Bara en kul tanke, åker kungen på böter, med sitt apanage, som är skattebetalarnas pengar, får han då en stor böteslapp som vi får betala? En större pga. inkomstbeserad böter, känns lite sådär...med tanke på vad alla politiker tjänar dom med....
De som är allra rikast har ingen inkomst ändå ala månadslön/årslön. Hur ska man då räkna ut beloppet? Räcker ju med att man är egen företagare med liten firma, så försöker man ju ta ut så lite i lön som möjligt då lön = skatt.
Om böter ska fungera som straff så bör det kännas lika hårt för all oavsett om man är rik eller fattig.
Tycker att det kan vara en bra idé med inkomstbaserat.
Kungen är straffimun även för böter. De andra i kungafamiljen kan dock få böter
Det är en myt att där finns en massa rikingar som inte har någon beskattningsbar inkomst. Det finns ett fåtal som bor i skatteparadis men reglerna är så pass stränga att har man för avsikt att bo i Sverige är det väl meckigt att vara skriven utomlands. Även Wallenbergare och börsvd taxerar något tiotal miljoner i inkomst och skulle behöva betala dyrt om de körde för fort.
Vill man komma undan så tror jag mer på varianten att skaffa sig regplåtar och körkort från ett land där skyltarna är svårtydda
View attachment 393662
Har man cellskräck får man kortat fängelsestraff? ... Kanske förstår du själv hur dumt det är, ...eller inte?
Ok, var det inte snack för ett par år sedan att kungen åkte på böter, men slapp blåsa (vilket var fel)? Inte för att jag hatar kungen men jag tror att han kan få böter, precis som alla andra?
...de flesta av er är som tycker detta låter bra är redan lurade då detta kommer garanterat drabba alla negativt på en redan relativt låg lön....o sen ökar det sakta men säkert upp jämnt med den stigande årslönen
Ok, var det inte snack för ett par år sedan att kungen åkte på böter, men slapp blåsa (vilket var fel)? Inte för att jag hatar kungen men jag tror att han kan få böter, precis som alla andra?
De flesta skulle nog stå med lång näsa om vi kopierade Finlands system, och allt skulle vara insålt som ett sätt att komma åt De Där Rika Jävlarna.
Folk borde tänka lite längre än att bara se ett lagförslag som hänvisar till att "de rika kommer få betala mer än du"...så kan de stå undrande när de får en bot på 8000:- istället för 3500:- trots relativt normal lön
Om man inte har någon att försörja så behöver man tjäna cirka 35000 kronor efter skatt per månad vid en 25+ körning på väg begränsad till 60 km/h eller lägre för att nå 100K böter. På en väg begränsad högre än 60 km/h och 25 km/h för fort behöver man tjäna cirka 44000 kronor efter skatt för att nå 100K. (dagsböter gånger böter)Räknade också och konstaterade att för att komma över 100 000 SEK i böter, så var jag tvungen att tjäna >600 000 SEK i månaden efter skatt, i det läget har jag råd att pynta det
Och vad har man för mål, ifall allt extra man tjänar ska försvinna för att "alla ska ligga på en lika nivå"?
Är det inte bättre att man ska lockas med att hela tiden försöka förbättra o lyckas ekonomiskt?..nej..tydligen ska man då tryckas ner och en större penningkaka ska tas ifrån en.
Verkar som en lyckad framtidstaktik om ett land önskar att deras folk ska sträva efter det absoluta minimala.
Då kan vi bli allierade med kuba på en gång o bli en kommuniststat
Så är det redan.Folk får fotbojja för att de ska kunna jobba mmDå kan man ju dra det så långt att jag som har jobb, familj och vänner o van vid en viss livsstil, ska få mycket lägre straff om jag rånar en bank än en annan som inte har familj, jobb, o sämre livsstil.
Jag lider ju mer av att sitta inne än den killen
Så är det redan.Folk får fotbojja för att de ska kunna jobba mm
Ta Gumball 3000 som ett exempel. Ingen i det racet bryr sig det minsta om hastighetsbegränsningar eftersom de utan problem betalar alla böter de får i alla länder. Utom tyskland som beslagtar bilen på plats.
Du måste tjäna djävulskt bra, så mycket som du gnäller
Well, buhu.
Nu kanske det är lite att ta i att kalla mig dum.
Men det åsido så om du läst vad jag skrev så skrev jag att "om Böter ska fungera som straff"
Skrev inget om fängelse då det inte rör ämnet.
Syftet med ett straff är ju att det ska kännas eller hur?
Om det då inte gör det för alla som kan komma att bestraffas så är det ju då inte så verkningsfullt.
Dumt va?
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |