indraget körkort???

Slevin

Ny medlem
Gick med
1 Jul 2006
Hoj
zx10r -06, XR600 -87
Lucius skrev:
2352580 Och det blir ännu roligare eftersom försäkringsbolagen räknar dina körkortsår från det datum du tog ditt ev. nya körkort.

Det vill säga att man får mer eller mindre samma premie som en nykläckt körkortsinnehavare, även om du är 40+ och tidigare haft körkort i 20 år!!

Njae...Fick tillbaka mitt körkort efter två månader å då stod det utfärdat det datum jag fick tillbaks det,
ringde då vv, som sa att jag skulle beställa ett nytt körkort.
sagt å gjort då fick jag ursprungsdatumen på lappen, å de flesta fb går med på det....:tummenupp

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
Nåån kanska har svarat redan men, Prövo tiden är 5 år nu gäller fron och med 2005 dom som tog det då har jag för mig, sedan om man blir av med körkort under prövotiden får man göra om allt terori halka osv. Men man blir inte hårdare straffad för man är under prövo tid gäller samma som en som haft i 30 år. Utom när dom drar in det som sagt

Mikey

Bygger om allt!
Gick med
8 Mar 2003
Utanför Örebro med min familj på vår gård!
Hoj
Honda Hybrid, byggd av 919,954, VFR800 + mycket eget!
Sååå...åter tillbaka i ingemanslad. Är det 2 lr 5 års prövotid som gäller???

MEN, back to topic! Lider med dig, du kommer ju helt klart bli av med kortet ett tag. Men jag vet hur lätt det kan vara, finns många fina 70-vägar med bara åkrar på sidorna som det är roligt att gasa på!

Hur som hellst, Lycka till!!!

selin

Gemenskapshatare
Gick med
31 Mar 2005
Hoj
Såld
Aviation skrev:
2382515 Nåån kanska har svarat redan men, Prövo tiden är 5 år nu gäller fron och med 2005 dom som tog det då har jag för mig, sedan om man blir av med körkort under prövotiden får man göra om allt terori halka osv. Men man blir inte hårdare straffad för man är under prövo tid gäller samma som en som haft i 30 år. Utom när dom drar in det som sagt

Du har för dig fel, det är 2 år och har nämnts i tråden som du tydligen inte läst.

lorkan

Bannad
Gick med
22 Nov 2005
Hoj
Krockad NSR.. (TILL SALU) Kawwa på G?
Herregud, ryktena om 5 års prövotid har nog funnits sen prövtiden infördes. Läs på VV.se för hillede (ursäkta danskan)! Det är 2 två T V Å år och det gäller från dagen du får din första behörighet och efter 2 år upphör den. Du får ingen ny prövotid efter varje nytagen behörighet, utan det gäller som sagt endast från dagen den första behörigheten är tagen och två (2) år framåt. Prövotiden innebär att om du får ditt körkort indraget, måste du göra ett nytt kunskapsprov samt körprov, oberoende av hur lång tid ditt körkort drogs in.

Exempel:

Du kommer i 51km/h på 30-vägen utan för dagiset Täppan. Där står konstaplen Kalle och lasrar dig. Hade du inte haft prövotid hade du kanske kommit undan med en 3-månaders indragning, men eftersom du fortfarande är inne på din prövotid, behåller konstaplen Kalle körkortet för gott. Du måste alltså ta om kortet.

:mattias

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
selin skrev:
2382565 Du har för dig fel, det är 2 år och har nämnts i tråden som du tydligen inte läst.

Ahopp, dom sa de på körskolan för mig blire bättre om de e 2 år så de e bara bra:tummenupp men man behöver inte körkort för att köra de e ju bara bra o ha när man söker jobb :)

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Hoj
Daytona 675, -07
Aviation skrev:
2384853 Ahopp, dom sa de på körskolan för mig blire
bättre om de e 2 år så de e bara bra:tummenupp men man behöver inte körkort
för att köra de e ju bara bra o ha när man söker jobb :)

Hoppsan vilken bra körskola som inte vet vad som gäller,
kan dom inte vilken prövotid det är på ett körkort kanske
man inte ska driva körskola, dom lär ju inte kunna vilka
trafikregler som gäller heller :)

Aviation

Chef
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
???
cleaner skrev:
2385591 Hoppsan vilken bra körskola som inte vet vad som gäller,
kan dom inte vilken prövotid det är på ett körkort kanske
man inte ska driva körskola, dom lär ju inte kunna vilka
trafikregler som gäller heller :)

haha nee dom va skeva, när jag körde sa dom att ja skulle ha en dubbel lektion för 1400 eller va de kosta för jag inte vred huvet till räckligrt när ja kolla över axeln. Ja såg allt men man måste vis va som en pappegoja :)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
En djävulsk rattfylla gav mig indraget kort 12 mån / 12.000,- i böter och kortet i retur på posten.

Ett par fortkörningar har gett allt mellan 4-8 mån indraget.

Trådstartaren, du kommer slippa ta om dina behörigheter, tummis.

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gsx600f
Om jag tar mitt lätt mc-kort när jag är 16, vi säger 12 september 2006. Då går prövotiden ut 12 september 2008. Om jag då tar bilkörkortet 13 september 2008, får jag ny prövotid då?

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Fenat skrev:
2387177 Om jag tar mitt lätt mc-kort när jag är 16, vi säger 12 september 2006. Då går prövotiden ut 12 september 2008. Om jag då tar bilkörkortet 13 september 2008, får jag ny prövotid då?
Nej!! prövotid endast på den första behörigheten
Poke

Fenat

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Hoj
Gsx600f
Poke skrev:
2387180 Nej!! prövotid endast på den första behörigheten
Poke

Hoppas du itne tar åt dig nu, men med tanke på vad jag sett om alla svar på hur lång prövotiden är och så.

Är det någon som kan bekräfta att det är såhär?

Som sagt, no offence Poke :)

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
du vet varför du blir straffad va? inte för att du bröt mot lagen.. du blir straffad för att du va klantig o lät dom ta dej, det är skammen av att bli tagen som är det riktiga straffet

Vurpan 40

Ny medlem
Gick med
10 Jul 2006
Hoj
Suzuki Bandit 1250 SA-08
Fenat skrev:
2387505 Hoppas du itne tar åt dig nu, men med tanke på vad jag sett om alla svar på hur lång prövotiden är och så.

Jag har precis tagit hojkortet..21/6..och jag kan bekräfta det 2 år på första behörigheten...jag som är "gammal" och haft körkort sen det gick dinosaurier på gatan har ingen prövotid....:tungan :tungan

Poke

"gnnnZZ%?!§*>^ &lt ;£
Gick med
12 Feb 2004
Hoj
Bandit 1200s -99/såld, trampcykel :-(
Fenat skrev:
2387505 Hoppas du itne tar åt dig nu, men med tanke på vad jag sett om alla svar på hur lång prövotiden är och så.

Jag måste ödmjukt be om ursäkt!!!
Jag hade fet fel om längden på prövotiden.
2 år ska det naturligtvis vara.
Men när de två åren är avslutade så får du ingen ny prövotid när du tar nästa behörighet.
Poke
(jag vill inte på nått vis medge att jag börjar bli gammal men när jag tog kk fanns det ingen prövotid):D

Last edited:

Gulleplutt

#24, Rookie 1000
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
CBR1000RR -08
playdeath skrev:
2352446 Då har det hänt även mig gällande hög fart.

Nästan 160km/h på 70 väg .

Ni som har erfarenhet av detta.
Fråga 1: VAd borde jag få i böter?
Fråga 2: Får jag ta om kortet?

Jag åkte 160 på 90väg. blev av med det i 4månader + 2000kr i böter.

Fenat skrev:

Har prövotiden gått ut så har den gått ut. Du har bara ett körkort. Endel tror att man kan förlora tex bara en behörighet om man kör för fort me MC. Så e det inte häller. Du förlorar hela kortet.

Last edited:

lerox78

nöjd sm ägare
Gick med
25 Apr 2005
Hoj
yamaha xt660x sm -06
ikväll lyckades jag oxo bli av med lappen...122 på 70 väg..(huddingevägen efter svackan mot sthlm efter huddingesjukhus i flemingsberg)där brukar jag ligga som tur e inte ikväll i 170-180....så jag nekade och väntar på rättegång och får där se om det blir nått och vad hur många fall läggs ner innan det blir rättegång??

Mira_J

Ny medlem
Gick med
7 Jul 2006
Hoj
Marauder 800
lerox78 skrev:
2422535 så jag nekade och väntar på rättegång och får där se om det blir nått och vad hur många fall läggs ner innan det blir rättegång??
även om du nekade har farbror blå film/protokoll vilket används mot dig i rätten om nu inte åklagaren går in och beslutar själv. Det är inte många fall som läggs ned. Tyvärr lär du bli av med lappen i många månader och ev bli åtalad för vårdslöshet i trafik pga hastigheten...

Sanna-Lkpg

Uppdaterad
Gick med
11 Aug 2006
Hoj
CBR600FS
zykl0n skrev:
2358038 ..at least 5 characters.

Tackar så mycket zykl0n ! Skulle just slänga ut frågan när jag fick syn på ditt fantastiskt tydliga svar !

....men sen när man väl grenslar hojjen så är det av nån anledning som glömt... ;)

Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0