indraget körkort???

Biffen_86

Emil
Gick med
26 Jan 2004
Hoj
2007 Kawasaki ER6N
Rift skrev:
2352572 helt korrekt

är väll inte riktigt rätt, gjorde teorin för bil för en månad sen då var det två år fortfarande så som jag förstått det så är dte bara rykten som går om att dte är 5 år. vet folk som tagit körkort efetr det det skulle vara fen år. men dom har två års prövotid.

:tuttar

*Foxen*

En filur
Gick med
26 Feb 2004
Hoj
Zx9r -98 Minimoto: Ly-cig 14F *Blata kopian*
Biffen_86 skrev:
2352633men dom har två års prövotid.

jag var fundersam på samma sak om prövotiden förra sommaren, jag ringde till vägverket och frågade hur det låg till, hon lär som ett frågetecken när jag frågade om dom hade ändrat prövotiden till 5-år, men hon gav mig svaret att det visste hon ingenting om, och om det hade varit så borde hon ha fått reda på det.

men för mig spelar ingen större roll, blev av med prövotiden i slutet på juni i år och jag har inte planerat att få körkortet indraget i över ett år.. :D

men som sagt, förra sommaren fanns åtminstonde inte den här regeln och jag har inte hört nångonting om att den skulle införts iår. :tummenupp

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
*Foxen* skrev:
2352652 jag var fundersam på samma sak om prövotiden förra sommaren, jag ringde till vägverket och frågade hur det låg till, hon lär som ett frågetecken när jag frågade om dom hade ändrat prövotiden till 5-år, men hon gav mig svaret att det visste hon ingenting om, och om det hade varit så borde hon ha fått reda på det.

men för mig spelar ingen större roll, blev av med prövotiden i slutet på juni i år och jag har inte planerat att få körkortet indraget i över ett år.. :D

men som sagt, förra sommaren fanns åtminstonde inte den här regeln och jag har inte hört nångonting om att den skulle införts iår. :tummenupp

Jag har sett ett körkort taget i maj i år 2006, 2 års prövotid.

Stor-Anders

Ny medlem
Gick med
25 May 2005
Hoj
Honda CBR1000F
Jag blir alltid lika förvånad över alla som gissar hej vilt när det är så enkelt att kolla fakta ;-)

Saxat från VV: http://www.vv.se/templates/page3____3979.aspx

För nyblivna körkortstagare utfärdas körkortet med en tvåårig prövotid. Prövotiden anges på körkortet med en sifferkod (100). Det innebär att om ditt körkort återkallas under prövotiden, oavsett hur lång spärrtiden är, måste nytt kunskapsprov och körprov utföras innan du får ett nytt körkort.

Saken är biff.

// Stor-Anders

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Rift skrev:
2352572 helt korrekt

Helt inkorrekt.

2 år är det.

cleaner skrev:
2352541 160 på 70väg lär resultera i 1 år utan körkort = Omtagning av körkort
om du så haft det i 40 år tidigare.

Jag tror inte att 160 på 70-väg kommer resultera i 12 månader indraget kort.

Last edited:

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
lorkan skrev:
2352670 Helt inkorrekt.
2 år är det.

Jag tror inte att 160 på 70-väg kommer resultera i 12 månader indraget kort.

Kanske inte enbart överträdelsen, det beror på omständigheterna,
vart hur när tex.

FLAGEL

Ny medlem
Gick med
30 Jun 2006
Hoj
CBR600F och gammal Kawa!
Sammanfattningsvis då, om man riskerar att bli av med körkortet ett helt år, kanske längre, eller fortfarande har prövotid så ska man smita.:rolleyes:

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Helt otroligt vad folk gissar... !

Har man ingen prövotid så är det om du blir av med kortet MER än ett år som du måste ta om det... Altså blir du av med kortet ett år eller kortare så får du tillbaka det bara denom att söka nytt lämp!

Och blir man av med kortet så är det hela körkortet med alla behörigheter du blir av med! Men troligtvis blir det bara ett halvår för en fortkörning, kanske lite mer men troligtrvis inte ett helt år!

playdeath

Hoj lös
Gick med
12 Aug 2005
Hoj
Hojen såld! Snyft
cleaner skrev:
2352531 Då inte bara a utan alla behörigheter blir det till att ta om.

Liten fråga bara 160 på 70väg ? Stod dom ute i skogen eller?

Ja de stod i en skogs dunge kl 21:35 på kvällen..

Såg inte bilen förän ca 50meter ifrån typ..

Polisen som skjöt mig hann precis komma ut i väg så jag såg honom och jävlar vad jag fick bromsa..

Nu med fasit i hand så hade jag aldrig stannat...

De lär ju inte ta mig nästa gång...:)

364 dagar så får man tillbaka kortet det vet jag 366dagar eller mer = ta om

Last edited:

Ogre

påställd
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
r6-02
lorkan skrev:
2352670 Helt inkorrekt.

2 år är det.

Men när dom ska ändra körkortklasserna mm så kommer det bli 5 år. Men vi bor ju i en byråkrati så det dröjer nog ett bra tag innan det är genomfört.
Skulle vara genomfört senast år 2012

Zephro

gult é inte fult....
Gick med
28 Feb 2005
Hoj
Blade 929:a
Om du behöver ta om kortet så är det nåt som e jävligt snett i lagstiftningen! :va En kompis till mej åkte fast för rattfylla (han e inte så klyftig :rolleyes: , tack å lov kom han inte mer än ett par meter) Han var i princip så jävla redlös att han inte kunde hålla sig uppe om han släppte taget om ratten (kommer inte ihåg va han hade i promille) å han fick vänta tolv månader på kortet, men.....han behöver inte ta om det eftersom spärrtiden ska vara längre än tolv månader! Tror det vill till nåt inihelvete mycket för man ska behöva ta om kortet! Däremot fick han rätt saftiga böter............

(hmmm.....det var inte du som torska i källby-korset eller?)

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
playdeath skrev:
2352446 Då har det hänt även mig gällande hög fart.

Nästan 160km/h på 70 väg .

Ni som har erfarenhet av detta.
Fråga 1: VAd borde jag få i böter?
Fråga 2: Får jag ta om kortet?

6-8 månader utan körkort och så lite böter på det skulle jag gissa på.

Åkte själv på 179 på 70 för några år sedan och det blev 6 månader efter några brev.

Nu har de i och försig börjat jämställa hastighetsöverträdelser med mord och grovt rån så det kanske blir livstid!

zykl0n

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR1000RR -04, Husqvarna 258 -80, Kuberg -16, Goes 625 -16
..at least 5 characters.

Bifogat

• hastig_70-110.jpg
    hastig_70-110.jpg
    82.4 KB · Visningar: 421

T509

Spondon rider!!!
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Spondonbygge, vikt: 168kg tankad o klar! GSXR 750 -03
6 mån indragning 180 på 50 väg samt 5000kr i böter var min dom, det var extra hårt eftersom jag hade en indragning 10 mån tidigare...

Kolla det vanliga med protokoll, att dom inte har tabbat sig men om allt är i ordning så får du cykla i sådär 5-6 månader framöver...

scubasteve

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2006
Hoj
cbr 1000
Biffen_86 skrev:
2352633 är väll inte riktigt rätt, gjorde teorin för bil för en månad sen då var det två år fortfarande så som jag förstått det så är dte bara rykten som går om att dte är 5 år. vet folk som tagit körkort efetr det det skulle vara fen år. men dom har två års prövotid.

Ett gammalt rykte som aldrig verkar ta slut. Det är 2 ÅR!!!

Mahti

Ny medlem
Gick med
25 May 2004
Hoj
en blåvit
Fudpucker skrev:
2352549 Enligt trafikjuristen så ska du få maxböter ( 2000:- )
och bli av med kortet i åtta månader.
Det är om man följer hans "normalmall".
Sen beror det naturligtvis på övriga faktorer. Väder, trafik osv..

är det bättre eller sämre om det är dåligt väder?

G-L

Ny medlem
Gick med
16 Aug 2006
Hoj
Guzzi 1200 Stelvio NTX -12
Nääru!

pyle skrev:
2358242 varför stannade du i huvetaget??? hadde du gasat vidare så hadde dom vart borta å du utan problem ..jag har alldrig stannat för en polis inte enns när dom har kontroller.....seså få höra alla moraler här nu på sporthoj :slicka

Äsch; du vet ju ändå vad alla vi moralister tycker om det där så varför röra upp en massa adrenalin hos såväl dig som mig?
Får hoppas på bättre resurser hos sheriffen i stället så att "procenten" kan betas av lite mer effektivt. För allas bästa...

Henren

Ny medlem
Gick med
29 Sep 2004
Hoj
Ingen hoj
Lucius skrev:
2352580 Och det blir ännu roligare eftersom försäkringsbolagen räknar dina körkortsår från det datum du tog ditt ev. nya körkort.

Det vill säga att man får mer eller mindre samma premie som en nykläckt körkortsinnehavare, även om du är 40+ och tidigare haft körkort i 20 år!!

Stämmer helt, men en del bolag kan man prata med...då ändrar de till det året du faktiskt tog körkort...

Men vissa bolag SUGER när det gäller det! IF bland annat!

Zephro skrev:
2357980 Om du behöver ta om kortet så är det nåt som e jävligt snett i lagstiftningen! :va En kompis till mej åkte fast för rattfylla (han e inte så klyftig :rolleyes: , tack å lov kom han inte mer än ett par meter) Han var i princip så jävla redlös att han inte kunde hålla sig uppe om han släppte taget om ratten (kommer inte ihåg va han hade i promille) å han fick vänta tolv månader på kortet, men.....han behöver inte ta om det eftersom spärrtiden ska vara längre än tolv månader! Tror det vill till nåt inihelvete mycket för man ska behöva ta om kortet! Däremot fick han rätt saftiga böter............

(hmmm.....det var inte du som torska i källby-korset eller?)

Och säkert. gå o pissa o lämna lever prov för att visa att han inte dricker längre!

Last edited:
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...