Körde man jättelungt lungt så gick det att åka på en halvliter milen på landsväg. Gasade man så låg min på 1-1,5 liter milenBmwblade skrev:2630445Hur mycket bensin drar tex en kawa H2? 2 liter milen?![]()
chris the rat skrev:2632009Hej alla
Kan bara glädja med att ikväll var jag och hämta min nyköpta KH500. Prova den lite fram och tillbaka på gatan till alla grannars glädje men det var lite halt... Längtar till våren!!!!!. Jag är ganska ny på detta med hoj men har lurkat (kan det heta så?) här en stund på sporthoj, klart underhållande.
Mitt intresse för tvåtaktare började såklart med trimmning av moppar men när jag började gymnasiet fanns det en kille i klassen med en grön Kawa 750 nämligen Jörgen Karlsson här på forumet! (Hej Jörgen!) Den satte så djupa spår så att förra vintern när en kompis frågade om jag inte skulle köpa hans Kawa S2a sa jag ja direkt trots inget körkort. Tog kortet i sommras och har sedan bränt runt på 350'n. Sen dök det up en KH500 som kändes helt rätt! Till våren skall de trista originaldämparna bort och ett par pipor dit så att tvåtaktssången hörs ordentligt.
Go natt / Christian
chris the rat skrev:2632009Hej alla
Kan bara glädja med att ikväll var jag och hämta min nyköpta KH500. Prova den lite fram och tillbaka på gatan till alla grannars glädje men det var lite halt... Längtar till våren!!!!!. Jag är ganska ny på detta med hoj men har lurkat (kan det heta så?) här en stund på sporthoj, klart underhållande.
Mitt intresse för tvåtaktare började såklart med trimmning av moppar men när jag började gymnasiet fanns det en kille i klassen med en grön Kawa 750 nämligen Jörgen Karlsson här på forumet! (Hej Jörgen!) Den satte så djupa spår så att förra vintern när en kompis frågade om jag inte skulle köpa hans Kawa S2a sa jag ja direkt trots inget körkort. Tog kortet i sommras och har sedan bränt runt på 350'n. Sen dök det up en KH500 som kändes helt rätt! Till våren skall de trista originaldämparna bort och ett par pipor dit så att tvåtaktssången hörs ordentligt.
Go natt / Christian
Var det din illgröna Kawa jag såg i en gammal Bike för ett tag sen?Jörgen Karlsson skrev:2632171Hej Christian
Vad hul att se dig här. Det var ett tag sedan. Jocke har skvallrat om nya jonnen så jag vet allt!
Jag kan hjälpa dig att räkna och gasvetsa ihop några kammare. Jocke har en bra gassvets!
Grattis!!
/Jörgen
Ja Björn Renvall gjorde ett reportage om den i Bike, tror de gjorde reportaget -87 men att det kom ut först -88. Jag är osäker. Har numret hemma. Jag kan kolla.Lajf skrev:2632448Var det din illgröna Kawa jag såg i en gammal Bike för ett tag sen?
Le Mans skrev:2632595Lite off topic men... d e ju en stor 2-taktare, om än hembakad.
580 cc rotax polaris snöskotermotor. typ 100 hp
vacumbakad kolfiberram. by Ted Wilkins Ontario Canada 1997
Jösses!lahi skrev:2633229Jajjemän, denna är det! Nitrohoj... normalt.
Fin sida! Kollade ritningarna. Det blir sådär olika, trots att man har valt samma varvtalsregister till en given motor. Det beror bla på vilken diameter man väljer på mittsektionen, antal konor mm. Större maxdiameter ger tex en kortare kammare osv.chris the rat skrev:2633703På tal om ljud!! Jörgen, ingen vore gladare än jag för lite hjälp med kamrar. Jag har ikväll mätt upp utblåset på kawan och "konstruerat" tre olika kamrar. Två är baserade på två olika program jag hittat runt på internet och en är baserad på formler ur Graham Bells bok. Dom blir ganska olika.... Kolla på min fantastiska hemsida, www.djupdalen.se
Hur som helst blir det så himla fint ljud ur en tvåtakare på pipa!
/Christian
chris the rat skrev:2633703På tal om ljud!! Jörgen, ingen vore gladare än jag för lite hjälp med kamrar. Jag har ikväll mätt upp utblåset på kawan och "konstruerat" tre olika kamrar. Två är baserade på två olika program jag hittat runt på internet och en är baserad på formler ur Graham Bells bok. Dom blir ganska olika.... Kolla på min fantastiska hemsida, www.djupdalen.se
Hur som helst blir det så himla fint ljud ur en tvåtakare på pipa!
/Christian
VRM Roffe skrev:2633738Mmm jag har kollat jag med lite....
För det första så är boken ett väldigt trubbigt verktyg...
Den ger lite fingervisning om det ena och det andra...
Jag rekomenderar dock bra program som Bimotion.se tex.
Det gör att man kommer närmare sanningen.
En annan sak som spelar in är hur van man är att bygga pipor och vad olika motorer vill ha..
Ett avstämt system till en tvåtaktare är lika delikat uppgift som att lägra en vacker dam. Man måste ha känsla och timing när man lirkar med dom....
Sen kan jag säga så här:
När det gäller midjans diameter är det uteslutande primärkompressionsvolymen som skall styra det.
När det gäller sugkonans/konors vinkel är det portvinklarnas utseende som styr.
När det gäller headerns utformning så beror det på var eller vilket register man har eller vill ha.
När det gäller returkonan eller konors utförande så styr det returpulsens amplitud och styrka vilket i sin tur hänger ihop med avgasportens utformning.
När det gäller stingerpipans dimentioner så bygger den upp mottryck och reglerar bland annat låg och mellanregister till stor del.
Så min slutsats är väl att det krävs en del erfarenhet hur det funkar med just den motor som man vill simulera en pipa till.
Och vet man inte riktigt det så kan resultatet bli minst sagt olika.
Jag vill inte klanka ner på någon utan det är bara mina erfarenheter utan pekpinnar.
Lycka till
MVH
Roffe![]()
![]() |
MV Agusta kör vidare på egen hand
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
MV Agusta återtar full kontroll
MV Agusta har bekräftat att... |
![]() |
2025 års Ducati Riding Academy
Registreringen för 2025 års... |
![]() |
Uppdaterad KTM 790 Duke
KTM 790 DUKE, även kallad ”... |
![]() |
Vinn vårt testvinnande mc-lås!
Genom att svara på några fr... |
![]() |
MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026
Den etablerade MC-Mässan ta... |
![]() |
Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen
Registreringen för 2025 års... |
VM-kval i isracing i Sverige 1 februari
2024,fim,isg,ice speedway,i... |
|
Färre döda i vägtrafiken
Foto: Jacob Sjöman Tran... |
|
![]() |
Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister
Pressmeddelande, Mattighofe... |