Inget för graviditetsfobiker

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Hemma är det väldigt olika, dagsformen styr rätt bra. I helgen va han vaken halva nätterna, natten till idag sov han från 22:30 till 06:00!! Nytt rekord :banana Nu är han bara 11 veckor så han har nog inte synkat in sig än...

Om jag har läst på mig rätt så är det olika faser och olika saker som dom "lär" sig som påverkar dagsformen. Först när dom blir lite äldre kan man lära dom dygnsrytm...

Och jag menar att de kan hjälpa till även om de inte klarar så värst mycket själv... David som hjälper till är 2,5år och fortfarande blöjbarn han med.

Självklart. Samtidigt är ju småbarn alltid en "belastning"(läs inte in det negativa i ordet) medans lite större barn kan ibland vara en avlastning....

Last edited:

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Om jag har läst på mig rätt så är det olika faser och olika saker som dom "lär" sig som påverkar dagsformen. Först när dom blir lite äldre kan man lära dom dygnsrytm...

Självklart. Samtidigt är ju småbarn alltid en "belastning"(läs inte in det negativa i ordet) medans lite större barn kan ibland vara en avlastning....

Att börja jobba in rutiner bör man väl inte göra förräns vid 3-4månader.

Och visst är småbarn mer belastning än avlastning... fast även små barn växer med uppgiften.

speedle

Medlem
Gick med
27 Jun 2009
Hoj
Honda CBR 900RR -98 Suzuki GSX-R750 -02 racehoj (såld) Aprilia RSV1000R Factory -08 racehoj Honda CRF250R-X -11

Har för mig att jag hört detta med (troligtvis min sambo som nämt detta, något fastnar tydligen i teflonet!). Man får hoppas att det blir många bra nätter tills han är stor nog att få en rytm...

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Har för mig att jag hört detta med (troligtvis min sambo som nämt detta, något fastnar tydligen i teflonet!). Man får hoppas att det blir många bra nätter tills han är stor nog att få en rytm...

Jag är i samma sits, våran lilla blev 7 veckor igår. Det firade hon med att kolla solsidan sovande i barnstolen. Några dagar nu har det varit sömn på schemat, men det verkar ändras fort.

Skönt med sovmorgon när man kommer hem halv 4 från fest (där hon sov hela tiden i samma bilstol), så jag klagar inte.. :)

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
Jag är i samma sits, våran lilla blev 7 veckor igår. Det firade hon med att kolla solsidan sovande i barnstolen. Några dagar nu har det varit sömn på schemat, men det verkar ändras fort.

Skönt med sovmorgon när man kommer hem halv 4 från fest (där hon sov hela tiden i samma bilstol), så jag klagar inte.. :)

Det "roligaste" med dessa faser och de rutiner man försöker fastställa är att när man väl fått kläm på det hela och tycker det funkar bra så byter barnet fas... :huvet :gnissla

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Fast jag har märkt att det går att vänja dem vid en någorlunda vettig sömncykel. Vill man att de små liven ska gå upp vid sju så lägger man dem vid sju, vid 8 så lägger man dem 8 osv. Åtminstone har det varit så för oss, 12 timmar verkar vara det som gäller.
Men brukar de inte behöva mer sömn lite senare? När de börjar dagis har jag fått för mig att de gärna sover 12-14 timmar utan problem?

Vi har däremot problem med att få henne att äta som vi vill. Hon kan vara kinkig på maten och vägra äta förrän hon blir vrålhungrig och då sluka en hel barnmatsburk och en banan efter det. Välling slinker alltid ner men man kan ju inte gärna föda upp en unge på välling :va

Nu har vi Hijackat Jesses tråd tror jag :gnissla

jesseboy

O med veten sär skrivare
Gick med
25 May 2003
Hoj
söker byggprojekt
Ingen fara, Anders ;)
Var väl föfan därför den kom upp...
Vi har en enmånads baby, men hon är ju redan mer än en baby!
Hon lyfte på huvvet första natten, slå det! :D
sen kan jag inte annat än bli totalt (ännu mer) förälskad när hon ler eller skrattar...
hihihi.jpg

Här är hon 1 månad, btw...

Last edited:

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200

Haha. Det där går över. Med facit i hand var de första 3-4 månaderna rena semestern :D

Fast jag har märkt att det går att vänja dem vid en någorlunda vettig sömncykel. Vill man att de små liven ska gå upp vid sju så lägger man dem vid sju, vid 8 så lägger man dem 8 osv. Åtminstone har det varit så för oss, 12 timmar verkar vara det som gäller.
Men brukar de inte behöva mer sömn lite senare? När de börjar dagis har jag fått för mig att de gärna sover 12-14 timmar utan problem?

Var tacksam. Vår sover till 0600, oavsett när han gå och lägger sig. Oftast får vi honom i säng runt kl 20, men ibland blir hon 21 eller tom senare.

Spelar ingen roll. Efter läggning gnölar han varannan/var tredje timme. Uppfriskande!

Last edited:

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Haha. Det där går över. Med facit i hand var de första 3-4 månaderna rena semestern :D

Det är väl konstruerat så för att man inte ska lägga dom i en barkbåt på floden efter några veckor...

Naturen liksom lurar in en i att det är en räkmacka. Sen Bang! :)

Ingen fara, Anders ;)
sen kan jag inte annat än bli totalt (ännu mer) förälskad när hon ler eller skrattar...

Söt liten skit ;)

Last edited:

Mark

FÖRrBANNAD
Gick med
30 May 2003
Hoj
KTM 990 SMR
Riktigt söt unge Jesse!

Du måste ha hittat en jävligt snygg chey som kan väga upp dina gener :hihi

Vår unge sover ovanligt bra har jag förstått. I stort sett alltid mer än 12h och ibland upp mot 14. Får alltid väcka honom när vi ska till dagis för att hinna till nio. Då väcker jag honom tjugo över åtta. Vi brukar lägga honom mellan sju och halv åtta.

I helgen kom tanten och väckte oss (mig o grabben) halv tio, de va skönt med sovmorgon... (jag är anställd konsult och saknar uppdrag så jag är mest hemma hela dagarna ;))

Jonathan

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 Oct 2006
Hoj
-
Ingen fara, Anders ;)

Läste tråden i början men missade sen allt totatl ser jag. Grattis som fan! :tummenupp

Hoppas nu hon blir lika skön som sin farsa, ja fast snyggare då. :hihi

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Läste tråden i början men missade sen allt totatl ser jag. Grattis som fan! :tummenupp

Hoppas nu hon blir lika skön som sin farsa, ja fast snyggare då. :hihi

Ja, det är ju en tuff start på livet och få syn på den nunan men hon verkar klara det bra ändå :yoparty
Sjukt söt bebis, som tidigare talare så så brukar de inte vara så jävla bildsköna men du hade tydligen samma tur som mig.

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Naturen liksom lurar in en i att det är en räkmacka. Sen Bang! :)

Exakt. Inatt vaknade han tre gånger plus att han vaknade redan 0600. Då är inte pappa så pigg.

Steg upp sömndrucken och började bläddra på Familjeliv.se efter tips. De har även "Sex och samlevnadstråd" där det brukar skrivas en massa tokigheter, så jag klickade in för att se vad som vad på tapeten nu.

WTF!?!?!:gnissla

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Exakt. Inatt vaknade han tre gånger plus att han vaknade redan 0600. Då är inte pappa så pigg.

Steg upp sömndrucken och började bläddra på Familjeliv.se efter tips. De har även "Sex och samlevnadstråd" där det brukar skrivas en massa tokigheter, så jag klickade in för att se vad som vad på tapeten nu.

WTF!?!?!:gnissla

Familjeliv. Fyfan vilket ställe. Jag vägrar kategoriskt att ens besöka skiten när Google vill det.

Growing People eller motsvarande är riktig fakta, inte sporthoj.com tipsar om febertips...

Vincent H

Mzee
Gick med
30 Oct 2008
Hoj
Suzuki GSX-R1127
Instämmer helt!

När tjejer blir 12-13 börjar det bli tufft på riktigt, räkna med 4-5 år - för varje tjej - då ni sitter vakna alla fredag/lördagkvällar tills "barnet" är hemma.
Utan pilsner och med bilnyckeln på armlängds avstånd, redo för utryckning...

Starstriker

Gick med
27 Apr 2003
Hoj
Instämmer helt!

När tjejer blir 12-13 börjar det bli tufft på riktigt, räkna med 4-5 år - för varje tjej - då ni sitter vakna alla fredag/lördagkvällar tills "barnet" är hemma.
Utan pilsner och med bilnyckeln på armlängds avstånd, redo för utryckning...

MUAHAHA. Tur man har en grabb då.
Jag skall köpa ut till honom redan i tidig ålder så att han kan bjuda på småflickorna :p

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras