Inget SM...

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Är som sagt ett väldigt konstigt sätt att bestraffa rr-sverige på.

Men tycker väl att Mike bekänner färg rätt ordentligt nu.. Hade jag kört själv i år hade jag bojkottat SO...
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Hur mycket ska Mike ersätta de förare som satsar mer än 50 000 av sina privata pengar på att köra tävlingar som han nu stryker? jag är inne på Humlans linje. Kan han inte erbjuda vad folk vill ha så blri det knappast bättre med tvång..
 

Lawner

#35 SST600 - 2010
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Go:teborg
Hoj
Ktm Exc 300 - 11 Enduro
Vad innebär detta för alla som kör? Att det inte blir någon klass eller att det inte ges uppklassnings / sm poäng?
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Vad innebär detta för alla som kör? Att det inte blir någon klass eller att det inte ges uppklassnings / sm poäng?

Uppklassningspoängen för Roojkisar försvinner inte

Om SM status plockas bort från en klass så försvinner såklart SM poängen också
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Vad menas egentligen med att "superbike challange cup gäller inte heller på dessa tävlingar"?

Klassen finns kvar, fast det är "bara" Nordic Superbike?
Enda skillnaden är alltså att det inte delas ut några poäng i SBC?

I klartext är det alltså så att alla klasser är kvar, utom 250R,, men det delas inte ut några SM poäng, eller CUP poäng i 125R, STK600, och SBC?

Har jag fattat rätt?

Och så har dom förlängt serieanmälan till SO, och betalar tillbaka 1000:- till alla Rookies som åker till Finland, för att få mer folk till dom rena SO-tävlingarna (Alastaro och Våler) ?

Så nu är SM 4st deltävlingar (Anderstorp, Linköping x2, och Knutstorp)?

Har jag fattat rätt?
 
Last edited:

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Ja, det ända man kan göra nu är att tacka gudarna för att man är hobbyåkare och inte tillhör skaran av 250gp förare som för året har köpt ny hoj och raggat sponsorer hela vintern...
RIKTIGT TRÅKIGT:confused:
 

Pelle B

Ny medlem
Gick med
21 Jul 2003
Ort
Svenljunga
Hoj
Numer enbart blåröksmekaniker....
Det är ju för fan mer ordning och reda på en korpserie!

Detta är ju så sjukt så det är inte sant. För det första, skrivs det inga kontrakt mellan Svemo och arrangörer ( i detta fallet Luffen) när SM-tävlingarna slås fast? Och hur kan någon som är inblandad i denna sporten var så in i helvete korkad att man gör så här eller låter det hända???? Kan vi inte ens ha något svenskt mästerskap att visa upp, så är ju risken stor att många av ekonomiska skäl kommer trilla ifrån. Vad jag menar är att för de flesta sponsorer är det statusen på evengemangen som gör om de vill vara med och betala eller ej. Det var ju en vesentlig skillnad att jaga cash när man blev uppklassad och kunde köra SM istället för Rookie (vansinnigt namn bara det förresten!) Nu kommer med andra ord halva SM avgöras i Linköping och SM-finalen som bla jag redan bjudit in sponsorerna till (pga att detta är hemmabana för de flesta som är med och betalar) försvinner. Kan ju föreställa sig senariot när man till hösten kommer och "tigger" igen: -Jaha, blir det någon tävling i år då? Ni verkar ju inte ha så bra koll på det där!

Jag brukar vara bland de första att ta SVEMO i försvar då jag vet hur det är att jobba ideellt. Men nu blir tom jag vansinnig på hur detta hanterats. Ingen som helst info från vårt förbund och så komma Luff med detta!

Löser inte SVEMO denna tvist men Luff omgående (det står väl i tävlingstillståndet som Svemo utfärdat att det är en SM-tävling, går de verkligen med på att bara stryka det ur tillståndet?) kommer det i alla fall bli en mindre förare nästa år. Jag lägger inte ner hela vintern på att planera och jaga sponsorer inför ett SM som man inte vet blir av.

Surt som fan att man tappar sugen för sporten redan innan första (och kanske sista, vem vet vad Svemo har i bakfickan?) tävlingen för året.....

Som sagt, sanslöst dåligt skött av SVEMO, även om det är Luff som betett sig riktigt illa, det är trots allt dem som är SM-ansvariga....

/PB
 
Last edited:

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Det är ju åt hellvete med det här då många jagat sponsorer, tagit ledigt mm mm för att utöva denna sport för att sen INTE kunna göra detta pga egoistiskt tänkande!! :huvet

Precis så tänker jag också, även när det gäller LMS RR tisdagsträningar.

Man blir så matt bara av att sitta med benen i bägge hålor, egen racing blir det inget av för att det administrativa runtomkring egna klubben och SVEMO har blivit så trögt att man bara inte orkar mer.

Förstår om det är fler som hoppar av SVEMO RR Sektion, fler borde göra det och bytas ut till mer framåtriktade personer, men det är väldigt svårt att hitta dessa som är villiga av att ge av sig själva för att driva en sport framåt

//håkan
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Spelar det egentligen någon roll i vilken ände problemet har uppkommit?? :va

Ska inte dessa 2 huvudrollsinnehavare inom Svensk roadracing ha större insikt än att låta det hela gå ut över roadracingförarna då dom antagligen kämpat som fasiken för att ens få råd att utöva sporten, pengar som nu till stor del är bortkastat?? :va

/Fürstenhoff.
Mike Luff är det som satsat mest någonsin i Sverige... att han inte får gehör för sina önskemål från Svemo och som sedan "glömmer" eller ignorerar honom så förstår jag mycket väl att han vill sätta ner foten och säga att det får vara slut på detta nonsensuppförandet.

Jag ser gärna att alla mina licenspengar går till Mike Luff som ytterligare kan tjäna pengar och leva på att göra det bättre för alla motorsportmänniskor i Sverige, däribland roadracingförare.

Vad vore Sverige och till och med Norden UTAN Mike Luff? Det har vi nog inte råd eller lust att veta.

Utan Svemo skulle nog många klara sig.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Jag tycker Svemo ska dra in tävlingstillståndet för (B)Luffs kalle anka-tävlingar utan SM-status.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Jag tycker Svemo ska dra in tävlingstillståndet för (B)Luffs kalle anka-tävlingar utan SM-status.
Luff behöver väl inte Svemos godkännande för tävling ändå eller? Och vem behöver Svemos goda översyn?

Vad är det som är Kalle Anka med Luffs tävlingar? Du bör ju ha något att gå på om det är vad du verkligen menar.
 

RR_Chrille

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R1000-K5
Luff behöver väl inte Svemos godkännande för tävling ändå eller? Och vem behöver Svemos goda översyn?

Måste inte Svemo godkänna alla tävlingar? Såg tex. att STCC frågar om lov att köra 600cc som inbjudningsklass.

Kanske vore det det bästa. Full STCC säsong för 1000cc och light variant för 600cc med tex. sex deltävlingar. Ordning och reda med seriösa arrangemang för klasser med SM status. Sedan kan övriga RR Sverige anordna tävlingar precis hur de vill med tillhörande cirkus på tävlingshelgerna! Önskar bara att jag var lite snabbare så att jag kunde köra STCC...:confused:
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Jag ser gärna att alla mina licenspengar går till Mike Luff som ytterligare kan tjäna pengar och leva på att göra det bättre för alla motorsportmänniskor i Sverige, däribland roadracingförare.

Vad vore Sverige och till och med Norden UTAN Mike Luff? Det har vi nog inte råd eller lust att veta.

Utan Svemo skulle nog många klara sig.
Ja, särskilt 250-förarna skulle få det mycket bättre om Luff fick driva ruljansen efter eget gottfinnande. Luff är en aktör bland flera. Han är inte alla goda gåvors givare, som du tycks ha fått för dig. Han skall ha heder för det han gör bra och annat för det han gör mindre bra. Det är bara patetiskt att upphöja honom till något annat än han är.

Sen är det alltid en bra sak att ha hört båda sidorna innan man dömer...
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Luff behöver väl inte Svemos godkännande för tävling ändå eller? Och vem behöver Svemos goda översyn?

Vad är det som är Kalle Anka med Luffs tävlingar? Du bör ju ha något att gå på om det är vad du verkligen menar.

Varje tävling kräver tillstånd av Svemo.

Jag tycker det är Kalle Anka att bara välja de klasser man vill (läs tjänar mest pengar på) och därmed avsäga sig SM (som inte får ändras i format) och därmed förstöra SM-serien.

SM måste köras med de klasser som är bestämda i förväg, ingen arrangör får ändra på SM-klasserna, bara supportklasserna (som LMS gjort). Mike har velat ha bort 250 i flera år för att han tycker väl inte de är värda körtiden för de pengar han får in. För att "lösa" problemet så avsäger han sig all SM-status men bjuder fortfarande in alla klasser utom 250 till en tävling utan SM-status.

Förhoppningsvis kör ingen SM-förare hans tävlingar så får han stå där med juniorer och rookies, det är ju så han vill ha det. Bara de som drar in mest pengar är välkomna. :tummenner

Alla B-förare i 125R och 250R är välkomna till LMS i stället där vi kör två race (lördag och söndag 28-29/6) i 125-400 cc.
 
Last edited:

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Neutral, klart han är selektiv efter vad som drar runt hans rörelse. Det är väl ingen välgörenhet han sysslar med? Förutom priserpengarna och vinster då kanske.

Är det inte selektivt att anordna B-race isåfall på LMS? Vad är anledningen att ni tillåter 125-400cc? Jo för att få ihop nog med förare för att göra klassen ekonomisk.

Så nog tycker jag väl att du pratar om dig själv eller LMS samtidigt som du säger Mike Luff gör fel.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Neutral, klart han är selektiv efter vad som drar runt hans rörelse. Det är väl ingen välgörenhet han sysslar med? Förutom priserpengarna och vinster då kanske.

Är det inte selektivt att anordna B-race isåfall på LMS? Vad är anledningen att ni tillåter 125-400cc? Jo för att få ihop nog med förare för att göra klassen ekonomisk.

Så nog tycker jag väl att du pratar om dig själv eller LMS samtidigt som du säger Mike Luff gör fel.

Det är en väldig skillnad, som jag skriver så väljer man själv vilka supportklasser som kör ihop med SM. LMS valde att plocka bort några och i stället erbjuda extra race mitt i sommaren. Vi hade inga problem med några regler att göra det. Mike följer reglerna genom att utöva utpressning mot SM-serien kan man väl sammanfatta hans agerande med lite raljerande.

Jag vet inte om 125-400 är lönsam för LMS, den är i alla fall väldigt liten jämfört med rookie-klasserna så med Mikes tänk hade vi tagit bort den, vi hade nog inte vågat erbjuda första tävlingen i det som skulle bli serien du vann i fjol heller. Men vi tror på mångfald.

LMS tog en chansning men helt ensamma var vi nog inte att tycka att vi gjorde rätt då vi blev årets arrangör. Vi kan väl i alla fall enas om att Mike inte blir detta års (SM)-arrangör. ;)

Jag vill klargöra att jag inte representerar LMS officiellt på något vis, jag är bara medlem där.
 
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top