Inkörning av ny cylinder o kolv,,

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
VN800, XS650
hallå.. har precis byttat cylinder och kolv, tatt det lugnt o så, (inget överflödigt dragandes) och kört in den rätt bra tycker jag,, men de va först ida som jag vågade dra den lite mera och den går fan knappt upp till 10,000,, (ok men de e väldigt segt,) den andra cylindern for som ett j***a skott upp till 12,000rmp,,, vet inte vad det kan vara ,,, :va

vi har kollat alla trådar/slangar och det sitter där de ska.
/Alex

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
se till att den är ordentligt inkörd innan du börjar varva skiten.. måste skapas ett ordentligt spår i cylindern.. annars kommer den kämpa och bli överhettad.. värmenypa osv.. INTE KUL!!..

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
aprilia killen! skrev:
så ja har pajjat skiten nu då,,??????
Det tror jag inte.. du lär märka om den värmenyper.. men klart att du kan ha sabbat skiten.. kolven kan bli skev under påfrestad inkörning osv.. då uppstår fenomen som detta.. kolven är trots allt bara i aluminium om du inte har tänkt på det innan.. hur många mil har du kört in nu ?.
Har du segdratt eller varvat mycket?.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
Det tror jag inte.. du lär märka om den värmenyper.. men klart att du kan ha sabbat skiten.. kolven kan bli skev under påfrestad inkörning osv.. då uppstår fenomen som detta.. kolven är trots allt bara i aluminium om du inte har tänkt på det innan.. hur många mil har du kört in nu ?.
Har du segdratt eller varvat mycket?.

haha skärp dig..

tror på att avgasporten inte funkar som den ska PUNGT!

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
VN800, XS650
ca 10, mil mm ibland nån gång kanske jag har varvat den till typ asså högst,,10,000 men allllllltid väntat till den blivit minst 60-70grader

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
DJM skrev:
haha skärp dig..

tror på att avgasporten inte funkar som den ska PUNGT!
det är mycket möjligt.. skulle också bete sig så som han beskriver.. man behöver ju inte tro det värsta.. :D... försöker bara skrämma upp grabben lite.. :rolleyes: Men det jag säger kan stämma.. :7peta

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Hoj
zx7r
aprilia killen! skrev:
ca 10, mil mm ibland nån gång kanske jag har varvat den till typ asså högst,,10,000 men allllllltid väntat till den blivit minst 60-70grader
det viktiga är inte att du varvar lite utan att du inte ligger och varvar.. du kan gärna varva upp den till 11 under axxeleration .. men sen ska du direkt ner och inte ligga på de varven för det är de som är skadligt.. du ska inte heller ligga på låga varv i höga farter eller upp för backar då du påfrestar motorn nåt enormt på en 2t då.
10 mil är på tok för lite.. du ska köra in minst 30.. av rekkomendationerna att dömma ca 50 mil om de ska vara riktigt och pålitligt..

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
philsson skrev:
det viktiga är inte att du varvar lite utan att du inte ligger och varvar.. du kan gärna varva upp den till 11 under axxeleration .. men sen ska du direkt ner och inte ligga på de varven för det är de som är skadligt.. du ska inte heller ligga på låga varv i höga farter eller upp för backar då du påfrestar motorn nåt enormt på en 2t då.
10 mil är på tok för lite.. du ska köra in minst 30.. av rekkomendationerna att dömma ca 50 mil om de ska vara riktigt och pålitligt..

äähh skit snack.

det första du gör är att värma upp motorn ordentligt sen låta den kallna helt. Sen drar du ut och kör. kör dom första 15-20mil relativt lungt. Inte för lungt.

När den är varm så spelar det ingen roll hur du varvar. (segdra och sånna saker påpekar jag dock inte, det är inte samma som att varva)

att avgasporten inte öppnar helt eller något alls.

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Hoj
r1 -00
aprilia killen! skrev:
a ok ,, exakt de har jag gjort,, men den dära avgasporten, hmmm ,, men varför vill den ente varva mera `villigt´

då är de inge fel. Har också gjort så funkar perfekt!

det är att avgasporten inte öppnar helt som den inte vill varva ut!

aprilia killen!

Ny medlem
Gick med
21 Oct 2004
Hoj
VN800, XS650
mmmm men när jag har kollat allting som går o kolla, och lite till så blir man fundersam och går då till sporthoj, för att se om där finns nån trevlig hjälpsam, person som kanske kan hjälpa en...........

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras