Klart de gör det, de ska ju lämna garani på produkterna. Mototune-killen sysslar med racing där livslängden inte direkt är någon avgörande faktor.
Vad ni gör för bedömning om hur det passar in på er gathoj får ju stå för er men man ser inte mycket annonser där säljaren skryter om att hojen är inkörd med full gas från första början enligt Mototune.
Sedan kan man undra om Mototune-killen fått lika mycket glädjerop om han hävdat att man ska köra max 3000 rpm i 300 mil? Kan det inte vara så att eftersom han förespråkar en lättsammare metod som passar in i den allmänna lättjan så accepteras teorierna utan att man har någon koll på killen. Eller är det bara så att allt som sägs på internet är sant?
Du KAN ha rätt!
KAN.
Jag påstår inget annat, men jag kör in enligt den hårdare skolan, och det funkar klockrent.
Det är nämligen inte alls bara Mototunekillen som rekommenderar detta, utan gamla garvade racingrävar, jag har t.ex hat X antal länkar till namnkunniga motorbyggare som säger samma sak, så ingalunda är unge herr mototune revolutionerande.
Dessutom maxas ALLA motorer redan på fabrik.
ett billigt sätt att hitta måndags-ex i vevstakar osv, för håller det då, så håller det sen s.a.s
Sen rekommenderar man en inkörning som är som en ljummen fis just för att då vet man med stor sannolikhet att kunden iaf inte kommer få motorras under första delen av garantitiden, vilket i förlängningen ökar sannolikheten att den inte heller ska rasa under den senare delen.
Jag tror stenhårt att mesig inkörning ENDAST rekommenderas av fabrikerna för att de ska slippa garantiärenden.
De vet att den maxning de gör på fabriken, då motor växellåda osh drivlina testas oxå ger en god inbäddning av kolvringar.
Utan att ha bevisat det så kan jag äta upp min gamla hatt på att det är en billig/enkel mineralolja i motorn oxå, varför annars byta efter 100 mil? Ev spånor som alla talar om fastnar ju annars i filtret, så m.a.o är inte DET anledningen till bytet.
Nä, tills nån kommer med en mer vetenskaplig (istället för känslomässig) förklaring, eller konkreta bevis, till att man skulle fisa in en maskin så fortsätter jag med min tiomilainkörning av gatmotorer, där gaspådraget ökas vartefter så att man kört en god del på fullt när man kommer hem.
De motorerna har oxå blivit täta.
Andra som jag känner som kört in med finaste syntetoljan, och försiktigt dessutom - har lyckats glasa cylinderväggar och ringar, och sen blir de aldrig täta.
Har sett ett antal handbyggda stortwinnar t.ex som oljerökt pga felaktig inkörning.
Efter omhoning, + nya ringar, och "rätt" inkörnig har de varit täta.
Även min samarbetspartner på motorsidan, som själv bedriver motorrenoveringsfirma på heltid, och har byggt X antal dragracingmotorer säger samma sak.
En slump?
Seeing is believing Peter.
Tro får man göra i kyrkan.
Ett kärt gammalt debattämne på SH. Finns mycket om detta om du söker.
Jag har kört in mina senaste motorer på detta vis.
Faran med mototune är ju dock att det oftat massuppfittas. De som inte orkar läsa missar helt varmkörnings- och motorbromsdelen och tror att det är fullt skaft som gäller. Då är det nog bättre med en traditionell inkörning, annars är risken stor att man får brusten film, överhettade ringar och därmed blanka polerade hotspots i cylindern.
/J
Exactly. menDee jUsÅJåbbit fÖr daGenSgeneratIOn at leSa meR ÄnEnn A4sida med ren texT...
Jag har kör in alla nyrepade motorer på detta vis i mer än 10år nu och kan bara säga att varenda ord är sant som motoman påstår,,Drar 0 olja och kolvtoppen blir inte ens sotig!! Sedan effekten har man ju inte bevis för men det stämmer säkert det med... Rekomenderas starkt
Jepp!