Harmon Rabb
Gudomlig sporthojare
Inbrottstider, inte bara i nordvästra Skåne utan säkert i lika hög grad övriga landet. Man blir lite mörkrädd när man ser att man inte lyckas fälla en liga (markerat i understruket i text). Undra vad som gjorde att bevismaterialet föll.
Inte så lite fräckhet att göra inbrott i någons hem när de är ute och handlar julklappar på ett köpcentrum. Undra hur de går till väga. Kontrollerar registreringsnummer och får reda på hemadress och sedan har någon som bevakar bilen och meddelar när de är på väg att lämna köpcentret. Säkrare då att bevaka bilarna på en flygplats. Jag undrar om Kastrup bryr sig om jag plockar bort mina registreringsplåtar nästa gång jag ställer bilen där och täcker för chassinumret. I sig väcker det kanske nyfikenhet så det är kanske bäst att låta bli.
Som vi varit inne på många gånger förr. Man är ett lätt offer idag när information är så lättillgänglig.
Lustigt nog hade jag en diskussion igår med några vänner om just heminbrott. En nämnde att en i deras bekantskapskrets precis hade råkat ut för ett inbrott. Tjuvarna hade kartlagt familjen och slog till under ett spann på två timmar där ingen brukade vara hemma. Folk har ju ofta rätt fasta rutiner. I det här fallet slog man till mellan kl 16- 18.
http://hd.se/skane/2013/12/22/inbrottstjuvarna-spanar-pa/
Inte så lite fräckhet att göra inbrott i någons hem när de är ute och handlar julklappar på ett köpcentrum. Undra hur de går till väga. Kontrollerar registreringsnummer och får reda på hemadress och sedan har någon som bevakar bilen och meddelar när de är på väg att lämna köpcentret. Säkrare då att bevaka bilarna på en flygplats. Jag undrar om Kastrup bryr sig om jag plockar bort mina registreringsplåtar nästa gång jag ställer bilen där och täcker för chassinumret. I sig väcker det kanske nyfikenhet så det är kanske bäst att låta bli.
Som vi varit inne på många gånger förr. Man är ett lätt offer idag när information är så lättillgänglig.
Lustigt nog hade jag en diskussion igår med några vänner om just heminbrott. En nämnde att en i deras bekantskapskrets precis hade råkat ut för ett inbrott. Tjuvarna hade kartlagt familjen och slog till under ett spann på två timmar där ingen brukade vara hemma. Folk har ju ofta rätt fasta rutiner. I det här fallet slog man till mellan kl 16- 18.
Parkeringsplatser vid köpcentrum och flygplatser har blivit tjuvarnas jaktmarker. Där kan de se ut blivande offer för bostadsinbrott som inte är hemma.
De senaste tre månaderna har cirka 400 bostadsinbrott begåtts runt om i nordvästra Skåne. Och inbrottsvågen kommer av allt att döma pågå tills kvällarna blir ljusare i vår.
Antalet bostadsinbrott som klaras upp är relativt få. Sedan en tid satsar Skånepolisen därför på en särskild länsövergripande bostadsinbrottsgrupp som framförallt inriktar sitt arbete mot organiserade inbrottsligor.
Polisen försöker hitta mönster i tjuvarnas tillvägagångssätt. Och ett mönster polisen ser är att tjuvarna söker lämpliga offer på stora parkeringsplatser, vid till exempel köpcentrum och vid flygplatser. På så sätt kan tjuvarna försäkra sig att ingen är hemma när inbrottet begås.
– Vi frågar regelbundet de som har haft inbrott om man haft bilen parkerad vid köpcentrum eller på långtidsparkeringar, säger Tommy Wiik, som är biträdande närpolischef i Helsingborg.
I nuläget kan polisen inte se att någon speciell parkeringsplats skulle vara särskilt utsatt just nu.
– Vi har exempel på att man varit på Väla, i Hyllinge men också på Nova i Lund. Sen har vi så klart flygplatsparkeringarna, säger Tommy Wiik.
– Jag hade själv varit försiktig med att parkera på en långtidsparkering, säger Börje Aronsson, som är chef för den länsövergripande bostadsinbrottsgruppen.
För ett år sedan inledde polisen i nordvästra Skåne en stor spaningsoperation mot en liga som misstänktes använda just spaning på parkeringsplatser som ett sätt att hitta lämpliga inbrottsoffer. Men utredningen slutade inte som polisen hoppats.
Nästan samtliga villaägare som drabbades av inbrott, som ligan misstänktes ligga bakom, hade haft sina bilar parkerade på flygplatsparkeringar.
Under spaningen samlades bevis i form av bilder och filmer från övervakningskameror som visade när de misstänkta vistades på flygplatsparkeringar.
En annan omständighet var att det inför inbrotten ringdes samtal till villaägarnas hemtelefoner från en mobiltelefoner med oregistrerade kontantkort, något polisen misstänker var en sista kontrollåtgärd från tjuvarnas sida innan man bestämde sig för ett visst hus.
Trots en omfattande utredning, friades de inblandade från merparten av åtalspunkterna.
Parkeringsplatser är inte det enda sätt som tjuvarna hittar sina offer.
– Vi brukar även fråga målsägandena om man anlitat hushållsnära tjänster, som fönsterputsning. Vi har tidigare upptäckt sådana samband, men det har vi inte sett i år, säger Tommy Wiik.
Att spana i bostadsområden är också en metod tjuvarna använder sig av, men det sker mer eller mindre öppet.
– Det är inte ovanligt att man tar på sig hantverkarkläder för att smälta in bättre i området. Det är inte så många som ifrågasätter om man ser hantverkare. Men jag tycker gott att man kan fråga vad folk gör i kvarteret. Är det personer som planerar att begå inbrott så kan det göra att de drar öronen åt sig, säger Börje Aronsson.
http://hd.se/skane/2013/12/22/inbrottstjuvarna-spanar-pa/