Inga mc för provkörning....

Zorban

För fet för ett skinnställ
Gick med
9 May 2011
Hoj
Ducati Panigale 899, 2014
Klart man ska få prova. Har de ingen inne bör de tipsa om någon märkesbutik som har det. När det gäller ny hoj så pratar vi ju dessutom om rätt mycket pengar. Visar det sig att man gjort fel val efter köpet så har man ju tappat en jävla massa pengar.
Sen kan jag förstå att de inte vill släppa ut vilket moppefucko som helst på en ny hoj men det är ju deras kunder och vill man inte ge kunderna den service de behöver för att göra ett köp så blir det ju inte mycket köp gjorda.
Det klagas ju så mycket på att butikerna får stänga för folk handlat på nätet m.m.
Va fan, får man inte prova i butik varför ska man köpa av dom då? Då kan man ju lika gärna köpa på nätet om det ändå är oprovat.

CB_tobbe

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
-
Problemet är många modeller säljs så lite att det inte lönar sig att ta hem provkörningshojar. På vissa modeller behöver man ha två, en fulleffekt och en 35 kw. Det kan gälla 690 duke 690 smc, er6 och gladius och xj6 för att nämna några hojar.Det enklaste hade kanske varit om generalagenten styrt vilka speciella provkörningshojar olika handlare skall ha förutom volym modellerna som alla har.

Last edited:

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
var igår till oves motor i olofström. dom hade dom modeller inne som jag är intresserad av. och provkörning där var absolut inga problem... mycket trevliga säljare som dock hade mycket att göra igår så jag han ej prata affär ordentligt med dom. men återigen, provkörning var absolut inga problem. så det blir nog att åka dit igen och prata affärer...

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
R1 2001 Turbo
var igår till oves motor i olofström. dom hade dom modeller inne som jag är intresserad av. och provkörning där var absolut inga problem... mycket trevliga säljare som dock hade mycket att göra igår så jag han ej prata affär ordentligt med dom. men återigen, provkörning var absolut inga problem. så det blir nog att åka dit igen och prata affärer...
Vad är du ute efter?

Smagatusk

Guest
När jag var på jakt så var det snarare tvärtom, de nästan slängde cyklar över mig som de vill att jag skulle provköra när jag satte foten i butiken (Motorsport Landskrona :Bugar )

Bröderna Hörbergs är likadana. Jag skulle testa en ZZR 1400 som strulade lite när den skulle starta. "Vill du prova nån annan så länge medans vi ser över ZZR:n?"

Underbart.

Smagatusk

Guest
Generellt sett är jag inte ett dugg överraskad. Om en firma ska kunna erbjuda ett demoex av varje modell de säljer så bör de sälja ett antal hundra hojar per år för att överhuvudtaget kunna finansiera detta. Av den anledningen finns det många små firmor som helt enkelt inte har råd att ha demohojar. Att montera ihop / leveransserva / ställa på en fabriksny hoj och sedan själva stå för värdeminskningen bara för att en potentiell kund vill provköra en modell de ändå kommer att sälja slut är helt enkelt inte ett alternativ för många handlare.

Jag är inte insatt i hur handlare arbetar, men skulle man inte kunna ha modellen i butiken som demoex och om den faller köparen i smaken beställer man en splirrans ny åt denne? På så sätt behöver man ju bara ett exemplar av varje. Eller är det så att exemplaret i butiken är leveransklart direkt?

Eller har jag otur i tänket nu igen...:(

Smagatusk

Guest
jag får provköra det jag pekar på, undrar varför??? Det var tom så att när crossplane kom så ringde dom och frågade om jag ville prova och rugga däcken lite till alla andra "spekulanter" .

Och de till och med ringer dig och frågar om du vill prova sprillans nya hojar tror jag att det handlar om att:

1. Du har gjort flera affärer med dem innan.
2. De känner dig jävligt väl.
3. Du äger butiken.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Vad är du ute efter?

det har varit lite olika modeller jag varit intresserad av. men provade nya yamaha bolt och vart positivt överraskad. behöver en hoj som bidrar så mycket till "inspirerad" körning....
det går lite väl fort ibland.... så jag tänkte byta typ av hoj. men har ej bestämt mig helt ännu.

Alatalo

The Build Quality Police
Gick med
11 Jul 2010
Hoj
YZF-R7
Jag är inte insatt i hur handlare arbetar, men skulle man inte kunna ha modellen i butiken som demoex och om den faller köparen i smaken beställer man en splirrans ny åt denne? På så sätt behöver man ju bara ett exemplar av varje. Eller är det så att exemplaret i butiken är leveransklart direkt?

En stor handlare kan säkert köra det systemet och säkert med en massa olika mc-modeller. Tveksamt om en liten handlare kan göra så ens med en enda modell. Att ha en demohoj som har samlat på sig en massa mil i slutet av säsongen innebär en värdeminskning som handlaren själv får ta. Handlaren får helt enkelt betala för en ny hoj och sedan sälja den som en begagnad hoj. Om demohojen bidrar till att öka försäljningen med X antal enheter så går det säkert att räkna hem, annars inte.

Generalagenterna hade tidigare ett system där handlarna fick rejäl rabatt på hojar som skulle användas som just demohojar, men dessa rabatter har (precis som handlarnas avans på varje hoj) minskat rejält under de senaste åren.

Nemal

Köttätare
Gick med
11 Aug 2005
Hoj
R1 2001 Turbo
det har varit lite olika modeller jag varit intresserad av. men provade nya yamaha bolt och vart positivt överraskad. behöver en hoj som bidrar så mycket till "inspirerad" körning....
det går lite väl fort ibland.... så jag tänkte byta typ av hoj. men har ej bestämt mig helt ännu.

Riktigt cool modell.
Går oxå i hojtankar, måste ha en till som slitåsläng hoj. Kan ju inte köra turbo hela tiden :crash

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Konstig jämförelse.

Ja kanske men det var du som skrev att du "aldrig skulle köpa en vara otestad"..
Det tolkar jag som att du har denna filosofi rent generelt och det var det min fråga gällde ;)

Sen vad andra kommenterat ang värde på varan...
En ickefungerande kondom kan kosta jäkligt mycket mer än 150kkr !
(Obs, det sista var menat som humor, om det inte är uppenbart) :)

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag har köpt de flesta av mina hojar utan att provköra. Den senaste var Panigale. Provsatt den dock. Streetfightern har jag varken sett eller provsuttit..den beställdes via SMS minuten den presenterades i Milano när den kom. Har hittills aldrig varit besviken. Skulle jag köpa en BMW RR skulle jag förmodligen inte heller varit så noga med provkörning...det går fint att läsa sig till vad det är för hoj. Däremot skulle jag nog vilja testa säg...om jag köpte en radfyra på 600cc eftersom det skulle vara så annorlunda från vad jag hittills kört.

Last edited:

doolycheck

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 May 2008
Hoj
Kawasaki w800 2016
Ja kanske men det var du som skrev att du "aldrig skulle köpa en vara otestad"..
Det tolkar jag som att du har denna filosofi rent generelt och det var det min fråga gällde ;)

Sen vad andra kommenterat ang värde på varan...
En ickefungerande kondom kan kosta jäkligt mycket mer än 150kkr !
(Obs, det sista var menat som humor, om det inte är uppenbart) :)

Kondomer är för fegisar...

Nä men generellt om det är något av värde jag köper. Mc eller ett par dyra högtalare till stereon eller osv osv.. ja prylar som man måste känna in liksom.
Köper jag ett nytt kylskåp så anser jag inte att jag behöver pröva det till exempel.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
dags att uppdatera.

var till verona i ljungby och kollade lite och vart nyfiken på nya V-Strom 1000.
dom hade ingen demo hemma. men fick prova ägarens hoj som han tagit hem till sig själv.
jag var där precis innan stängning så jag tog bara en snabb provtur på ca 15 minuter.

när jag kommer tillbaka så frågar han vad jag tyckte. och jag ska erkänna att jag vart positivt överaskad av hojen och att jag gillade den.
han sa då att det är bara att låna hem den över en helg om jag ville känna mer på den....... ÖVER EN HELG....
kanon service och allt annat jag kan begära. så verona mc i ljungby var dom jag valde att göra affär med.

jag ska imorgon hämta min nya v-strom 1000 adventure 2014 :banana:banana:banana:banana:banana:banana

BeyondEvil

*****ninja
Gick med
9 May 2012
Hoj
Vita faran!
Har hunnit med ett par provkörningar jag med.

CB1000R hos Stockholms MC-Varuhus:
Kanon-bemötande och service! Var ute 60min. Han propsade på tiden. :D

BMW S1000R hos Probike Norr:
Trots stressad "försäljare" (sjukdomar, så han var själv en solig lördag), så fick jag ett bra bemötande.
Förhandlade upp provkörningstiden från 20min till 45min.

Ducati SF 848 hos AVA MC:
Kanon-bemötande och bra service. Förhandlade upp provkörningen från 15min till 30min.

Gemensamt för samtliga är att jag ringde minst en dag i förväg och talade om mitt intresse för provkörning av den specifika hojen.

På lördag, om affären går i lås, hämtar jag en vit S1000R :yoparty Dock inte från Probike eftersom försäljaren aldrig hörde av sig (som överenskommet).

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Har hunnit med ett par provkörningar jag med.

CB1000R hos Stockholms MC-Varuhus:
Kanon-bemötande och service! Var ute 60min. Han propsade på tiden. :D

BMW S1000R hos Probike Norr:
Trots stressad "försäljare" (sjukdomar, så han var själv en solig lördag), så fick jag ett bra bemötande.
Förhandlade upp provkörningstiden från 20min till 45min.

Ducati SF 848 hos AVA MC:
Kanon-bemötande och bra service. Förhandlade upp provkörningen från 15min till 30min.

Gemensamt för samtliga är att jag ringde minst en dag i förväg och talade om mitt intresse för provkörning av den specifika hojen.

På lördag, om affären går i lås, hämtar jag en vit S1000R :yoparty Dock inte från Probike eftersom försäljaren aldrig hörde av sig (som överenskommet).

lycka till.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...