Vilka härliga konspirationsteorier... Tror snarare att det är så att premierna för sporthojar är satta som de är till följd av sporthojars överrepresentation i olycksstatistiken.
Se:
http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf).
Om du inte orkar läsa igenom materialet så framgår det i alla fall att 40% av alla dödsolyckor med MC inblandade sker på supersportcyklar (som D675) trots att de endast utgör 10% av antalet motorcyklar på vägarna. Ungefär samma förhållande gäller för antalet skadade. ST3 hamnar i kategorien standardcykel, med helt annan statistik.
Det är inte heller i första hand kostnaderna för fordon som är dyra i dessa fall, det är de höga kostnaderna för personskador med rehabilitering mm som gör det så dyrt för försäkringsbolagen.
My two cents...
Här kommer lite mer siffror för att balansera debatten.
Dessa fakta är saker det talas om sällan i media förutom när folk gråter ut för att nån stackare utan körkort tog "sin mammas" motorcykel och blev jagad av polisen.
En av 4 saknade A-körkort
Nästan 1 av 3 omkommen mc-förare var alkohol- eller drogpåverkad. Nästan hälften av de påverkade förarna var påverkade av andra droger än alkohol
6% av alla som dog hade stulig hojen eller åkte på oreggad hoj
Minst var sjätte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen
6 av 10 omkomna
motorcyklister var antingen
alkoholpåverkade eller
saknade hjälm /mc-körkort
eller körde mycket för fort.
Dödsolyckor med förare utan körkort skiljer sig markant från övriga dödsolyckor.
Saxade lite direkt ur rapporten. Vad jag vill säga med det här är att många av de som dör i trafiken på MC hade inte ens i trafiken på ett fordon att göra. Något som jag tycker man alltför sällan ser media berätta om utan de svärtar gladeligen ner ett helt kollektiv genom att bara skriva motorcyklist omkommen eller svårt skadad o s v.