Information om bergvärme?

Thundercat skrev:
Kom vi fram till hur mycket energi som gick att spara med en luftvärmepump?

Problemet med luft/luft pumpar är att dom inte ger ett speciellt bra
COP vid kallare väderlek. I princip är det som att köra på elvärme
vid -10gr. Dessutom kan dom väsnas en del.
Kolla här http://www.promotelec.com/public/pages/liste_gen_thermo.asp

Här har dom testat verkningsgrad vid -7gr
;) Ja det är på franska!

Det jag påstår är att många ger mindre än 2 kw vid sträng kyla. Det är helt otillräckligt...
Om man nu inte ska värma en hundkoja

piece skrev:

;) Ja det är på franska!

Det jag påstår är att många ger mindre än 2 kw vid sträng kyla. Det är helt otillräckligt...

Nu är det så att han bor i Kungälv om jag har förstått det hela rätt, och jag vet inte hur ofta han har såpass kallt. Inte allt för många dagar om året kan jag tänka eller ? Och han har ju sina element kvar som han kan spetsa med dom få dagarna.
Hade han bott i skellefteå hade det varit lite annorlunda.

En L/L VP har en ganska kort payofftid kontra en konvertering+bergborrning.

Thundercat: Du har idag en ganska låg elförbrukning om du jämför med 2 bekanta som jag pratade med idag som förbrukar 30000 och 35000 kw om året.
Satt och kollade lite på Sanyopumparna som jag rekommenderar och utan att vara nån superoptimist så kanske 6-8000kw om året.

Last edited:
okej här i trakterna så räknar dom me att slingor över 500m inte är lönsama så då kör dom dubbla när de ska va längre
normalt är ungefär 500-600m på ett hus vanligt hus

pini skrev:
okej här i trakterna så räknar dom me att slingor över 500m inte är lönsama så då kör dom dubbla när de ska va längre
normalt är ungefär 500-600m på ett hus vanligt hus

Du har så rätt dubbla ska det vara.

Bingo skrev:
Kan du/ni fördjupa lite?

Vad man är ute efter när man lägger ner jordvärme är ju en värmeväxling.
Temperaturdifferans*flöde=värmeväxlingen

Om du gör en kalkyl som säger 600 meter och lägger endast en slinga har du ett stort flödesmotstånd vilket kräver en större pump, större pump=högre flödeshastighet. Om du istället lägger 2*300 har du inte halverat flödesmotståndet utan det är endast 1/4 del då flödesmotståndet inte är konstant och att du fått en bättre värmeväxling.

Dessutom så drar en större pump mera ström än en mindre, vissa snackar om COP men det är värmefaktorn som är intressant. Du kanske har ett COP på 5 men sanningen är att du har en värmefaktor på 3. För du tar ju effekt från elcentralen och matar in den i cirkpump och värmepump 1kw ger 3kw värme.

Säger som baloo "hoppas att du har förstått"

Edit: Och säger kalkylen 500m för ditt hus så gräver du såklart ner 600m (2*300) den extra kostnaden har du tjänat igen fort. Och varför man gör det är av samma anledning som man borrar lite djupare om man borrar bergvärme.

Last edited:
piece skrev:

;) Ja det är på franska!

COP? :va

Den där franska sidan begriper jag inte ett jota av. Det brukar inte vara så kallt som -10 grader. Oftast ligger det runt nollstrecket och kanske 1-2 minusgrader.

Twosaint skrev:
Nu är det så att han bor i Kungälv om jag har förstått det hela rätt, och jag vet inte hur ofta han har såpass kallt. Inte allt för många dagar om året kan jag tänka eller ? Och han har ju sina element kvar som han kan spetsa med dom få dagarna.
Hade han bott i skellefteå hade det varit lite annorlunda.

En L/L VP har en ganska kort payofftid kontra en konvertering+bergborrning.

Thundercat: Du har idag en ganska låg elförbrukning om du jämför med 2 bekanta som jag pratade med idag som förbrukar 30000 och 35000 kw om året.
Satt och kollade lite på Sanyopumparna som jag rekommenderar och utan att vara nån superoptimist så kanske 6-8000kw om året.

Skulle jag minska mina 18 000 kw med 6-8000 så skulle jag bli glad. Är det Sanyo som man skall sikta in sig på?

Något att tänka på ang bergvärme är de nya elmätare som håller på att
istalleras för fjärravläsning. Det kommer att innebära att eltaxan kan
regleras timme för timme!
Du betalar tex 2kr/kwh/h dagtid och 0,50/natt.
En bergvärmepump har som regel inget accumulatorsystem och
då blir det det dyrt dagtid.

jupp de blir det men vad har du för alternativ?
eldar du med ved så måste du ju antingen ha en cirkulationspump om du har vattenburet system
å har du bara luftburet så måste du ju istället ha en varmvattenberedare är det någon som vet exact vad en bergvärme pump förbrukar i jämföresle med en vedpanna i rent elbehov?

pini skrev:
jupp de blir det men vad har du för alternativ?
eldar du med ved så måste du ju antingen ha en cirkulationspump om du har vattenburet system
å har du bara luftburet så måste du ju istället ha en varmvattenberedare är det någon som vet exact vad en bergvärme pump förbrukar i jämföresle med en vedpanna i rent elbehov?

Cirkpumpar sitter ju även i bergvärmepumpen 2st dessutom 1 på varma sidan
och en på kalla.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S