Det käns lite som om ni vill missförstå
Absolut inte. Jag förstår helt enkelt bara inte vad du vill ha sagt, eller hur jag ska uttrycka mig. Har inte förstått vilka av din påståenden som du anser är fakta, och vilka som är funderingar som du vill diskutera. Jag har läst inläggen flera gånger och ser ändå inte. Jörgen verkar hajat något, men jag ser inte vad det är som han har insett.
Jag kan inte tolka dina inlägg på annat sätt än att jag får uppfattningen att du:
-Är rädd att, vid motorbroms med fuel-cut, går motorn i några varv snålt (varpå den blir het?), orsakat av att bränsle som legat på väggarna i insugskanalen förångas och sugs in i motorn, med snål blandning som följd.
-Tror att, vid motorbroms med bränsletillförsel, kyls motorn mer när bränslet förångas, än av värmen som blir när bränslet förbränns.
Att bränsle cut-off skulle kunna smälta ner en motor är ju infantilt att tro och det har jag aldrig påstått.
Ingen har, så vitt jag vet, hävdat att du påstått något sånt.
Det jag gjorde var att påpeka det jag vet om kyleffekt med eller utan bensin i luft och hur detta tex kan påverkar insugsventil och kolv.
Varpå Jörgen replikerade att det bränsle som förångats ju kommer in i motorn, där det förbränns och ger värme. Den värmen höjer motorns temperatur mer än förångningen sänkte temperaturen.
Det här måste vara så självklart att jag antar att du håller med, alltså att du inser att bränslet totalt sätt värmer motorn mer än motorn kyls av förångningen.
Därför undrar jag varför du tog upp det om att bränslets förångning kyler motorn? att kolv och ventiler "gillar lite soppa" under motorbroms? motordelarna borde väl, om det är låg temperatur som de "gillar" tycka bäst om helt torr luft?