Blip
Dum spiro, spero
- Gick med
- 14 Apr 2003
Thundercat skrev:Att byta från direkt-el till bergvärme då?
Tja, jag skulle räkna med en återbetalningstid på MINST 10 år. Men en sak som många missar när man kalkylerar med energibesparing, investering etc är (här ska jag prata lite för bergvärme) är att man höjer värdet på kåken oavsett om bergvärme är bra eller dåligt. Så investeringen du lägger på 120 - 160k hamnar ledigt på försäljningspriset när det blir så dags. Andra sidan av myntet är en ökad fastighetsskatt.
Personligen skulle jag, om inte fjärrvärme fanns, själv satsat på bergvärme. Av den enkla anledningen att jag är jävligt lat. Jag vill ha ett modernt uppvärmningssystem som tuffar och går utan att man står och bryter sig halvt fördärvad på pelletssäckar eller vedhögar. Dessutom vill jag kunna lämna huset några dagar utan att det blir nedkylt.
En annan aspekt som man bör ha i åtanke är att man brukar säga att värmepumpen ger 3:1 dvs 3 delar värme för varje del el. Elpriset ökar från år till år och i och med införandet av utsläppsrätter (som för övrigt ökar enormt i inköpspris) kommer elpriset troligt aldrig bli lägre igen (möjligen kortare perioder) elpriset är redan idag högre dagtid än nattetid, på en värmepump har du (troligen) möjlighet att köra på minlast dagtid och flåsa på nattetid. Där finns pengar att spara (sett över en 10 års period).
Såhär i slutet av inlägget så ser jag att jag nog är rätt positiv ändå till bergvärme. Men man måste förstås vara beredd att ta den kostnaden (som man kan få ett fett garage för istället

2fast4hjo, det där tog inte upp någonting om återbetalningstid. Man gör en energibesparing på 60% om året, det är fullt rimligt men man bör räkna på vad återbetalningstiden blir mot att behålla sina gamla elradiatorer (med 100% verkningsgrad) viktigt är att se helheten.