Info om stora äldre 2-taktare

Bmwblade

Oskars pappa
Gick med
7 Dec 2003
Ort
Stockholm
Hoj
BMW R100RS, GSX-R750WV, Fireblade -92, R1 -98
Hur mycket bensin drar tex en kawa H2? 2-3 liter milen? :näsblod
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Bmwblade skrev:
2630445 Hur mycket bensin drar tex en kawa H2? 2 liter milen? :näsblod
Körde man jättelungt lungt så gick det att åka på en halvliter milen på landsväg. Gasade man så låg min på 1-1,5 liter milen :näsblod
Tanken var på 16 liter.
/J
 
Last edited:

Homo

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2006
Ort
på tiptop
Hoj
80talet 80talet va kunde gå snett va kunde gå galet
turbo utan smörjning? keramiska lager i lr?

kollade på mobile.de igår, hittade 2 st bimota v-due för runt 100k styck.. o dom går tydligen att svänga med. 500 med insprutning, 110 hesst, det går säkert att hitta några fler för den händige skulle jag gissa på
 

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
Hej alla

Kan bara glädja med att ikväll var jag och hämta min nyköpta KH500. Prova den lite fram och tillbaka på gatan till alla grannars glädje men det var lite halt... Längtar till våren!!!!!. Jag är ganska ny på detta med hoj men har lurkat (kan det heta så?) här en stund på sporthoj, klart underhållande.

Mitt intresse för tvåtaktare började såklart med trimmning av moppar men när jag började gymnasiet fanns det en kille i klassen med en grön Kawa 750 nämligen Jörgen Karlsson här på forumet! (Hej Jörgen!) Den satte så djupa spår så att förra vintern när en kompis frågade om jag inte skulle köpa hans Kawa S2a sa jag ja direkt trots inget körkort. Tog kortet i sommras och har sedan bränt runt på 350'n. Sen dök det up en KH500 som kändes helt rätt! Till våren skall de trista originaldämparna bort och ett par pipor dit så att tvåtaktssången hörs ordentligt.

Go natt / Christian
 

WilleZL

Aktionsgruppen för TT-lopp på Gotland
Gick med
13 Jan 2005
Ort
Stockholm
Hoj
R6 & RD350
chris the rat skrev:
2632009 Hej alla

Kan bara glädja med att ikväll var jag och hämta min nyköpta KH500. Prova den lite fram och tillbaka på gatan till alla grannars glädje men det var lite halt... Längtar till våren!!!!!. Jag är ganska ny på detta med hoj men har lurkat (kan det heta så?) här en stund på sporthoj, klart underhållande.

Mitt intresse för tvåtaktare började såklart med trimmning av moppar men när jag började gymnasiet fanns det en kille i klassen med en grön Kawa 750 nämligen Jörgen Karlsson här på forumet! (Hej Jörgen!) Den satte så djupa spår så att förra vintern när en kompis frågade om jag inte skulle köpa hans Kawa S2a sa jag ja direkt trots inget körkort. Tog kortet i sommras och har sedan bränt runt på 350'n. Sen dök det up en KH500 som kändes helt rätt! Till våren skall de trista originaldämparna bort och ett par pipor dit så att tvåtaktssången hörs ordentligt.



Go natt / Christian


Va kul, Grattis! Hoppas vi får se den någon gång kommande säsong!

Hälsningar
Wille
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
chris the rat skrev:
2632009 Hej alla

Kan bara glädja med att ikväll var jag och hämta min nyköpta KH500. Prova den lite fram och tillbaka på gatan till alla grannars glädje men det var lite halt... Längtar till våren!!!!!. Jag är ganska ny på detta med hoj men har lurkat (kan det heta så?) här en stund på sporthoj, klart underhållande.

Mitt intresse för tvåtaktare började såklart med trimmning av moppar men när jag började gymnasiet fanns det en kille i klassen med en grön Kawa 750 nämligen Jörgen Karlsson här på forumet! (Hej Jörgen!) Den satte så djupa spår så att förra vintern när en kompis frågade om jag inte skulle köpa hans Kawa S2a sa jag ja direkt trots inget körkort. Tog kortet i sommras och har sedan bränt runt på 350'n. Sen dök det up en KH500 som kändes helt rätt! Till våren skall de trista originaldämparna bort och ett par pipor dit så att tvåtaktssången hörs ordentligt.


Go natt / Christian

Hej Christian
Vad hul att se dig här. Det var ett tag sedan. Jocke har skvallrat om nya jonnen så jag vet allt! ;)

Jag kan hjälpa dig att räkna och gasvetsa ihop några kammare. Jocke har en bra gassvets!

Grattis!!

/Jörgen
 

Lajf

Sporthojsnörd
Gick med
2 Apr 2005
Ort
Älvängen
Hoj
CB1300 & Rickman
Jörgen Karlsson skrev:
2632171 Hej Christian
Vad hul att se dig här. Det var ett tag sedan. Jocke har skvallrat om nya jonnen så jag vet allt! ;)

Jag kan hjälpa dig att räkna och gasvetsa ihop några kammare. Jocke har en bra gassvets!

Grattis!!

/Jörgen
Var det din illgröna Kawa jag såg i en gammal Bike för ett tag sen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Lajf skrev:
2632448 Var det din illgröna Kawa jag såg i en gammal Bike för ett tag sen?
Ja Björn Renvall gjorde ett reportage om den i Bike, tror de gjorde reportaget -87 men att det kom ut först -88. Jag är osäker. Har numret hemma. Jag kan kolla.

Din Rickmankawa är snygg! :tummenupp Gamla Z1 och Z900 har ju samma stil som sena H1 och H2!

Mvh
J
 
Last edited:

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
Lite off topic men... d e ju en stor 2-taktare, om än hembakad.
580 cc rotax polaris snöskotermotor. typ 100 hp
vacumbakad kolfiberram. by Ted Wilkins Ontario Canada 1997
 

Bifogat

  • wildbik1.jpg
    wildbik1.jpg
    37.7 KB · Visningar: 181

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Le Mans skrev:
2632595 Lite off topic men... d e ju en stor 2-taktare, om än hembakad.
580 cc rotax polaris snöskotermotor. typ 100 hp
vacumbakad kolfiberram. by Ted Wilkins Ontario Canada 1997
:kär :drool Den där vill jag ha! Riktigt fet!







Hojen han byggde efter den du postade bild på är den här nedanför... inte lika fet. Hade han skippat den där sittställningen och baken så hade den nog sett bättre ut. Också 580 cc tvåtakts skotermotor i denna.
 

Bifogat

  • wilkins1.jpg
    wilkins1.jpg
    90.7 KB · Visningar: 93

Le Mans

Ny medlem
Gick med
12 Nov 2006
Ort
sthlm
Hoj
ducati
Ja, killen gillar väl att experimentera... d e ju bra,
även om man kan gissa att han inte blev lika nöjd med FF (feetfirst)?
modellen.
Han har visst gjort en grym hillclimber också m samma motor...
 

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Jag har sysslat mkt med GT750 sedan 1999 ungefär när jag köpte den första.
De är väldigt pålitliga att köra långt med, bla pga vattenkylningen som gör att inget går varmt nästan vad man än gör.

