Inget SM...

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Blanda inte in Svemo i "formsaken", Mike har själv valt att köra utan SM-status för att straffa Svemo (men i praktiken alla tävlande) så det är bara han som behöver ändra något, inte Svemo.

:huvet

Varför inte blanda in Svemo? De är väl i allra högsta grad inblandad i det som hänt! Dessutom är det de som utfärdar tävlingstilstånden. De måste ju rimligtvis och redan ändrat detta tävlingstillstånd och tagit bort SM-statusen för att detta inte skall vara en SM-tävling. Detta helt och hållet utan att informera en enda förare! Har de inte gjort det har väl inte Luffen något giltigt tävlingstillstånd för dessa två tävlingar???

Har Svemo gått med på detta utan att komma med någon info till oss förare är det så inkompetent att man blir mörkrädd. Har de inte gått med på och ändra tävlingtillståndet är det väl bara att krypa till korset och förklara att vi skall bli bättre på att planera men skall dessa två tävlingar genomföras skall det göras med SM-status.

Fy fan, vad en sådan här sak förstör mysuppladdningen inför Atorp.....
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Varför inte blanda in Svemo? De är väl i allra högsta grad inblandad i det som hänt! Dessutom är det de som utfärdar tävlingstilstånden. De måste ju rimligtvis och redan ändrat detta tävlingstillstånd och tagit bort SM-statusen för att detta inte skall vara en SM-tävling. Detta helt och hållet utan att informera en enda förare! Har de inte gjort det har väl inte Luffen något giltigt tävlingstillstånd för dessa två tävlingar???

Jag vet tyvärr inte hur jag ska skriva det så att du förstår, tycker inte någon post i tråden varit särskilt komplicerad dock.

Mike är en SM-arrangör och hade redan klart för årets tävlingar med Svemo, nu har han självmant avsagt sig SM-statusen på sina tävlingar. Hur är just denna sak Svemos fel? :va

Svemo är inte utan skuld i detta i ett tidigare skede men hur man kan få Mike eget agerande till att också vara Svemos fel är bortom mitt förstånd.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Har de inte gjort det har väl inte Luffen något giltigt tävlingstillstånd för dessa två tävlingar???

Har Svemo gått med på detta utan att komma med någon info till oss förare är det så inkompetent att man blir mörkrädd. Har de inte gått med på och ändra tävlingtillståndet är det väl bara att krypa till korset och förklara att vi skall bli bättre på att planera men skall dessa två tävlingar genomföras skall det göras med SM-status.

Rimligtvis borde det ju va så att SVEMO inte ger tillstånd dessa tävlingar som kör i Mike's regi nu men vad det innebär vet jag inte.
Tävlingstillstånd att köra klasser som inte SVEMO står bakom (läs UTAN SM status) vet jag inte riktigt hur det fungerar.
Blir det nån sorts "fultävling" istället?

Kan SVEMO dra in banlicensen för detta? alltså ta bort försäkringen för banan?
Gäller försäkringen i licensen när man kör på den här tävlingen?

Lite kluvet verkar det ju bli minst sagt.

Fy fan, vad en sådan här sak förstör mysuppladdningen inför Atorp.....

Inte för att jag ska tävla, men jag förstår dig.

Mvh Håkan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Klart och tydligt svar med en bra ton. Hållningen gällande krockande tävlingar är helt rätt om svensk RR ska växa. Bra att de inte gå ri mer polemik/smutskastning och även lovar att förbättra det de misslyckats med i den här soppan.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
utan att ta ställning till frågan tycker jag att det var mycket bra av svemo att komma ut och förklara hur dom ser på det hela :tummenupp

björn
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ändrar sig inte Mike tycker jag man kan dra tävlingstillstånden.
Sen är det fullt möjligt som arrangör att dra igång en eget förbund, med egen licens. Tycker svemo gör rätt..
 

Strider

Ny medlem
Gick med
19 May 2003
Ort
Hemma
Hoj
R1 -05 till salu
Och Mike svarar: http://www.karlskogamotorstadion.com/sosidor/so2008/svar_pa_fragor.htm

Mike påstår sig ha förlorat 50000:- säsongen 2007.

Jag frågar mig, vad är det som säger att sex serieanmälda B förare hade åkt till Alastaro om det inte hade varit krock i kalendern? Kan det tänkas att flera av dem hade stannat hemma i vilket fall som helst?

Kan det vara så någon eller tom alla serieanmälda förare som åkte ERF på Knudan istället för SO på Åsen faktiskt hade ERF som prio 1 under säsongen och inte SO.

Skall Svemo lastas för att Norrmännen lägger en B-tävling samma helg som SO på Våler?

Det påstodda uteblivna inkomstbortfallet kan ju faktiskt tänkas bara egentligen vara några få tusenlappar.

Driver man en verksamhet som omsätter några miljoner per år där ett möjligt inkomstbortfall på mindre än 1% av omsättningen allvarligt påverkar bolaget ekonomiska ställning, ja, då kanske man inte är byxad att vara vd för bolaget.


Jag tycker det är trist när det blir så här. Alla blir förlorare.

Det är rimligt att tro att SO har tappat i popularitet jämfört med ERF de senaste åren. LMS har visat ett innovativt sätt att gemoföra tävlingar på under 2007.

Jag skulle vilja uppmana Mike till att fundera över hur det kan ha blivit så här. Mike bör lämpligen fundera på hur han skall förbättra sin egen produkt så att den framstår som mer attraktiv för förarkollektivet (läs kunderna) istället för att hävda att hans produkt har högre status och därför skall gå först. Som det är nu tycks Mike ägna sig åt 1a ordningens lösningsförsök, dvs att det är fel på all andra och det är de som skall ändra sig istället för att fundera på vad kan jag själv ändra på eller göra bättre.

Jag ser en risk i att Mikes agerande retar upp förarkollektivet och det kan slå tillbaka som en bumerang i nacken.

Att "straffa" Svemo framstår i mina ögon som ett pojkakigt beteende när man inte får sin vilja fram. (Så har jag oxå reagerat många gånger, tom i vuxen ålder :) )

Jag hoppas att alla berörda parter kan sätta sig tillsammans vid bordet så snart som möjligt och tillsammans föra en dialog över hur de tillsammans skall kunna komma fram till en bra kalender för 2009.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag hoppas att alla berörda parter kan sätta sig tillsammans vid bordet så snart som möjligt och tillsammans föra en dialog över hur de tillsammans skall kunna komma fram till en bra kalender för 2009.
Vilket ju SVEMO lovar att de ska göra.

En intressant passus i Luffs svar är avslutningen, vilket tyder på det som Strider far efter -andra har fel, vi har rätt.

Men tågordningen måsta vara NM, SM, B, Endurance, nåt annat är uteslutet och vi har inte förare nog för att krocka.
Går verkligen ett NM i Finland före ett B-race på Knutstorp för att NM-arrangören riskerar inkomstbortfall?
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Mike Luff skrev:
Men tågordningen måsta vara NM, SM, B, Endurance, nåt annat är uteslutet och vi har inte förare nog för att krocka.

Är jag hemskt kontroversiell när jag tycker att SM har högre status än NM? I alla fall för mig. Jag har inte varit "i svängen" så länge, jag började intressera mig för roadracing på allvar för ett par år sedan och SM har alltid stått högre än NM i mina ögon. Sen tycker jag ju å andra sidan att ERF har högre status än B-race men det får väl stå för mig (nej, jag kör inte ERF, jag har knappt kondis för ett sprintrace ;) ).

Jag personligen står i alla fall på SVEMO:s sida och kan egentligen inte hitta nåt annat fel än att de la kalendern för sent - det är ett rätt grovt misstag men det borde Luff kunna köpa tycker jag, det hade i alla fall bäddat för en bättre lösning inför nästa år.
 

jorpes

Soppatorsk sen Punka. Lökmekmiss?
Gick med
11 May 2003
Ort
Lindome
Hoj
R1 -08
Vilket ju SVEMO lovar att de ska göra.

En intressant passus i Luffs svar är avslutningen, vilket tyder på det som Strider far efter -andra har fel, vi har rätt.

Men tågordningen måsta vara NM, SM, B, Endurance, nåt annat är uteslutet och vi har inte förare nog för att krocka.
Går verkligen ett NM i Finland före ett B-race på Knutstorp för att NM-arrangören riskerar inkomstbortfall?

Är det bara jag som inte fattar vad detta går ut på???:va

Sporten har ju växt o det är ju överfulla startfält. Vet hur många Rookies som helst som inte vågar komma till tävling för de vet att de bli utkvalade. Sporten är ju attraktiv o det finns viss utrymme för kolliderande helger. 8 Rookies som inte åkte till finland, än sen. -Det är ju långt dit!

Mike har ju gjort ett kanonjobb med sina arrangemang. Men om han ser sin butik gå sämre därför att andra erbjuder ett attraktivare erbjudande (ERF, B-race etc) så kan han ju förnya sin produktportfölj. (Vilket han gjorde till i år med typ miniendurance på lördagskvällen :tummenupp )

Vad menar han egentligen med att "Men tågordningen måsta vara NM, SM, B, Endurance". Att han skall spika sin kalender först, så får resten ta det som blir kvar? I så fall så borde det väl vara STCC, NM ,,,, etc???? Om nu han inte kan tolerera krockar?

Jaja, hoppas det löser sig.

/E
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Det här är bara för mycket. Luffs svar på tal är bara blaj. ERF ska prioriteras lägre än b-tävlingar? Hur många b-förare kör ett b-race? Jämför med de ca 300 som kör en genomsnittlig erf-helg så ser man var prio ska ligga......

Klart att det inte är önskvärt att tävlingar ska krocka, men gör det så är det inte mycket vi kan göra, om vi ska ha bredd i rr-sverige.
Dessvärre tror jag att den stora förloraren i detta är Mike. Att öppna Pandoras ask var nog inte så trevligt som han trodde. Misstänker att antalet startande i hans tävlingar kommer att minska katastrofalt till följd av detta.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Det får tiden utvisa, men jag skulle gissa att du inte är helt fel ute faktiskt

//håkan
De löser det hela i sämja. SVEMO vill ha kvar tävlingarna i SM och Mike vill inte ha intäktstappet, som kommer med natrulags nödvändighet om man inte kör om SM-poäng på hans tävlingar.

De är alla fina pojkar och flickor och de reder ut det här i sämja, till allas belåtenhet :pannkyss
 

Jonte

Stäng nyreggningen, banna alla >#10 000
Gick med
18 Sep 2003
Ort
Nypan
Hoj
KTM 1090 ADV S
Detta tycker jag är en alldeles utomordentligt barnslig skrivning: "om det är vad majoriteten tycket så lägger vi ner roadracing igen och alla kan köra långlopp på sviestad."
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hyfast omogen rad...profesionellt? Det visar ju dessutom tydligt vilka det är han är sur på - ERF och LMS som körde sitt B-race samma helg.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det som är löjligast är att han benhårt räknar med att serianmälda förare kör precis alla race. Inte ens de serieanmälda A-förarna brukar köra alla NM-race, särskilt inte det i Finland.
Utan det är ju så att de flesta förarna kör race i sitt hemland, eller åker över gränsen till danmark eller norge där resan och färjekostnaden inte är så stor.

Bitchar Mike om att NM ska lägga sin tidtabell före PRO-SBK? Skulle inte tro det, och det är en SM-klass, som dessutom krockat ett flertal gånger med både SM och NM.

NM har ingen hög status eftersom det är så många förare som bara kör sina hemtävlingar. Tråkigt men sant. Satsa på att arrangera bra SM-tävlingar istället..
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
Hyfast omogen rad...profesionellt? Det visar ju dessutom tydligt vilka det är han är sur på - ERF och LMS som körde sitt B-race samma helg.

Och alla andra, LMS inkluderade, är ju alltid så välformulerade och mogna. Inklusive 60% av skribenterna i tråden... ;) Le en smula, då ser ni iaf glada ut.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Och alla andra, LMS inkluderade, är ju alltid så välformulerade och mogna. Inklusive 60% av skribenterna i tråden... ;) Le en smula, då ser ni iaf glada ut.
Du har en poäng helt klart, vilket Luff också har. Dock ser jag en oerhörd skillnad i privatpersoner som skriver på ett forum och ett officiellt uttalande från ett företag. fast visst borde vi le mer. :)
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top