"Inför Sverigekort"

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.

Tankar på det?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.

Tankar på det?
Tveksamt om de som idag inte betalar skulle ändra sig. Så visst, orättvisan blir ju mindre kännbar i börsen för den som betalar.
Tyskland har väl infört något i den stilen. Om det var för alla eller vissa och om det bara var i sommar, det minns jag inte.
 

powerjohan

Ogudaktig sporthojare
Gick med
27 Dec 2003
Ort
Precis vid ringen
Hoj
En sån där grön.
Är det månne detta som avses, ett MP förslag om 499kr/månaden (250kr för ungdomar), eller är det någon som spunnit vidare och gjort det ännu lägre pris, någon annan betalar ju . En tanke är ju att det är väldigt varierande vilken kollektivtrafik som finns tillgängligt, dvs gynnar folk i tätorter, vilket kanske går emot deras "starkare fördelningspolitisk effekt". Fast väljarbasen bor väl på södermalm och där går bussarna och tunnelbanan antagligen bra.

 

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Ort
Hufvudstadsnära
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Varför skulle man vilja köpa ett kort som gäller i hela landet? Möjligen om man vill "bussluffa" genom landet och kolla in Pite havsbad som tonåring, men hur stort är behovet? Jag är inte emot iden som sådan. Det hade väl varit trevligt att som ung och äventyrslysten lägga en månad på att åka buss genom landet (eller?).
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Tveksamt om de som idag inte betalar skulle ändra sig. Så visst, orättvisan blir ju mindre kännbar i börsen för den som betalar.
Tyskland har väl infört något i den stilen. Om det var för alla eller vissa och om det bara var i sommar, det minns jag inte.

Plankningsaspekten kan vi bortse ifrån, det är ett separat storstadsproblem.

Ingen plankar när dom tar bussen från Kvickjokk till fjället Snålkuk
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Är det månne detta som avses, ett MP förslag om 499kr/månaden (250kr för ungdomar), eller är det någon som spunnit vidare och gjort det ännu lägre pris, någon annan betalar ju . En tanke är ju att det är väldigt varierande vilken kollektivtrafik som finns tillgängligt, dvs gynnar folk i tätorter, vilket kanske går emot deras "starkare fördelningspolitisk effekt". Fast väljarbasen bor väl på södermalm och där går bussarna och tunnelbanan antagligen bra.


Ja, fast i inläggen på Twitter har man polerat det till att det ska kosta max 10:- om dagen (fast det ska vara ett årskort och således kosta 3650:- om året.)
 

Werzion

7.3
Gick med
22 Jun 2004
Ort
Jönköping
Hoj
Ingen för tillfället
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.

"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.

– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
"

Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.

"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.

– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
"

Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...
Regeringen? Det är väl stockholms stad som ska peta in pengar i SL isf. Och Stockholm har väl landets lägsta skatt så bara att höja den så alla får vara med och betala för kollektivbestraffningen.
Ett årskort för SJ startar på 43000 nånting, apropå resa över hela riket. För 20k kan man lägga till kollektivtrafik på det. Det är ju nästan 10 kronor om dagen iaf.
 
Last edited:

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Ort
Där vägen tar slut
Hoj
Kawasaki Zx1200
"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.

Tankar på det?
Passar mej perfekt
Betalar nu 2x39 när jag hälsar på folk i innerstaden ?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Folk nyttjar redan kollektivtrafiken mycket mer känns det som. Ser ingen anledning att sänka priset. Ska det priset sänkas gör det på landsbygden och utöka turtätheten...
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Hur mycket pengar sparar man på att sparka alla spärrvakter och kontrollanter?
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Plankningsaspekten kan vi bortse ifrån, det är ett separat storstadsproblem.

Ingen plankar när dom tar bussen från Kvickjokk till fjället Snålkuk
Här har åtminstone busschaufförerna instruktion på att bara låta en viss kategori resenärer åka om de blir arga över att behöva visa färdbevis. Klart de blir arga...
Tågpersonalens undfallenhet är inte bättre den.
Har helt slutat åka trots att förbindelserna här är rätt bra.
 

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nej... Bara nej. Kommunistiska jävla påfund som vi andra får bekosta.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Varför inte max 0 kr om dagen? Är siffran 10 bara tagen helt ur luften eller var kommer den ifrån? Den helt enkelt 'känns' bra antar jag?
 

Sir Kurtock

Bild på käringa
Gick med
7 Feb 2007
Ort
Stockholm
Hoj
CBX -80, CB1300F -03
Här har åtminstone busschaufförerna instruktion på att bara låta en viss kategori resenärer åka om de blir arga över att behöva visa färdbevis. Klart de blir arga...
Tågpersonalens undfallenhet är inte bättre den.
Har helt slutat åka trots att förbindelserna här är rätt bra.
Björknäs depån har bussförarna fått "order" om av Teamcferna att strunta i om någon inte betalar/har giltigt färdbevis.

I Nynäshamn är det annorlunda då Nobina får också betalt per "blipp". Förare har blivit inkallade och frågan: "varför har du så många fler av stigande än påstigande? Varför har du så hög bränsleförbrukning? Varför är du sen?"

Nobina, och Keolis har FULL kontroll på hur bussen hanteras, när dörrar öppnas och stängs, hur många passagerare som kliver/på respektive hållplats o s v.

På elbussar har man gått lite längre.. de vet t o m vilken temperatur det är i bussen, ström i batteriet i realtid plus allt det andra ovan och några andra saker...

Man har satt i system att bussen ska vara försenad.. det är därför inte så konstigt att du kan se tre bussar på linje 1 komma efter varandra... När buss ett i raden är säg två minuter sen tar den kanske 50% av passagerare som nästa avgång skulle tagit. Buss 2 tar resten, buss nummer tre
har knappt alls någon passagerare och kan hålla sin tidtabell... på linje 1 är det ca 5 minuters intervall på morgon/eftermiddagen..
Linje 1 Stora Essingen/Frihamnen...
 
Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.

"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.

– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell.
"

Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...


Allt till alla, tågvärdarnas rop skalla.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Björknäs depån har bussförarna fått "order" om av Teamcferna att strunta i om någon inte betalar/har giltigt färdbevis.

I Nynäshamn är det annorlunda då Nobina får också betalt per "blipp". Förare har blivit inkallade och frågan: "varför har du så många fler av stigande än påstigande? Varför har du så hög bränsleförbrukning? Varför är du sen?"

Nobina, och Keolis har FULL kontroll på hur bussen hanteras, när dörrar öppnas och stängs, hur många passagerare som kliver/på respektive hållplats o s v.

På elbussar har man gått lite längre.. de vet t o m vilken temperatur det är i bussen, ström i batteriet i realtid plus allt det andra ovan och några andra saker...

Man har satt i system att bussen ska vara försenad.. det är därför inte så konstigt att du kan se tre bussar på linje 1 komma efter varandra... När buss ett i raden är säg två minuter sen tar den kanske 50% av passagerare som nästa avgång skulle tagit. Buss 2 tar resten, buss nummer tre
har knappt alls någon passagerare och kan hålla sin tidtabell... på linje 1 är det ca 5 minuters intervall på morgon/eftermiddagen..
Linje 1 Stora Essingen/Radiohuset...
Just ettan är en riktig pajaslinje.
Har beskådat showen vid Fridhemsplan några gånger, herregud, att det kommer någon buss alls är ett mysterium.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nej... Bara nej. Kommunistiska jävla påfund som vi andra får bekosta.
Ja, man kan ju fråga sig varför alla ska betala något som alla inte använder? Jag åker pendel i undantagsfall, och jag vill inte betala för alla andra. I så fall ska skatten finansiera mina cykelgrejer också.

Sen verkar ju dom där tomtarna tro att det slutar kosta att driva kollektivtrafiken om man tar bort kostnaden för biljetten. Då kan ju dom få jobba gratis själva och se hur kul det är.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Regeringen? Det är väl stockholms stad som ska peta in pengar i SL isf. Och Stockholm har väl landets lägsta skatt så bara att höja den så alla får vara med och betala för kollektivbestraffningen.
Ett årskort för SJ startar på 43000 nånting, apropå resa över hela riket. För 20k kan man lägga till kollektivtrafik på det. Det är ju nästan 10 kronor om dagen iaf.
Nej. Kollektivtrafik drivs av regionerna (tidigare landstingen).
Men i sak har du rätt. Det borde vara region Stockholm som skjuter till mer pengar för dom har ju en egen skattesats som dom tar in pengar på.
Inte för att region Stockholm nödvändigtvis har jättehög skatt men det är trots allt 2 miljoner invånare i storstockholm så skatteunderlaget är ju relativt stort.
Tyvärr är det väl så att dom byggt ett jättefint sjukhus vid nya karolinska som man modellerat efter en ekonomisk modell som är kopierad från Storbrittannien som i sin tur rekommenderade regionen att bryta avtalet och ta ganska många miljoner i vite för avtalsbrott eftersom den ekonomiska modellen blir så kostsam att det är värt nästan vad som helst för att komma ur avtalet.
Men man sitter fortfarande kvar med det avtalet som drar enorma pengar. (Stödstrumpor för 2000 kr/styck och liknande saker hjälper inte heller till direkt)
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top