Inkörning av ny cylinder o kolv,,

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Ny kolv o cylle ska köras in ca 50-100mil under 6000varv...
 

DJM

on the other side
Gick med
18 Feb 2004
Ort
gbg
Hoj
r1 -00
aprilia killen! skrev:
mmmm men när jag har kollat allting som går o kolla, och lite till så blir man fundersam och går då till sporthoj, för att se om där finns nån trevlig hjälpsam, person som kanske kan hjälpa en...........


de va inte dig han sa till.

Du justerar på muttrarna vid magnetmotorn. Sitter till höger om batteriet. sen får du känna med fingret att den försvinner i utblåset. Ta bort kröken.
 

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Ort
Gävle
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hur långt ska det köras in då?
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
DJM skrev:
äähh skit snack.

det första du gör är att värma upp motorn ordentligt sen låta den kallna helt. Sen drar du ut och kör. kör dom första 15-20mil relativt lungt. Inte för lungt.

När den är varm så spelar det ingen roll hur du varvar. (segdra och sånna saker påpekar jag dock inte, det är inte samma som att varva)

att avgasporten inte öppnar helt eller något alls.
Visst kan man dra på mer när motorn är varm men vid segdragning så påfrestar du kolvringarna och när du varvar så skapas friktion.. trots att denna är mindre när grejorna är varma så blir det allt för varmt av friktionen och det nyper... vad tror du man kör in egentligen!. inkörningen är ju för att skapa spår i cylindern gentimot kolven.. :fatta!
Biifer skrev:
phlisson: Vet du någonting om 2-t motorer?
Tycker mig kunna en del.. men när vi börjar snacka invecklade saker så blir det lite svårare.. är mest allmänt insatt..
Tzr91 skrev:
Ny kolv o cylle ska köras in ca 50-100mil under 6000varv...
Det är det som kallas att segdra.. = inte bra!.. man ska ligga på varv där motorn orkar bra men endå inte arbetar med för hög friktion.. lagom brukar vara mellan 6-8k varv..
Nexor skrev:
Jag bara gissar men du kanske satt kolven på fel håll? Ren gissning...
:tomten
skulle den verkligen funka då?. :va
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
philsson: Lämna det du inte behärskar, det är bara dumt och en massa missförstånd om man ska spekulera.

Hur en 2-t ska köras in finns det många delade meningar om. Sök, det finns massor här på SH.

Tillbaka till topic: Avgasport låter mest troligt, möjligtvis en felvänd kolv skulle det kunna vara.
 

AndersJohansson

Ny medlem
Gick med
26 Feb 2005
Ort
Umeå
Hoj
Letar ratbike
Har läst någon stans att nickasilcylindrar inte behöver köras in :va
Låter konstigt, vet att jag har läst det men kan inte referera.
Själv skulle jag kört in den runt 30-50 mil. Nogrann med varmkörning och att inte segdra/ övervarva. Försöka hålla mig under 7-8 med andra ord.
 

Tobbe_88

ram,silver metallic.kåpor,svart metallic
Gick med
26 Mar 2005
Ort
Sala
Hoj
Yamaha DT125R-89
Cylinder

tja...ja körde in min cylinder ca 50 mil...varva aldrig mer än 6000 rpm...o se så bra den går nu :)
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Biifer skrev:
philsson: Lämna det du inte behärskar, det är bara dumt och en massa missförstånd om man ska spekulera.

Hur en 2-t ska köras in finns det många delade meningar om. Sök, det finns massor här på SH.

Tillbaka till topic: Avgasport låter mest troligt, möjligtvis en felvänd kolv skulle det kunna vara.
Jag är säker på de jag skriver därför skriver jag det.. hur dum tror du jag är egentligen!.. :7peta :fatta!
 

Biifer

gemigettvettigtjobb.nu
Gick med
14 Jun 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki TL1000R
philsson skrev:
Jag är säker på de jag skriver därför skriver jag det.. hur dum tror du jag är egentligen!.. :7peta :fatta!
Mycket av det du skriver är mycket riktigt helt rätt. Andra saker är mindre bra formulerade/fel.

philsson skrev:
se till att den är ordentligt inkörd innan du börjar varva skiten.. måste skapas ett ordentligt spår i cylindern.. annars kommer den kämpa och bli överhettad.. värmenypa osv.. INTE KUL!!..
Spår i cylindern? Du menar att kolven måste vänjas till den nya cylindern. En cylinder som inte alls behöver vara helt rund. Det är därför man ska vara försiktig innan den är helt varm, kolven kan vara rund mednas cyllen är lite oval eller tvärt om. Eftersom kolven blir varm mycket fortare än cyllen så finns risken att den inte får samma storlek som cyllen. Därmed ´kan det skapas fula spår och märken i cyllen.

philsson skrev:
du lär märka om den värmenyper..
Oftast märker man det ja, men det inte alls säkert.


philsson skrev:
10 mil är på tok för lite.. du ska köra in minst 30.. av rekkomendationerna att dömma ca 50 mil om de ska vara riktigt och pålitligt..
Det finns som sagt många olika teorier i detta ämne. Ärligt talat så tror jag INGEN vet exakt vad som är bäst.
Det har gjorts försök där hojen ställts upp i en bänk och gått på ett långsamt ökande varvtal 10mil. Det hade tydligten fungerat alldeles utmärkt. Andra säger varva upp och ner hela tiden, håll den aldrig på samma varvtal. Belasta motorn när den är varm.
Antalet mil pratas det också mycket om. På moppetiden körde man ju aldrig in kolvar. Fullt varv direkt o iväg bar det. Min 125a körde jag in en tank, ca200km. Lät den bli varm genom att öka och släppa av varvet hela tiden. Sen körde jag som vanligt fast utan de extrema fart topparna.


Sorry för OT :gnissla
 

frew

Ny medlem
Gick med
20 Feb 2004
Ort
norrtälje
Hoj
st1100 -00
vid inkörning av en ny tvåtaktsmotor är det så ska man inte segdra på någon växel, undvika att varva över 80% av maxvarvet dom hundra första milen.
altså vrid inte fullt på rullen och växla upp/ner i tid!
 

philsson

Jag gasa... å de rasa
Gick med
17 Jul 2004
Ort
Örebro
Hoj
zx7r
Biifer skrev:
Spår i cylindern? Du menar att kolven måste vänjas till den nya cylindern. En cylinder som inte alls behöver vara helt rund. Det är därför man ska vara försiktig innan den är helt varm, kolven kan vara rund mednas cyllen är lite oval eller tvärt om. Eftersom kolven blir varm mycket fortare än cyllen så finns risken att den inte får samma storlek som cyllen. Därmed ´kan det skapas fula spår och märken i cyllen.
jo jag menar spår i cylindern.. skrev det jag menade.. wow!.. sen är det kolven som är oval.. inte cylindern.. kolven blir först rund när den expanderat klart och mycket riktigt kolven expanderar snabbare då den är gjort i aluminium.. detta med varmkörning har inget spec med inkörningen att göra.. man ska alltid vara rädd om att varmköra innan man drar på då den kan värmenypa även fast den är inkörd.
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Kolla hur folk kör in sina crossar, inga 100mil hit och dit tjafs där.
 
Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Top