Information om bergvärme?

Thundercat skrev:
Att byta från direkt-el till bergvärme då?

Tja, jag skulle räkna med en återbetalningstid på MINST 10 år. Men en sak som många missar när man kalkylerar med energibesparing, investering etc är (här ska jag prata lite för bergvärme) är att man höjer värdet på kåken oavsett om bergvärme är bra eller dåligt. Så investeringen du lägger på 120 - 160k hamnar ledigt på försäljningspriset när det blir så dags. Andra sidan av myntet är en ökad fastighetsskatt.

Personligen skulle jag, om inte fjärrvärme fanns, själv satsat på bergvärme. Av den enkla anledningen att jag är jävligt lat. Jag vill ha ett modernt uppvärmningssystem som tuffar och går utan att man står och bryter sig halvt fördärvad på pelletssäckar eller vedhögar. Dessutom vill jag kunna lämna huset några dagar utan att det blir nedkylt.

En annan aspekt som man bör ha i åtanke är att man brukar säga att värmepumpen ger 3:1 dvs 3 delar värme för varje del el. Elpriset ökar från år till år och i och med införandet av utsläppsrätter (som för övrigt ökar enormt i inköpspris) kommer elpriset troligt aldrig bli lägre igen (möjligen kortare perioder) elpriset är redan idag högre dagtid än nattetid, på en värmepump har du (troligen) möjlighet att köra på minlast dagtid och flåsa på nattetid. Där finns pengar att spara (sett över en 10 års period).

Såhär i slutet av inlägget så ser jag att jag nog är rätt positiv ändå till bergvärme. Men man måste förstås vara beredd att ta den kostnaden (som man kan få ett fett garage för istället :D ). Jag skulle se till att få jävligt lång garantitid på den pump jag valde. Surt att behöva byta pump efter 9-10 år innan den ens betalt sig.

2fast4hjo, det där tog inte upp någonting om återbetalningstid. Man gör en energibesparing på 60% om året, det är fullt rimligt men man bör räkna på vad återbetalningstiden blir mot att behålla sina gamla elradiatorer (med 100% verkningsgrad) viktigt är att se helheten.

Jag vill börja med att säga att jag är positiv till bergvärme/jordvärme/luftvärmeväxlare/solfångare MEN:

Jag har en bekant som har köpt ett hus med bergvärme.
Han har en stor lapp på jobbet där det står "RING IVP PÅ MÅNDAG" och telefonnummret dit, jag frågade på skoj om det gällde varje måndag och då suckade han tungt och började berätta.

Huset är gammalt, isoleringen under all kritik och värmdes tidigare av oljepanna så tidigare ägare knäcktes av värmekostnaderna.
Då beslutade dom att byta till bergvärme.

Nu sitter han där med en bergvärme installation där allt har gått fel.
Innstallationen gjordes tidigt, och företaget som gjorde den hade väl inte så mycket erfarenhet, dom är borta från marknaden nu och IVP försöker rätta till det som går att rätta till.

Borrhålet är för lite djupt, värmeväxlaren underdimensionerad, pumpen likaså, filtren sätts igen hela tiden och säkringarna löser ut varvid hela klabbet stannar.

Installationen har med byten av pumpar och värmeväxlare gått på nästan lika mycket som hela grundinstallationen, tillskottsvärmen går i princip hela tiden, pumpen ylar som en skadeskjuten varg och lampan för igensatt filter lyser ständigt.

Se till att du får en firma som vet vad dom gör,ta allt på totalentrepenad, borra för dubbla (något överdrivet) ditt egentliga behov (för huset kanske växer och behovet likaså, annars jobbar systemet snällt på halvfart) och framförallt, börja med att isolera ditt hus och göra det energisnålt, det är den billigaste energin du kan få, den du sparar in!

Bergvärme idag fungerar och är billigt/miljövänligt och bra, om det görs rätt från början.

GuW skrev:
framförallt, börja med att isolera ditt hus och göra det energisnålt, det är den billigaste energin du kan få, den du sparar in!

Bergvärme idag fungerar och är billigt/miljövänligt och bra, om det görs rätt från början.

Huvudet på spiken, hade jag kommit ihåg det hade jag nämnt det. Jag har en bekant som bor i en typisk 70 tals villa. Platta på mark, halvrisig isolering, tvåglas fönster (inte den moderna typen med hög k-faktor) etc. Han bestämde sig för att minska direktelen och köpte en luftvärmepump med resultatet att han visst minskade elförbrukningen men istället för ombonat och jämn värme så har han det ganska ruggigt. Vad han egentligen gjort är att dra ner på värmen eftersom luftvärmepumpen långt ifrån klarar av vad hans gamla radiatorer gjorde i värmeeffekt räknat.

Vad han skulle ha gjort men som de flesta drar sig för är att isolera bottenvåningen främst och renoverat/bytt ut samtliga fönster vilket förstås hade kostat långt mer än pumpen. Men nu har han ett otätt hus och en luftvärmepump så isoleringen kvarstår ändå.

Det är bättre att åtgärda problemet än att åtgärda effekterna av problemet men kanske inte alltid enklast.

Blip skrev:
Huvudet på spiken, hade jag kommit ihåg det hade jag nämnt det. Jag har en bekant som bor i en typisk 70 tals villa. Platta på mark, halvrisig isolering, tvåglas fönster (inte den moderna typen med hög k-faktor) etc. Han bestämde sig för att minska direktelen och köpte en luftvärmepump med resultatet att han visst minskade elförbrukningen men istället för ombonat och jämn värme så har han det ganska ruggigt. Vad han egentligen gjort är att dra ner på värmen eftersom luftvärmepumpen långt ifrån klarar av vad hans gamla radiatorer gjorde i värmeeffekt räknat.

Vad han skulle ha gjort men som de flesta drar sig för är att isolera bottenvåningen främst och renoverat/bytt ut samtliga fönster vilket förstås hade kostat långt mer än pumpen. Men nu har han ett otätt hus och en luftvärmepump så isoleringen kvarstår ändå.

Det är bättre att åtgärda problemet än att åtgärda effekterna av problemet men kanske inte alltid enklast.

Jag bor i en suterrängvilla så nedervåningen är ju ganska kylig, om jag skall isolera den så måste jag ju gräva upp runt huset och isolera på utsidan grunden.

Blip skrev:
Tja, jag skulle räkna med en återbetalningstid på MINST 10 år. Men en sak som många missar när man kalkylerar med energibesparing, investering etc är (här ska jag prata lite för bergvärme) är att man höjer värdet på kåken oavsett om bergvärme är bra eller dåligt. Så investeringen du lägger på 120 - 160k hamnar ledigt på försäljningspriset när det blir så dags. Andra sidan av myntet är en ökad fastighetsskatt.

Fördelen är ju att man kan låna på huset om man höjer värdet på det. Låna 100 000, kanske ger en kostdnad på 300-500 kr i månaden. Så den totala månadskostnaden minskar.

Thundercat skrev:
Jag bor i en suterrängvilla så nedervåningen är ju ganska kylig, om jag skall isolera den så måste jag ju gräva upp runt huset och isolera på utsidan grunden.

Fördelen är ju att man kan låna på huset om man höjer värdet på det. Låna 100 000, kanske ger en kostdnad på 300-500 kr i månaden. Så den totala månadskostnaden minskar.

Precis, gräva upp och sedan isolera och samtidigt dränera om så slår du två flugor i en smäll.

Vad gäller att låna pengar så gäller det oavsett investeringsval. Återbetalningstiden är något helt annat, med att en investering är lönsam eller break even innebär när den är mer lönsam än något annat. Dvs när investerings- och driftkostnaden understiger fortsatt eluppvärmning med radiatorer. Räkna på hur länge du kan värma huset med dina element för 150 000:-. Det blir några år.

Säg att en KWh kostar 60 öre för enkelhetens skull sedan antar vi att den kommer att kosta det för all framtid för att göra det ännu enklare.

