Inför årsmötet, saker vi ändrar nästa år

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Bara synd för dem som inte bara vill leka utan också förbättra sin egen körförmåga!!! Kanske du skiter i frågan, men inte alla tycker tydligen som du...:rolleyes:
När SMC kan varför så kanske inte också oss?

Clown/blabla...: Har du läst vad Bingo skrivit? Allt är ju inte svart och vit i försäkringsfrågor (tyvärr...), så kanske det är möjligt att få ögonen upp för FB att det också kan vara positivt för skadesrisken när folk kör bana:)

Personligen förvänter jag mig inte att försäkringen ska gälla om jag ramlar, men jag tycker det är fel att det har blivit så att FB bara täcker SMC och inga andra -så för mig är det mer en principsak nu att få försäkringen att gälla. I alla fall försöka att få dem att förstå att banåkning kan vara i vettigt syfte också (hoppas inte GSXR1100R är försäkringsman:D :gnissla )

....Vad jag inte förstår är detta snack om SMC hela tiden...o varför vi, SSEMSE, skall se ut som SMC, hade jag velat vara med på körningar som ser ut som SMCs hade jag väl anmält mig till någon av deras körningar....

Folk väljer SSEMSE för att körningarna ser ut som de gör o har utvecklats i en viss riktning, o bevisligen verkar det ha fungerat bra i det stora hela: 300 medlemmar o 300 i kö... trots att vi är SSEMSE o inte SMC...

Se i vilken riktning SSEMSE har utvecklats o förbättra det istället, kanske inte allt är perfekt men det är det ni/vi skall ändra på, försöka göra saker bättre.

Vill man ha en klubb som ser ut som SMC måste det vara mycket enklare att starta en helt ny istället!!

Jag var vid ett par tillfällen, i slutet på säsongen, med o hjälpte till som instuktör, det enda jag fick höra av folk som var där o körde var hur nöjda de var med SSEMSE. Körningar som flöt på bra, enligt min egen mening. En liten undran bara Robz, Mavve o Bingo, ni som "lyst" med er frånvaro iår har ni fått ta del av den positiva kritik som kommit, rent spontant på våra bandagar.

:tummenupp

PS:

Bara synd för dem som inte bara vill leka utan också förbättra sin egen körförmåga!!!

Fråga: Utesluter det ena det andra?

Sen tror jag du tolkar GSX1100R helt fel när han använder ordet leker, precis som uttrycket "leka i någon annans sandlåda": inte betyder att man rent fysiskt leker i en sandlåda utan helt enkelt betyder att man får följa de regler som ställts upp...

:tummenupp
 
Last edited:

himshi

Roadracing kille
Gick med
14 Jul 2008
Ort
Trelleborg
Hoj
R1 06 fullrace maskin
....Vad jag inte förstår är detta snack om SMC hela tiden...o varför vi, SSEMSE, skall se ut som SMC, hade jag velat vara med på körningar som ser ut som SMCs hade jag väl anmält mig till någon av deras körningar....

Folk väljer SSEMSE för att körningarna ser ut som de gör o har utvecklats i en viss riktning, o bevisligen verkar det ha fungerat bra i det stora hela: 300 medlemmar o 300 i kö... trots att vi är SSEMSE o inte SMC...

Se i vilken riktning SSEMSE har utvecklats o förbättra det istället, kanske inte allt är perfekt men det är det ni/vi skall ändra på, försöka göra saker bättre.

Vill man ha en klubb som ser ut som SMC måste det vara mycket enklare att starta en helt ny istället!!

Jag var vid ett par tillfällen, i slutet på säsongen, med o hjälpte till som instuktör, det enda jag fick höra av folk som var där o körde var hur nöjda de var med SSEMSE. Körningar som flöt på bra, enligt min egen mening. En liten undran bara Robz, Mavve o Bingo, ni som "lyst" med er frånvaro iår har ni fått ta del av den positiva kritik som kommit, rent spontant på våra bandagar.

:tummenupp

PS:



Fråga: Utesluter det ena det andra?

Sen tror jag du tolkar GSX1100R helt fel när han använder ordet leker, precis som uttrycket "leka i någon annans sandlåda": inte betyder att man rent fysiskt leker i en sandlåda utan helt enkelt betyder att man får följa de regler som ställts upp...

:tummenupp
:tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp :tummenupp Kan inte mer än hålla med dig Geza, folk verkade verkligen nöjda, positiva och glada på körningarna i år tycker inte heller man ska röra om i grytan för MYCKET. Finns någon för alla hos sydskanes tycker det är toppen som det är med gruppindelningarna. Jag undrar verkligen hur många det är som är intresserade med körningar som liknar SMC ?! Och om man e det så finns ju SMC redan ju..................:huvet
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
....Vad jag inte förstår är detta snack om SMC hela tiden...o varför vi, SSEMSE, skall se ut som SMC, hade jag velat vara med på körningar som ser ut som SMCs hade jag väl anmält mig till någon av deras körningar....

Folk väljer SSEMSE för att körningarna ser ut som de gör o har utvecklats i en viss riktning, o bevisligen verkar det ha fungerat bra i det stora hela: 300 medlemmar o 300 i kö... trots att vi är SSEMSE o inte SMC...

Se i vilken riktning SSEMSE har utvecklats o förbättra det istället, kanske inte allt är perfekt men det är det ni/vi skall ändra på, försöka göra saker bättre.

Vill man ha en klubb som ser ut som SMC måste det vara mycket enklare att starta en helt ny istället!!

Jag var vid ett par tillfällen, i slutet på säsongen, med o hjälpte till som instuktör, det enda jag fick höra av folk som var där o körde var hur nöjda de var med SSEMSE. Körningar som flöt på bra, enligt min egen mening. En liten undran bara Robz, Mavve o Bingo, ni som "lyst" med er frånvaro iår har ni fått ta del av den positiva kritik som kommit, rent spontant på våra bandagar.

:tummenupp

PS:

Fråga: Utesluter det ena det andra?

Sen tror jag du tolkar GSX1100R helt fel när han använder ordet leker, precis som uttrycket "leka i någon annans sandlåda": inte betyder att man rent fysiskt leker i en sandlåda utan helt enkelt betyder att man får följa de regler som ställts upp...

:tummenupp
Klart att det ena inte utesluter det andra. Jag tror att det går alldeles utmärkt att arrangera körningarna så att både förare av oreggade hojar och förare med reggade hojar kan få sina respektive intressen tillgodosedda. Jag ser det inte som ett särskilt svårt problem. Det finns plats för alla utan att de blandas.

Vem har sagt att någon vill skapa SMC-körningar? De har vad jag vet inte särskilda grupper för oreggade hojar. Men det skall vi självklart ha. Utan att veta i detalj hur det ser ut på deras körningar så kan jag mycket väl tänka mig att vi tar idéer från dem till våra körnignar. Det låter inte som någon dålig sak med instruktörer som följer en liten grupp förare och kollar vilka fel de gör. Det låter som en sak som kan passa bra i grön och ev gul grupp. Jag säger inte att det är så vi skall göra men ett öppet sinnelag är det nog bra om man har.

Du låter väldigt dogmatisk men jag förmodar att det beror på kommunikationsformen. I en förening med 300 medlemmar är det viktigt att vi är lite lyhörda för alla intressen och allas intressen. Det skall inte behöva vara så märkvärdigt att skapa ett upplägg som gör de allra flesta glada. Det kan nog bli svårt att saliggöra varje enskild individ men har vi alla ett öppet sinnelag så blir det prima, det hela :)

Kalrt vi är medvetna om att folk är glada i föreningens körningar. Vi är väl inga idioter heller! Att något är bra betyder inte att vi inte skall försöka göra det ännu bättre. Det är möjligt att jag misförstår dig, men jag ser inte riktigt motsättnignen här. Du anser väl inte att vi skall ha blandade grupper bara för sakens egen skull?
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Bara synd för dem som inte bara vill leka utan också förbättra sin egen körförmåga!!! Kanske du skiter i frågan, men inte alla tycker tydligen som du...:rolleyes:
När SMC kan varför så kanske inte också oss?

Clown/blabla...: Har du läst vad Bingo skrivit? Allt är ju inte svart och vit i försäkringsfrågor (tyvärr...), så kanske det är möjligt att få ögonen upp för FB att det också kan vara positivt för skadesrisken när folk kör bana:)

Personligen förvänter jag mig inte att försäkringen ska gälla om jag ramlar, men jag tycker det är fel att det har blivit så att FB bara täcker SMC och inga andra -så för mig är det mer en principsak nu att få försäkringen att gälla. I alla fall försöka att få dem att förstå att banåkning kan vara i vettigt syfte också (hoppas inte GSXR1100R är försäkringsman:D :gnissla )
För min del så kvittar det faktiskt, jag tar aldrig ut mina vurpor på FB ändå, om man vill så kan man säkert prova det.

Förstår att det handlar om ekonomi... sådant kvittar för min del.:)
 

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Klart att det ena inte utesluter det andra.

Var en fråga till SanneJ efter det hon skrev om "lek o utveckling", inget annat.


Du låter väldigt dogmatisk men jag förmodar att det beror på kommunikationsformen.

Inte dogmatisk, framför ofta en kritisk röst...

I en förening med 300 medlemmar är det viktigt att vi är lite lyhörda för alla intressen och allas intressen.

Absolut, o vilka är de?


Vi är väl inga idioter heller! Att något är bra betyder inte att vi inte skall försöka göra det ännu bättre.?

Det var precis det jag skrev att vi skall sträva efter förbättring, tror för den delen inte att ni är idioter heller!


Du anser väl inte att vi skall ha blandade grupper bara för sakens egen skull?

Självklart inte vilket jag motiverat i tidigare inlägg.


Som jag skrev i en annan del på forumet ser jag en viss problematik i att vi vid alla körningar skall ha 1-2 grupper med SMC upplägg, vid en del körningar helt ok, alla mycket tveksamt. Rent praktisk, 25 pers/grupp ,1 intruktör/5 pers = 5 instuktörer på bara den gruppen.

SSEMSE har varit mycket körning för pengarna, mkt frihet under ansvar. Instuktörer har funnits på plats för att hjälpa. Som jag sa tror jag inte merparten av medlemmarna skulle vilja att 1-2 grupper /körning skulle köras likt SMC. Sen att vid vissa tillfälle ha vissa "kursgrupper", köper jag helt.

Det är ju inte svårare än att skicka ut en enkät till medlemmarna o fråga om de vill kursgrupper på varje körning eller vid ett par eller inte alls...


Så nej Bingo inga större motsättningar utan bara lite olika åsikter..

:tummenupp
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
SSEmse = SMC, Nope!

SMC fyller sin funktion och vi fyller vår och det är perfekt, då kan man ju välja.

SSEmses motto är ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME.

I stadgarna skriver vi:
§ 1. Mål och medel
Föreningens målsättning är att verka för säkrare framförande av motorcyklar på såväl bana som landsväg. Detta avser föreningen åstadkomma genom ofta återkommande tränings- och utbildningstillfällen i ”Broms- och kurvtagningsteknik”.


Jag tycker föreningen ska verka för mer eget ansvar, mer hänsyn och mer omdöme. Att inte blanda grupper med oreggade / reggade ser jag enbart som en hjälp till de medlemmar som kör försäkrat och jag tror att detta kan vara till hjälp vid diskusionerna med FB om något händer.
Klart vi ska ha grupper för oförsäkrade eller de som inte bryr sig om vilket, vi är alla medlemmar och har samma rätt!
Att vi kör med instruktörer tycker jag är jättebra men ingen ska bli påtvingad hjälp om man inte vill ha den. I mina ögon ska inte instruktören köra och övervaka/kontrollera varje deltagare utan ägna sin uppmärksamhet åt de som vill ha hjälpen = utbildningstillfälle enl §1. Vissa kanske nöjer sig med att träna på egen hand (man kan ha gått en SMC kurs tidigare och vill ha mer praktisk övning) = träningstillfälle enl. §1.
Sen har vi alla de som bara vill köra för att det är kul och säkert och då gör man det enligt vårt motto.

Jag tycker det är bra med saklig kritik för den dagen saker o ting inte går att göra bättre kommer aldrig. En förening kommer dock aldrig att kunna göra alla medlemmar 100% nöjda men förhoppningsvis de flesta.
 

Robz

Guest
...Jag var vid ett par tillfällen, i slutet på säsongen, med o hjälpte till som instuktör, det enda jag fick höra av folk som var där o körde var hur nöjda de var med SSEMSE. Körningar som flöt på bra, enligt min egen mening. En liten undran bara Robz, Mavve o Bingo, ni som "lyst" med er frånvaro iår har ni fått ta del av den positiva kritik som kommit, rent spontant på våra bandagar.
:tummenupp

Hmmm, just det här vill jag bemöta.
Du har helt rätt i att vi tre (fyra med Johan) lyst med vår frånvaro under 2008 - tyvärr. Jag körde väl en eller två SRW, en Knudan och en A-torp.
Johan minst en (pga att han inte haft racehoj förrän sent på året).
Ive ingen.
Mavve vet jag inte.
Dock har jag kört väldigt många dagar tidigare år från 2003.

Personligen har mitt körande minskat till stora delar pga de ideologiska skillnader jag redan redogjort för.

Däremot vet jag inte varför just 2008 skulle vara bättre än tidigare år?
Om det faktiskt ÄR så att medlemmarna i stort tycker det, då är jag helt snett ute och kommer inte försöka ändra något utan istället öka min tid hos SMC.
Nu vet jag att anledningen till sämre deltagande under året har med många faktorer att göra, men en av dessa kan mycket väl vara att gatåkare avvaktar... att nya räds köra pga få Gröna grupper... pga risk för Licensare/högt tempo/racemarginaler i alla grupper.

Hela denna debatten hade kunnat undvikas om den berömda enkäten varit utskickad. Jag kanske inte hade behövt bry mig, eller hade haft ett kvitto på att mina antaganden stämmer med majoriteten av medlemmarna. Som läget är nu gissar vi allihop och årsmötet kommer visa vägen.

Slutligen - Jag har absolut inga aspirationer eller önskemål att SSEMSE skulle likna SMC i upplägget!! Jag har endast i annan tråd redogjort för hur det faktiskt ser ut i SMC idag, där jag som bekant är Instruktör i Röd grupp.
Det jag i alla år hävdat är att SSEMSE ligger mitt emellan Hyllinge och SMC... DET är min vision om SSEMSE.

Blandade grupper, tidtagning, licenskurser, körkortslösa, racehojar, begagnad raceolja och hemmasvetsade depåstöd.... DET är kriterier som skjuvar föreningen mot Hyllinge 2.
EDIT: Och är i min värld t o m välkommet i föreningen då vi kan få massor av kunskap från riktigt snabba förare som Flykay, Gsson, etc... MEN - I en egen grupp.
 
Last edited:

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
En liten undran bara Robz, Mavve o Bingo, ni som "lyst" med er frånvaro iår har ni fått ta del av den positiva kritik som kommit, rent spontant på våra bandagar.
Kan bara svara för mig själv.
Jag körde två av våra körningar i år då mitt nya jobb och ERF satsningen har tagit min tid och mina pengar. Det jag hörde då (och upplevde själv) var inte direkt positivt. Det negativa gällde den omständiga proceduren kring incheckningen samt bristen på flexibilitet. Minns att bl.a. du var kritisk till att det fanns plats i grupperna men att någon i ditt sällskap inte fick köra. Körningen i sig själv var, som alltid, en positiv upplevelse med många glada och nöjda deltagare.

I övrigt har jag läst trådarna inför körningarna och de innehåller också information och positiva/negativa omdömen efter körningen, det har även dykt upp flera "tacktrådar" som jag läst.
Jag påstår inte på något sätt att föreningen bör ändra på saker bara för ändrandets egen skull men man bör titta på det som upplevs som mindre bra och analysera om man kan göra något åt det. Jag är själv kroniskt allergisk mot rutiner och regler som inte tillför något till medlemsnyttan.

Ta en sån enkel sak som bullemätning innan körningen.
Vi har en regel som säger max 95dB vid förbifart, det står i våra regler
http://www.sydskanesemse.nu/default.asp?pid=24

Varför ska då alla hojar bullermätas innan körning?
Låt de som är osäkra få hjälp med bullermätningen, de säkra kan fortsätta förbereda sig. Efter incheckningen sätter vi upp bullermätaren hos depåchefen. Om DC misstänker nån för buller så mäter vi denna deltagare, om han/hon är över 95dB = svartflagg och åtgärd innan körningen får fortsätta. Det här gör man när det är ERF tävlingar så jag vet att det fungerar. På detta sätt hade vi sparat tid för både deltagare och funktionärer och eget ansvar och omdöme hade fått råda.

