don_tomazo skrev:
2626525 Tycker det är kul att effekt fanns i små paket redan för länge sedan. Kan väldigt lite om de modeller som fanns då men dela med er av historier, info, sidor och bilder om större tvåtaktare (>350cc) från 70-80 talet.
Hej
Ja info tycks du ju redan ha fått en hel del
![HIHI :hihi :hihi](/img/smilies/hihi.gif)
Jag såg tråden först nu.
Jag hade en Kawa H1 -73 på 80-talet. Stoppade efter ett tag in en H2-motor (750) i den . Som sedan trimmades... Byggde hemgjorda expansionskammare i olika varianter och utföranden enligt Graham Bells formler.
Evergreen hette min gamla Kawa, den var förstås illgrön. Stod ofta på donken samt var ute vid Kistarakan med Katanorna. Körde flera "Stans snabbaste hoj tävlingar" med den, (det var en dragracestege för gathojar som tidningen Bike anordnade varje sommar). Först körde vi på Bromma, sedan i Västerås. Jag sket i att tala om att jag hade 750-motor, får skylla på att jag var i 20-årsåldern.
En gång brakade 1:an och 2:ans drevpar på Johannisberg under dag 1 i Västerås. Under natten rev vi motorn och stelopererade treans växel lagom till elimineringarna dag 2. Startade sedan på trean mot en RD500 och körde hela strippen på den växeln. Han tog mig i starten med sin etta förstås. Men sedan vart jag publikfavorit när jag passerade honom med dopplereffekt strax innan målinjen med min antika "femhundra".
Lade upp en tråd där jag samlat lite filmsnuttar med dessa kompromisslösa hojar.
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459
H1, H2 konstruerades för den amerikanska publikens stora 70-talsfaibless: att dra vid rödljusen. Det var H1,H2 väldigt bra till.
Dragracevärldsrekordet på 201 meter tillhör en svensk H2-prostock vars skapare heter Ebbe Parneståhl.
Länge länge var det en H2-prostock ägd av Dave Shultz som var världens snabbaste hoj på 402 meter. "Shultzes bike" var ett referensobjekt inom dragracingen. Sedan kom Paul Gast med sin H2 (Gast har/hade(?) även en trimfirma, Fast by Gast, som tillverkar/tillverkade(?) bla förstklassiga race-expansionskammare till H1, H2.
En annan svensk (förutom Ebbe), Bo Thorselius (vän till Ebbe) var även mycket snabb på 90-talet med sin H2-prostock.
Den första dragrace-H2-legenden med egen tillverkning av trimdelar samt portning var dock en herre vid namn Denco. Minns ej vad han hette i förnamn, gamla Dencokammare till H2 anses dock fortfarande vara topp. Denco byggde även en berömd monsterdragbike med tre H2-motorer.
Åka stor tvåtaktare utan reedventiler borde alla prova! H1, H2 är billiga att köpa men dyra att äga kan man väl sammanfatta, iaf om man gillar att gasa.
/J