Insprut och motorbromsning

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Om en bränsleblandning är fel under motorbromsning, så brinner blandningen väldigt mycket långsammare. Det kanske rent av brinner fortfarande när kolven är halvvägs ner i cylindern. Det är ett effektivt sätt att generera motorvärme.

Men rätt blandning så har det i stort sett brunnit klart när kolven är i topp.

Öh... Alltså om det blir fel kan det bli så....

Mats
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Det käns lite som om ni vill missförstå
Absolut inte. Jag förstår helt enkelt bara inte vad du vill ha sagt, eller hur jag ska uttrycka mig. Har inte förstått vilka av din påståenden som du anser är fakta, och vilka som är funderingar som du vill diskutera. Jag har läst inläggen flera gånger och ser ändå inte. Jörgen verkar hajat något, men jag ser inte vad det är som han har insett.

Jag kan inte tolka dina inlägg på annat sätt än att jag får uppfattningen att du:

-Är rädd att, vid motorbroms med fuel-cut, går motorn i några varv snålt (varpå den blir het?), orsakat av att bränsle som legat på väggarna i insugskanalen förångas och sugs in i motorn, med snål blandning som följd.

-Tror att, vid motorbroms med bränsletillförsel, kyls motorn mer när bränslet förångas, än av värmen som blir när bränslet förbränns.


Att bränsle cut-off skulle kunna smälta ner en motor är ju infantilt att tro och det har jag aldrig påstått.
Ingen har, så vitt jag vet, hävdat att du påstått något sånt.

Det jag gjorde var att påpeka det jag vet om kyleffekt med eller utan bensin i luft och hur detta tex kan påverkar insugsventil och kolv.
Varpå Jörgen replikerade att det bränsle som förångats ju kommer in i motorn, där det förbränns och ger värme. Den värmen höjer motorns temperatur mer än förångningen sänkte temperaturen.

Det här måste vara så självklart att jag antar att du håller med, alltså att du inser att bränslet totalt sätt värmer motorn mer än motorn kyls av förångningen.
Därför undrar jag varför du tog upp det om att bränslets förångning kyler motorn? att kolv och ventiler "gillar lite soppa" under motorbroms? motordelarna borde väl, om det är låg temperatur som de "gillar" tycka bäst om helt torr luft?
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Syftar du på nåt i stil med tändnings cut-off istället för bränsle cut-off? Dvs, när TPS=0 men över tomgångsvarvtal så bryts tändningen men man fortsätter mata in bränsle för kyleffekten? Vad skulle den praktiska fördelen med det vara isf?

Ingen aning efter som jag inte är motorbromsexpert. Jag försökte bara lämna en input på vad skillnaden kunde vara med respektive utan lite soppa i insuget under motorbroms och vad jag vet om lean-burn konceptet.

Jag är sedan länge helt övertygad om att fördelarna med fuel cut-off överstiger nackdelarna i det generella fallet. Men tyckte det var kul att disskutera eventuella nackdelar.

Ursäkta om detta inlägg är oklart men jag har varit iväg med båten till en kompis där jag meckat hydrauliska bog/akter propellrar och druckit whiskey i nämnd ordning. Vill ni ha en bild kan jag lägga upp det. (på hydrauliken alltså, inte fyllan.)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Syftar du på nåt i stil med tändnings cut-off istället för bränsle cut-off? Dvs, när TPS=0 men över tomgångsvarvtal så bryts tändningen men man fortsätter mata in bränsle för kyleffekten? Vad skulle den praktiska fördelen med det vara isf?

Självklart är det så att en brasa alltid höjer temperaturen generellt sätt men det är inte uppenbart hur enskillda delar i flödets väg påverkas. Detta gäller ju generellt vid alla typer av förbränning.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
...nu mätte ju jag avgastempen 10 centimeter efter utblåset på toppen när det pillades, och det var seriösa prylar det mättes med, och bränslet justerades med bredbandslambda.

Nog tyckte jag mig se lite lägre temperaturer med lite mer sås på vaakum, men det var på en turbobil på ~350 pållar på vanlig 98, inte riktigt som en hoj kanske.

(testmetoden var som redan sagt lite diffus... :hihi )
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top