Ingen stannar?

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Aprilia Caponord, Husqvarna Raider 13C
För mig har det alltid varit i småhålor som Karlskrona, Vimmerby och Kalmar som folk bråkat med mig, i storstäderna har det aldrig varit något problem. Dock är folk generellt sett hetsigare och mer konfronterande till vardags i storstäderna enligt min erfarenhet, så det är väl bara en tidsfråga innan något stenat/packat inavel ska bråkas i någon storstad med. :gnissla

Min erfarenhet är att det är ungefär samma risker var man är på landsbygd, i småstäder, eller större städer. Risken för inbrott eller bråk, eller oddsen att stöta på vettigt folk.

Ute i byarna hjälper man iofs varandra, man vet man är tvungen liksom. Men då är man nere på mindre än säg 200 invånare och det handlar om ren självbevarelsedrift.

Trist att folk bara kör förbi, men jag tror det inte är polletten som riktigt trillar ner förrän efter en stund. Och då är de redan förbi liksom... Folk är lite långsamma. Jag fick hjälp av första bil när jag körde soppatorsk iofs... men det var ju just ute på landsbygden uppe i Göinge.

Last edited:

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
I småhålor är det för att jag är storväxt och verkar ganska fredlig... Billiga poäng på någon inavelsskala för tuffighet att slå ner någon som är större. Har råkat ut för ett par rånförsök med, och i de fallen är det väl mer att de vill ha mina prylar och pengar som är själva grunden.

Måste vara jobbigt att bo i Enköping. Jag gjorde lumpen där... alltid bråk mellan Närstrid och lokala svennar. :D

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Måste vara jobbigt att bo i Enköping. Jag gjorde lumpen där... alltid bråk mellan Närstrid och lokala svennar. :D

Haha, har ärligt talat inte varit ute och provat kroglivet i Enköping under de 20 månader jag bott utanför. :hihi
Antingen är jag ute med hojen, mekar med någon av hojarna eller sitter inne och tjurar för att det är vinter och jag inte skaffat någon vinterhoj. :crash

AGV

Hemmansägare
Gick med
18 Jul 2013
Hoj
Haha, har ärligt talat inte varit ute och provat kroglivet i Enköping under de 20 månader jag bott utanför. :hihi
Antingen är jag ute med hojen, mekar med någon av hojarna eller sitter inne och tjurar för att det är vinter och jag inte skaffat någon vinterhoj. :crash

Hehe, värnplikten är ju avskaffad så det är inte som förr... men Närstrid var biffiga grabbar... :)

yada

Medlem
Gick med
8 Aug 2012
Hoj
MT-09 Tracer
Tappade plånboken i fullt Jäkla blås på motorvägen (har glömt dra igen tankväskan hehe). Fick stanna med varningsblinkers och gå och leta. Facit: en bil stannade och frågade om jag var ok, en utländs mcåkare stannade och frågade om jag behövde hjälp. Och så for en bekant förbi som genast ringde upp och frågade om jag stod på motorvägen. Detta på en rejält trafikerad sträcka strax söder om Halmstad. Jag tror det finns hopp om mänskligheten i trafiken..

Och jag stannar självklart själv om jag hinner reagera och kan stanna.

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Jag tappade en kåpa på E4 vid Västberga häromveckan, den hamnade i mittremsan, fan vad jag fick springa, kändes som att bilisterna siktade på mig:gnissla

LupusRex

Hårdrocksköttbulle
Gick med
19 Jun 2013
Hoj
Mean Streak 1500, XT600E
Sist jag stannade och frågade nån om han behövde hjälp fick jag en kniv mot halsen och blev av med bilen. :huvet

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Gick omkull i en rondell i Båstad för några år sen, hade ett gäng bilar bakom mig som omöjligt kan ha missat att jag kasade rakt ut i diket.
ALLA satans bilister kör bara förbi som om inget hade hänt, några som saktade ner lite för att stirra men stanna var inte ett alternativ tydligen.
Efter ~2 min så kom där äntligen en schysst gubbe på hoj och hjälpte mig få upp hojen och ringa bärgare etc.
Jag fattar inte hur fan man är skapt om man kör förbi en olycka, särskilt inte när man precis har sett hela händelseförloppet.
Tror att folk på hoj är betydligt duktigare på att stanna och hjälpa till, bilisterna har väl fullt upp med att ta en bild och slänga upp på instagram för massa likes...

CDM

BikerBoyz
Gick med
2 Sep 2009
Hoj
Slagskeppet
Jag stannade på Essingen och hjälpte en höggravid kvinna att byta ett puGnterat däck för några år sen, fick en kram och 100 spänn! Lätt värt det :D

stylengrace-fzx

here i come
Gick med
7 Oct 2008
Hoj
1991 yamaha fzx + XJR 1300 99 + piaggio ciao
Såg ett program, som avhandlade människor i grupp, o hur olika val vi gör när vi är i grupp, o när vi är ensamma, dom tog upp exemplet med, bil som stannat på vägen, är det många bilar på vägen,"som kör förbi så stannar folk sällanflr att hjälpa till" är det få eller inga bilar på vägen stannar folk o tittar till personen som står med öppen huv vid vägkanten. . Don tog även upp ett annat lustigt experiment, där försökspersonen skulle fylla i en blankett till något? Sen vällde det in rök i rummet, självklart gick han ut till sekreteraren för att säga till o röken. Andra delen av experiementet. Så sitter det med två personer när rökem väller, och dom sitter kvar, i många fall sitter då även försökspersonen kvar, ha ha, människan i ett nöt skal, min åsikt är väl att man lyssnar inte till sitt sunda förnuft när man är i grupp.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Har stannat och frågat många gånger vid haverier & halkolyckor (fastkörningar, inget allvarligt), men aldrig fått hjälpa till, folk verkar klara sig själva helst. :)

erikn

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Jul 2013
Hoj
Yamaha XJ 900 -85
Körde omkull idag, helt eget fel. Blev överraskad av en bil som kom och jag bromsade för hårt vid precis fel tillfälle, när jag motstyrde för att lägga ner inför korsningen som kom. Bilen stannade direkt och kom och kollade hur det var med mig samt hjälpte mig upp med hojen igen. Ont som fan i höger fot som hamnade under hojen och 250 kg liggande på en fot i fel vinkel är inte skönt.

Mycket tacksam för att de hjälpte mig, men ändå jävligt förbannad på mig själv som körde omkull åkandes i ca 20 km/h på väg mot en korsning. Och att en kåpa på motorn gick sönder.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati