Inga mc för provkörning....

Probotector

Piratiserad
Gick med
20 Apr 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 1993 & Yamaha XT600E 1998
Kommer du i en Fast & Furious-bil, in med Adidasskor, pösiga mjukisbyxor, stor hooditröja med döskallar på och en keps på sidan förstår jag varför de "inte" har några hojar för provkörning, kommer du i en Audi A6a med kostym finns det nog en drös tillgängliga :tungan

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det börjar dra ihop sig till den biten av säsongen då de flesta tillverkarna och en drös försäljare med tillverkarnas hjälp har events där man får provköra allt möjligt. Passa på att springa på några sådana så kommer du få provköra det mesta nya från de flesta tillverkarna.
Har passat på ett par år nu, man får stå ut med lite hyperaktiva säljare bara, men det är rätt skoj att åka på de eventen. :)

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Aldrig att jag köper en hoj utan att ha provkört den först. Den handlare som inte erbjuder provkörning förlorar mig som kund och det har skett ett par gånger. Verkar bli vanligare och vanligare, tyvärr.

jag får provköra det jag pekar på, undrar varför??? Det var tom så att när crossplane kom så ringde dom och frågade om jag ville prova och rugga däcken lite till alla andra "spekulanter" .

moddlaren

Guest
Bike i trollhättan tog ut en duce 1098 till mej för provkörning i februari med orden ta dej nu en lång tur o känn på hojen,, visserligen sken solen o vägarna var torra,, fan det är ju som en 125cc hoj med big twin i sjukt härlig hoj men fan så dyr att serva,, 1198 är bättre i det fallet..

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Hoj
crescent
Var med om samma sak när jag var intresserad av en rsv4.
Efter lite konversation så frågade jag rakt ut...måste jag köpa hojen innan jag provkör den.
"-I princip", svarade försäljaren då.

Tack o hej leverpastej

Darkman

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Hoj
Såld. Ny på gång.
jag får provköra det jag pekar på, undrar varför??? Det var tom så att när crossplane kom så ringde dom och frågade om jag ville prova och rugga däcken lite till alla andra "spekulanter" .

Har jag svårt att tro på. Finns ingen handlare som skulle klara av det ekonimiskt, att ha alla hojar för provkörning.

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Hoj
En massa gammalt mög.
Ptja, folk har ju beställt o köpt båda nya duken och mt-09:an efter ett par filmer på youtube, så de hoppas väl att det ska funka för alla andra hojar med? Kan ju vara så att de hojarna är beställda/reserverade så att de inte vill att du ska köra med dem för att någon som redan pyntat 80000 för hojen osedd ska få höra att "vi lånade ut din hoj lite, så den har gått 30 mil nu, men det är lugnt va?" eller behöva vänta ännu längre på den.
Dock håller jag med dig, jag skulle inte köpa en hoj utan att provköra, så även jag skulle ledsna rejält.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Har jag svårt att tro på. Finns ingen handlare som skulle klara av det ekonimiskt, att ha alla hojar för provkörning.

Nu nu tror jag du läste lite fel, dom tar inte hem hojar för min skull, men jag får prova allt dom har hemma.
och det var väl det tråden delvis syftade på eller.

Darkman

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Hoj
Såld. Ny på gång.
Nu nu tror jag du läste lite fel, dom tar inte hem hojar för min skull, men jag får prova allt dom har hemma.
och det var väl det tråden delvis syftade på eller.

Du skrev ordagrant "jag får provköra det jag pekar på" och det går bara ihop om alla hojar finns för provkörning, och det tror jag inte på. Sedan har jag inte skrivit att man tar hem hojar för din skull.

Wheelie-king

Ny medlem
Gick med
15 Nov 2003
Hoj
YZR 500 "replica", Gixxer 1000 K7 "Lucky strike", KTM SX 150 -13, Gilera 180 2-takt
Förstår mig inte på folk som köper splitter nya gathojar när man kan få en som har gått 500 mil 2-3 år gammal hoj för halva nypriset. Slitaget på en sån hoj är obefintlig.

Enda motorcyklarna som är försvarbara att köpa nya är motocross då dom slits ner extremt fort.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Du skrev ordagrant "jag får provköra det jag pekar på" och det går bara ihop om alla hojar finns för provkörning, och det tror jag inte på. Sedan har jag inte skrivit att man tar hem hojar för din skull.

Synd att du läser in det som du gör, det jag pekar på finns hos handlaren givetvis. Alla GP hojar och annat på bilder är givetvis ajabaja, men det fattar väl tom du?
Och tom Alatalo.

Last edited:

Peter1980

Team Ajvar
Gick med
25 Jan 2009
Hoj
Har: R1 -16. Haft R6 -08 , R6 -05, R1 -05, Hornet 600 -06
Var ju några genier som hämtade ut en lånehoj från en mc-firma som de kittade med kameror, drog ut och bombade med och la upp på tuben till allmän beskådan. Så som någon skrev, att en del firmor är ovilliga att låta folk provköra har vi bäddat för själva.

Sen så tror jag personligen att det mest har att göra med hur man "verkar vara" och lite hur man ser ut. Var med en bekant som inte hade några som helst problem att få provköra en flång ny zx10 på en större mc-butik här i Stockholm för inte så längesen. Dock så var han intresserad på riktigt och såg inte ut som han precis vaknat från en krogrunda.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Å andra sidan kan det vara såa tt det fortfarande bara är mitten av mars och att handlarna ännu inte ställt på/fixat till/fått hem provkönringshojarna.

Om jag var handlare skulle jag bli aptrött på alla som kom dit och provkörde för att sen köpa en 4 år gammal av samma modell på Blocket. Det är ingen välgörenhet de håller på med, men de kan gott bjuda på ett vänligt bemötande.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Kommer du i en Fast & Furious-bil, in med Adidasskor, pösiga mjukisbyxor, stor hooditröja med döskallar på och en keps på sidan förstår jag varför de "inte" har några hojar för provkörning, kommer du i en Audi A6a med kostym finns det nog en drös tillgängliga :tungan

får testa det då istället för att komma på min nuvarande mc och iförd full mc mundering och hjälm......

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Läser det så som du skriver och du skrev att du kan provköra allt du pekar på och det stämmer ju inte. Finns ingen handlare som har hela sitt sortiment av hojar för provkörning. Kan du överbevisa mig bjuder jag dig på en god öl om/när du är i krokarna. Bara att skicka mig ett PM.

Haha ja jag får provköra iaf, men en öl efter en runda är aldrig fel.
lite svårt att veta var krokarna är bara, men vill du så är du välkommen till våra galna vägar i Helsingborg.

pmar mitt nummer.

Darkman

Ny medlem
Gick med
21 Mar 2014
Hoj
Såld. Ny på gång.
Synd att du läser in det som du gör, det jag pekar på finns hos handlaren givetvis. Alla GP hojar och annat på bilder är givetvis ajabaja, men det fattar väl tom du?
Och tom Alatalo.

Läser det så som du skriver och du skrev att du kan provköra allt du pekar på och det stämmer ju inte. Finns ingen handlare som har hela sitt sortiment av hojar för provkörning. Kan du överbevisa mig bjuder jag dig på en god öl när du är i krokarna. Bara att skicka mig ett PM.

Edit: Mitt inlägg försvann när jag redigerade det och dök upp här. Konstigt.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Tre handlare här i västra Skåne har 3 datum i vår (varje år) där man kan provköra massor av hojar av fyra olika märken.
Har ingen något sånt i närheten av dig?

jodå sånt finns här med. men vill kolla/prova/köpa hoj nu....och det finns säker någon säljare som vill sälja hoj nu. och finns ej det så får jag väl vänta på dessa öppet helger och vad det nu kallas.... men jag föredrar att bestämma själv när jag ska kolla på hoj (under normala öppettider) och inte när säljarna tycker jag ska kolla på hoj.

VBK

Mas.
Gick med
7 Oct 2007
Hoj
2010 Yamaha FZ1n
Läser det så som du skriver och du skrev att du kan provköra allt du pekar på och det stämmer ju inte. Finns ingen handlare som har hela sitt sortiment av hojar för provkörning. Kan du överbevisa mig bjuder jag dig på en god öl när du är i krokarna. Bara att skicka mig ett PM.

Edit: Mitt inlägg försvann när jag redigerade det och dök upp här. Konstigt.

Och du har ett PM.

Q_Ball_Racing

Gasar hellre än bra
Gick med
18 Jun 2008
Hoj
2014 stormtrooper 1000
Förstår mig inte på folk som köper splitter nya gathojar när man kan få en som har gått 500 mil 2-3 år gammal hoj för halva nypriset. Slitaget på en sån hoj är obefintlig.

Enda motorcyklarna som är försvarbara att köpa nya är motocross då dom slits ner extremt fort.

för jag har råd.
plus att det är en go känsla att vara första ägare. kan ej förklara den dock.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin