IF Avslutar Triumphs Märkesförsäkring

Pricken

Sporthojsnörd
Gick med
4 Aug 2012
Ort
Salem
Hoj
Honda VFR800FA -12, Honda Hornet 600 -08
Jag har 'bombat' i 22 år nu. Sista vurpan där FB blev inblandade var 1995 då en gubbe körde ut trots väjningsplikt. Han dömdes vållande. Det går att köra fort utan att vurpa om man väljer var man gasar :hej

Jajemensan, men Youtube visar på många exempel av raka motsatsen. Tyvärr......
Det var dessa jag avsåg i första hand :tummenupp
Själv har jag varit skadefri i 23 år men betalar ändå i mina ögon löjliga premier för både bil och hoj.
 

StephanD

Medlem
Gick med
30 Sep 2005
Ort
Vänersborg
Hoj
I väntan på en -20 Triumph Daytona 765 LE
If har sedan D675 kom höjt premien kraftigt varje år, betaldade drygt 6K för min första -06a 2006, detta var en bidragande orsak till varför det just blev en sådan, känns som alla försäkringsbolag som tar med R-hojar i sina märkesfärsäkringar relativt snart tar bort R-hojarna eller avslutar sina märkesförsäkringar, KTMs märkesförsäkring gjorde ju samma sak, är inte förvånad om orsaken stavas RC8.

Finns säkert fler exempel.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Jag är faktiskt förvånad att det skiljer så mycket i kostnader för bolagen att försäkra en Daytona 675 vs en Street triple som är en naken version av hojen. Street Triple R har tom samma fjädring osv.

Det måste vara kåporna som är så jävla dyra, annars ser jag inte varför Daytonan ska vara dyrare att försärka.
 

Bentebent

:moppefucko
Gick med
30 Apr 2011
Ort
Malmö
Hoj
MT-07 -16
Jag är faktiskt förvånad att det skiljer så mycket i kostnader för bolagen att försäkra en Daytona 675 vs en Street triple som är en naken version av hojen. Street Triple R har tom samma fjädring osv.

Det måste vara kåporna som är så jävla dyra, annars ser jag inte varför Daytonan ska vara dyrare att försärka.

Det skadebenägna klientelet ser inte längre än kåpor/inte kåpor.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Tyvärr bygger ju inte bolagen sin statistik på dig då utan alla andra som "inte väljer rätt plats/tid". :7peta
Eller har dem som ursäkt att ta ut skyhöga premier 'för att det ska vara så' och att vissa krafter vill ha bort motorcyklar, helt eller delvis. Se bara på hur det samtidigt försvåras allt mer att ta körkort.

Jag anar en konspiration!!! :D
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Eller har dem som ursäkt att ta ut skyhöga premier 'för att det ska vara så' och att vissa krafter vill ha bort motorcyklar, helt eller delvis. Se bara på hur det samtidigt försvåras allt mer att ta körkort.

Jag anar en konspiration!!! :D

Du är väl inte den enda.

Med de premierna de tar så räknar de med att man ska vurpa varje år, kanske tom flera gånger per år.

Handen på hjärtat, hur många procent av sporthojspiloterna vurpar varje år på gata? Piloterna i min närvaro vurpar långt ifrån varje säsong.

Självklart så är det ju en ny standard nu - det ska vara så dyrt att försäkra motorcyklar, även om beläggen saknas (nya hojar som kommer ut med massa säkerhetssystem osv får samma premier som sina föregångare innan någon hunnit vurpa). Media, tidningskrifterna osv gör det okej för bolagen att faktiskt kunna ta ut så mycket i försäkringspremie tyvärr.

Dock är det nog så att de tjänar minst på sporthojsförarna, men att det är så förjävligt att försäkra dem så att det går back... det tror jag inte ett dugg på. Man lägger energi på annat som kan ge betydliga vinstökningar istället.

Vem tror helt ärligt på att det är så mycket dyrare att försäkra D675 vs Street triple 675? Det är mer okej att plocka ut högre premier på en ren sporthoj, kanske det är något som påverkar premierna... vet inte. Det är så svårt att veta då alla sådana här siffror är omöjliga att få tag på. Bolaget håller i dem hårt.
 

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Ort
Stockholm/Tyresö
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Vem tror helt ärligt på att det är så mycket dyrare att försäkra D675 vs Street triple 675? Det är mer okej att plocka ut högre premier på en ren sporthoj, kanske det är något som påverkar premierna... vet inte. Det är så svårt att veta då alla sådana här siffror är omöjliga att få tag på. Bolaget håller i dem hårt.

Ska man dra till med en gissning så är det ju klientelet som äger de två hojarna i ditt exempel som är skillnaden. Street-Triplen lockar kanske mer folk som förvisso vill ha en pigg hoj, men även bryr sig om komfort, smidighet att t ex pendla med osv, lite mer allround. Medans de som vill köra sitt egna motoGP-race på valfri högtrafikerad väg alltid väljer en sporthoj, dvs Daytonan.

Har man en sporthoj så är man kung, har man något annat så är man gammal. Lite så..
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Eller har dem som ursäkt att ta ut skyhöga premier 'för att det ska vara så' och att vissa krafter vill ha bort motorcyklar, helt eller delvis. Se bara på hur det samtidigt försvåras allt mer att ta körkort.

Jag anar en konspiration!!! :D

Varför skulle f-bolagen vilja att hojarna försvann? Deras främsta kassako, man höjer premierna och kunderna fortsätter betala. När smärtgränsen är nådd försvinner kunderna till ett annat bolag för att några år senare återkomma.

Så går det runt, bolagen drar in fint med pengar och kunderna sitter på internet och argumenterar för att bolagen ska fortsätta hålla priserna uppe.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Ska man dra till med en gissning så är det ju klientelet som äger de två hojarna i ditt exempel som är skillnaden. Street-Triplen lockar kanske mer folk som förvisso vill ha en pigg hoj, men även bryr sig om komfort, smidighet att t ex pendla med osv, lite mer allround. Medans de som vill köra sitt egna motoGP-race på valfri högtrafikerad väg alltid väljer en sporthoj, dvs Daytonan.

Har man en sporthoj så är man kung, har man något annat så är man gammal. Lite så..

Men min upplevelse är att det är ungefär samma kunder... mer än hälften kör street triplen för att de inte har råd med en D675.
 

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Så går det runt, bolagen drar in fint med pengar och kunderna sitter på internet och argumenterar för att bolagen ska fortsätta hålla priserna uppe.

Only in Sweden, you have something called jantelagen.

Ingen ska ha rätt att köra en sporthoj i princip, om man inte är 40 +, bara för att.
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Det konstiga är att inte fler köper billiga kåpor och tar billigaste trafikförsäkringen bara. Så har jag gjort i flera år nu. Känns nästan som enda sättet för mig som enskild att visa att jag inte gillar helförsäkringspremien
 
Last edited:

Bojje

Medlem
Gick med
6 May 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Ingen just nu
Är inte billigt för 40+arre heller :gnissla

Vilket också är tragiskt egentligen.

Men som 40 + are så kan man ha råd om man prioriterar lite :)

Men det jag ville säga med min post är att väldigt många resonerar exakt så. Man har inte gjort rätt för sig förrän man fyllt 35-40 för att kunna köra en sporthoj. Men det är ett svenskt fenomen helt klart. Man går ju så långt att man tom argumenterar för de hiskeliga premierna, där ALLA påverkas negativt ekonomiskt.
 
Last edited:

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Vilket också är tragiskt egentligen.

Men som 40 + are så kan man ha råd om man prioriterar lite :)

Men det jag ville säga med min post är att väldigt många resonerar exakt så. Man har inte gjort rätt för sig förrän man fyllt 35-40 för att kunna köra en sporthoj. Men det är ett svenskt fenomen helt klart. Man går ju så långt att man tom argumenterar för de hiskeliga premierna, där ALLA påverkas negativt ekonomiskt.

Vilka härliga konspirationsteorier... Tror snarare att det är så att premierna för sporthojar är satta som de är till följd av sporthojars överrepresentation i olycksstatistiken.

Se: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf).

Om du inte orkar läsa igenom materialet så framgår det i alla fall att 40% av alla dödsolyckor med MC inblandade sker på supersportcyklar (som D675) trots att de endast utgör 10% av antalet motorcyklar på vägarna. Ungefär samma förhållande gäller för antalet skadade. ST3 hamnar i kategorien standardcykel, med helt annan statistik.

Det är inte heller i första hand kostnaderna för fordon som är dyra i dessa fall, det är de höga kostnaderna för personskador med rehabilitering mm som gör det så dyrt för försäkringsbolagen.

My two cents...
 

Looser

IMFA
Gick med
2 Mar 2005
Ort
North Animal Farm City
Hoj
Ducati Hypermotard 950
Vilka härliga konspirationsteorier... Tror snarare att det är så att premierna för sporthojar är satta som de är till följd av sporthojars överrepresentation i olycksstatistiken.

Se: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf).

Om du inte orkar läsa igenom materialet så framgår det i alla fall att 40% av alla dödsolyckor med MC inblandade sker på supersportcyklar (som D675) trots att de endast utgör 10% av antalet motorcyklar på vägarna. Ungefär samma förhållande gäller för antalet skadade. ST3 hamnar i kategorien standardcykel, med helt annan statistik.

Det är inte heller i första hand kostnaderna för fordon som är dyra i dessa fall, det är de höga kostnaderna för personskador med rehabilitering mm som gör det så dyrt för försäkringsbolagen.

My two cents...

Att jämföra antal hojar är irrelevant(10% av fordonsparken etc) då det inte säger något. Ska den statistiken ge nåt så måste man börja jämföra antalet mil en hojtyp rullar per år. Står en hoj i ett garage och går 0 mil dvs ingen risk för olycka så räknas den ändå. Det gäller även omvänt.

Slår man ihop dom andra kategorierna inom mc förutom sporthoj så hamnar man ungefär på 40% med. Vet inte om det är så enorm skillnad mellan sporttouring, touring och standard. Beroende på hur man klassar så kan man visa lite vad man vill i vanlig statistik ordning. Supersporthojar orsakar mycket skador men samtidigt så kostar det rejält mycket mer att försäkra en sporthoj kontra dom andra kategorierna. I slut ändan så vill försäkringsbolagen tjäna pengar så oavsett vad man säger och tycker och tänker så kommer dom ändå alltid vinna i slutändan om man ska spela med raka rör.
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Vilka härliga konspirationsteorier... Tror snarare att det är så att premierna för sporthojar är satta som de är till följd av sporthojars överrepresentation i olycksstatistiken.

Se: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf).

Om du inte orkar läsa igenom materialet så framgår det i alla fall att 40% av alla dödsolyckor med MC inblandade sker på supersportcyklar (som D675) trots att de endast utgör 10% av antalet motorcyklar på vägarna. Ungefär samma förhållande gäller för antalet skadade. ST3 hamnar i kategorien standardcykel, med helt annan statistik.

Det är inte heller i första hand kostnaderna för fordon som är dyra i dessa fall, det är de höga kostnaderna för personskador med rehabilitering mm som gör det så dyrt för försäkringsbolagen.

My two cents...

En annan jämförelse där säger att 11 st hd-förare gick åt på sina customcyklar, lika många som antalet yammaförare på plastraketer. Bör ju innebära att HD är rena dödsfällan :glömdet

Edit: Fel av mig! 2 st gick åt på någon FZR med, yamahan är alltså något värre. Men bara en dog på en ducati, skaffa alltså ducati och kör automagiskt säkert!
 

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Ort
Utanför Sötälje
Hoj
Engelska sporthojar
Konstigt att det inte står någonting här...

http://www.triumph.co.uk/media/sv-SE/2010_Triumph_If_Markesforsakring.pdf

eller här...

http://www.if.se/web/se/Privat/Forsakringar/MC/Pages/Triumph.aspx

men med 25 000 i självrisk på Daytona 955 http://www.blocket.se/stockholm?q=daytona&cg=1140&w=3&st=s&ps=&pe=&rs=&re=21&c=0&ca=11&l=0&md=th
Pris: 25 000:- Modellår: 1997 Skärholmen,
Fordonstyp: Sport
Triumph Daytona T595sp
Mätarställning: 3640 mil
Färg: Svart
Typ: Sport
så är det inte stor anledning att försäkra här. Köp en reservdelshoj istället!:hihi

Men Triumph är ju inte bara nya sporthojar..
1 020 i premie för > 30 år gammal är heller inte billigt, men framförallt kan skadereglerarna gamla hojar? Det är troligare att MHRFs skadereglerare kan det bättre.

Triumph tillverkar ju hojar som Bilsport utan MC försäkrar så rent objektivt borde det vara att höja de skadebenägna hojarna om bara viljan fanns...
Eller ha någon form av bonus för de som inte vurpar stup i kvarten om bara viljan fanns...
 

KarlHelmer

Medlem
Gick med
6 Dec 2007
Ort
Linköping
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Vilka härliga konspirationsteorier... Tror snarare att det är så att premierna för sporthojar är satta som de är till följd av sporthojars överrepresentation i olycksstatistiken.

Se: http://www.svmc.se/smc_filer/SMC ce...ckor_pa_motorcykel_och_moped_underlag_2_0.pdf).

Om du inte orkar läsa igenom materialet så framgår det i alla fall att 40% av alla dödsolyckor med MC inblandade sker på supersportcyklar (som D675) trots att de endast utgör 10% av antalet motorcyklar på vägarna. Ungefär samma förhållande gäller för antalet skadade. ST3 hamnar i kategorien standardcykel, med helt annan statistik.

Det är inte heller i första hand kostnaderna för fordon som är dyra i dessa fall, det är de höga kostnaderna för personskador med rehabilitering mm som gör det så dyrt för försäkringsbolagen.

My two cents...


Här kommer lite mer siffror för att balansera debatten.
Dessa fakta är saker det talas om sällan i media förutom när folk gråter ut för att nån stackare utan körkort tog "sin mammas" motorcykel och blev jagad av polisen.

En av 4 saknade A-körkort

Nästan 1 av 3 omkommen mc-förare var alkohol- eller drogpåverkad. Nästan hälften av de påverkade förarna var påverkade av andra droger än alkohol

6% av alla som dog hade stulig hojen eller åkte på oreggad hoj

Minst var sjätte omkommen motorcyklist saknade eller tappade hjälmen

6 av 10 omkomna
motorcyklister var antingen
alkoholpåverkade eller
saknade hjälm /mc-körkort
eller körde mycket för fort.

Dödsolyckor med förare utan körkort skiljer sig markant från övriga dödsolyckor.

Saxade lite direkt ur rapporten. Vad jag vill säga med det här är att många av de som dör i trafiken på MC hade inte ens i trafiken på ett fordon att göra. Något som jag tycker man alltför sällan ser media berätta om utan de svärtar gladeligen ner ett helt kollektiv genom att bara skriva motorcyklist omkommen eller svårt skadad o s v.
 

The Wolff

Sporthojsnörd
Gick med
3 Jul 2009
Ort
Solna
Hoj
2020 Triumph Street Triple RS
Att jämföra antal hojar är irrelevant(10% av fordonsparken etc) då det inte säger något. Ska den statistiken ge nåt så måste man börja jämföra antalet mil en hojtyp rullar per år. Står en hoj i ett garage och går 0 mil dvs ingen risk för olycka så räknas den ändå. Det gäller även omvänt.

Slår man ihop dom andra kategorierna inom mc förutom sporthoj så hamnar man ungefär på 40% med. Vet inte om det är så enorm skillnad mellan sporttouring, touring och standard. Beroende på hur man klassar så kan man visa lite vad man vill i vanlig statistik ordning. Supersporthojar orsakar mycket skador men samtidigt så kostar det rejält mycket mer att försäkra en sporthoj kontra dom andra kategorierna. I slut ändan så vill försäkringsbolagen tjäna pengar så oavsett vad man säger och tycker och tänker så kommer dom ändå alltid vinna i slutändan om man ska spela med raka rör.

Håller inte riktigt med dig om att antalet hojar är irrelevant i förhållande till antalet olyckor, i vart fall inte i försäkringsbolagens ögon. De bryr sig inte om hur långt du kör, bara hur stor risken är att du råkar ut för en olycka eller stöld/kostnadsperiod, och vad kostnaderna för detta i så fall blir. Självklart ökar risken för att en olycka skall inträffa ju mer fordonet är på vägen. Oavsett om det är för att de kör mer eller kör galnare än andra, så står de 10% som kör sporthojar för 40% av olyckorna. Med andra ord blir deras försäkringar också dyrare (men enligt ditt resonemang, inte dyrare per mil, snarare kanske billigare...).
 

Damma

Medlem
Gick med
20 Nov 2008
Ort
NV Skåne
Hoj
Daytona 675
Pratade precis med If pga jag har min Daytona försäkrad där.
Fick till svar att dom INTE ska sluta med triumph märkesförsäkring.
 
Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

 Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Top