Edit: Robz skrev snabbare än mig :gnissla med det verkar ändå vara två själar i samma tanke.
 
Last edited:

Clown/lukt/BENS

Clownen luktar BENSIN!!
Gick med
15 Aug 2005
Ort
Svedala
Hoj
R1 -04, ERF#47
Hela denna debatten hade kunnat undvikas om den berömda enkäten varit utskickad. Jag kanske inte hade behövt bry mig, eller hade haft ett kvitto på att mina antaganden stämmer med majoriteten av medlemmarna. Som läget är nu gissar vi allihop och årsmötet kommer visa vägen.

Helt rätt Robz, det enda som är lite synd är att det "bara" kommer 65 st på mötet.

Min uppmaning till den nya styrelsen blir att ta tag i den berömda enkäten, ta reda på vad medlemmarna vill så slipper vi gissa/tro.(borde vara ganska lätt i dagens e-post tider)

Det jag hörde då (och upplevde själv) var inte direkt positivt. Det negativa gällde den omständiga proceduren kring incheckningen samt bristen på flexibilitet. Minns att bl.a. du var kritisk till att det fanns plats i grupperna men att någon i ditt sällskap inte fick köra.

Helt sant o i det första inlägget framförde jag (Dennis,Andre) kritik o förlag till förändring.

O trots allt så lider vi ju av samma allergi....:)

Den enda punkt vi skiljer oss åt Mavve är:

Jag tycker föreningen ska verka för mer eget ansvar, mer hänsyn och mer omdöme. Att inte blanda grupper med oreggade / reggade ser jag enbart som en hjälp till de medlemmar som kör försäkrat och jag tror att detta kan vara till hjälp vid diskusionerna med FB om något händer.

Där jag med mina tidigare inlägg försökt visa att det kvittar om man blandar eller ej, föräkringen gäller ändå inte......:rolleyes:

(Förtydligande: Blandar- Självklart ingen soppa där man stoppar in folk var som helst, utan efter deras kör kunskaper o i de flest fall ter det så att oreggade hamnar i vit, men det som blev vanligare på körningarna i år var de personer som ville köra på bana(nybörjare) o inte ville riskera sin gathoj, köpt en gammal race hoj, en sådan person i vit grupp är lika olämplig som en raceförare i gul.)


Det positiva är att vi ventilerar våra tankar, olikheter, så det till slut kommer nått vettigt ur det hela.

Tack igen :tummenupp
 
Last edited:

SanneJ

Ny medlem
Gick med
23 Jul 2004
Ort
Skurup
Hoj
ZX-636R ´04
För min del så kvittar det faktiskt, jag tar aldrig ut mina vurpor på FB ändå, om man vill så kan man säkert prova det. .
Har jag inte heller, men varför inte ha möligheten för dem som vill, när det har varit möjligt tidigare. Ingenting har väl ändrats på SSEMSEs körningar ju...
Förstår att det handlar om ekonomi... sådant kvittar för min del.:)
Grattis:rolleyes:
....Vad jag inte förstår är detta snack om SMC hela tiden...o varför vi, SSEMSE, skall se ut som SMC, hade jag velat vara med på körningar som ser ut som SMCs hade jag väl anmält mig till någon av deras körningar....
Suk! Menar bara, vi är inte nån Hyllinge heller väl? (eller mestersvinger, zenergy, race4fun, team-trackday, DK-racing...) Jag säger INTE vi ska vara SMC, varför skulle vi det?, men som andra skriver så tycker jag också att vi ska prioritera vår motto: ANSVAR, HÄNSYN och OMDÖME högt. Thats it:)

Om lek uterslutar det andra, nej kanske inte (människor uppfattar olika ord olika), om du kan menar "lek under ansvar" då har jag ingen problem:nicka
 

Mange_H

RoH
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
Honda CBR954 -03
Angående gatgrupper, mina åsikter om gul grupp

Det handlar om två saker, ”tempo/erfarenhet/tajta omkörningar” och ”försäkringar”

Jag har kört i gul grupp sedan jag började köra med Sydskånes. Tror det är sex år nu.

Efter kontakt med mitt försäkringsbolag är jag helt medveten om att det är är från fall till fall om jag åker av på någon av bankörningarna. Jag inser att det ev. inte lär bli någon hjälp från försäkringsbolaget när olyckan väl är framme. Jag har fått hjälp från försäkringsbolaget men då gällde det en bromsövning med SMC. Åker jag av i damma-böjen lär jag ev. inte få samma stöd och det är jag medveten om. Men jag tänker försöka.

Gul grupp anser jag ska vara en ren gatgrupp. Visst, ofta får vi höra att det är en hawaii-grupp med spårval som täcker varenda centimeter av banan. Men det handlar om gathojar och förare som tycker det är underbart skitkul att kunna använda sin hoj på ett sätt som inte är möjligt på gata. Dessutom har jag och många andra fått möjlighet att lära oss otroligt mycket om hur vi hanterar våra hojar på bästa sätt. De instruktörer vi har med oss i gruppen är också väldigt duktiga på att pejla av kunskapsnivån i gruppen och "styra upp verksamheten och spårvalen".

Vad jag vet handlar inte avåkningarna i gul grupp om tajta omkörningar utan om oerfarenhet, man åker av för att man varit osäker efter för hög fart in i en kurva.

På senare tid har det vid några tillfällen funnits racehojar i gul grupp. Jag har ingen kritik mot dessa förare. Deras omkörningar är helt ok, men för oss i gul grupp kan vissa omkörningar vara tajtare och upplevas som skrämmande för ovana , trots att jag vet att dessa förare har mer rutin och erfarenhet och inte orsakar skador eller olyckor mer än andra. Dessutom håller de ett helt annat tempo.

Alltså :ett giltigt körkort/registrerad hoj i gul grupp ! Jag har en ren gathoj, åker jag av kommer jag givetvis att lämna in en rapport till mitt försäkringsbolag eftersom jag anser att detta är en instruktörsledd utbildning som gör mig till en bättre förare. Det är ju dödsdömt om jag smällt ihop med en oreggad rejshoj eller förare utan körkort.

Jag vill också passa på att ge beröm åt hela Sydskånes och dess proffsighet.
Jag har varit på bankörningar med andra arrangörer på olika platser och det som slår mig då är vilken väl fungerande organisation sydskånes har och framförallt ett säkerhetstänkande som är betydligt bättre än hos de andra arrangörer där jag har varit med.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Alltså :ett giltigt körkort/registrerad hoj i gul grupp ! Jag har en ren gathoj, åker jag av kommer jag givetvis att lämna in en rapport till mitt försäkringsbolag eftersom jag anser att detta är en instruktörsledd utbildning som gör mig till en bättre förare. Det är ju dödsdömt om jag smällt ihop med en oreggad rejshoj eller förare utan körkort.

Frågan är vad som händer om du smäller ihop med en korrekt reggad gathoj i gul grupp, det är ju lik förbannat inte säkert att personen i fråga har en försäkring som faktiskt gäller på bana om det nu skulle denna som var vållande (räknar man vållande efter banregler eller trafikregler?), vad händer om denna vägrar fylla i försäkringspapper, anmäls man för smitning då?

Jag antar att även dom som vill ha skilda grupper kommer kräva att man skriver under papper om att var och en kör på egen risk, har inte fått riktigt svar på vad försäkringsbolagen tycker om sådana friskrivningar (har iof inte koll på hur friskrivningen gäller juridiskt ens idag om någon skulle få för sig att kräva ersättning av någon vållande). Ska vi köra en klausul att var och en får ta ev skador på hojen på sina respektive helförsäkringar och absolut inte på andras trafik-dito?
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Frågan är vad som händer om du smäller ihop med en korrekt reggad gathoj i gul grupp, det är ju lik förbannat inte säkert att personen i fråga har en försäkring som faktiskt gäller på bana om det nu skulle denna som var vållande (räknar man vållande efter banregler eller trafikregler?), vad händer om denna vägrar fylla i försäkringspapper, anmäls man för smitning då?

