Info om stora äldre 2-taktare

sportbike

Guest
mordellio skrev:
2628564 Hej
Här är en bild på min RG500. 95hk/154kg torr. Det är en ganska bra ketchupeffekt när avgasportarna öppnar vid 6500varv. Testade en kompis Aprillia RSV 1000, men satan vilken tråkig motor. Sen var ju chassi och bromsar bra mycket bättre på den. En brochyr om RGn http://edj.net/2stroke/rg/brochure/index.html
Turbo till 2-takts skotermotorer hittar ni på http://www.tikka.se/
Andreas
En sån har jag haft :tummenupp ,satan va kul den va...
det var första gången jag fått en styrkrona i pannan,när jag försökte tämja den.
bulan är kvar :näsblod
 

VRM Roffe

Nordisk och Svensk Mästare 50cc Classic
Gick med
20 Apr 2004
Ort
Uppsala Vårdsätra
Hoj
Gröna faran,Suzuki GSX1100R Minarelli Silverbullit Derbi 70cc RS-125
Jörgen Karlsson skrev:
2633868 Tack
Jo jag känner igen det där.
Vi ska prova. Även om det var ett tag sedan för min del. Byggde tre ställ, ett till 500:n och två till 750. Detta efter att initialt ha köpt ett par färdiga kammrar till min 500:an vilka ej funkade.

Mina byggda rör fungerade rätt ok dock. Trots att jag ej ens då hade tillgång till koniska krökar. Men nu ska det bli roligare då det till skillnad från då ej fanns internet. Har varit inne på din sida flera ggr.

Min erfarenhet är att många hembyggda kammare till trepiparna är räknade på för högt varvtal. Man lägger sig på trippelns maxvarv och hamnar då out of range med halva kammarens resonansområde. Trepiparna varvar ju därtill inte speciellt mycket även om det låter så i fyrtaktsöron.


Mvh
Jörgen

MMm Lite privata tankar kring just gamla tvåtaktsjärn...
Förr i tiden så skulle det se häftigt ut med stora krökar som andades pondus och effekt.
Dom var stora och feta och fränfaktorn var hög...

Och javisst dom såg väl snygga ut men det är/var bara ett stort fel...
Dom är förstora i arean så redan där börjar felen...

Mina erfarenheter säger att vill man behålla eller få ett bredare högre effektregister så skall paralella rör användas.
Orsaken till det är att temperaturen är oftare mycket lägre än man tror..

Om vi ska använda oss av en modernare teknik i våra gamla motorer så måste vi redan börja förändra läget inne mellan stosfästet och avgasporten.

Nyckeln till en högre effekt och körbarhet är gashastighet och returvinkel av färskgaserna som skall tillbaka in i förbränningsrummet.
Därför när jag bygger om cylindrar med gammal religon så sätter jag upp cylindern i fräsen och fräser ett nytt stosfäste för en bättre vinkel och mindre utblåsdiameter redan från början.
Om man nu nappar på den religionen så blir utblåset mindre men med ett jäkla fett tryck tillbaka på returpulsen.
I det här senariot är det läge för konad header för då får den två funktioner.

Nyckeln till högre effekt är inte stora utblås utan en stark returpuls.

Det är som att jämföra skillnaden mellan en 1/2 slang med en 3/4 slang med samma mängd vatten.

Sen till alla som gillar att räkna på 2 taktsrör..:

Räkna alltid med en lägre temperatur än du tror...
Gör hellre en längre stos än en längre belly
Sök alltid efter max vrid inte max varv..

Lägger med några bilder som visar när jag förändrar utblåset på några Classic racingcyllar.

Well that all for now folks..

MVH
Roffe:tummenupp
 

Bifogat

  • Avgasstos-2L.jpg
    Avgasstos-2L.jpg
    101.2 KB · Visningar: 42
  • Förändring av stosvinkel och diameter-1L.jpg
    Förändring av stosvinkel och diameter-1L.jpg
    118.7 KB · Visningar: 47
  • Förändring av stosvinkel i cylinder.jpg
    Förändring av stosvinkel i cylinder.jpg
    104.4 KB · Visningar: 47

chris the rat

Medlem
Gick med
24 Aug 2006
Ort
Sollentuna
Hoj
Yamaha RD 350 YPVS, KTM 660 -05
Internet e underbart! Tack för synpunkterna. Om man jämför äldre pipor med nyare har jag ett intryck att nyare är fetare och detta för att få ett bredare register. Jag tänker då på Tom Loftis mycket populära kamrar. se tex. http://www.kawasakitriplesworldwide.com/tom pipes/tomcats pipes.htm
Pipan ser ut att ha ett stor men kort diameter på mittstycket, konisk hela vägen fram till utblåset och en ganska lång och flak slutkona.


Föresten kanske är det detta som kallas trådkapning?? Jag skulle var vädigt intresserad av synpunkter kring pipor så jag startar en ny tråd ikväll kring detta.

/Christian
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
chris the rat skrev:
2634173Föresten kanske är det detta som kallas trådkapning?? Jag skulle var vädigt intresserad av synpunkter kring pipor så jag startar en ny tråd ikväll kring detta.

/Christian

Perfekt. En expansionskammartråd! :tummenupp
/J
 

...999...

Ny medlem
Gick med
16 Oct 2006
Ort
Dalarna
Hoj
none
Le Mans skrev:
2632595 Lite off topic men... d e ju en stor 2-taktare, om än hembakad.
580 cc rotax polaris snöskotermotor. typ 100 hp
vacumbakad kolfiberram. by Ted Wilkins Ontario Canada 1997


Schysst bygge... finns de mer liknande, kanske lite mer info??
sry om de kanske räknades som off topic... men vart skaplit intresserad =)


Men en riktig klassiker är väl vattenbuffeln =)
Såg farsans gammla i sommras.. killen som har den nu har renoverat den riktit fint =)
 

Lord Melchet

Same Same but Different
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Trollhättan
Hoj
Ett antal med och utan motor
Hittade den här bilden på en specialare som vara byggdes för italienska marknaden. Det är en Suzuki Gt 750, vattenkyld trecylindrig, som här i en specialversion som kallas gt 750 s vallelunga, efter racerbanan.
Har aldrig sett någon IRL. Inte många kan ha tillverkats och än färre finns nog kvar.
Ett fint tidsdokument, dels över tvåtaktsepoken och dels tiden då hojar hade namn som anknöt till dess användningsområde.
Gillar namn som Moto guzzi V50 Monza bättre än Honda Rune och Suzuki Estrella.
 

Bifogat

  • suzuki%20gt%20750%20S%20vallelunga%20-%20gt%20380%20brochure.jpg
    suzuki%20gt%20750%20S%20vallelunga%20-%20gt%20380%20brochure.jpg
    62.6 KB · Visningar: 57
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...

Top