IF Avslutar Triumphs Märkesförsäkring

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Att jämföra antal hojar är irrelevant(10% av fordonsparken etc) då det inte säger något. Ska den statistiken ge nåt så måste man börja jämföra antalet mil en hojtyp rullar per år. Står en hoj i ett garage och går 0 mil dvs ingen risk för olycka så räknas den ändå. Det gäller även omvänt.

Slår man ihop dom andra kategorierna inom mc förutom sporthoj så hamnar man ungefär på 40% med. Vet inte om det är så enorm skillnad mellan sporttouring, touring och standard. Beroende på hur man klassar så kan man visa lite vad man vill i vanlig statistik ordning. Supersporthojar orsakar mycket skador men samtidigt så kostar det rejält mycket mer att försäkra en sporthoj kontra dom andra kategorierna. I slut ändan så vill försäkringsbolagen tjäna pengar så oavsett vad man säger och tycker och tänker så kommer dom ändå alltid vinna i slutändan om man ska spela med raka rör.

Vad vill du ha sagt med det.
Om man kollar på statistiken så säger den att Sporthojarna står för mindre än 10% av totala antalet motorcyklar men står för drygt 40% av olyckorna.
Om man lägger ihop övriga hojar så får man också drygt 40% säger du? Nej. Du borde få knappt 60%.
Det innebär att resterande drygt 90% av hojarna står för knappt 60% av olyckorna.

Det är ju ganska enkel matematik. En hojtyp står för 10% av hojarna men 40% av olyckorna.
Resterande tillsammans står för 90% av hojarna men för knappt 60% av olyckorna.
Om jag räknar på just dom jämna och fina siffrorna så ger det att statistiskt sett så är det ur försäkringsbolagets perspektiv 6-7 gånger så hög sannolikhet att en hoj blir inblandad i en olycka om hojen är en sporthoj. Om vi då bortser från dyra kåpor och liknande och bara kollar på kostnader för rehabilitering av skadade och liknande samt utgår från att det kostar ungefär lika mycket att ersätta en hoj oavsett hojtyp så ska en Supersport kosta ca 6-7 gånger så mycket att försäkra som snittet av andra hojar.
Min hoj är då relativt lagom med sina 80 hästar och går som lätt touring. Den kostar 6000-7000 att försäkra. En sporthoj ska då kosta 6-7 gånger så mycket att försäkra vilket blir någonstans mellan 40 000 - 50 000.

Sedan säger du att man måste ta hänsyn till körsträckan också. Mitt svar på det är att det troligen skulle göra statistiken ännu sämre för sporthojarna. Dom flesta jag vet som kör supersport kör i stort sett bara om det är fint väder och dom ger sig bara ut på kortare turer på kanske upp till 10 mil eller så.
Dom flesta jag känner som kör andra hojar kör även om det regnar så länge det bara är någorlunda varmt och ger sig gärna iväg på betydligt längre körningar.

Så jag tror att tar man hänsyn till körsträckan så står nog sporthojarna för kanske 5% av trafikarbetet men över 40% av olyckorna. Men det är ren spekulation från min sida. Och jag misstänker att anledningen till att det inte finns några sådana siffror i rapporten är att det inte finns någon tillförlitlig statstik på det.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Nu är det inte en R vi talar om, utan en vanlig 675-se från 2012. inköpspris strax över 70 papp. För att det ska vara lönsamt att överhuvudtaget försäkra hojen så måste jag klota den totalt under sommaren 2013, annars har jag köpt hojen en gång till av försäkringsbolaget... Det tycker jag då inte känns rimligt för fem öre, hade det funnits statistiska belägg för att man totalkvaddar en hoj varannat år så hade det inte funnits några hojar från 90talet kvar.

Fast det resonemanget bygger på att du har en försäkring som inte ersätter något annat än din kvaddade hoj om du kör åt skogen.
Mig veterligen så ska försäkringen betala en del rehabilitering och kostnader i samband med detta, skadad utrustning och en hel del annat.

Dom 70 000 som din hoj kostar är den lilla kostnaden i sammanhanget så ditt uttalande är egentligen bara relevant om din hoj blir stulen och inte inblandad i en olycka.
Ett vårddygn om du bara bli inlagd för observation kostar ca 5000 kr. Ett dygn på intensivvård kostar dryga 10 000 kr.
Snittkostnaden för vård av en svårt skadad efter trafikolycka är ca 180 000 kr.
Om du blir lindrigt skadad och kanske bara behöver lite gips och några stygn så kostar det lite över 30 000.
Om vi antar att du har full skyddsutrustning så ersätts även den och det är ju i många fall en totalkostnad av närmare 20 000 om du har fullvärdesförsäkring.
Men även dom siffrorna utgår ifrån att ingen annan blir skadad och ingen annan egendom heller.
Är det inte en singelolycka eller man kör in i något så kan det ju vara fler skadade och kanske kostnader för egendom som körts på och då ska ju dom kostnaderna läggas på.

Men om vi räknar med att du klotar med hojen och ingen annan blir inblandad så innebär det att om du klarar dig lindrigt undan så kostar det 50 000 om hojen är oskadd. Om hojen behöver lösas in så är kostnaden istället 120 000. Det blir trots allt några års försäkring.
Är det en svår olycka så är kostnaden istället 300 000. Och då bortser jag ifrån eventuella kvarstående kostnader i form av sådana som behöver vård under resten av livet.
Och då har jag ju räknat på det som ska täckas av den delen av försäkringen som inte är stöld, glas osv.

Hojolyckor leder ofta till personskador och personskador kostar mycket pengar. Det är en del av anledningen till att försäkringen kan te sig onödigt dyr.

Jag säger inte att försäkringsbolagen inte gör vinst. för det gör dom. Ganska mycket också. Men om man tror att sporthojarna inte orsakar kostnader så har man fel.
Jag tror snarast att jag med min premie får sponsra sporthojarna lite och det är jag inte ett dugg glad över. Jag tycker att dom ska bära sina egna kostnader.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Fast det resonemanget bygger på att du har en försäkring som inte ersätter något annat än din kvaddade hoj om du kör åt skogen.
Mig veterligen så ska försäkringen betala en del rehabilitering och kostnader i samband med detta, skadad utrustning och en hel del annat.

Dom 70 000 som din hoj kostar är den lilla kostnaden i sammanhanget så ditt uttalande är egentligen bara relevant om din hoj blir stulen och inte inblandad i en olycka.
Ett vårddygn om du bara bli inlagd för observation kostar ca 5000 kr. Ett dygn på intensivvård kostar dryga 10 000 kr.
Snittkostnaden för vård av en svårt skadad efter trafikolycka är ca 180 000 kr.
Om du blir lindrigt skadad och kanske bara behöver lite gips och några stygn så kostar det lite över 30 000.
Om vi antar att du har full skyddsutrustning så ersätts även den och det är ju i många fall en totalkostnad av närmare 20 000 om du har fullvärdesförsäkring.
Men även dom siffrorna utgår ifrån att ingen annan blir skadad och ingen annan egendom heller.
Är det inte en singelolycka eller man kör in i något så kan det ju vara fler skadade och kanske kostnader för egendom som körts på och då ska ju dom kostnaderna läggas på.

Men om vi räknar med att du klotar med hojen och ingen annan blir inblandad så innebär det att om du klarar dig lindrigt undan så kostar det 50 000 om hojen är oskadd. Om hojen behöver lösas in så är kostnaden istället 120 000. Det blir trots allt några års försäkring.
Är det en svår olycka så är kostnaden istället 300 000. Och då bortser jag ifrån eventuella kvarstående kostnader i form av sådana som behöver vård under resten av livet.

Absolut, den skadade utrustningen ska väl läggas till om jag bestämmer mig för att testa daytonans terrängegenskaper utanför bogan, där kan vi lägga till 10-15000 i mitt fall. minus självrisken - med märkesförsäkringen 6000 på hojen, 6000 på utrustningen = 12000 så i princip ett ut för min utrustning.

Ett besök på akutmottagningen kostar idag ca 300 kr, röntgen ytterligare 150-200, ambulanstransport går på 120 om jag inte minns fel... Det är dessa kostnader som försäkringsbolaget betalar. De 5000, 30000 osv som du talar om landar på skattebetalare, precis som klantiga bilförare, svartjobbande takskottare osv så där betalar vi allt för varandra varesig vi vill eller inte. Att det sedan kostar både samhälle och den enskilda individen som skadar sig eller behöver någon form av vård - thats life, åtminstone i det system vi använder i Sverige idag.

Jag ger dig dock rätt då det gäller de kvarstående menen, de kostar som satan. Dock vet jag inte om jag är beredd att skylla dessa på sporthojsåkarna, vi som styr plastraketer kör ju alltid så satans fort så vi dör? Om vi inte kör Ducati vill säga, det syntes ju tydligt i rapporten. Jag har dock inte kollat den idag och kommer inte ihåg helt hundra, så du får gärna rätta mig om jag har fel, men den behandlar väl bara antalet dödade i trafiken? Eller finns där statistik över svårt skadade som behöver lång rehabilitering och vård långt efteråt? Har svårt att minnas att jag sett något sånt och hur pass mycket av de kostnaderna som försäkringsbolaget står för låter jag vara osagt, men min första tanke för sådana kostnader är Försäkringskassan/skattebetalare.
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
OM det vore Babytona som är anledningen så är det väl bara att göra som Bilsport utan Mc och utesluta den...:va De flesta andra nytillverkade Triumph är ju inte direkt SuperSport, även om det går att köra rejält fort med de flesta.:tungan

Eller göra som man gjorde med storebror Daytona 955, höja premie och självrisk så att det blir mindre dyrt någon annanstans... :rolleyes:

Sen kan man ju undra varför människor går in på Sporthoj.com Forum för alla som kör snabb motorcykel, och ondgör sig över att folk kör Sporthoj... :confused:

Däremot gillar inte jag att folk kör som svin, oavsett vilken hoj de sitter på.

Men jag vet också att hur jag än kör så tycker alltid någon att jag kör för fort eller för sakta, borde kört om eller låtit bli eller på annat vis inte gjort som "den som är bättre" skulle gjort.

Michael Shumacher körde ifrån kåpförsedda literklubbor på bana för några år sedan med en standard Street Triple R så man måste inte ha det värsta för att vara snabb...:D
 

Nash

KUNG Fotpinne! ;)
Gick med
19 Jan 2008
Ort
@ Fornudden!
Hoj
Vilken av alla 10 hojar? =)
Pratade precis med IF och en vanlig säljare berättade precis det Nash har sagt.
efter den 1a februari så kan man täckna en vanlig avställningsbar försäkring men till prislappen av 7600kr i månaden på mig som är 25 år och bosatt strax utanför stockholm.... med märkesförsäkringen kostar det 1400kr i månaden på mig.... 7600kr i månaden = 91k om året :huvet

I TOLD YA!!!!!
7600KR I MÅNADEN........ DEAR GOD!!!!! :huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet:huvet

Vi alla här MÅSTE sprida vidare det här till alla som har sin Triumph oförsäkrad OCH till alla som er som REDAN har en märkesförsäkring men löper ut INNAN Februari 2014
Anledning till det är ju självklart när försäkringen går nu iår så kan man inte förlänga med deras märkesförsäkring längre!

- Ni som har Triumphen oförsäkrad... FÖRSÄKRA DEN INNAN DEN 1 FEB 2013!!!!!

- Ni som har Triumphen försäkrad har ju hojen löpandes på 1 år vilket förmodligen innebär att ER försäkring löper ut nu nångång det här året. För att utnyttja märkesförsäkringen till fullo:
1) BYT ÄGARE PÅ MCn typ NU (GLÖM EJ ATT TECKNA EN FÖRSÄKRING PÅ DEN "NYA" ägaren så ni slipper Trafikförsäkringsföreningens straffavgifter)
2) BYT tillbaka till Er själva med start 31 Januari SAMTIDIGT som ni tecknar IFs märkesförsäkring FRÅN OCH MED 31 Jan!

Ni har extremt kort tid på er att göra detta så PÅ'tt NUUUU!!!!
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Absolut, den skadade utrustningen ska väl läggas till om jag bestämmer mig för att testa daytonans terrängegenskaper utanför bogan, där kan vi lägga till 10-15000 i mitt fall. minus självrisken - med märkesförsäkringen 6000 på hojen, 6000 på utrustningen = 12000 så i princip ett ut för min utrustning.

Ett besök på akutmottagningen kostar idag ca 300 kr, röntgen ytterligare 150-200, ambulanstransport går på 120 om jag inte minns fel... Det är dessa kostnader som försäkringsbolaget betalar. De 5000, 30000 osv som du talar om landar på skattebetalare, precis som klantiga bilförare, svartjobbande takskottare osv så där betalar vi allt för varandra varesig vi vill eller inte. Att det sedan kostar både samhälle och den enskilda individen som skadar sig eller behöver någon form av vård - thats life, åtminstone i det system vi använder i Sverige idag.

Jag ger dig dock rätt då det gäller de kvarstående menen, de kostar som satan. Dock vet jag inte om jag är beredd att skylla dessa på sporthojsåkarna, vi som styr plastraketer kör ju alltid så satans fort så vi dör? Om vi inte kör Ducati vill säga, det syntes ju tydligt i rapporten. Jag har dock inte kollat den idag och kommer inte ihåg helt hundra, så du får gärna rätta mig om jag har fel, men den behandlar väl bara antalet dödade i trafiken? Eller finns där statistik över svårt skadade som behöver lång rehabilitering och vård långt efteråt? Har svårt att minnas att jag sett något sånt och hur pass mycket av de kostnaderna som försäkringsbolaget står för låter jag vara osagt, men min första tanke för sådana kostnader är Försäkringskassan/skattebetalare.

Om jag inte är helt felinformerad så skall trafikförsäkringen betala en del för personskador i samband med trafikolyckor. Det var väl det som var anledningen till att man höjde alla trafikförsäkringar rakt av för något år sedan.
Sen är det ju en hel del andra saker som också hamnar på trafikförsäkringen. Kör du sönder vägräcken, någons staket eller böjer en lyktstolpe så ska ju försäkringen ersätta den skada du orsakat.

Om man dör innan man kommer in till sjukhuset så kostar man väl bara för ambulansutryckningen och sanering på platsen men det är väl inte alltid som det blir så. Det händer ju att folk kör åt helsike och överlever några dygn och då kostar det ju pengar eftersom det ofta brukar innebära att man är ganska svårt skadad och i behov av både kirurgi och intensivvård.
Men det är ju helt klart dom som skadas svårt men överlever med livslånga handikapp som är dyrast för samhället.

Exakta fördelningar mellan hur många som dör på plats, Dör på sjukhuset, överlever med handikapp eller bara gipsas och går hem har jag inte men det finns säkert att få tag på.

Sen tror jag faktiskt att det finns en del i fordonsförsäkringen som ersätter dig för eventuell funktionsnedsättning efter en så kallad ersättningsbar skada. Jag har i alla fall något sådant på min försäkring men jag är osäker på om det är i grundförsäkringen eller om jag lagt till något.

Den rapporten som du läste behandlar ju både dödade och skadade men dom fokuserar ohyggligt mycket mer på dödade. Skadade nämns ju i stort sett bara i förbifarten.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Pratade precis med IF och en vanlig säljare berättade precis det Nash har sagt.
efter den 1a februari så kan man täckna en vanlig avställningsbar försäkring men till prislappen av 7600kr i månaden på mig som är 25 år och bosatt strax utanför stockholm.... med märkesförsäkringen kostar det 1400kr i månaden på mig.... 7600kr i månaden = 91k om året :huvet

Ja, skrattretande.

Det som är ännu mer skrattretande är att pappa ska byta bolag nu på bilen och Vardia (nytt bolag) gav honom 100 kr billigare halvförsäkring jämfört med trafikförsäkring. Ja, premierna är verkligen tagna ur luften!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
...Ett besök på akutmottagningen kostar idag ca 300 kr, röntgen ytterligare 150-200, ambulanstransport går på 120 om jag inte minns fel... Det är dessa kostnader som försäkringsbolaget betalar. De 5000, 30000 osv som du talar om landar på skattebetalare...
...Dock vet jag inte om jag är beredd att skylla dessa på sporthojsåkarna, vi som styr plastraketer kör ju alltid så satans fort så vi dör? Om vi inte kör Ducati vill säga, det syntes ju tydligt i rapporten. Jag har dock inte kollat den idag och kommer inte ihåg helt hundra, så du får gärna rätta mig om jag har fel, men den behandlar väl bara antalet dödade i trafiken? Eller finns där statistik över svårt skadade som behöver lång rehabilitering och vård långt efteråt? Har svårt att minnas att jag sett något sånt och hur pass mycket av de kostnaderna som försäkringsbolaget står för låter jag vara osagt, men min första tanke för sådana kostnader är Försäkringskassan/skattebetalare.
I rapporten som ligger som underlag för mc- och mopedstrategin tidigare i höst så finns även svårt skadade presenterade. Så även i den senaste, preliminära statistiken. Ett axplock ur minnet av siffror ur statistiken som FB har att förhålla sig till när det gäller sporthojar i trafik och döda:
- sporthojar utgör mindre än 10% av beståndet i trafik, inblandade i över 40% av dödsolyckorna.
- 7 av 10 förare som omkom i farter mer än 30 km/h över skyltad fart satt på en sporthoj.
- andelen stulna sporthojar är långt högre än dess andel av beståndet etc.
- inget bolag tjänar pengar på att försäkra SH, mer om detta nedan.
Det är nog inte lätt att ta debatten om sänkta premier för SH-klientelet när vid själva matar trollen med den statistiken.

Kotnader - Jag råkar ha en nära anhörig som var enda överlevande i en trafikolycka när han var 18 år, idag vet vi att han inte någonsin kommer att kunna arbeta mer än ca 20-50%. Olyckan inträffade under hans skoltid, därför har han naturligtvis lägsta möjliga ersättning från FK. Idag är FB och min anhörige eniga om vad han skulle ha tjänat om olyckan ej inträffat och FB ersätter skillnaden mellan den lönen och de samordningsförmåner som medges från FK.

Låt oss säga att det handlar om en årlig kostnad för FB på ca 200-250 000:- kronor. För en enda olycka och med en viss kvarvarande arbetsförmåga. Kostnaden bärs av trafikförsäkringen och (jag tror att) kostnaden drabbar den om än föraren varit körkortslös, packad eller kört som ett svin.

Ergo - en sådan skada skulle kosta FB 70 kkr i inlösen, säg 100 kkr för utrustning, invaliditet och sveda/värk samt säg 250 kkr x 45-50 år. Vi talar om mer än 10 miljoner i slutändan (innan nuvärdesberäkning förvisso). För en enda smäll.

Hur många skadas så svårt per säsong i våra led? Hur många försäkrade sporthojar blir det som ska bära de kostnaderna?

Så jag står mycket ödmjuk när dessa frågor diskuteras. När inte ens Folksams/SMC:s Sporthojsförsäkring, med 25 kkr i självrisk, gick att få lönsam, ja då börjar i alla fall jag få slut på idéer.

Så IF ska kanske ha heder för att man hållit ut så pass länge, det är lite synd att man helt avslutar samtliga modeller inom Trajja-familjen. Det vore väldigt intressant att veta vilka nya premier man erbjuder ägare av t ex Str3, Thruxton, Tiger etc?
 
Last edited:

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Fick min hoj stulen förra året så nu sitter man och spekulerar på en ny street triple... Jag hade en premie på knappt 9tkr/år helförsäkrat med 5000:- i självrisk.

NU; Helförsäkring, 6000:- i självrisk, helår, 106912:-
MEN första året ingår en internetrabatt på 10693:- :D:lol:lol:lol
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vore kul att se statistik på om det skiljer sig hur många helförsäkrade sporthojar som blir stulna jämfört med hur många halv/trafikförsäkrade som blir "stulna".
 

The Faceless

Medlem
Gick med
21 Apr 2010
Ort
Västmanland
Hoj
Triumph Street Triple -08 (stulen och skrotad)
Vore kul att se statistik på om det skiljer sig hur många helförsäkrade sporthojar som blir stulna jämfört med hur många halv/trafikförsäkrade som blir "stulna".

Jag vill tro att skillnaden inte är av någon direkt betydande grad... Den (vad jag tror) lilla skara drägg som håller på och rapporterar sin hoj "stulen" kan inte vara stor. Motorcyklar är ju otroligt stöldbegärliga.
 

jetson

Guest
Jag vill tro att skillnaden inte är av någon direkt betydande grad... Den (vad jag tror) lilla skara drägg som håller på och rapporterar sin hoj "stulen" kan inte vara stor. Motorcyklar är ju otroligt stöldbegärliga.

+1 ... är ju fan shoppings spree i öst varje sommar och färjorna går i skytteltrafik :mad:
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
IF fortsätter verkligen sin storstädning inom segmentet motorcyklar. För Er som ligger kvar med försäkringar hos IF och ibland deltar i SMC-kurser kan det vara bra ha koll på de nya, tuffare försäkringsvillkor som gäller för 2013. Även här går IF i bräschen... http://www.svmc.se/school/Forsakring_vid_SMCs_fortbildning/
 

Lemon

,,,,,,
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Uppsala, Sunnersta
Hoj
Suzuki GSX-R 750 -08
Jag valde TryggHana, Helförsäkring samt avställningsbar, 1388:-/månad påställd 6000 självrisk, avställd ca 250:-/månad.

28år, uppsala, aldrig krashat, körkort för mc i 11 år. Kör en Triumph 675 -07

:tummenupp
 

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
En enkel kalkyl mot myten om mångmiljonkostnader för försäkringsbolagen vid personskador.
Kalkylen gäller BARA trafikförsäkringsdelen där personskadeskyddet ligger.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag/Fordon/Trafikforsakring/

Det omkommer ca 50 och 300 skadas svårt årligen på 300,000 hojar
(Definition av svårt skadade = intagning på sjukhus)

Vilken andel av alla motorcyklarna är sporthojar? 10%? (30,000st)
Vad är snittpriset på sporthojtrafikförsäkring? 4,000kr?
Hur stor del av alla svårt skadade/dödade är sporthojar? 50%? (175st)
Andel som alls orsakar person & tredjepartkostnader? 50%? (87,5st)
Genomsnittlig person & tredjepartskadekostnad? 500,000kr?

Trafikförsäkringspremier in sporthojar 30,000st x 4,000kr = 120 miljoner
Personskadekostnader ut sporthojar 87,5st x 500,000kr = 43,75 miljoner

120 miljoner in och 43 miljoner ut är en ganska bra marginal? Men kanske inte i försäkringsbranschen...

Inkomstförlust, sjukvård, rehabilitering med mera till följd av trafikskada ersätts genom den allmänna sjukvården. Trafikförsäkringen ersätter bara kostnader som inte ersätts av allmänna sjukvården.
Ersättningsbegränsningen per skadad brukar väl vara 4-600,000kr vid medicinsk invaliditet och 100,000 vid dödsfall?

http://www.tff.se/Documents/Informationsmaterial/Skadeersättning_sv.pdf

Ersättning för framtiden avseende inkomstförlust utges vanligen i form av livränta och den ideella ersättningen i form av ett engångsbelopp.

Inkomstförlust:
Vid bestämmande av ersättning för inkomstförlust/livränta utgår man från vilket bortfall av arbetsinkomst som skadefallet medfört. Från detta AVRÄKNAS inkomstersättning i form av sjukpenning, arbetsskadeersättning eller liknande ersättning från socialförsäkringen. vidare AVRÄKNAS eventuell sjuklön från arbetsgivare och eventuell annan ersättning som utges pga kollektivavtal eller som eljest arbetsgivaren betalat.

Medicinsk invaliditet/ideell ersättning:
Den medicinska invaliditetsgraden har egentligen bara betydelse för fastställande av den ideella ersättningen. Vanligen ett engångsbelopp i % av maxbeloppet i dina försäkringsvillkor & trafikskadenämndens tabell.

Alltså: Skadestånd vid personskada för att täcka upp tex livslång inkomstförlust kan bli omfattande men flera miljoner i kostnader för försäkringsbolagen utöver vad allmänna socialförsäkringen, sjukvården, etc står för är mest skrönor.

Och nu har vi inte ens snackat om kaskodelarna hel/halv som är den verkliga försäkringsblåsningen!
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
En enkel kalkyl mot myten om mångmiljonkostnader för försäkringsbolagen vid personskador.
Kalkylen gäller BARA trafikförsäkringsdelen där personskadeskyddet ligger...

Det omkommer ca 50 och 300 skadas svårt årligen på 300,000 hojar
(Definition av svårt skadade = intagning på sjukhus)

Vilken andel av alla motorcyklarna är sporthojar? 10%? (30,000st)
Vad är snittpriset på sporthojtrafikförsäkring? 4,000kr?
Hur stor del av alla svårt skadade/dödade är sporthojar? 50%? (175st)
Andel som alls orsakar person & tredjepartkostnader? 50%? (87,5st)
Genomsnittlig person & tredjepartskadekostnad? 500,000kr?

Trafikförsäkringspremier in sporthojar 30,000st x 4,000kr = 120 miljoner
Personskadekostnader ut sporthojar 87,5st x 500,000kr = 43,75 miljoner

120 miljoner in och 43 miljoner ut är en ganska bra marginal? Men kanske inte i försäkringsbranschen...

...Ersättning för framtiden avseende inkomstförlust utges vanligen i form av livränta och den ideella ersättningen i form av ett engångsbelopp.

Inkomstförlust:
Vid bestämmande av ersättning för inkomstförlust/livränta utgår man från vilket bortfall av arbetsinkomst som skadefallet medfört. Från detta AVRÄKNAS inkomstersättning i form av sjukpenning, arbetsskadeersättning eller liknande ersättning från socialförsäkringen. vidare AVRÄKNAS eventuell sjuklön från arbetsgivare och eventuell annan ersättning som utges pga kollektivavtal eller som eljest arbetsgivaren betalat.

...Alltså: Skadestånd vid personskada för att täcka upp tex livslång inkomstförlust kan bli omfattande men flera miljoner i kostnader för försäkringsbolagen utöver vad allmänna socialförsäkringen, sjukvården, etc står för är mest skrönor..
Bra försök att analysera kostnad vs intäkt, alltid bra att tänka till:tummenupp

Några delar där jag tror Din kalkyl fallerar:

1 - jag tror de 4 000:-/försäkring på 30 000 sportisar är för högt. Alla är inte påställda, Du måste räkna bort de som är veteranförsäkrade och även beakta att samma förare har fler än en hoj och inte kör med dessa samtidigt (tänk Toyman). Jag tror att mellan 10-15 000 medlemmar i SMC äger en sporthoj, en betydande andel av dessa äger ytterligare en hoj. I Foreds forskning vill jag minnas att de hojar som var i trafik i snitt rullade 250-300 mil, tror att vi lugnt kan anta att touringhojar rullar mer än SH. Några 4 000:- i intäkt på kanske 200 mil i snitt tror jag tyvärr inte är relevant.

2 - Ett råd - Du bör stämma ned tonläget när det gäller avfärdande av argument som myter och skrönor, speciellt när det finns medlemmar på forumet som VET vad det kan kosta, vissa är till och med personligen drabbade i första person. Du glömmer helt att en studerande eller en ung människa som drabbas inte hunnit jobba in någon sjukpension eller mer korrekt några "samordningsförmåner" att tala om. Vi pratar 2-3 kkr/månad för 50% sjukpension. Av samma anledning omfattas dessa personer inte heller av kollektivförsäkringar eller annat skyddsnät. Därför är tyvärr kostnadsbilden jag redovisade några inlägg tidigare absolut fakta och inga skrönor.

Gå nu in i minneslunden och kolla åldern på de som finns där. Deras kamrater, som idag lever vidare med livslånga handikapp är i samma ålder. Varför tror Du 24 år allt mer utgör nedre gränsåldern för tunga värstinghojar? Med mycket höga premier upp till 35-40 år? Deras utbetalningar kan bolagen inte påverka, de kommer att finnas med under ytterligare många decennier.

DR-Zätare gjorde ett intressant inlägg i en annan tråd, försäkringbolagen har mycket av sina tillgångar bundna i långsiktiga placeringar och dagens låga räntor/inflation reducerar naturligtvis avkastningen från dessa tillgångar. Hur täcker man upp för de uteblivna pengarna? Vi kan gissa och spekulera kring om företagen tjänar pengar på sporthojar. Men vi kan konstatera att vi i praktiken bara har tre-fyra bolag kvar som i praktiken befattar sig med sporthojar, och deras intresse ökar definitivt inte med åren (IF). Det är vad vi faktiskt VET.

Vi får hoppas att situationen förbättras och att bolagen om några år omvärderar sporthojen. I slutändan kommer det ju an på oss, att vi kan erbjuda bolagen lägre skadekostnader...
 
Last edited:

martin2011

Medlem
Gick med
21 May 2011
Ort
göteborg
Hoj
s
Beklagar. Jag snabbläste tråden och missade ditt inlägg. Mitt inlägg var absolut inte ett svar på ditt! Utan bara ett tillspetsat svar på de allmänna kommentarerna som man alltid får höra om varför försäkringar är så dyra. Jag har all respekt för dom som skadats och för deras situation.

Jag förstår att det är en jobbig hantering av allvarliga ärenden för fb och att mc marknaden inte är så intressant för fb.
Men jag tror helt enkelt inte på att priserna har en direkt relation till skadekostnaderna. Särskilt inte kaskoskadekostnaderna.
 

roffe_s

nu med skägg men ännu utan väst & bumse
Gick med
11 Aug 2005
Ort
Piteå
Hoj
2 x 12 dl njurpaj -20 resp -22
Beklagar. Jag snabbläste tråden och missade ditt inlägg. Mitt inlägg var absolut inte ett svar på ditt! Utan bara ett tillspetsat svar på de allmänna kommentarerna som man alltid får höra om varför försäkringar är så dyra. Jag har all respekt för dom som skadats och för deras situation.

Jag förstår att det är en jobbig hantering av allvarliga ärenden för fb och att mc marknaden inte är så intressant för fb.
Men jag tror helt enkelt inte på att priserna har en direkt relation till skadekostnaderna. Särskilt inte kaskoskadekostnaderna.
Ingen fara Martin, det var inte mig personligen jag tänkte på, mer på våra kompisar, typ Kritto m fl, som är förlamade eller har andra men för livet.

Jag har full förståelse för Din upprördhet, men vet även hur tongångarna går när t ex SMC förhandlar med försäkringsbolagen. Det vi ser idag är definitivt inget ökat intresse för objektet sporthoj, och att helt tappa möjligheten att helförsäkra är inget jag tror hjälper oss i framtiden.

Men fortsätt att engagera Dig, det är kanon att vi reflekterar över situationen och börjar sätta oss in i frågeställningarna! Och inte bara rycker på axlarna. Aldrig bara rycker på axlarna...

Trevlig helg :)
 
Last edited:
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top