På den här sidan ser man otroligt detaljerade "webbar" om de två renoveringar jag gjort.

http://suzuki.medial.com

Nu har jag sålt den första till Norge. Men man tjänar inget ekonomiskt på att tokrenovera japaner, det gör man för att själv uppleva det jungfruliga i det första startögonblicket och att försöka uppleva hur det är att köra en i bra skick. Nu är jag väl själv inte odelat entusiastisk över motortypen. De är fina representanter för sin tid men det är väldigt kritiskt med vevbalans, osv om man skall få dem att gå som turbiner. Den 74:a jag har kvar skall motorn snart ner på igen, det finns lite att göra för att få den mer vibrationsfri. När man lyckats så bra att vibbarna planar ut allt mer med ökande varvtal då har man många roliga mil framför sig.
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Le Mans skrev:
Han har visst gjort en grym hillclimber också m samma motor...
Jajjemän, denna är det! Nitrohoj... normalt.
 

Bifogat

  • wilkins2.jpg
    wilkins2.jpg
    79 KB · Visningar: 119
  • wilkins3.jpg
    wilkins3.jpg
    97.9 KB · Visningar: 96

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
2-Taktsjärn...

MMmm det är inte utan att man ler när man läser om gamla tider och minnen.

Jag får väl skicka ett bidrag på mitt järn som jag terroriserade Uppsala me i mitten sjuttiotalet.......hehehe.
Min Suzuki 500 hade Daytonacyllar topplock och lite annat godis som farbror Roffe Ståle hade vänligheten att kränga till mig...:=)
Ljudet var skitfränt och hatat av alla.......:yoparty

Suck.. det var tider det......:D
 

Bifogat

  • Suzuki 500 RR.jpg
    Suzuki 500 RR.jpg
    39.4 KB · Visningar: 104

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
På tal om ljud!! Jörgen, ingen vore gladare än jag för lite hjälp med kamrar. Jag har ikväll mätt upp utblåset på kawan och "konstruerat" tre olika kamrar. Två är baserade på två olika program jag hittat runt på internet och en är baserad på formler ur Graham Bells bok. Dom blir ganska olika.... Kolla på min fantastiska hemsida, www.djupdalen.se

Hur som helst blir det så himla fint ljud ur en tvåtakare på pipa!

/Christian
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
chris the rat skrev:
2633703 På tal om ljud!! Jörgen, ingen vore gladare än jag för lite hjälp med kamrar. Jag har ikväll mätt upp utblåset på kawan och "konstruerat" tre olika kamrar. Två är baserade på två olika program jag hittat runt på internet och en är baserad på formler ur Graham Bells bok. Dom blir ganska olika.... Kolla på min fantastiska hemsida, www.djupdalen.se

Hur som helst blir det så himla fint ljud ur en tvåtakare på pipa!

/Christian
Fin sida! Kollade ritningarna. Det blir sådär olika, trots att man har valt samma varvtalsregister till en given motor. Det beror bla på vilken diameter man väljer på mittsektionen, antal konor mm. Större maxdiameter ger tex en kortare kammare osv.
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Pipor

chris the rat skrev:
2633703 På tal om ljud!! Jörgen, ingen vore gladare än jag för lite hjälp med kamrar. Jag har ikväll mätt upp utblåset på kawan och "konstruerat" tre olika kamrar. Två är baserade på två olika program jag hittat runt på internet och en är baserad på formler ur Graham Bells bok. Dom blir ganska olika.... Kolla på min fantastiska hemsida, www.djupdalen.se

Hur som helst blir det så himla fint ljud ur en tvåtakare på pipa!

/Christian


Mmm jag har kollat jag med lite....

För det första så är boken ett väldigt trubbigt verktyg...
Den ger lite fingervisning om det ena och det andra...
Jag rekomenderar dock bra program som Bimotion.se tex.
Det gör att man kommer närmare sanningen.
En annan sak som spelar in är hur van man är att bygga pipor och vad olika motorer vill ha..
Ett avstämt system till en tvåtaktare är lika delikat uppgift som att lägra en vacker dam. Man måste ha känsla och timing när man lirkar med dom....
Sen kan jag säga så här:
När det gäller midjans diameter är det uteslutande primärkompressionsvolymen som skall styra det.
När det gäller sugkonans/konors vinkel är det portvinklarnas utseende som styr.
När det gäller headerns utformning så beror det på var eller vilket register man har eller vill ha.
När det gäller returkonan eller konors utförande så styr det returpulsens amplitud och styrka vilket i sin tur hänger ihop med avgasportens utformning.
När det gäller stingerpipans dimentioner så bygger den upp mottryck och reglerar bland annat låg och mellanregister till stor del.

Så min slutsats är väl att det krävs en del erfarenhet hur det funkar med just den motor som man vill simulera en pipa till.
Och vet man inte riktigt det så kan resultatet bli minst sagt olika.
Jag vill inte klanka ner på någon utan det är bara mina erfarenheter utan pekpinnar.

Lycka till
MVH
Roffe:tummenupp
 
Last edited:

Lam-Kaka

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 May 2004
Ort
Jämtland
Hoj
Mille Delux
Lite mer info om skoter motorer

05-06 Skidoo Summit 1000cc 170hk+ vikt totalt 310kg
07 Skidoo Summit 800cc 155-160hk+ vikt totalt 210kg

Utvecklingen går framåt :) , ska bli kul att se hur nya summit 800cc beter sig i snön när brosan har fått hem den :), han byte ner sig lite i hk med fick en 100kg lättare skoter istället.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
VRM Roffe skrev:
2633738 Mmm jag har kollat jag med lite....

För det första så är boken ett väldigt trubbigt verktyg...
Den ger lite fingervisning om det ena och det andra...
Jag rekomenderar dock bra program som Bimotion.se tex.
Det gör att man kommer närmare sanningen.
En annan sak som spelar in är hur van man är att bygga pipor och vad olika motorer vill ha..
Ett avstämt system till en tvåtaktare är lika delikat uppgift som att lägra en vacker dam. Man måste ha känsla och timing när man lirkar med dom....
Sen kan jag säga så här:
När det gäller midjans diameter är det uteslutande primärkompressionsvolymen som skall styra det.
När det gäller sugkonans/konors vinkel är det portvinklarnas utseende som styr.
När det gäller headerns utformning så beror det på var eller vilket register man har eller vill ha.
När det gäller returkonan eller konors utförande så styr det returpulsens amplitud och styrka vilket i sin tur hänger ihop med avgasportens utformning.
När det gäller stingerpipans dimentioner så bygger den upp mottryck och reglerar bland annat låg och mellanregister till stor del.

Så min slutsats är väl att det krävs en del erfarenhet hur det funkar med just den motor som man vill simulera en pipa till.
Och vet man inte riktigt det så kan resultatet bli minst sagt olika.
Jag vill inte klanka ner på någon utan det är bara mina erfarenheter utan pekpinnar.

Lycka till
MVH
Roffe:tummenupp

Hej
Tack för tipset i, Bimotion

Jo jag känner igen resonemanget kring bevekalsegrunderna för pispans olika delar.

Även om det var ett tag sedan för min del. Byggde tre ställ, ett till 500:n och två till 750. Detta efter att initialt ha köpt ett par färdiga kammrar till min 500:an vilka ej funkade.

Mina byggda rör fungerade rätt ok dock. Trots att jag ej ens då hade tillgång till koniska krökar. Men nu ska det bli roligare då det till skillnad från då ej fanns internet. Har varit inne på din sida flera ggr.

Min erfarenhet är att många hembyggda kammare till trepiparna är räknade på för högt varvtal. Man lägger sig på trippelns maxvarv och hamnar då out of range med halva kammarens resonansområde. Trepiparna varvar ju därtill inte speciellt mycket även om det låter så i fyrtaktsöron. Tror att H1 500 var rödmarkerad redan vid 8500rpm, det är bara 1500 mer än min HD.
Många tänker inte på det och tror att de räknat fel när kammaren blir långt längre än de sett på moderna maskiner. Och då ändrar de lite på längden...


Mvh
Jörgen
 
Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top