Inbrottstider

blacktriple

Har två Aprilior!
Gick med
18 Mar 2004
Hoj
Aprilia RSV R Factory & Aprilia RS 250
Det tar ju ca. tio minuter att gå genom ett hus och ta med sig godsakerna...

Jo, det är väl så.
1 minut att hitta sovrummet.
2 minuter att länsa de smycke och armbandsur som ofta ligger där.
4 minuter till att leta efter plattor, kameror och annat liknande.
3 minuter till att kolla efter annat lättsålt.

På 10 minuter hinner man nog ganska mycket även om det är ett hus man aldrig varit i innan.

Hur väl hjälper/avskräcker larm?
Ett GSM-baserat larm kan lätt blockeras med hjälp av en 1000-kronorsmanick från Kina.
Trådbunden rörelsedeckare med utomhussiren? Hjälper det?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tar noll plats, du kan ha det i innerfickan, och på svarta marknaden är det med rätt snack säkert värt några hundra spänn. Köparen kommer ju aldrig veta omfattningen på brottsoffrets kanalpaket, och han kommer knappast ringa Viasat och klaga.

Fast andrahandsvärdet på ett kort som med all sannolikhet är spärrat bör ju vara noll?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jo, det är väl så.
1 minut att hitta sovrummet.
2 minuter att länsa de smycke och armbandsur som ofta ligger där.
4 minuter till att leta efter plattor, kameror och annat liknande.
3 minuter till att kolla efter annat lättsålt.

På 10 minuter hinner man nog ganska mycket även om det är ett hus man aldrig varit i innan.

Hur väl hjälper/avskräcker larm?
Ett GSM-baserat larm kan lätt blockeras med hjälp av en 1000-kronorsmanick från Kina.
Trådbunden rörelsedeckare med utomhussiren? Hjälper det?

Tror att det enda som verkligen hjälper är ett satans oljud så grannarna kommer för att klaga...

Men så länge inte alla på gatan har larm är det lättast för buset att ta ett annat hus, så kanske inte avskräckande så mycket som onödigt jobbigt.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
I lilla byn har det i grannskapet flyttat in en hel del stora vovvar som pratar högljutt med varandra på dagarna när dom är ute i trädgårdarna.

Jag hade lite ångest för att det störde dom ohundiga grannarna så jag ställde helt enkelt frågan.
men dom var bara glada eftersom det inte varit några stölder eller inbrott i närheten på ett bra tag.

Mina knähundar hade salivat ihjäl den som försökte sig på att bryta sig in men dom låter skitfarliga :)

Låter som riktigt bra vakthundar :D

Hundar har nog en avskräckande effekt eftersom de är så vaksamma mot främlingar. Börjar hundar skälla och göra väsen drar det till sig uppmärksamhet på ett helt annat sätt än vad ett larm gör. Det sitter nog djupt rotat i ens DNA. Man vet att hundars sinnen är mycket skarpare. Problemet med djur är bara att man blir så uppbunden. Hade man haft familj och hus är man ju bunden bara där så då är steget att skaffa en hund inte lika stort som när man är singel eller ett par utan barn som gillar att känna sig fria och packa sin väska och dra iväg spontant.

Har ni haft mycket inbrott i byn?

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Inte vet jag, min första åtgärd vid inbrott kommer inte vara att ringa boxer iaf.

Räcker med att det funkar några dagar för att det ska gå att sälja.

Eller så används dom till annat?

Nu var det ju jag som var nyfiken på det fiffiga med att sno dom, ser ut som om jag får leva i ovisshet.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Precis, tjyvapacket hatar ljud och ljus. På de flesta larm kan man koppla till en eller ett par reläenheter som kan styras som ex en siren. Dessa kan man koppla till precis vad man har fantasi till. Tänkte roa mig med att bygga en egen infernohistoria på 12v med batteribackup. Satsar på 150dBA.:hihi i källaren.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
En billig kompressor och ett par horn så är det få grannar som inte skulle bry sig.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Litet tips till er som skaffat larm:
Kolla efter ett röklarm. Mer eller mindre en (eller flera) skiteffektiv rökmaskin som fyller huset med rök på nolltid, med ett par sekunders fördröjning. DET ger uppmärksamhet från grannar, tjuvarna får svårt att orientera sig, hitta saker samt att ta sig ut - ger polisen mer tid på sig och dessutom i kombination med högt ljud och blinkande ljus så blir det extremt jobbigt att befinna sig i bostaden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag fattar inte, var det inte så här alla ni som antingen röstade på hårdingen Tomas Bodström eller rivjärnet Beatrice Ask ville ha det? :confused:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag fattar inte, var det inte så här alla ni som antingen röstade på hårdingen Tomas Bodström eller rivjärnet Beatrice Ask ville ha det? :confused:

Du menar att med ditt favvoparti vid rodret så får allt buset ett jobb och slipper bryta hus.:va

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Tror inte de utländska ligorna (vilket det alltid är) egentligen är utförsäkrade småbarnsmammor, om du ursäktar.

Lustigt, för när vi har problem häromkring så är det i nio fall av tio Conny eller Berra som står för jobben.

Men med din modell kommer ju snickarsverige tillsammans med murarsverige att jubla, och eu får ju kicken.:tummenupp

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO