Information om bergvärme?

Stoppsladd skrev:
Iof sant men vi som har hus betalar iaf till oss själva.

Och sen är det ju tydligen många som tror dom kan installera en sån där luftvärmepump och tjäna massor. men man måste ha rätta förutsättningar då för så fort temperaturen kryper ner under 0 så börjar det närma sig 1:1 förhållande för en sån och det är ju inte direkt ekonomiskt.

Jag bor i bostadsrätt så delvis betalar jag till mig själv, sen känns det inte som att det är ekonomiskt försvarbart att köpa en kåk till mig och några fiskar.

Stoppsladd skrev:
Jo om man gör som jag och köper huset billigt 375' och renoverar hela skiten samt installerar värme pump (och vattenradiatorer) på en totalkostnad av ca 650' (ink husköp) då är lånebilden rätt hyffsad samt att priset på huset är betydligt mycket högre :tummenupp ej att rekomendera till dom med tummen mitt i handen :fatta!

Ja att man är händig är att rekommendera. Gjorde också som du, huset kostade 250´ och är nu värderat till 600´, ändrade om lånen i höstas så att topplånen försvann.

Amorterat ganska mycket per månad (medvetet val)vilket har gjort att vi nu kan låna 100´ utan att månadskostnaden ökar så nu är frågan: ska det bli en K5:a eller större badrum med bubbelpol :lol

händig karlar :rockar

allt beror ju på vad det är för typ av värmesystem i huset innan. Har du elradiatorer blir det ju väldigt dyrt att konvertera till vatten. Jag satte in bergvärme i april förra året, han jag köpte huset av hade luft/vatten men anläggningen var trasig så han körde på el. När jag flyttade in låg elförbrukningen på 28000 kwh som jag ringde och ändrade till 18000. Nu vid årskiftet såg jag att jag fortfarande hade 3000kwh tillgodo så runt 15000 kwh är nog närmare sanningen. Installationen kostade.

borrning 142m, slang, intagning i huset: ca 33000,-
Pump Nibe: 40000,-
Installation i huset: 15000,-

Summa ca 88000,-

När jag satte in värmen fanns det också rotavdrag så några kronor kommer ju tillbaka den vägen. Väljer jag att sälja huset nån dag så har ju värdet ökat och intresset för hus med bergvärme är mycket högre än om det hade haft ved eller olja eller liknande. Ränta och amortering på pumpen understiger ju mina tidigare elkostnader så installationen lönar sig varje månad. Pumpen sköter sig själv och den har inte gått på tillsatsvärme än efter snart ett år.

Blip skrev:
Tänk så här istället. För att få en del el får du elda 3 delar bränsle. Är det då en bra källa för uppvärmning? Är det inte bättre att elda direkt hemma hos dej?
Ok, nu tänker jag kanske fel, men den där delen el ger mig väl tre delar värme (bränsle) i pumpen :va

Jag har testat att elda olja direkt hemma och det blev mycket, mycket dyrare.

Twosaint skrev:
Dina gammla siemens (för visst är det sånna du har nere ?) radiatorer från 70-talet har en jävligt okänslig termostat därför tjänar man redan på att byta till nyare tex oljefyllda som det redan är gjort i huset.

Fjärrvärme lovordas av många och är en relativt billig installation 40k dock så blir man lite låst om dom får för sig att tokhöja priserna, men nu har du ju inte vattenburen värme så du ska ju börja från noll kan man säga din kåk ska ju konverteras till vattenburen värme. Dessutom så kräver ju fjärrvärme att du bor hyffsat centralt är ju inget som lika utbyggt som telenätet direkt :D .
När du skriver att du ska installera golvvärme och radiatorer, lite som kaka på kaka. Och tänker du renovera hela kåken eller ? Att lägga in tex wirsbo:s 20mm kräver ju en del ombyggnationer men kommer att ge en behaglig värme för dina tilltänkta "minime" som ska krypa runt på golvet.

Pellets är enligt min åsikt bara snäppet smidigare än ved, folk bygger pelletsförråd det ska vara avluftningar spirorör hit och dit frammatning osv osv. Sen ska skiten in i kåken man ser dessa pallar med pelletssäckar ståendes på garageuppfarter, folk kånkar och bär i källaren. Visst det finns pelletsbilar som kommer och blåser in nån kubik i källaren men även då måste förutsättningarna vara rätt.

Ska du inte renovera hela kåken så konvertera till tex vattenburna halrad och borra bergvärme och som jag skrev i mitt första inlägg borra djupt, djupare än vad dom säger borrarna har en jävla lustig inställning ibland då det gäller att bli klar så fort som möjligt istället för att leverera en lösning som konsumenten är nöjd med. Har hört om gånger då det nästan varit pistolhot för att dom skulle borra vidare och ibland har dom tom fått komma tillbaka och borra djupare.

Sen för att röra till det ännu mer så, du skriver att du har öppen planlösning du har inte funderat på en Luft/Luft värmepump ?
Du bor i kungälv ? Det är väl geografiskt rätt för att installera en sån och det är ju en billig lösning.

Kanske kan vara en lösning med en luftvärmepump. Har ingen panna nu så pellets är uteslutet.

Mina radiatorer är av märket Nobö. Gamla som gatan.

Bingo skrev:
Ok, nu tänker jag kanske fel, men den där delen el ger mig väl tre delar värme (bränsle) i pumpen :va

Jag har testat att elda olja direkt hemma och det blev mycket, mycket dyrare.

Du tänker rätt, fast när vi ändå är inne på systemtänkande så kan man förstås hellre använda elen till att driva någon motor istället. Exergiförlusten är stor när man driver en v-pump. Olja ja... Vi har eldat 3000 m3 sista kvartalet, det kostade en slant :D

Blip skrev:
Du tänker rätt, fast när vi ändå är inne på systemtänkande så kan man förstås hellre använda elen till att driva någon motor istället. Exergiförlusten är stor när man driver en v-pump. Olja ja... Vi har eldat 3000 m3 sista kvartalet, det kostade en slant :D
Har jag rätt om jag säger att du är verksam inom fjärrvärmebranchen samt är det Fortum som pysslar nere i Norrköping?

Ingen som pratar jordvärme här?

Har man stor tomt är det väl inte helt fel. Sen lär det ju vara dags att grundisolera din 70-tals villa också innan det börjar mögla. Borde gå att deala till ett superpris på det jobbet. Lika bra att böka upp hela tomten nu direkt när du flyttat in än om några år.

Till föräldrarnas nybygge grävde vi själva och köpte slang nästan gratis. En pump på det och du är halvvägs. Sen lär du får göra nått invändigt också. Kanske luftvärmepump är bästa alternativet för dig.

WestW skrev:
Ingen som pratar jordvärme här?

Har man stor tomt är det väl inte helt fel. Sen lär det ju vara dags att grundisolera din 70-tals villa också innan det börjar mögla. Borde gå att deala till ett superpris på det jobbet. Lika bra att böka upp hela tomten nu direkt när du flyttat in än om några år..

Vi tänkte på jordvärme,passa på när man dränerade men trots att vi har en ganska stor trädgård så skulle det behövas att man la på grannens åker vilket vi inte ville .. (man ska skaffa ett speciellt "intyg" men kommer inte ihåg vad det heter). Bergvärme var betydligt enklare att installera, något dyrare men ger också bättre och jämnare värme i vårat fall så i efterhand är vi glada att det blev bergvärme.."bara ett litet ynka hål"

före och efter bilder

Last edited:
2fast4hjo skrev:
Vi tänkte på jordvärme,passa på när man dränerade men trots att vi har en ganska stor trädgård så skulle det behövas att man la på grannens åker vilket vi inte ville .. (man ska skaffa ett speciellt "intyg" men kommer inte ihåg vad det heter). Bergvärme var betydligt enklare att installera, något dyrare men ger också bättre och jämnare värme i vårat fall så i efterhand är vi glada att det blev bergvärme.."bara ett litet ynka hål"

före och efter bilder

Servitut min vän, servitut är ordet :)
http://www.samhallsguiden.riksdagen.se/sg-647.asp

jordvärmen är billigare än bergvärmen men du behöver ordentligt me utrryme drog ner 250m på normal villatomt den såg ut som slagfält när vi var klara men har du större yta hage/Åker/skog eller bara en stor trädgård så är det ett bra alternativ med jordvärmen

bergvärmen är bra men man måste ju kalkylera så om boförhållande ändras att anlägning klarar mera värmeuttag
att köra några extra meter är inget bekymmer igentligen om nu inte de finns nån upphandling mellan borrare å rörmokare 3 m tar i regel inte mr än ca 8 min å köra max men vid extrema vattenmängder så kan faktsikt några extra meter va ett helvete tro mej när slangarna i tillborrkaksen skjuter då vill du inte stå ivägen
sen så om du har en anläggnign i en stad som kostar 130000 så kan de kosta mer i nästa stad pga av att de kan va olika längd TILL berg den kostanaden är den stora när de gäller bergvärmeborrnigen

sen så aktivt håll är vad som räknas men blir grundvatten nivån för låg så kan man sandfylla hållet har fått göra de i skövde några gånger gäller på sidan uppemot billingen

en fjärrvärmeinstalltion kostar ca 50000:- de gäller iallafall för de företaget ja jobbar åt
vi sysslar me bergvärme/jordvärmeå fjärrvärme ifall de e nån som undrar varför ja kan alla tre alternativ rätt så hyfsat

2fast4hjo skrev:

före och efter bilder

Jo men man vill helst inte lägga slang på ställen man vet att man kommer att köra på eftersom marken "sätter" sig och kan trycka på slangen plus att kälen blir att gå ner djupare på sådana ställen.

Slang skall helst läggas på tex en gårdsgräsmatta eller en äng som inte brukas av tyngre fordon.

optimalt djup för jordvärme är ca 1 meter att tjälen går ner är en risk men att få körskador på den låter är ingen större risk om det inte ligger stora stenar intill vilket de inte ska göra eller att du slirar ner dej me ett större fordon
har dragit ner jordvärme på åkrar å det har aldrig vart något bekymmer
har lyckats köra över slangen med traktorgrävaren när slangen legat uppe på baken å den har klarat de vid flera tilfällen men nån gång har den blivit platt

pini skrev:
jordvärmen är billigare än bergvärmen men du behöver ordentligt me utrryme drog ner 250m på normal villatomt...
Hur litet var det huset? Jag drog ner 600 m...

Här är fö bergvärmen billigare, förutsatt att berget går i dagen eller näst intill.

Thundercat skrev:
Är det någon som har bergvärme? Vad kostar det att installera? Finns det några bra länkar? Ös på med info. :tummenupp :Bugar

Värmepumparnas rolls royce: www.varmitek.se

Vi har en, alla borde ha en..

Långst livslängd, bäst årsverkningsgrad = vad det kostar att driva skiten.

Jag vet en som säljer, PM för mer info.

/Ha det

svårt å uppskatta storleken på huset men de va den kortaste anläggnign ja har vart me på
får ju bara veta hur många meter man ska dra ner men de va ju ingen stor kåk okej va de två st 300 m slingor du körde då eller körde du bara en slinga ?

pini skrev:
svårt å uppskatta storleken på huset men de va den kortaste anläggnign ja har vart me på
får ju bara veta hur många meter man ska dra ner men de va ju ingen stor kåk okej va de två st 300 m slingor du körde då eller körde du bara en slinga ?
En slinga vad jag vet. De grävde i en riktning bara i alla fall. En slang från huset och sen antar jag att det var samma slang in igen.

Nyheter
Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Sveriges vägar i allt bättre skick