man kollar på statistiken så säger den att Sporthojarna står för mindre än 10% av totala antalet motorcyklar men står för drygt 40% av olyckorna.
Om man lägger ihop övriga hojar så får man också drygt 40% säger du? Nej. Du borde få knappt 60%.
Det innebär att resterande drygt 90% av hojarna står för knappt 60% av olyckorna.
Det är ju ganska enkel matematik. En hojtyp står för 10% av hojarna men 40% av olyckorna.
Resterande tillsammans står för 90% av hojarna men för knappt 60% av olyckorna.
Om jag räknar på just dom jämna och fina siffrorna så ger det att statistiskt sett så är det ur försäkringsbolagets perspektiv 6-7 gånger så hög sannolikhet att en hoj blir inblandad i en olycka om hojen är en sporthoj. Om vi då bortser från dyra kåpor och liknande och bara kollar på kostnader för rehabilitering av skadade och liknande samt utgår från att det kostar ungefär lika mycket att ersätta en hoj oavsett hojtyp så ska en Supersport kosta ca 6-7 gånger så mycket att försäkra som snittet av andra hojar.
Min hoj är då relativt lagom med sina 80 hästar och går som lätt touring. Den kostar 6000-7000 att försäkra. En sporthoj ska då kosta 6-7 gånger så mycket att försäkra vilket blir någonstans mellan 40 000 - 50 000.
Sedan säger du att man måste ta hänsyn till körsträckan också. Mitt svar på det är att det troligen skulle göra statistiken ännu sämre för sporthojarna. Dom flesta jag vet som kör supersport kör i stort sett bara om det är fint väder och dom ger sig bara ut på kortare turer på kanske upp till 10 mil eller så.
Dom flesta jag känner som kör andra hojar kör även om det regnar så länge det bara är någorlunda varmt och ger sig gärna iväg på betydligt längre körningar.
Så jag tror att tar man hänsyn till körsträckan så står nog sporthojarna för kanske 5% av trafikarbetet men över 40% av olyckorna. Men det är ren spekulation från min sida. Och jag misstänker att anledningen till att det inte finns några sådana siffror i rapporten är att det inte finns någon tillförlitlig statstik på det.