Sedan antar vi att uppvärmningsenergin är ca 20000KWh / år vilket ger 0,6 * 20000 = 12 000:- / år. På 10 år är du uppe i 120 000:- vilket fortfarande understiger din investeringskostnad och då är ännu inte driftkostnaden inräknad för din nya bergvärmepump.
kanske
Vi kan vidare anta att du minskar din elförbrukning med 2/3 och du hamnar då på en total kostnad över 10 år på 150 000 + 1/3 * 120 000 = 190 000.

(vissa värmepumpstillverkare hävdar betydligt bättre verkningsgrader, tro inte på dem.)

Detta visar (med fiktiva siffror) att återbetalningstiden i detta fall skulle vida överstiga 10 år utan hänsyn tagen till räntekostnader. Exemplet saknar i stort relevans eftersom siffrorna är tagna mellan tummen och pekfingret men kan ändå ge en viss uppfattning om saker och ting.

Jag vill inte på något sätt spräcka drömmen om en lägre månadskostnad men det är ändå bra att kunna belysa saker och ting.

Hoppas att jag inte rörde ihop begreppen nu, någon ekonom kommer säkert att smälla mig på fingrarna nu :D

Lycka till

Blip skrev:
Hoppas att jag inte rörde ihop begreppen nu, någon ekonom kommer säkert att smälla mig på fingrarna nu :D
Tja, eftersom du bad om det kan jag låta meddle att återbetalningstid är ett tämligen värdelöst instrument för investeringsbedömning. Det säger t ex inget om restvärdet (vilket ju som du själv säger är väldigt högt den dag man säljer huset). Skyll dig själv, du bad om det :D

Jag har jordvärme och det funkar prima. El är inte den enda energiform som kommer att stiga i pris framgent.

Blip skrev:
Precis, gräva upp och sedan isolera och samtidigt dränera om så slår du två flugor i en smäll.

Vad gäller att låna pengar så gäller det oavsett investeringsval. Återbetalningstiden är något helt annat, med att en investering är lönsam eller break even innebär när den är mer lönsam än något annat. Dvs när investerings- och driftkostnaden understiger fortsatt eluppvärmning med radiatorer. Räkna på hur länge du kan värma huset med dina element för 150 000:-. Det blir några år.

Säg att en KWh kostar 60 öre för enkelhetens skull sedan antar vi att den kommer att kosta det för all framtid för att göra det ännu enklare.

Sedan antar vi att uppvärmningsenergin är ca 20000KWh / år vilket ger 0,6 * 20000 = 12 000:- / år. På 10 år är du uppe i 120 000:- vilket fortfarande understiger din investeringskostnad och då är ännu inte driftkostnaden inräknad för din nya bergvärmepump.
kanske
Vi kan vidare anta att du minskar din elförbrukning med 2/3 och du hamnar då på en total kostnad över 10 år på 150 000 + 1/3 * 120 000 = 190 000.

(vissa värmepumpstillverkare hävdar betydligt bättre verkningsgrader, tro inte på dem.)

Detta visar (med fiktiva siffror) att återbetalningstiden i detta fall skulle vida överstiga 10 år utan hänsyn tagen till räntekostnader. Exemplet saknar i stort relevans eftersom siffrorna är tagna mellan tummen och pekfingret men kan ändå ge en viss uppfattning om saker och ting.

Jag vill inte på något sätt spräcka drömmen om en lägre månadskostnad men det är ändå bra att kunna belysa saker och ting.

Lycka till

Det är väl månadskostnaden som är det intressanta, annars kan jag ju lika gärna brassa på med mina el-radiatorer. Om jag belånar huset och lägger in investeringskostnaden i huslånet. Säg att jag kan sänka månadskostnaden med 1500kr och sparar dem så har jag ju 180 000kr sparade efter 10 år.
Det spelar ju ingen större roll om jag har 1,2 milj eller 1,3 milj i banklån...
Investeringskostnaderna har jag ju tillbaka den dagen jag säljer huset. Eller tänker jag fel nu? :va

Bingo skrev:
Tja, eftersom du bad om det kan jag låta meddle att återbetalningstid är ett tämligen värdelöst instrument för investeringsbedömning. Det säger t ex inget om restvärdet (vilket ju som du själv säger är väldigt högt den dag man säljer huset). Skyll dig själv, du bad om det :D

Jag har jordvärme och det funkar prima. El är inte den enda energiform som kommer att stiga i pris framgent.

Tack :D

Helt sant, El är inte den enda energiform som kommer att stiga i pris. Tänk så här istället. För att få en del el får du elda 3 delar bränsle. Är det då en bra källa för uppvärmning? Är det inte bättre att elda direkt hemma hos dej?

Thundercat skrev:
Det är väl månadskostnaden som är det intressanta, annars kan jag ju lika gärna brassa på med mina el-radiatorer. Om jag belånar huset och lägger in investeringskostnaden i huslånet. Säg att jag kan sänka månadskostnaden med 1500kr och sparar dem så har jag ju 180 000kr sparade efter 10 år.
Det spelar ju ingen större roll om jag har 1,2 milj eller 1,3 milj i banklån...
Investeringskostnaderna har jag ju tillbaka den dagen jag säljer huset. Eller tänker jag fel nu? :va

Du, kan du sänka månadskostnaden med 1500:- med både ränta och amortering + drift av bergvärmepumpen så har du troligen väldigt dåligt isolerat hemma. Investeringskostnaden har du säkert tillbaka och mer därtill när du säljer huset, men det har jag redan nämnt.

Ska vi sen röra till det lite till, är det 10 elradiatorer som skall
bytas på undervåningen så kan du räkna av ca: 10-12000 på
investeringskostnaden till = kortare payoff tid.
Dessutom kan du passa på att kasta ut din gamla varmvattenberedare
och värma varmvatten med bergvärmen likaså. Ytterligare en grej
som kortar payofftid.

Kan ju isammanhanget nämna att hittills håller min kalkyl.
På 7år är hela investeringen iland :)
IOFS konverterade jag ifrån olja, vilket inte är gratis idag.

Bergvärme funkar bra. Gäller bara att ta en installatör som vet vad han pysslar med samt ett "känt" märke på värmepump för att underlätta vid ev reklamationer.. IVT har haft lite problem med kvaliteten.
Umeå Energi har en rätt smutt lösning till Fjärrvärmen iaf..
http://www.umeaenergi.se/default.asp?id=3558

Last edited:
Victor skrev:
Vad finns det för bidrag att hämta om man installerar bergsvärme?
"Regering har beslutat om två nya konverteringsstöd för byte av uppvärmningssystem i småhus från olja och direkt-verkande el.
Stöden hanteras av Boverket och Länsstyrelsen i det län där fastigheten är belägen. Ansökningsblanketter och mer detaljerad bidragsinformation kommer att finnas på Boverkets webbplats, www.boverket.se, från mitten av januari".

Är på väg att installera bergvärme och har borrat ca 150m och pumpen jag ska ha är en Nibe 5kw (skulle ha en 7a först men den hade blivit för stor visade det sig)
Huset är en timmerkåk på ca 100kvm som jag tillägsisolerat med en 10a i väggar och 2-300 i tak.
Tidigare var det direktverkande el

Priser:
Borrning 25000
Pump 36900
Element 14500 (dom skall vara stora och rymma mycket vatten)
Koppar rör och kopplingar 3500
Slang i borrhål 5500

Summa: ca 85400 :)

Nu har ju jag iofs lite fusk eftersom jag installerar själv och skaffar grejerna genom brorsan som har rör firma :banana :hihi

Jag förstår inte är ni helt insnöad på bergvärme ? Tänker du inte ens kommentera mitt förra inlägg ? Vad är kåken i för renoveringsbehov ? Hur länge har du tänkt bo där ?
Tänker du byta alla golv nere ?

En konvertering från Olja/Ved/El på ett vattenburet system kostar 120-160 beroende på pump och borrkostnader, vad man även ska ha i åtanke är att du ska in med ett vattenburet värmesystem kostnad för detta ? 65-80k lär du få räkna med för det är många arbetstimmar innan det är klart. Iofs så går det att få konverteringsbidrag till det men förutsättningarna kan du läsa i svaret jag gav victor.

Blip: din ”bekant” som satte in lulf/luftvärmepumpen kan ju inte ha tänkt sig för, han visste väl redan vilket energibehov han hade ? Spelar ju ingen roll om man eldar olja eller el så vet man ju vilket energibehov man har och dimensionerar efter detta. Samma sak gäller när man skall installera en värmepump med bergvärme. Då spelar det ju ingen roll om man har bytt fönster eller isolerat ihjäl sig en underdimensionerad uppvärmning är fortfarande underdimensionerad.

Victor: Du kan få bidrag för radiatorer och framledning till dessa och även arbetskostnaden alltså efter årsskiftet så kan du får bidrag för installationen av ”vattenburen” värme. Inte för borrning/VP.
Dock så kräver det att efter konverteringen får du max använda 35% av bostadens årliga värmebehov och tappvarmvatten då är även spetslasten inräknad.

Lek med tanken att du idag har en årsförbrukning på 25000kwh du har ett nettoenergibehov på 22500kwh och en varmvattenförbukning på 3000kwh. Du vill ha en inomhustemp på 21 grader och du har en medeltemperatur på 6 grader där du bor. Du matar in 7640kwh i pumpen och får ut 20250kwh, det kräver att från ca –5 till –6 grader kommer du att få spetsa vilket ger 2500kwh per år då värmepumpen har en energitäckningsgrad på 90%.

Vad din besparing kommer att bli är 14860kwh per år.

Elpriser idag ligger väl på 0.75kr/kwh och den årliga elprishöjningen på ca 3%.
Du gör en investering på 130k med en lånetid på 20år och räntesats 4,5%.
Din Energikostnad före konverteringen ligger på 19950kr/år efter konv 9310kr/år din besparing efter ränta och amortering kommer att bli

År 1 1550
År 2 2040
2550
3060
3580
4110
4660
5220
5790
6370
6960
7570
8200
8830
År 15 9490
Summa 15år 79980

Stoppsladd skrev:
Nu har ju jag iofs lite fusk eftersom jag installerar själv och skaffar grejerna genom brorsan som har rör firma :banana :hihi

Du vill inte ens veta vad det skulle kosta för mig :banana

Last edited:
Twosaint skrev:
Du vill inte ens veta vad det skulle kosta för mig :banana

Hmmm då lär du antagligen ha eget eller jobba inom grossistbranchen då?

Är många som baxnar när dom får reda på vad jag pröjsat men samtidigt imponerade av att det faktiskt är billigt.
Speciellt med tanke på att jag konverterar till vattenburet oxå.

Men det är många som klantar sig med borrhål och val av pump många ggr tror det är det som ställer till det för många faktiskt.

Ni som ska isolera/dränera huset m.m

Det besta ni kan isolera med istället för s.k isloeringsull är Ecoprim, är dyrare men resultatet blir mycket bättre (o så kliar det inte så förbannat :4skrika )

(farsan: rosa, någon som var :fyllisar på jobbet som bestämde den färgen :huvet

Last edited:
Att konvertera från Direktverkande EL ... med Element....
Till Bergvärme pump och vatten radiatorer brukar ej gå att räkna hem
på Payoff tiden.

Detta är från fall till fall allt beror på hur pass lätt du kan dra värmerören
till de nya radiatorerna.

Vad för system ..... godkänner frugan ?
Synliga rör dragna i takvinkel? (brukar se rätt dåligt ut)
Eller välja ett system med infällda rör i Golvlisterna?(Dyrare)
Eller infälda rör i taklisterna (att föredra då du slipper allt krångel vid
passage av dörrar mm.)

För snabb kalkyl av värmesystem (rör + radiatorer Exkl värmepump och borrning)...... räkna 650:-/m²
Villa på 200 m² blir installation av rör ca: 130.000:-
Detta för konvertering till vattenburet uppvärmningssystem.
OBS! Detta är en snabb grov uppskattning.....
Allt beror på husets planlösning och material i väggar mm.

Till detta skall du lägga på din kostnad för värmepumps installationen.
Du behöver tillsätta/Bygga ett pannrum mm.
Det dyra i detta är rördragningsjobbet, håltagningar mm samt mängden raidatorer.

Du kommer aldrig kunna räkna hem detta men vid en eventuell försäljning
höjer det värdet något.
Den verkliga vinnaren på en sådan här investering är nästkommande ägare av huset.

Vid borrning är det viktigt att avtala om AKTIVT BORRDJUP!
Be dem redovisa hur de räknat ut effekt uttaget ur borrhålet.
Oseriösa företag ... räknar på effektuttag uppemot 50W/m borrhål.

Det vanligaste förekommande felet är för snålt dimensionerande Borrhåls djup.

Last edited:
TooL skrev:
Att konvertera från Direktverkande EL ... med Element....
Till Bergvärme pump och vatten radiatorer brukar ej gå att räkna hem
på Payoff tiden.

Detta är från fall till fall allt beror på hur pass lätt du kan dra värmerören
till de nya radiatorerna.

Vad för system ..... godkänner frugan ?
Synliga rör dragna i takvinkel? (brukar se rätt dåligt ut)
Eller välja ett system med infällda rör i Golvlisterna?(Dyrare)
Eller infälda rör i taklisterna (att föredra då du slipper allt krångel vid
passage av dörrar mm.)

För snabb kalkyl av värmesystem (rör + radiatorer Exkl värmepump och borrning)...... räkna 650:-/m²
Villa på 200 m² blir installation av rör ca: 130.000:-
Detta för konvertering till vattenburet uppvärmningssystem.
OBS! Detta är en snabb grov uppskattning.....
Allt beror på husets planlösning och material i väggar mm.

Till detta skall du lägga på din kostnad för värmepumps installationen.
Du behöver tillsätta/Bygga ett pannrum mm.
Det dyra i detta är rördragningsjobbet, håltagningar mm samt mängden raidatorer.

Du kommer aldrig kunna räkna hem detta men vid en eventuell försäljning
höjer det värdet något.
Den verkliga vinnaren på en sådan här investering är nästkommande ägare av huset.

Vid borrning är det viktigt att avtala om AKTIVT BORRDJUP!
Be dem redovisa hur de räknat ut effekt uttaget ur borrhålet.
Oseriösa företag ... räknar på effektuttag uppemot 50W/m borrhål.

Det vanligaste förekommande felet är för snålt dimensionerande Borrhåls djup.

Jo om man gör som jag och köper huset billigt 375' och renoverar hela skiten samt installerar värme pump (och vattenradiatorer) på en totalkostnad av ca 650' (ink husköp) då är lånebilden rätt hyffsad samt att priset på huset är betydligt mycket högre :tummenupp ej att rekomendera till dom med tummen mitt i handen :fatta!

Stoppsladd skrev:
Hmmm då lär du antagligen ha eget eller jobba inom grossistbranchen då?

Är många som baxnar när dom får reda på vad jag pröjsat men samtidigt imponerade av att det faktiskt är billigt.
Speciellt med tanke på att jag konverterar till vattenburet oxå.

Men det är många som klantar sig med borrhål och val av pump många ggr tror det är det som ställer till det för många faktiskt.

Som referenspunkt kan jag säga att jag bor i lägenhet där värmen ingår, dock har jag haft det lite varmt i sovrummet så jag installerade en luftvärmepump som jag bara använder på sommaren då kör jag kyla :banana
Så det ni köper för att värma kåken året runt använder jag några veckor på sommaren =)

Twosaint skrev:
Som referenspunkt kan jag säga att jag bor i lägenhet där värmen ingår, dock har jag haft det lite varmt i sovrummet så jag installerade en luftvärmepump som jag bara använder på sommaren då kör jag kyla :banana
Så det ni köper för att värma kåken året runt använder jag några veckor på sommaren =)

Iof sant men vi som har hus betalar iaf till oss själva.

Och sen är det ju tydligen många som tror dom kan installera en sån där luftvärmepump och tjäna massor. men man måste ha rätta förutsättningar då för så fort temperaturen kryper ner under 0 så börjar det närma sig 1:1 förhållande för en sån och det är ju inte direkt ekonomiskt.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick