Inget SM...

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Mike Luff slog en signal för ett berätta det senaste som handlar om att han avsagt sig att ta hand om SM-deltävlingarna pga Svemos otydliga agerande och ovilja att samarbeta fullt ut. Alla andra nordiska länder lyckas med att inte få våra RR-tävlingar att krocka med varandra, men inte Sverige. Att tänka på är att Sverige inte är stort nog att klara av att arrangörer förlora pengar på att tävlingar krockar. Det kommer inte gå ekonomiskt ihop vilket i slutändan kommer skada sporten. Därmed bör det vara hög prioritet att så inte sker. Mike Luff hade sin kalender redan lagd i November just av den anledningen att tävlingar inte ska krocka.

Slutsatsen: SM-klasser såsom t.ex 250R förlorar 2 deltävlingar i år på Falkenberg och Gelleråsen.

För att inte sammanfatta för mycket och få det fel så kan ni läsa på Karlskoga Motorstadions hemsida:
http://www.karlskogamotorstadion.com/roadracing/indexrr.htm

Information

Det är med tungt hjärta vi måste meddela att SM tecknen i klasserna 125R och superstock600 tas bort från våra tävlingar i Falkenberg och Karlskoga 2008. Dessutom ställs klassen 250 GP helt in. Superbike challenge cup gäller inte heller på dessa arr. Anledning är att vi inte kan kommer överens med sektionen om 2 krockar med våra NM tävlingar, som innebär att statusen på tävlingarna inte har någon betydelse längre.


Vi har arbetat i 11år för att höja statusen för roadracing, och ge ökade resurser för de tävlande, men tyvärr får vi inget gehör för våra synpunkter. Vi har inte råd att tappa deltagare på detta sätt när det har funnits gott om tid att hittar alternativa datum (samtliga STCC tävlingar kan ex krocka med en B tävling). Samma sak hände ifjol utan åtgärd från sektionen och det kostade oss ca 50 000:-.

Det är vår förhoppning att lösa detta till nästa år, men det krävs att sektionen har en annan inställning till den ekonomiska verkligheten än de har idag. Vi har tagit på oss en ungdoms satsning mot EM på sexsiffrigt belopp, och då krävs det att man vi tillgång till alla som normalt kör roadracing tävlingar för att ekvationen ska gå ihop.

Ingen negativ utan att det drar med sig nåt bra, detta innebär också att det bli mer tid till NM klasser och kanske kan vi ta med Honda 100cc, positiv ur miljö synpunkt, och bra för juniorverksamheten. Alla får en förnyad möjlighet att anmäla sig till Scandinavian Open som vi förlänger anmälningsdatum på till 5 Juni 2008. Villkor se hemsidan och bilagan.

Scandinavian Open

Reaktioner? Jag antar det...

Mike Luff har härmed även förlängt serieanmälningstiden till SO för att se till att alla har möjlighet att om det inte blir en lösning, få anmäla sig och ta del av Mike Luffs satsning som ger priser och vinster som smakar gott hos förarna.
 
Last edited:

jP

Fuckyousnabb
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan
Hoj
KTM1290, Daytona 675, Yamma, etc..
Jag skulle gärna vilja se ett uttalande från RR-komittén i frågan innan lynchmobben tar fram högafflarna.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Man kan ha ovan i åtanke när man ber LMS att gå den kommersiella vägen...

Då blir det ökningar där man tjänar mest pengar och klipper helt det som är mindre lönsamt. Sportens framtid...not so much. 250 juniorer och rookies utan någonstans att ta vägen.

Han är ju inte bättre än Svemo när han gör ändringar så här sent.
 
Last edited:

Olav Å

Ny medlem
Gick med
1 Mar 2005
Ort
Finland
Hoj
Honda RSO 250 -09 1.bike, Honda RS 250 -05 2.bike, Honda RS0 125, Yamaha TD1-C mm
Det är lite synd när det skall göras allt för att döda 250 GP.
Inte ett dugg bättre när en del sponsorer kanske skall komma och se en av dessa tävlingar...
Olav "CRASH" Å
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Olav, alla andra klasser förlorar oxå dock har ju inte officiellt Superbike Challenge något SM-status men det är en stor klass många kör.

Men 250R får det tufft helt klart.

Jag skulle gärna vilja se ett uttalande från RR-komittén i frågan innan lynchmobben tar fram högafflarna.
Kommer det komma före Falkenberg eller efter? Om man ser på senast så tog det 1 månad att få ut något officiellt.
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
I grunden beror detta på att Svemo de sista åren varit dåligt organiserade och alla beslut har tagits i sista sekunden och när besluten blivit kända så har de ofta reverserats. Det är klart att någon alltid blir lidande då.

Förhoppningsvis blir det ordning på Svemo igen nu och man kan hålla domarkonferenser på senhösten och utbildningar m m som behövs för att RR-Sverige ska fungera.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Specifikt ERF och B-race på Linköping. Både som tar åt sig mycket rookieförare.

Året innan vi började köra B-race den nuvarande helgen var det tydligen fyra svenskar som körde SO i Finland. De 50.000 i förlust kommer nog från ERF-krocken om det ens är sant. Vi kunde i alla fall inte byta helg för då hade vi inte fått ihop de chefsfunktionärer vi behöver. Nästa år kan vi säkert köra en annan helg än SO.
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Känns det inte lite sniket av Luff i det här fallet? LMS B-race krockar med SO på Alastaro, det lär inte vara många från Sverige som åker dit i vilket fall som helst - även om det inte skulle varit B-race på Sviestad och samma sak ERF-krocken - det är på Kemora och jag tror inte det är direkt många svenskar som kommer åka dit. Fast jag vet iofs inte, det kanske snor många, det också.
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det handlar om ERF på mantorp som går samtidigt som SO på Våler. Några 50.000 i förlust kan han försöka lura nån annan på, det kan omöjligt vara ens i närheten av de siffrorna. Tycker att det har gått för långt i hans ansträngningar för att kväsa andra klasser, om han sett till att ge förarna det dom vill ha hade det inte varit nåt problem. Missförstå mej rätt, Mike har gjort mycket gott för rr i sverige, men finns det nåt som dom som betalar kalaset tycker är bättre tjänar han inget på att försöka tvinga fram deltagande. Kolla in startlistorna för SM på anderstorp, tror inte vi haft så stora startfält på många år. Är det pga prispengar i SO eller pga att vi haft många deltagare på licenskurser som sedan kört nåt ERF för att träna, följt av sprintrace när farten infinner sej? Jag har min teori, var och en får dra sin egen slutsats.....

Så om man inte e serieanmäld så blir man inte uppklassad??
Räknar dom inte med poäng man tar på SM??

Rookies kör inte om SM-poäng, man kör om uppklassningspoäng. Dessutom har SO en cup för rookies, men de tävlingarna ger också uppklassningspoäng, på samma sätt som ett b-race.

Alla andra nordiska länder lyckas med att inte få våra RR-tävlingar att krocka med varandra, men inte Sverige.
Inte riktigt sant, denna helgen är det SM på anderstorp och Danskt mästerskap på knudan. Snacka om krock! Inte en dansk som kör i anderstorp, vet ej hur det ser ut med svenskar i knutstorp.
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Specifikt ERF och B-race på Linköping. Både som tar åt sig mycket rookieförare.

Enligt Mike Luff själv handlade det om att det var 5(FEM ST!) Rookie förare som inte kom till Alastaro 2007 pga B-racet i Linköping.

Att man kan budgetera med så liten marginal att om man inte år in 5 startavgifter så faller hela korthögen, lite dåligt.

//håkan

Inte riktigt sant, denna helgen är det SM på anderstorp och Danskt mästerskap på knudan. Snacka om krock! Inte en dansk som kör i anderstorp, vet ej hur det ser ut med svenskar i knutstorp.

2st iallafall som ska köra KTM 690 Supermono :yoparty
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Om det är 250GP som helt får stryka på foten så är det samma som Mike velat de senaste åren, att den klassen försvinner helt.

//håkan
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kan någon förklara för oss som inte är så insatta i seraljpolitiken hur klasserna S-stock, 125R och 250GP hänger ihop med allt detta? Det blir kollision mellan några arrangemang och då stryker man de klasser som det inte är konkurrens om. Ingen kör ERF med en 125R eller en 250GP, varför straffas de bort?
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top