Jörgen Karlsson skrev:
2633868 Tack
Jo jag känner igen det där.
Vi ska prova. Även om det var ett tag sedan för min del. Byggde tre ställ, ett till 500:n och två till 750. Detta efter att initialt ha köpt ett par färdiga kammrar till min 500:an vilka ej funkade.
Mina byggda rör fungerade rätt ok dock. Trots att jag ej ens då hade tillgång till koniska krökar. Men nu ska det bli roligare då det till skillnad från då ej fanns internet. Har varit inne på din sida flera ggr.
Min erfarenhet är att många hembyggda kammare till trepiparna är räknade på för högt varvtal. Man lägger sig på trippelns maxvarv och hamnar då out of range med halva kammarens resonansområde. Trepiparna varvar ju därtill inte speciellt mycket även om det låter så i fyrtaktsöron.
Mvh
Jörgen
MMm Lite privata tankar kring just gamla tvåtaktsjärn...
Förr i tiden så skulle det se häftigt ut med stora krökar som andades pondus och effekt.
Dom var stora och feta och fränfaktorn var hög...
Och javisst dom såg väl snygga ut men det är/var bara ett stort fel...
Dom är förstora i arean så redan där börjar felen...
Mina erfarenheter säger att vill man behålla eller få ett bredare högre effektregister så skall paralella rör användas.
Orsaken till det är att temperaturen är oftare mycket lägre än man tror..
Om vi ska använda oss av en modernare teknik i våra gamla motorer så måste vi redan börja förändra läget inne mellan stosfästet och avgasporten.
Nyckeln till en högre effekt och körbarhet är gashastighet och returvinkel av färskgaserna som skall tillbaka in i förbränningsrummet.
Därför när jag bygger om cylindrar med gammal religon så sätter jag upp cylindern i fräsen och fräser ett nytt stosfäste för en bättre vinkel och mindre utblåsdiameter redan från början.
Om man nu nappar på den religionen så blir utblåset mindre men med ett jäkla fett tryck tillbaka på returpulsen.
I det här senariot är det läge för konad header för då får den två funktioner.
Nyckeln till högre effekt är inte stora utblås utan en stark returpuls.
Det är som att jämföra skillnaden mellan en 1/2 slang med en 3/4 slang med samma mängd vatten.
Sen till alla som gillar att räkna på 2 taktsrör..:
Räkna alltid med en lägre temperatur än du tror...
Gör hellre en längre stos än en längre belly
Sök alltid efter max vrid inte max varv..
Lägger med några bilder som visar när jag förändrar utblåset på några Classic racingcyllar.
Well that all for now folks..
MVH
Roffe