Tveksamt om de som idag inte betalar skulle ändra sig. Så visst, orättvisan blir ju mindre kännbar i börsen för den som betalar."Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.
Tankar på det?
Tveksamt om de som idag inte betalar skulle ändra sig. Så visst, orättvisan blir ju mindre kännbar i börsen för den som betalar.
Tyskland har väl infört något i den stilen. Om det var för alla eller vissa och om det bara var i sommar, det minns jag inte.
Är det månne detta som avses, ett MP förslag om 499kr/månaden (250kr för ungdomar), eller är det någon som spunnit vidare och gjort det ännu lägre pris, någon annan betalar ju . En tanke är ju att det är väldigt varierande vilken kollektivtrafik som finns tillgängligt, dvs gynnar folk i tätorter, vilket kanske går emot deras "starkare fördelningspolitisk effekt". Fast väljarbasen bor väl på södermalm och där går bussarna och tunnelbanan antagligen bra.
MP vill införa "Sverigekort"
Miljöpartiet vill införa vad de kallar ”Sverigekortet” för kollektivtrafik i hela landet.www.aftonbladet.se
Regeringen? Det är väl stockholms stad som ska peta in pengar i SL isf. Och Stockholm har väl landets lägsta skatt så bara att höja den så alla får vara med och betala för kollektivbestraffningen.Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.
"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.
– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell."
Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...
Passar mej perfekt"Inför Sverigkort" trendar på twitter, det är tydligen någon som har lagt ett förslag på ett nationellt kort för all kollektivtrafik som ska kosta max 10:- om dagen.
Tankar på det?
Här har åtminstone busschaufförerna instruktion på att bara låta en viss kategori resenärer åka om de blir arga över att behöva visa färdbevis. Klart de blir arga...Plankningsaspekten kan vi bortse ifrån, det är ett separat storstadsproblem.
Ingen plankar när dom tar bussen från Kvickjokk till fjället Snålkuk
Björknäs depån har bussförarna fått "order" om av Teamcferna att strunta i om någon inte betalar/har giltigt färdbevis.Här har åtminstone busschaufförerna instruktion på att bara låta en viss kategori resenärer åka om de blir arga över att behöva visa färdbevis. Klart de blir arga...
Tågpersonalens undfallenhet är inte bättre den.
Har helt slutat åka trots att förbindelserna här är rätt bra.
Ett förslag så kom bara några dagar efter att Stockholm Stad säger att deras månadskort är för billigt, de skulle behöva kosta 1400 kr/mån... för bara SL-kortet.
"Det saknas drygt två miljarder kronor i budgeten för Stockholms kollektivtrafik och trafikregionrådet Anton Fendert (MP) kräver nu att regeringen skjuter till pengar.
– Vi skulle behöva höja månadstaxan i SL-trafiken med nästan 400 kronor för att täcka upp för det här hålet, säger han och betonar samtidigt att en sådan höjning inte är aktuell."
Hur äckligt mycket skattepengar (subventioner) måste man då inte lägga om 499 kr/mån ska räcka för hela Sveriges kollektivtrafiker osv. osv.!?...
Just ettan är en riktig pajaslinje.Björknäs depån har bussförarna fått "order" om av Teamcferna att strunta i om någon inte betalar/har giltigt färdbevis.
I Nynäshamn är det annorlunda då Nobina får också betalt per "blipp". Förare har blivit inkallade och frågan: "varför har du så många fler av stigande än påstigande? Varför har du så hög bränsleförbrukning? Varför är du sen?"
Nobina, och Keolis har FULL kontroll på hur bussen hanteras, när dörrar öppnas och stängs, hur många passagerare som kliver/på respektive hållplats o s v.
På elbussar har man gått lite längre.. de vet t o m vilken temperatur det är i bussen, ström i batteriet i realtid plus allt det andra ovan och några andra saker...
Man har satt i system att bussen ska vara försenad.. det är därför inte så konstigt att du kan se tre bussar på linje 1 komma efter varandra... När buss ett i raden är säg två minuter sen tar den kanske 50% av passagerare som nästa avgång skulle tagit. Buss 2 tar resten, buss nummer tre
har knappt alls någon passagerare och kan hålla sin tidtabell... på linje 1 är det ca 5 minuters intervall på morgon/eftermiddagen..
Linje 1 Stora Essingen/Radiohuset...
Ja, man kan ju fråga sig varför alla ska betala något som alla inte använder? Jag åker pendel i undantagsfall, och jag vill inte betala för alla andra. I så fall ska skatten finansiera mina cykelgrejer också.Nej... Bara nej. Kommunistiska jävla påfund som vi andra får bekosta.
Nej. Kollektivtrafik drivs av regionerna (tidigare landstingen).Regeringen? Det är väl stockholms stad som ska peta in pengar i SL isf. Och Stockholm har väl landets lägsta skatt så bara att höja den så alla får vara med och betala för kollektivbestraffningen.
Ett årskort för SJ startar på 43000 nånting, apropå resa över hela riket. För 20k kan man lägga till kollektivtrafik på det. Det är ju nästan 10 kronor om dagen iaf.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |