Alla R1
r (2004-2014 i alla fall) har "stora" servicen vid 4000 mil. Denna service innebär kontroll av ventilspel samt eventuell justering av ventilspel. Om du tänker köpa en som gått längre, kolla att denna service verkligen är gjord och att den är gjord av någon som är auktoriserad för jobbet. Denna service är tidskrävande och dyr och folk tenderar därför att skita i den då hojens värde börjat gå ner. Om du hittar en som gått längre utan att denna service är utförd - avstå från att köpa just den hojen...
Oljebytesintervallet brukar ligga på 1000 mil eller en gång per år. Jag tycker personligen att detta är i längsta laget och jag hinner därför byta flera gånger under 1000 mil såväl som ett år. Men om du ändå kollar serviceboken, se till att oljan är bytt i alla fall var tusende mil eller varje år.
Tändstift och luftfilter brukar ligger på 1000-2000 mil beroende på årsmodell. Köper du en hoj från norra Sverige, se till att luftfiltret är bytt minst en gång per säsong på grund av myggen...
Det finns ingen anledning att tvivla på en hoj som är dokumenterat servad enligt instruktionsboken. Vad som är "för långt" låter jag andra bedöma, men jag skulle hellre ta en dokumenterat servad hoj än en med lite mindre mil som aldrig servats.