Info om stora äldre 2-taktare

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Ort
bergeforsen
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
DmS skrev:
2628141 Snöskotereffekt, en polaris edge 700cc 2t ligger på 137 hk och 200+ kilo, toppar ca 170-180 men har du fäste så är det 0-100 på ca 3 sek... Sen känns det bara som om det ökar... Brutalt är bara förnamnet!

Säg denna nyss på blocket: http://www.blocket.se/vi/10142578.htm?ca=11_s det är inte utan att det suger i tarmen :)
/D

dom värre ligger väl på närmare 150 hk o har runt 200 i toppfart..:va






har hört nåt om 2 st cr500 motorer som satt ihop på nån hillclimber..
kanske skulle va nåt :yoparty
 

DmS

En ständig ombörjare
Gick med
24 Jun 2006
Ort
Tyresö
Hoj
VN800 & GPZ900R
ozeo skrev:
2628152 dom värre ligger väl på närmare 150 hk o har runt 200 i toppfart..:va

Yup, det finns t ex 1000cc 2t som pinnar på rejält, jag tog bara ett exempel jag själv kört :) Men jag lovar, 70-80 blås på slingrande skoterleder i skogen med ren råstyrka under tummen slår 160 på öppet fjäll med hästlängder!
/Danne
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
don_tomazo skrev:
2626525 Tycker det är kul att effekt fanns i små paket redan för länge sedan. Kan väldigt lite om de modeller som fanns då men dela med er av historier, info, sidor och bilder om större tvåtaktare (>350cc) från 70-80 talet.

Hej
Ja info tycks du ju redan ha fått en hel del :hihi Jag såg tråden först nu.

Jag hade en Kawa H1 -73 på 80-talet. Stoppade efter ett tag in en H2-motor (750) i den . Som sedan trimmades... Byggde hemgjorda expansionskammare i olika varianter och utföranden enligt Graham Bells formler.
Evergreen hette min gamla Kawa, den var förstås illgrön. Stod ofta på donken samt var ute vid Kistarakan med Katanorna. Körde flera "Stans snabbaste hoj tävlingar" med den, (det var en dragracestege för gathojar som tidningen Bike anordnade varje sommar). Först körde vi på Bromma, sedan i Västerås. Jag sket i att tala om att jag hade 750-motor, får skylla på att jag var i 20-årsåldern.

En gång brakade 1:an och 2:ans drevpar på Johannisberg under dag 1 i Västerås. Under natten rev vi motorn och stelopererade treans växel lagom till elimineringarna dag 2. Startade sedan på trean mot en RD500 och körde hela strippen på den växeln. Han tog mig i starten med sin etta förstås. Men sedan vart jag publikfavorit när jag passerade honom med dopplereffekt strax innan målinjen med min antika "femhundra". :rofl

Lade upp en tråd där jag samlat lite filmsnuttar med dessa kompromisslösa hojar. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=137459

H1, H2 konstruerades för den amerikanska publikens stora 70-talsfaibless: att dra vid rödljusen. Det var H1,H2 väldigt bra till.
Dragracevärldsrekordet på 201 meter tillhör en svensk H2-prostock vars skapare heter Ebbe Parneståhl.

Länge länge var det en H2-prostock ägd av Dave Shultz som var världens snabbaste hoj på 402 meter. "Shultzes bike" var ett referensobjekt inom dragracingen. Sedan kom Paul Gast med sin H2 (Gast har/hade(?) även en trimfirma, Fast by Gast, som tillverkar/tillverkade(?) bla förstklassiga race-expansionskammare till H1, H2.

En annan svensk (förutom Ebbe), Bo Thorselius (vän till Ebbe) var även mycket snabb på 90-talet med sin H2-prostock.

Den första dragrace-H2-legenden med egen tillverkning av trimdelar samt portning var dock en herre vid namn Denco. Minns ej vad han hette i förnamn, gamla Dencokammare till H2 anses dock fortfarande vara topp. Denco byggde även en berömd monsterdragbike med tre H2-motorer.


Åka stor tvåtaktare utan reedventiler borde alla prova! H1, H2 är billiga att köpa men dyra att äga kan man väl sammanfatta, iaf om man gillar att gasa.

/J
 
Last edited:

doordie

#500
Gick med
15 Mar 2005
Ort
Uppland
Hoj
KX500 för MX/Enduro/Motard/Isbana/Backe
Till salu om seriöst intresse finnes!

Har en fin tripple H1 500cc från 1970 till salu om det är någon intresserad.
Med expansionskammare på och orginalrör till.:tummenupp
Trumbromsar fram och bak vilket gör det mycket intressant att bromsa!:D

Bild kan skickas....
 

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Det skulle vara trevligt med en modern hoj med t.ex. Rotax 1000 SDI, 2-cyl 2-takt med riktigt bra halvdirekt insprutning. Närmare 160 pållar tror jag de plockar ur den, iofs då med den fördelen att värmeväxlarna blir överösta med snö. Dessutom har den utsläpp och bränsleekonomi i klass med fyrtakt.
Aktiv körning drar en Ski-Doo Renegade 1000 (halvlång matta) cirka 1.5 liter/mil, medan en förgasarskoter gärna sörplar i sig 2.5-3-4 liter milen beroende på körstil och motor. Yamahas fyrtaktsskotrar ligger också kring 1.5 liter/mil vad jag har hört.
2-cyl 2-takt tänder ju faktiskt lika ofta som en 4-t radfyra! ;)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag har inte hängt med i moderna tvåtaktare, men jag kan öppet erkänna att skulle det komma en nyproducerad tvåtaktare på 750 cc eller större så skulle jag nog frångå mina principer och köpa en ny hoj.

1987 var det en galning som körde ett hembygge bestående av en hemsnickdrad ram med en 2-cylindrig 1000cc HVA Folan-motor på strippen i Västerås. Tomgångsknattret lät som att kläcka ned 14 strutsägg i en glödhet jättestekpanna. Riktigt fiiint! :hihi

GeFeldz skrev:
2628481 Det skulle vara trevligt med en modern hoj med t.ex. Rotax 1000 SDI, 2-cyl 2-takt med riktigt bra halvdirekt insprutning. Närmare 160 pållar tror jag de plockar ur den, iofs då med den fördelen att värmeväxlarna blir överösta med snö. Dessutom har den utsläpp och bränsleekonomi i klass med fyrtakt.
Aktiv körning drar en Ski-Doo Renegade 1000 (halvlång matta) cirka 1.5 liter/mil, medan en förgasarskoter gärna sörplar i sig 2.5-3-4 liter milen beroende på körstil och motor. Yamahas fyrtaktsskotrar ligger också kring 1.5 liter/mil vad jag har hört.
2-cyl 2-takt tänder ju faktiskt lika ofta som en 4-t radfyra! ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
GeFeldz skrev:
2628481 Det skulle vara trevligt med en modern hoj med t.ex. Rotax 1000 SDI, 2-cyl 2-takt med riktigt bra halvdirekt insprutning. Närmare 160 pållar tror jag de plockar ur den, iofs då med den fördelen att värmeväxlarna blir överösta med snö. Dessutom har den utsläpp och bränsleekonomi i klass med fyrtakt.
Aktiv körning drar en Ski-Doo Renegade 1000 (halvlång matta) cirka 1.5 liter/mil, medan en förgasarskoter gärna sörplar i sig 2.5-3-4 liter milen beroende på körstil och motor. Yamahas fyrtaktsskotrar ligger också kring 1.5 liter/mil vad jag har hört.
2-cyl 2-takt tänder ju faktiskt lika ofta som en 4-t radfyra! ;)

Här är stooor tvåtaktare! :D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2628490&postcount=30
Blast from the past dock. Ingen vidare bränsleekonomi.

/J
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Kolla in den här då. Den innehåller minst 2 häftiga element, skotermotor och turbo. :D
turbo_twostroke_two_stroke_motorcycle.jpg

http://www.kawasakitriplesworldwide...turbocharged_twostroke_polaris_motorcycle.htm
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jörgen Karlsson skrev:
2628505 Nu är ju jag en gammal gubbe, men under rubriken "Stora tvåtaktare" inräknar jag varken vespor/skotrar eller turbo. ;)
Det är inte moppescootermotor, utan snöskotermotor - 700 kubik. Och bara en sak som att bilderna ligger under domänen kawasakitriplesworldwide.com borde göra att den kvalar in.
 

Ubbejävel

Ny medlem
Gick med
1 Jun 2006
Ort
Motala
Hoj
Predom Dezamet
Jag pratade med en farbror på Mantorp park för några år sedan som hade en konstig tvåtaktsmotor i ett dragracingchassie.. Det visade sig var en en Kawa 750 från början som han sågat av för att sedan svetsa ihop med en bättre modern låda, typ GSX.. ??

Han berättade också att han egentligen inte hade nån direkt att tävla emot och att han precis hade beställt en ny motor eller om det var en helt ny båge från USA som skulle vara baserad på en snöscootermotor..
Man är ju lite tvåtaktstokig så det blir ju att man kollar in såna byggen lite extra när man ser dem, det är alldeles för ovanligt med tvåtaktare på strippen..
 

mordellio

Medlem
Gick med
12 Jun 2005
Ort
Östersund
Hoj
Suzuki RG500-85
Hej
Här är en bild på min RG500. 95hk/154kg torr. Det är en ganska bra ketchupeffekt när avgasportarna öppnar vid 6500varv. Testade en kompis Aprillia RSV 1000, men satan vilken tråkig motor. Sen var ju chassi och bromsar bra mycket bättre på den. En brochyr om RGn http://edj.net/2stroke/rg/brochure/index.html
Turbo till 2-takts skotermotorer hittar ni på http://www.tikka.se/
Andreas
 

Bifogat

  • Ny bild.JPG
    Ny bild.JPG
    87.2 KB · Visningar: 68

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bearing skrev:
2628508 Det är inte moppescootermotor, utan snöskotermotor - 700 kubik. Och bara en sak som att bilderna ligger under domänen kawasakitriplesworldwide.com borde göra att den kvalar in.

Ahh då är jag med, jag var seg där. Jag bara retades lite! ;) jag är väl ingen moderator här heller... Tack och lov :hihi

De där turboaggregaten är spännande, de behöver tydligen ingen extern smörjning. Träffade en kille i somras som hade ett sådant aggregat på ett HD-turbobygge i somras. Inga smörjoljeslangar till aggregatet gjorde att jag började prata med honom (i misstankar att det var ett fejkaggregat ty hojen var ett custombygge). Men så inte :)

Hilsen
J

Ringo skrev:
2628518 Nu dök alla gamlon upp :) Jag gjorde din bild lite tydligare.

Vilken härligt min! Man tycker sig se att han just skulle starta raketen när något avbröt en sekund med kameran: kicken utfälld och tändningen säkerligen på. Då ler man ett sånt där tvåtaktsleende :D

/J
 
Last edited:

GeFeldz

Joråsåatteh...
Gick med
22 May 2006
Ort
Älvsbyn
Hoj
2005 BMW R1200ST och 2021 CF Moto Cforce 1000
Bearing skrev:
2628483 Låter för bra för att vara sant tycker jag. Fast kul om det vore så.

Snöskotertillverkarna har mycket hårda krav på sig från EPA osv och BRP (Bombardier, Ski-Doo och Lynx) har gett sig fan på att använda tvåtaktare. Därför har de utvecklat sin SDI-insprutning som gör tvåtakt rumsren. Det skulle inte förvåna mig om de kommer med äkta direktinsprutning om nå't år, jag har dock för mig att deras 600 SDI och 1000 SDI klarar EPA-kraven fram till åtminstone 2010.
Polaris har utvecklat sitt eget insprut till tvåtakt (CFI) och det verkar funka i princip som SDI.

Jörgen - Ja en ny hoj med stortvåtakt skulle nog vara bland det roligaste nå'n tillverkare kan komma med. Tyvärr har ju tvåtakt blivit mobbat och baktalat i många år.
En hoj med rejält sporthojschassi och stor tvåtaktstwin skulle kanske vara lite svårkörd, men ack så roligt! Lätt och med obehagliga mängder effekt.
Jag hade gärna provkört en H2 eller H1, vilken kick! :yoparty
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
Lezo skrev:
2628088 Farsan hade en kawa 3pip 500 som trimmad med avstämda rör o.s.v ska tydligen ha låtit extremt mkt och gått riktigt bra. Ska försöka fixa en scanner så jag kan få in lite bilder på den från gamla foton, var nämligen motivlack som han lackat själv o.s.v :D


Det var en kille i grannskapet där vi bodde som hade en vit trepip 500a med trimpipor monterade. Minns att jag kunde höra den på "flera mils" avstånd när han körde den genom samhället. Tror även att han borrat upp den till 600 cc. Han hade nämligen klistrat dit "600" i rött på de vita sidokåporna. Det här var 1972, jag var ca 10 år gammal och djupt impad av den hojen!

Hoppas du kan scanna in bilder på din Pappas Kawa, vore kul att se lite bilder från den tiden!
 
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top