Ingen bakskärm, nackdelar?

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
Halloj!
Precis köpt ny hoj som inte har en bakskärm.
Vad har ni för erfarenheter med det?
Kan det leta sig in smuts på känsliga ställen m.m.?

Bakskärm.png
 

TMax500

Kör alla sorters hojar. Live and let live.
Gick med
20 Apr 2009
Ort
Göteborg (Västra Frölunda)
Hoj
Triumph Thruxton 900, Moto Guzzi Bellagio, Vespa 300 GTS, Kawasaki Versys 650
Tack för svar!
Har du tips på några bra sidor man kan beställa från?
En hugger gör stor skillnad för oss som kör även när det inte är solsken. Utan bakskärm o/e hugger kan det bli oändligt skitigt undertill. Svårt att komma åt att tvätta rent på ett bra sätt. Grus, smuts och småstenar kan dessutom påverka stötdämparen negativt.

Kör du med toppbox kan smuts även leta sig in i låset så att du står där på kvällen och nätt och knappt får in nyckeln i nyckelhålet. Gissa hur jag vet det! ;)

Jag har köpt två huggers.
* En från Powerbronze till min gamla Triumph 955:a. Företaget finns i UK, men S-Racing i Sverige är återförsäljare så att du kan slippa moms, tull och sådant stök.
* En från Givi till min nuvarande Kawasaki.

Bra båda två. Båda var enkla att montera, bara att skruva dit. Så köp!
 
Last edited:

Duce-666

Sporthojsnörd
Gick med
28 Apr 2022
Hoj
Honda
Förståndet säger hugger men jag är lat och kör utan. Den blir skitig som satan men aldrig upplevt andra problem.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Själv tycker jag det är snyggare med hugger än utan. Du har en väldigt snygg hoj imho och en hugger skulle förtäta mitten visuellt på ett bra sätt.

Så ytligt fattar jag mina beslut om vad som ska sitta på. :banana
 

Clas-Daniel

Ny medlem
Gick med
31 Aug 2023
Hoj
2010 Kawasaki Z750
En hugger gör stor skillnad för oss som kör även när det inte är solsken. Utan bakskärm o/e hugger kan det bli oändligt skitigt undertill. Svårt att komma åt att tvätta rent på ett bra sätt. Grus, smuts och småstenar kan dessutom påverka stötdämparen negativt.

Kör du med toppbox kan smuts även leta sig in i låset så att du står där på kvällen och nätt och knappt får in nyckeln i nyckelhålet. Gissa hur jag vet det! ;)

Jag har köpt två huggers.
* En från Powerbronze till min gamla Triumph 955:a. Företaget finns UK, men S-Racing i Sverige är återförsäljare så att du kan slippa moms, tull och sådant stök.
* En från Givi till min nuvarande Kawasaki.

Bra båda två. Båda var enkla att montera, bara att skruva dit. Så köp!
Tack för utförligt svar och tips på sidor!
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Min erfarenhet av huggers är att de inte gör så stor skillnad. Det mesta stänket kommer från den bakre delen av hjulet så har du inte så en hugger som går typ trefjärdelar av hjuldiametern bakåt så kan du räkna med att ändå få ryggen, baksidan av låren och röven nedstänkt.

p.s. jag vet redan alla fyndiga kommentarer som kommer från detta inlägget så de kan ni lämna hemma 😘

1733331966028.jpeg
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Min erfarenhet av huggers är att de inte gör så stor skillnad. Det mesta stänket kommer från den bakre delen av hjulet så har du inte så en hugger som går typ trefjärdelar av hjuldiametern bakåt så kan du räkna med att ändå få ryggen, baksidan av låren och röven nedstänkt.

p.s. jag vet redan alla fyndiga kommentarer som kommer från detta inlägget så de kan ni lämna hemma 😘

View attachment 507289
Bara en från mig. Nämligen att du verkar tänka på en annan Kawasaki.
1000000596.jpg
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Min erfarenhet av huggers är att de inte gör så stor skillnad. Det mesta stänket kommer från den bakre delen av hjulet så har du inte så en hugger som går typ trefjärdelar av hjuldiametern bakåt så kan du räkna med att ändå få ryggen, baksidan av låren och röven nedstänkt.

p.s. jag vet redan alla fyndiga kommentarer som kommer från detta inlägget så de kan ni lämna hemma 😘

View attachment 507289
Precis. Jag har ingen hugger och jag lever. Oroar man sig för elektroniken så är väl en eftermarknads undertail/undertray bra och eventuellt bättre än original innerskärm i vissa fall.

Jag har en sån där Bestem i glasfiber med integrerade ljus, hyfsat good shit.

Men görs det sådana till nyare hojar med så smutta bakdelar? Jag är en 90-tals och early 2000-guy.
 

Embargo

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Feb 2014
Ort
Malmö
Hoj
Flertal gamla häckar
Precis. Jag har ingen hugger och jag lever. Oroar man sig för elektroniken så är väl en eftermarknads undertail/undertray bra och eventuellt bättre än original innerskärm i vissa fall.

Jag har en sån med integrerade ljus.

Men görs det sådana till nyare hojar med så smutta bakdelar? Jag är en 90-tals och early 2000-guy.
Du har inte spänningsregulator sittande skyddad från blästring (enbart) av huggern?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Specifikt Hayabusa gen 2 och så då min B-King. Jag gick på användarnamn. :geek:
Ok! Ja, jag åker gen1 jag...

Amerikanarna gillar att gömma undan den igen bort från den där platsen under swingen bla med konverteringskit och allt möjligt.

Vilket kanske inte är så bra för kylningen om det är originalet. Byter man till en Mosfet så spelar det nog ingen roll var den sitter.

Var sitter den på B-King?
 

HayabusaMan

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Aug 2012
Ort
Dalarna
Hoj
Hayabusa Gen 1, Turbo
Nu ska vi inte byta samtalsämne men jag tänkte lite förut på det där med att vissa hojar har laddningsregulatorn på eller nära motor och i vissa fall vid topplocket??? Det skulle nog inte finnas i min värld om jag var designer.

Ja, vid körning kanske det kyler jättebra, men hur blir det när man parkerar hojen efter hård körning i säg 25-30 graders sommarvärme. Vi snackar 1 timmes grillande av regulatorn innan hojen kallnar. Knappast optimalt för komponenterna, även om den inte används.

Jag har ju smakat på detta i en del andra sammanhang hur het motorn och ramen blir vid stillastående.
 
Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Aprilia Tuono 457

Aprilia har presenterat nya...

Top