INKÖRNING för MAXIMAL PRESTANDA

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Titta in på mototuneusa.com , och rulla ner och klicka på BREAK IN SECRETS
Där får man många gamla sanningar att undra över !!!!
En modern Mc-motor har så fina toleranser och bra material att den lugna inkörningen inte längre är berättigad.
För att få den tät riktigt ordentligt mellan kolvringar och cylinderlopp ska
köras hårt på höga varv med belastning och motorbromsas under de första
milen (med mineralolja som alla Mc levereras med) och sen byta till ny min.-olja.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ett kärt gammalt debattämne på SH. Finns mycket om detta om du söker.

Jag har kört in mina senaste motorer på detta vis.
Faran med mototune är ju dock att det oftat massuppfittas. De som inte orkar läsa missar helt varmkörnings- och motorbromsdelen och tror att det är fullt skaft som gäller. Då är det nog bättre med en traditionell inkörning, annars är risken stor att man får brusten film, överhettade ringar och därmed blanka polerade hotspots i cylindern.

/J
 
Last edited:

kawaer5

Versyer
Gick med
10 Feb 2006
Ort
Onsala
Hoj
Kawasaki Versys 650 -07
Nå,hur blev det. Blev dina motorer täta o därmed starka?
Vad jag har märkt är att motorerna inte drar någon olja alls!
Har ej testat styrkan,men det är inget fel på accet så att säga.
 

heliac

Låg komp sliter mindre
Gick med
3 Aug 2003
Ort
Dalsland
Hoj
Hayabusa Turbo
Det viktigaste är utan tvekan att varmköra motorn, man bör tänka på att det ofta tar lite längre tid för oljan att nå rätt temp än vattnet. Varmkör inte på tomgång, utan belasta motorn snarast efter start. Men inga urvarvningar eller överdrivna segdragningar på hög växel.
 

Boost 3

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Nov 2007
Ort
kramfors
Hoj
KTM sm990
Jag har kör in alla nyrepade motorer på detta vis i mer än 10år nu och kan bara säga att varenda ord är sant som motoman påstår,,Drar 0 olja och kolvtoppen blir inte ens sotig!! Sedan effekten har man ju inte bevis för men det stämmer säkert det med... Rekomenderas starkt:tummenupp
 

Mjölnaren75

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Sym 200 Yoyride
Jag har kör in alla nyrepade motorer på detta vis i mer än 10år nu och kan bara säga att varenda ord är sant som motoman påstår,,Drar 0 olja och kolvtoppen blir inte ens sotig!! Sedan effekten har man ju inte bevis för men det stämmer säkert det med... Rekomenderas starkt:tummenupp

Ja jag har ingen aning men hur fa...n kan alla motortillverkare då säga något :va annat

Så irriterande att det inte verkar finnas en sanning
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Ja jag har ingen aning men hur fa...n kan alla motortillverkare då säga något :va annat

Så irriterande att det inte verkar finnas en sanning

Är ju inte säker men tror att det har en hel del att göra med vad Heliac säger.
Varmkör man inte ordentligt innan man kör in på detta vis finns det risk för motorhaveri = dålig reklam. Tror därför att företagen väljer Better safe than sorry.

/R
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Tror därför att företagen väljer Better safe than sorry.

Klart de gör det, de ska ju lämna garani på produkterna. Mototune-killen sysslar med racing där livslängden inte direkt är någon avgörande faktor.

Vad ni gör för bedömning om hur det passar in på er gathoj får ju stå för er men man ser inte mycket annonser där säljaren skryter om att hojen är inkörd med full gas från första början enligt Mototune. :D

Sedan kan man undra om Mototune-killen fått lika mycket glädjerop om han hävdat att man ska köra max 3000 rpm i 300 mil? Kan det inte vara så att eftersom han förespråkar en lättsammare metod som passar in i den allmänna lättjan så accepteras teorierna utan att man har någon koll på killen. Eller är det bara så att allt som sägs på internet är sant? ;)
 

Mr.R

Test rider
Gick med
31 Oct 2007
Ort
under ett tak
Hoj
Brio - Double Wave
Klart de gör det, de ska ju lämna garani på produkterna. Mototune-killen sysslar med racing där livslängden inte direkt är någon avgörande faktor.

Vad ni gör för bedömning om hur det passar in på er gathoj får ju stå för er men man ser inte mycket annonser där säljaren skryter om att hojen är inkörd med full gas från första början enligt Mototune. :D

Sedan kan man undra om Mototune-killen fått lika mycket glädjerop om han hävdat att man ska köra max 3000 rpm i 300 mil? Kan det inte vara så att eftersom han förespråkar en lättsammare metod som passar in i den allmänna lättjan så accepteras teorierna utan att man har någon koll på killen. Eller är det bara så att allt som sägs på internet är sant? ;)

Exactly my point...

/R
 

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Jag har kört in mina motorer såhär senaste åren och ja det blir skillnad på effekt och oljeförbränning. Ska bli roligt att ta sönder min Volvo B20 "gjort allt på"-sugmotor nästa gång då jag vet hur den såg ut innan jag renoverade den (då någon annan kört in den). Effekten kan man inte klaga på iaf, den river lös på torr asfalt på pådrag två tre första växlarna ;) Det är dessutom en gammal konstruktion ;)
 

Dr.Bike

Guest
Klart de gör det, de ska ju lämna garani på produkterna. Mototune-killen sysslar med racing där livslängden inte direkt är någon avgörande faktor.

Vad ni gör för bedömning om hur det passar in på er gathoj får ju stå för er men man ser inte mycket annonser där säljaren skryter om att hojen är inkörd med full gas från första början enligt Mototune. :D

Sedan kan man undra om Mototune-killen fått lika mycket glädjerop om han hävdat att man ska köra max 3000 rpm i 300 mil? Kan det inte vara så att eftersom han förespråkar en lättsammare metod som passar in i den allmänna lättjan så accepteras teorierna utan att man har någon koll på killen. Eller är det bara så att allt som sägs på internet är sant? ;)

Du KAN ha rätt!

KAN.

Jag påstår inget annat, men jag kör in enligt den hårdare skolan, och det funkar klockrent.
Det är nämligen inte alls bara Mototunekillen som rekommenderar detta, utan gamla garvade racingrävar, jag har t.ex hat X antal länkar till namnkunniga motorbyggare som säger samma sak, så ingalunda är unge herr mototune revolutionerande.

Dessutom maxas ALLA motorer redan på fabrik.
ett billigt sätt att hitta måndags-ex i vevstakar osv, för håller det då, så håller det sen s.a.s
Sen rekommenderar man en inkörning som är som en ljummen fis just för att då vet man med stor sannolikhet att kunden iaf inte kommer få motorras under första delen av garantitiden, vilket i förlängningen ökar sannolikheten att den inte heller ska rasa under den senare delen.

Jag tror stenhårt att mesig inkörning ENDAST rekommenderas av fabrikerna för att de ska slippa garantiärenden.
De vet att den maxning de gör på fabriken, då motor växellåda osh drivlina testas oxå ger en god inbäddning av kolvringar.
Utan att ha bevisat det så kan jag äta upp min gamla hatt på att det är en billig/enkel mineralolja i motorn oxå, varför annars byta efter 100 mil? Ev spånor som alla talar om fastnar ju annars i filtret, så m.a.o är inte DET anledningen till bytet.

Nä, tills nån kommer med en mer vetenskaplig (istället för känslomässig) förklaring, eller konkreta bevis, till att man skulle fisa in en maskin så fortsätter jag med min tiomilainkörning av gatmotorer, där gaspådraget ökas vartefter så att man kört en god del på fullt när man kommer hem.
De motorerna har oxå blivit täta.

Andra som jag känner som kört in med finaste syntetoljan, och försiktigt dessutom - har lyckats glasa cylinderväggar och ringar, och sen blir de aldrig täta.
Har sett ett antal handbyggda stortwinnar t.ex som oljerökt pga felaktig inkörning.
Efter omhoning, + nya ringar, och "rätt" inkörnig har de varit täta.

Även min samarbetspartner på motorsidan, som själv bedriver motorrenoveringsfirma på heltid, och har byggt X antal dragracingmotorer säger samma sak.
En slump?

Seeing is believing Peter.

Tro får man göra i kyrkan.

Ett kärt gammalt debattämne på SH. Finns mycket om detta om du söker.

Jag har kört in mina senaste motorer på detta vis.
Faran med mototune är ju dock att det oftat massuppfittas. De som inte orkar läsa missar helt varmkörnings- och motorbromsdelen och tror att det är fullt skaft som gäller. Då är det nog bättre med en traditionell inkörning, annars är risken stor att man får brusten film, överhettade ringar och därmed blanka polerade hotspots i cylindern.

/J

Exactly. menDee jUsÅJåbbit fÖr daGenSgeneratIOn at leSa meR ÄnEnn A4sida med ren texT...

Jag har kör in alla nyrepade motorer på detta vis i mer än 10år nu och kan bara säga att varenda ord är sant som motoman påstår,,Drar 0 olja och kolvtoppen blir inte ens sotig!! Sedan effekten har man ju inte bevis för men det stämmer säkert det med... Rekomenderas starkt:tummenupp

Jepp!
 
Last edited:

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
..............
Utan att ha bevisat det så kan jag äta upp min gamla hatt på att det är en billig mineralolja i motorn oxå, varför annars byta efter 100 mil? Ev spånor som alla talar om fastnar ju annar i filtret.
Kan inte svara för hur andra gör eller hur Yamaha gör numera men då jag köpte min -05 R1 ny så frågade jag leverantören vad det var för olja i vid leverans och efter en del ringande så kom de fram till att det var en (kanske inte billig) men relativt enkel mineralolja, just av den anledningen du nämnde.

Förövrigt så spolas väl numera motorerna under provkörningen i fabriken med olja från ett externt filtersystem så värsta dyngan ska knappt ens passerat motorns oljepump.
 

Dr.Bike

Guest
Det förutsätter ju att jag tar ställning i frågan vilket jag inte gör, personligen ser jag både för- och nackdelar men jag är mer intresserad av de psykologiska aspekterna av det hela.

Ja faktiskt!
De psykologiska effekterna ska aldrig underskattas!
Faktiskt.
De kan t.o.m skapa världsmästare.

Men jag är mer för mätbara/synbara resultat.
En sån där ingenjörsmässig tråkpåse m.a.o :lol

Kan inte svara för hur andra gör eller hur Yamaha gör numera men då jag köpte min -05 R1 ny så frågade jag leverantören vad det var för olja i vid leverans och efter en del ringande så kom de fram till att det var en (kanske inte billig) men relativt enkel mineralolja, just av den anledningen du nämnde.

Förövrigt så spolas väl numera motorerna under provkörningen i fabriken med olja från ett externt filtersystem så värsta dyngan ska knappt ens passerat motorns oljepump.

Det har du kanke rätt i (att man matar motorn med ett yttre aggregat).
Det låter klokt iaf.
 
Last edited:

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Jag har kört in mina motorer såhär senaste åren och ja det blir skillnad på effekt och oljeförbränning. Ska bli roligt att ta sönder min Volvo B20 "gjort allt på"-sugmotor nästa gång då jag vet hur den såg ut innan jag renoverade den (då någon annan kört in den). Effekten kan man inte klaga på iaf, den river lös på torr asfalt på pådrag två tre första växlarna ;) Det är dessutom en gammal konstruktion ;)

Bara för att vara elak när det skryts om att det river loss på olika växlar tänker jag först och främst, varför inte fixa väghållningen. Hur tufft är det att skryta med att den spinner loss på högsta växeln på autobahn (gammal bilsport artikel om dalhbäcks gamla golf) när riktiga tävlingsbilar och hojar inte alls spinner loss så vilt :confused:

Impa på fjortisar vid korvkiosken kanske det fungerar :pannkyss

Däremot tycker jag tillvägagångsättet är rätt i det stora.

Du KAN ha rätt!

KAN.

Jag påstår inget annat, men jag kör in enligt den hårdare skolan, och det funkar klockrent.
Det är nämligen inte alls bara Mototunekillen som rekommenderar detta, utan gamla garvade racingrävar, jag har t.ex hat X antal länkar till namnkunniga motorbyggare som säger samma sak, så ingalunda är unge herr mototune revolutionerande.


Inte inkörning men väl vanlig körning. Mors kära gamla passat brukar jag i omgångar låna mer eller mindre :D
När hon själv kört bilen några månader och jag kört den en helg brukar hon ringa på måndagen och fråga om jag gjort någonting med bilen.

Nää, har bara kört 120 mil eller någonting.. Ok, jag öppnade huven och kollade oljenivå etc men det var ok. Jag har inte gjort några burnouter eller något sådant, jag hoppas bilen fungerar som den ska och jag städade ur den ordentligt.

Ja, det var ingenting sådant, men den känns så mycket piggare nu. Svarar mer direkt på gasen :tungan

Min sextioåriga mor som aldrig varvar ur den eller trycker full gas känner direkt skillnad, har hänt att jag haft möjlighet att låna den eller skulle ha lånat den och sedan inte gjort det. Inte ett ord. När jag kört den (återställt stolsposition) så ringer hon och undrar varför den är pigg.

SLUMP?
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Om man tvivlar på principen att köra in ringarna med högt gastryck kan man ju fundera över hur den mer fulländade kolvmotorn, dieseln, kan klara sin cylinder- och kolvlivslängd så överlägset.

Dieselmotorn går alltid med luftöverskott och stor fyllnadsgrad, ingen trottel existerar ju. Dieselmotorcylindrar/kolvar brukar ofta se finare ut än jämbördiga bensindito med samma drifttid. Förbränningstrycket är inte mycket högre an kompressionstrycket i en dieselmotor. På moderna låg-NOX-dieslar med sen insprutning är dessutom ofta kompressionstrycket lika med topptrycket. Förbränningen skänker mao på dessa dieselmotorer bara mer area under pv-kurvans expansionsfas. Cylindertrycket är mer än det dubbla mot bensinmotorns.

Nu beror ju även bensinmotorns sämre smörjning på att den lider av att oljefilmen på cylindervägg delvis tvättas bort pga av att en bensinmotor suger in en bensin/luftblandning till skillnad från dieseln som suger in (eller turboladdas) med ren luft. Bränslen är ju ofta tyvärr bra lösningsmedel
 
Last edited:

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Ort
Skellefteå
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Bara för att vara elak när det skryts om att det river loss på olika växlar tänker jag först och främst, varför inte fixa väghållningen. Hur tufft är det att skryta med att den spinner loss på högsta växeln på autobahn (gammal bilsport artikel om dalhbäcks gamla golf) när riktiga tävlingsbilar och hojar inte alls spinner loss så vilt :confused:

Impa på fjortisar vid korvkiosken kanske det fungerar :pannkyss

Däremot tycker jag tillvägagångsättet är rätt i det stora.

För att man fixar inte väghållningen på en folkrace-bil mer än vad man kan göra med enkla medel :)

Klart det är fjortis, är vi inte alla det ;)
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Eftersom jag är så ruskit gammal :D, har jag haft förmånen pratat med Piatti när han försökte att sälja sitt patent på förbränningsrum till SAAB. Jag kan meddela att även han förespråkade den "hårda" skolan. Hans "track record" är imponerande, har bl.a. hjälpt Ferrari och Ford med att få snurr på sina F1-motorer. Han berättade att han under inkörningen dessutom hällde i ~matsked med "tvättpulver" typ Fenom direkt i förgasartrattarna när motorn satt i bromsbänken, det ansåg han ge en lagom slipande effekt under de första minuterna.

Saab köpte aldrig patentet men det gjorde Suzuki och kallade det för TSCC och användes till alla 16-ventilare under 80 och 90-talet.

/Ingvar
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
För att man fixar inte väghållningen på en folkrace-bil mer än vad man kan göra med enkla medel :)

Klart det är fjortis, är vi inte alla det ;)

Kör du folkrace, eller är det bara en busbil?

Jag har aldrig sett dig på en folkracebana förutom Bussjö, och då körde du motard.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top