Är det verkligen ett så stort problem om några få med lite högre inkomst kommer billigare undan vid en fortkörning än en Svensson eller låginkomsttagare sett till deras inkomst?
I Sverige blir man ju av med körkort vid en inte allt för hög överträdelse. Det tycker jag personligen är straff nog. Vid upprepade fortkörningar blir körkortet indraget. Det är det som hindrar folk från att köra fortare än 30+. Böterna är inte den tunga biten för en notorisk fortkörare i vårt land. Det är risken att bli stoppad som avgör och den är så gott som minimal. Sedan skulle man så klart tänka efter en eller två gånger om man skulle ha inkomstbaserade böter. Det står dock inte i proportion till något att man nästan ska kunna få en miljonbot som personen på Åland för att ha kört 77 km/h på en 50 väg oavsett vad man har för årsinkomst. Det betyder i så fall att man ser allvarligare på en fortkörning än på andra betydligt grövre brott i samhället. Vad sänder det för signaler till personer som bidrar till ett samhälles tillväxt och råkar tjäna bra? Att man står lika inför lagen? Sist jag kollade kör inte alla med hög inkomst notoriskt fort bara för att böterna är så lindriga i förhållande till deras inkomster. De parkerar heller inte bilen mitt på gågatan även fast de vet att risken att den bogseras bort är obefintlig under deras shoppingrunda och lunch på stan. De parkerar snällt sin bil och lägger i p-avgiften. De följer därmed samma regler som alla andra så gott det går.
http://www.alandstidningen.ax/article.con?id=35871&iPage=7
Det där förslaget är bara ideologiskt precis som andra skatter Socialdemokraterna har hållit så varmt om hjärtat. Några av deras favoriterna var direkt skadliga för samhället och ändå höll man fast vid dem länge. Nu är är antagligen bara bitter för att man står vid sidan om och drömmer om fornstora dagar när man verkligen var något att räkna med. Tyvärr finns det väl en risk för att man återtar makten. Tyvärr säger jag för när man läser om den här typen av förslag blir man bara jäkligt anti. Här har de ett gyllene tillfälle att återta makten på grund av att alliansen inte har skött sina kort rätt och så kommer man med patetiska förslag som detta.
Schweiz, Finland, Norge är några länder man avskyr att köra i just på grund av deras syn på böter för trafikbrott. Blir Sverige ytterligare ett sådant land, då tror jag faktiskt att kan överväga att emigrera till ett land med liberalare syn på det här med hastighet och annat. Nu tror jag inte att detta förslag kommer att bli någon realitet. Men vad gör man inte för att få lite publicitet i media. Oppositionen är desperat efter att få mediautrymme.