Ingen stannar?

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Jag gillar pay it forward mycket. Senast jag stannade för en som stod i vägkanten började han direkt yra om att han inte hade pengar och ville ge mig sitt guldarmband och pengar mellan. Jaja sa jag och åkte, de där har man tyvärr läst om i tidningen. Trodde inte att jag skulle råka ut för en själv.

heltsonika

Het Potatis
Gick med
13 May 2006
Hoj
Aprilia Tuono Factory -22
Rent socialpsykologiskt är det bevisat att ju fler människor som bevittnar något hemskt desto färre ingriper.

Minns ni den svenske hjälten i Kina som räddade livet på en drunknande kvinna i stadens flod medan kineserna filmade händelsen med sina kameror?

Misstänker att svensken kom från en lite mindre stad än den i Kina...

Killen behövde ju knappt simma utan kunde vada fram. :hihi

Misstänker även att det finns en viss rädsla att gå fram till en motorcyklist som har kraschat. :gnissla

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Hoj
En STOR plastraket.
Kan man inte stanna till och se efter hur det gick vid en olycka om där inte redan är folk på platsen oberoende av om det är på landet eller i staden så bevisar väl det för den icke stannande samt andra omkringvarande vilken form av usel människa han - hon egentligen är.

A_NN_A

Saknar min Fireblade )`:
Gick med
5 Sep 2003
Hoj
Ducati Monster S4 Fogarty <3 Annorlunda Suzuki DR 800 Honda Shadow 600 ; Suzuki GSX 400E*Såld, Yamaha SZR660*Såld, CBR 900:)*Såld
sportbike.... Tänkte mer att som moderator har du rätt till personliga åsikter Ja. Tror det var fler än jag som reagerade på din kommentar.

Nåväl No hard feelings!

:krama

Inte då. Alla vet att Sportbike helst skulle ligga på en äng och tugga höstrån om dagarna. Han måste ju få utlopp för sin avund någonstans. Klappa honom på huvudet så blir han glad :såjaponken

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Hur många stannar av er/oss på hoj när vi ser nått?

Inte många faktiskt, jag stannar i naivitet och en övertro på karma som aldrig funkar ändå.

Tyvärr så är det den här vägen vi valt att gå in på "en för en, ingen för alla".

Ja vadådå, vi betalar ju lön till folk som skall lösa allt...

Rash

Racing is life
Gick med
10 Feb 2006
Hoj
R1, YSR 50
Klart man stannar och hjälper till. Stannat flera gånger även för bilister som behövt hjälp. Allt ifrån att putta bort bilen från olämplig korsning till damer (tanter) i nöd osv. Är det en mc som har strul brukar jag alltid stanna och fråga om de behöver hjälp, fast det är ju rätt sällan det är någonsin behöver hjälp. Nu när det finns mobiler mm så har de flesta hjälp på g när man frågar de..

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Lagen om skydd mot olyckor, 2 kap. 1 §
Den som upptäcker eller på annat sätt får kännedom om brand eller om en olycka som innebär fara för någons liv eller allvarlig risk för någons hälsa eller för miljön skall, om det är möjligt, varna dem som är i fara och vid behov tillkalla hjälp. Detsamma skall gälla den som får kännedom om att det föreligger överhängande fara för en brand eller en sådan olycka.

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Inte MC men bil, men det visar att man kan ha tur eller så är det olika platser som är trevligare än andra

När jag och polaren fick strul med hans bil 1 mil utanför Umeå då var det flera som stanna, en erbjöd sig att ta hem den till hans gård och försöka laga den, en skjutsade mig till en bensinstation för att hämta bensin, var dock inte det felet, utan var en annan som bogserade bilen (kan tillägga att vi hade släpvagn också) till närmaste mack, där låg även en bilverkstad, där fick vi hjälp att få igång bilen av en mekaniker fast det var helg och de hade stängt, han var där på privata ärenden (han ville inte ens ha betalt), sådant har jag nog aldrig varit med om tidigare. (Felet var något med startspärren) :Bugar

R-1000

Live for nothing or die for something
Gick med
25 Sep 2004
Hoj
Ducati Monster 1200 -15
Det är Sthlm det där.... Eventuellt plockar de fram mobilkameran och filmar dig medans du ligger där.
Alltså seriöst är det på grund av att det är Sthlm. Den här staden är kall.
:(

Faktiskt är det du säger, tragiskt nog sant. En förare på en 990 smc sicksackade lite mellan bilar för mindre än en månad sen vid just Nortull. Precis under viadukten efter Solnasvängen, han körde in i sidan på en bil och gjorde en volt och slog i huvudet ganska hårt i en annan bil. Jag stannade direkt och gick och kollade hur det var med honom, det var ok :tummenupp jag tog plockade upp hojen, det var tungt! Cykeln låg inte så bra mitt på vägen under rusningstrafik.

Culpa

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2011
Hoj
XT600-89 GG300ec-07 Crf450-11
Drog omkull i en korsning pga oljaspill eller liknande och en gubbjävel hänger sej på tutan bakom, inte småtutar utan konstant ihållande nån halv minut och viftande med näven "flytta på dej".
Satt 3 månader för det:näsblod
Fast överlag tycker jag faktiskt folk är ganska hjälpsamma.

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
Har aldrig kraschat så har ingen erfarenhet där. Men jag har haft två haverier med hoj där jag rullat hem den. Vid båda tillfällena när jag puttar hoj längs vägkanten stannade en okänd bilist och frågade om de kunde hjälpa till på något sätt.

Bara en gissning men jag skulle inte bli förvånad om de själva var motorcyklister, jag fick det intrycket av någon anledning. Jag avböjde dock hjälp i båda fallen.

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Hoj nr 4: Honda CBR 600f 1994
Ok tänker att nu... sitter med en polare vid Shells bensinstation vid Lindhagengatan i Stockholm och behöver start hjälp. Hans hoj vill verkligen inte å jag orkar inte springa ganska igång den. Hojen är för stor för mig. Någon vänlig själ mitt i natten som kan hjälpa så vi kommer igång.Han bor i Västerås. Ring mig. 0739954215 Tack på förhand!

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Jävlar, jag har druckit ett glas vin och vågar inte chansa på att köra dit. Bor på andra sidan stan, Bandhagen. Men jag bjuder på en burk startgas samt ett begagnat batteri som det finns liiite kräm kvar i iaf om du ids ta dig hit. Jag sms:ar dig också, så har du mitt nummer om du tror jag kan vara nån hjälp. Jag är vaken några timmar till.

C0ff3e

Medlem
Gick med
23 May 2014
Hoj
Suzuki GSX-R 1000 K7, BMW 650F (funduro), susuki gsx400e 83
Ok tänker att nu... sitter med en polare vid Shells bensinstation vid Lindhagengatan i Stockholm och behöver start hjälp. Hans hoj vill verkligen inte å jag orkar inte springa ganska igång den. Hojen är för stor för mig. Någon vänlig själ mitt i natten som kan hjälpa så vi kommer igång.Han bor i Västerås. Ring mig. 0739954215 Tack på förhand!
Har ni löst det?

Pisken

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jul 2011
Hoj
Triumph Speed Triple RS 2019
Stannade en gång ¨å trodde jag skulle hjälpa en "hoj broder/syrra" i nöd ..... men det var en snut ...finns en tråd här nånstans på forumet om den lilla pinsamma incidenten

nu stannar jag fan aldrig igen för nån hoj ... om det nu inte e e nån skäggig gubbe i fransig väst med 1% på ryggen , då kaaaaanske jag kan vika av å fråga hur det står till

swlabr

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2011
Hoj
1984, Suzuki GSX400FWS; 1996 Honda CBR900RR Fireblade
Antar att PiHa och polaren är upptagna med att ta sig hem nu, så tar mig friheten att berätta att någon securitassnubbe med startkablar i bilen gjorde så hojen kom igång till slut och de är nu på väg på E18.

PiHa

Ny medlem
Gick med
6 Jan 2012
Hoj
Hoj nr 4: Honda CBR 600f 1994
Antar att PiHa och polaren är upptagna med att ta sig hem nu, så tar mig friheten att berätta att någon securitassnubbe med startkablar i bilen gjorde så hojen kom igång till slut och de är nu på väg på E18.

Tackar för svar! Ja nu är jag hemma, polarens hoj och han är hemma hos sig. Slutet gott!
Rättelse på storyn. Det stod en Securitas bil på plats som jag frågade om han ev hade startkablar eller visste om vart jag kunde köpa det (mitt i natten) då Den bensinmacken inte hade till salu eller för utlåning. Hur det var hann jag få ut meddelande och förfrågan lite här och där när han plötsligt kommer fram till mig och säger "Du det finns lite grejer bak i bilen men jag har inte en aning om vad det är du vill ha. Jag äger ingen bil själv och vet inte vad det är du söker. Du får kolla själv" Sagt och gjort Jag bak i hans backar och voilá! Där ligger ju startkablar. :tummenupp Killen som är ung fattar ingenting när jag lyser upp och frågar om det är ok att låna dem, Ja visst säger han. Jag går in på macken och frågar om vi kan stå under tak, för givetvis börjar regnet från helvetet, samtidigt som det är dags att skruva av sadlar och kåpor, för att komma åt batterierna på båda hojarna.
"Visst Inga som helst problem" får vi till svar av killen inne på macken. Underbart!:)
Efter lite om och men får jag igång hojen och tomgångskörning (som normalt inte är tillåtet alls) passeras till och med obemärkt förbi polispatrullen som kom, och var inne å handlade något att äta.
(Förmodligen har killen som expediterar talat om för dem att vi hade problem med ena hojen och har tillstånd att stå där vi gjorde. (har faktiskt inte en aning, men inser snabbt att nu är jag väldigt glad över att det inte var min hoj som strejkade då den låter värre än lovligt)) *skrattar*

Ja, ja, kall, blöt ända in på skinnet och trött som F, men med ytterligare 45 mil i röven har jag nu passerat 1000 mil den här säsongen så... Jag är nöjd.
Inte allt blir som det ska men; Tack och lov för er som har erbjudit er, och tack till de som hjälpte till med det lilla de kunde! :krama

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Om man inte stannar av rädsla för att bli rånad så är man ynklig.
Skrattar man eller filmar skall man dödas.

Jag brukar stanna.
Hjälpa till.
Skratta.
Pika.
Filmar gör jag inte eftersom jag bojkottat mobilkameraanvändning.

Man skall hjälpa varandra.
Men det skall kosta att vara dum.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras