Om den importerade hojen enbart ska användas för bankörning så förstår jag idén med ovan.
Men ska den köras på landsväg och kommer från UK eller eller US så tillkommer ju.
1) Hastighetsmätare med km/h (eller är det bara att programmera om befintlig elektronisk?) Programmeras körd sträcka också om då från Miles till km?
Eller kan man programmera in valfri körd sträcka.
Eller kompletteras US och UK hojarna med instrument från nån hojskrot?
(när jag läser annonser på blocket från MC-säljare specialiserade på ca 10 år gamla importhojar verkar det ju ungefär som nått av ovan)
2) Strålkastarinsatser. UK har vänstertrafik och hojar från UK kan rimligen inte ha godkänt ljus anpassat för högertrafik. Så det blir att köpa strålkastarinsatser/glas för högertrafik.
Och det skulle förvåna mig om en US-hoj har en ljustyp som är godkänd i EU, ni vet E-märkning osv.
Hur löser man 1 och 2? Vad kostar det?
1) 9 av 10 hojar, såväl med analoga som digitala mätare, har dubbla skalor och går följdaktligen igenom besiktningen utan modifieringar. Kikade på en tidig Ducati 916 i UK och den hade bara milesskala men som sagt, den tillhör undantagen.
2) Här är det omvänt: 9 av 10 hojar går inte igenom utan strålkastare/insats måste bytas. Vad gäller US hojar vet jag faktiskt inte. Kostnad: allt mellan 500 - 3000 kr. Kompisens UK Hayabusa -01 gick dock igenom, liksom en K6a jag plockade in för ett par år sedan så även här är det inte hugget i sten. Däremot var jag tvungen att byta på min SP2. VDen lampan hittade jag på tyska ebay för 500 kr.
Sen är det faktiskt en viss skillnad mellan att importera från USA än från UK. Transport och tull äter upp det mesta av förtjänsten. Tyskland är smidigast ur tranportsynpunkt, hojarna behöver inte moddas allt men priserna är lägre i UK. Lägst är de i Holland och Italien men i det senare fallet drar ju tranportkostnaden iväg.