Jag antar att även dom som vill ha skilda grupper kommer kräva att man skriver under papper om att var och en kör på egen risk, har inte fått riktigt svar på vad försäkringsbolagen tycker om sådana friskrivningar (har iof inte koll på hur friskrivningen gäller juridiskt ens idag om någon skulle få för sig att kräva ersättning av någon vållande). Ska vi köra en klausul att var och en får ta ev skador på hojen på sina respektive helförsäkringar och absolut inte på andras trafik-dito?
Det finns inga enkla svar på de här frågorna. rookie har sammanfattat det hela bra tidigare i tråden (alltså att om saken prövas rättsligt så blir det en tolkningsfråga) och det finns inte så värst mycket att tillägga utan att det blir en lååång diskussion. Men ok, några ord till i saken. Ett "friskrivningspapper" skadar inte om vi vill att var och en skall stå för sin egen skada. Det är inte avgörande men kan ge viss vägledning för den som skall avgöra frågan (en domstol). En hake är att ju mer omfattande friskrivningen är desto mindre värde får den. Ju mer exakt den beskriver vad undertecknarna friskriver sig från desto mer bindande blir den. Man kan helt enkelt inte friskriva sig från allt. Två fall man aldrig kan friskriva sig från över huvud taget är grov vårdslöshet och uppsåt (alltså om man med avsikt skadar någon). Den sortens friskrivningar har ingen som helst rättslig verkan.

Det betyder alltså att om två personer kör ihop och båda kan anses ha del i skulden så kan vårt "avtal" bli betydelsefullt, om den ena parten stämmer den andra och kräver ersättning. Om däremot en person wheelar avsiktligt, tappar kontrollen och kör på den framförvarande och den påkörde kräver ersättning för sin skada så får avtalet ett mindre värde. Den som wheelat in i den framförvarande kan då anses ha agerat grovt vårdslöst och då har avtalet inget värde alls. Man kan ju inte avtala bort sin egen grova vårdslöshet.

Avtalets viktigaste funktion är att friskriva FÖRENINGEN från ansvar. Alla skall vara medvetna om den risk man utsätter sig för och skall inte i efterhand kunna hävda att föreningen har något som helst ansvar för hans skada. Genom att skriva på så försäkrar man att man inser och accepterar det. Reglerna om grov vårdslöshet och uppsåt gäller naturligtvis även föreningen.

Edit: försäkringsbolagen skiter vårt avtal. De gör sin bedömning utifrån det avtal de har med försäkringstagaren. Det angår inte dem vilka avtal försäkringstagaren har med andra parter. De är inte intresserade av det. Avtal mellan två parter är inte bindande för tredje part, vilket försäkringsbolaget är i det här fallet.
 
Last edited:

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Då är årsmötet över och det blir ingen separation mellan gatåkare och andra. Inte vad jag önskade men det blir prima ändå. Grattsi till den nya, utmärkta, styrelsen :)
 

Robz

Guest
Grattis och lycka till, önskar också jag till nya styrelsen. :tummenupp

Och tack till den gamla - välförtjänta extra långa applåder blev det!
 

_Piffe_

www.piffesmc.se
Gick med
6 Jun 2005
Ort
Staffanstorp
Hoj
Jobbar på de...
Jag vill också passa på att grattulera nya styrelsen!
Tack för den lååånga applåd som vi fick!

Lycka till nu och det här kommer att bli hur bra som helst!

:tummenupp
 

Tsunami

Radical Riders
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Malmö
Hoj
WS 1600 GSXR 600
Berätta nu vem det blev, för en som var tvungen att rycka in på jobb och missade mötet!
 

Maverick_ou812

There's a new kid in town
Gick med
30 Sep 2004
Ort
Med Tingeling, Sara,Casper och Nora in da bakery.
Hoj
Ducati 821 Monster -15 och en Specialized Roubaix SL4, 2010 Honda CBR1000RR C-ABS till salu
Jag är precis klar med mötesprotokollet, tack för den nomineringen :gnissla
Nu ska det bara kontrolleras och justeras.

Önskar den nya styrelsen lycka till, ni har en tuff, härlig uppgift framför er men det fixar ni galant! :tummenupp
Jag är helt säker på att ni kommer att få det stöd ni behöver från övriga medlemmar.

Instämmer i hyllningarna till den gamla styrelsen, det är ni som tagit föreningen dit den är idag. Var stolta över det.
 
Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

ExploreBike: Baltikum

Baltikum är en fantastisk d...

Lego Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

Transportstyrelsen höjer avgifter från nyår

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Top