aprilia killen! skrev:mmmm men när jag har kollat allting som går o kolla, och lite till så blir man fundersam och går då till sporthoj, för att se om där finns nån trevlig hjälpsam, person som kanske kan hjälpa en...........
Tzr91 skrev:Ny kolv o cylle ska köras in ca 50-100mil under 6000varv...
Tzr91 skrev:Hur långt ska det köras in då?
aprilia killen! skrev:väldigt fina svar killar mene,, vem ska man lita eller lysna på,, hmmm
alla låter väldigt relevanta...
Visst kan man dra på mer när motorn är varm men vid segdragning så påfrestar du kolvringarna och när du varvar så skapas friktion.. trots att denna är mindre när grejorna är varma så blir det allt för varmt av friktionen och det nyper... vad tror du man kör in egentligen!. inkörningen är ju för att skapa spår i cylindern gentimot kolven..DJM skrev:äähh skit snack.
det första du gör är att värma upp motorn ordentligt sen låta den kallna helt. Sen drar du ut och kör. kör dom första 15-20mil relativt lungt. Inte för lungt.
När den är varm så spelar det ingen roll hur du varvar. (segdra och sånna saker påpekar jag dock inte, det är inte samma som att varva)
att avgasporten inte öppnar helt eller något alls.
Tycker mig kunna en del.. men när vi börjar snacka invecklade saker så blir det lite svårare.. är mest allmänt insatt..Biifer skrev:phlisson: Vet du någonting om 2-t motorer?
Det är det som kallas att segdra.. = inte bra!.. man ska ligga på varv där motorn orkar bra men endå inte arbetar med för hög friktion.. lagom brukar vara mellan 6-8k varv..Tzr91 skrev:Ny kolv o cylle ska köras in ca 50-100mil under 6000varv...
skulle den verkligen funka då?.Nexor skrev:Jag bara gissar men du kanske satt kolven på fel håll? Ren gissning...
Jag är säker på de jag skriver därför skriver jag det.. hur dum tror du jag är egentligen!..Biifer skrev:philsson: Lämna det du inte behärskar, det är bara dumt och en massa missförstånd om man ska spekulera.
Hur en 2-t ska köras in finns det många delade meningar om. Sök, det finns massor här på SH.
Tillbaka till topic: Avgasport låter mest troligt, möjligtvis en felvänd kolv skulle det kunna vara.
philsson skrev:Jag är säker på de jag skriver därför skriver jag det.. hur dum tror du jag är egentligen!..
åh tack..Svanen skrev:Jag tycker att du är duktig
Mycket av det du skriver är mycket riktigt helt rätt. Andra saker är mindre bra formulerade/fel.philsson skrev:Jag är säker på de jag skriver därför skriver jag det.. hur dum tror du jag är egentligen!..
Spår i cylindern? Du menar att kolven måste vänjas till den nya cylindern. En cylinder som inte alls behöver vara helt rund. Det är därför man ska vara försiktig innan den är helt varm, kolven kan vara rund mednas cyllen är lite oval eller tvärt om. Eftersom kolven blir varm mycket fortare än cyllen så finns risken att den inte får samma storlek som cyllen. Därmed ´kan det skapas fula spår och märken i cyllen.philsson skrev:se till att den är ordentligt inkörd innan du börjar varva skiten.. måste skapas ett ordentligt spår i cylindern.. annars kommer den kämpa och bli överhettad.. värmenypa osv.. INTE KUL!!..
Oftast märker man det ja, men det inte alls säkert.philsson skrev:du lär märka om den värmenyper..
Det finns som sagt många olika teorier i detta ämne. Ärligt talat så tror jag INGEN vet exakt vad som är bäst.philsson skrev:10 mil är på tok för lite.. du ska köra in minst 30.. av rekkomendationerna att dömma ca 50 mil om de ska vara riktigt och pålitligt..
jo jag menar spår i cylindern.. skrev det jag menade.. wow!.. sen är det kolven som är oval.. inte cylindern.. kolven blir först rund när den expanderat klart och mycket riktigt kolven expanderar snabbare då den är gjort i aluminium.. detta med varmkörning har inget spec med inkörningen att göra.. man ska alltid vara rädd om att varmköra innan man drar på då den kan värmenypa även fast den är inkörd.Biifer skrev:Spår i cylindern? Du menar att kolven måste vänjas till den nya cylindern. En cylinder som inte alls behöver vara helt rund. Det är därför man ska vara försiktig innan den är helt varm, kolven kan vara rund mednas cyllen är lite oval eller tvärt om. Eftersom kolven blir varm mycket fortare än cyllen så finns risken att den inte får samma storlek som cyllen. Därmed ´kan det skapas fula spår och märken i cyllen.
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar
Royal Enfield har tagit ste... |
|
Honda ICE Concept
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
EICMA 2024
Nu lämnar vi Milano-mässan ... |
|
EICMA 2024: KTM
Vi får dra oss tillbaka til... |
|
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln
Sveriges MotorCyklister (SM... |
|
Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras
Yamahas Sports Touring-mode... |
|
Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag
Roam, det kenyanska elmotor... |
|
Nya R9 från Yamaha
Yamaha har presenterat R9, ... |
|
Ny touch-instrumentering från KTM
KTM har lanserat en helt ny... |
|
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0
Foto: Creativeflipp Gotl... |