Insprut och motorbromsning

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo men vid kompressionen är insugsventilen stängd = kontakt med sätet = värmeavledning.

Miljömässigt så är det nog bra men motortekniskt känns det inte bra med helt torrt.

Lean burn associerar (stavning ?) jag med höga temperaturer.

Nu vet jag inte riktigt vad vi pratar om. Det jag pratar om är iaf att medeltemperaturen i förbränningsrummet (=egt) sannolikt kommer att vara högre vid motorbroms med förbänning av typisk tomgångsblanding på säg afr14-15 än om motorn får gå som luftkompressr, dvs med fuel shut off.

Lean burn ger ju höga temperaturer, men med fuel shut off är det ju ingen "burn" alls.

citerar wikipedia

När man inte gasar och motorns varvtal är cirka 1 500 varv/minut stänger motorn av insprutningen av bränsle, vilket gäller de flesta bilar från 1988 års modell


Säger dock inget om det är bra eller dåligt för motorn.


Wikipedi säger även

En dieselmotor har obetydlig motorbroms utan tillsatsutrustning.

Är det sant ? och i så fall varför den har ju högre komp ?

Att dieselmotorn har mindre motorbroms beror på att den inte har ngt stängt spjäll, dvs mindre pumpförluster vid motorbroms. Bensinmotorn är i sammanhanget som en vacuumpump.
 
Last edited:

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nu vet jag inte riktigt vad vi pratar om. Det jag pratar om är iaf att medeltemperaturen i förbränningsrummet (=egt) sannolikt kommer att vara högre vid motorbroms med förbänning av typisk tomgångsblanding på säg afr14-15 än om motorn får gå som luftkompressr, dvs med fuel shut off.

Lean burn ger ju höga temperaturer, men med fuel shut off är det ju ingen "burn" alls.



Att dieselmotorn har mindre motorbroms beror på att den inte har ngt stängt spjäll, dvs mindre pumpförluster vid motorbroms. Bensinmotorn är i sammanhanget som en vacuumpump.

Jo men det kan väl inte bli torrt direkt (ok med direktinsprutning ala diesel) på den vanligaste typen, skvättar i insugningsrören.

Nu har jag aldrig skruvat med en diesel (jo jag har en gammal JCB men den motorn bara går och går), den har alltså inget "spjäll" i insuget utan styrs bara med mängden insprutat bränsle.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Mager blandning ger inte högre temp än stökiometrisk, tvärt om så ger den lägre förbränningstemperatur.

Tja höga temperaturer är ju ia alla fall en av anledningarna till att vi inte har leanburn motorer i någon större skala ännu. Lean burn motorer har jag studerat en del av rent intresse.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo men det kan väl inte bli torrt direkt (ok med direktinsprutning ala diesel) på den vanligaste typen, skvättar i insugningsrören.

Nu har jag aldrig skruvat med en diesel (jo jag har en gammal JCB men den motorn bara går och går), den har alltså inget "spjäll" i insuget utan styrs bara med mängden insprutat bränsle.

Men vad menar du med torrt. Bensin eller diesel? Jag förstår ingenting. Jag trodde det senaste stickspåret gällde din och SGM:s uppfattning att förbränning kyler en motorbromsande motorn kontra en motorbromsande motor utan förbränning, en uppfattning jag alltså inte delar.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Har laborerat en del med det här, fram och tillbaka.
Vissa "upplever" det som bryskt påslag om man går på gas efter avdrag, att "krattat i manegen" innebär att det säger pang med besked direkt. Men vad jag kunnat tolka av loggarna efter otal timmar, så verkar det snarare tvärt om. Hur?

Jo, när man motorbromsat; Spridarna avstängda och man sedan går på gas, sker en gradvis förändring i bränsle/luftblandningen. Det är som om den torkat ur insug/kolvar eller vad det nu är. Troligen beror det på att det är för "lite" restgaser kvar i förbränningsrummet och blandningen blir skev. Som förare ger man då på bara liiiite mer gas och lägligt nog vaknar den till liv, med mer liv än önskat.

Eller så beror det på att förbränningsrummet är "kallt" varvid blandningen blir mager, den tvekar och vaknar sedan till. Detta har jag inte kunnat verifiera då min förbränningstempgivare kastat in handsken från förra projektet :brinnerup

En hit, en dit. Men fuel-cut sparar dig inte många droppar, såvida du inte tänkt motorbromsa dig fram i livet.
:D


Mager blandning ger inte högre temp än stökiometrisk, tvärt om så ger den lägre förbränningstemperatur.

Förvisso sant, men den fetare blandningen med sin kylande effekt kan minska risken för att endgaserna antänder före flamfronten nått dem.
Gäller under last, såklart..
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Pratar inte folk ånyo om varandra nu. Stökiometriskt dvs lambda 1 är ju mycket magert i praktisk tillämpling. Det är ju AFR på ca 14.7. Dvs mycket magert för en hoj. Uppstår bara vid motorbroms och ev på tomgång o hojen är korrekt bestyckad/mappad. Man ligger ju i praktiken alltid på feta sidan överallt annars på en hoj.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Pratar inte folk ånyo om varandra nu. Stökiometriskt dvs lambda 1 är ju mycket magert i praktisk tillämpling. Det är ju AFR på ca 14.7. Dvs mycket magert för en hoj. Uppstår bara vid motorbroms och ev på tomgång o hojen är korrekt bestyckad/mappad. Man ligger ju i praktiken alltid på feta sidan överallt annars på en hoj.

Ja, hojar med sin låga svängmassa har något emot lambda 1. :)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Men vad menar du med torrt. Bensin eller diesel? Jag förstår ingenting. Jag trodde det senaste stickspåret gällde din och SGM:s uppfattning att förbränning kyler en motorbromsande motorn kontra en motorbromsande motor utan förbränning, en uppfattning jag alltså inte delar.

Nu måste du vara lite fredagstrött ? :)

Jag har väl aldrig påstått att förbränning kyler :va

Däremot hävdar jag bestämt att en luft/bensin blandning speciellt vid undertryck kyler bättre än bara luft när den passerar in genom insugsventilen och fyller ut förbränningsrummet. Men självklart uppstår värme när blandningen förbränns.

Det är ju dessutom ganska välkänt att man kan bränna ventiler och kolvar om man kör för magert.


Diesel snacket kom jag bara in på genom det jag läste om på Wikipedia om dålig motorbroms på dieslar och undrade hur det förhöll sig.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Nu måste du vara lite fredagstrött ? :)

Jag har väl aldrig påstått att förbränning kyler :va

Däremot hävdar jag bestämt att en luft/bensin blandning speciellt vid undertryck kyler bättre än bara luft när den passerar in genom insugsventilen och fyller ut förbränningsrummet. Men självklart uppstår värme när blandningen förbränns.

Ok, då förstår jag varför jag inte fattar någonting. Det jag debatterade med SGM var nämligen för- och nackdelar med fuel cut off vid motorbroms. Han hävdade då att en av nackdelarna med fuel cut off vid motorbroms kunde vara att motorn kyldes bättre med bränsle, det var detta jag vände mig emot. Om du läser igenom alla inläggen kronologiskt så tror jag du ser varför det var svårt för mig att tolka dina inlägg. Det vart många tolkningar att välja på

...Det är ju dessutom ganska välkänt att man kan bränna ventiler och kolvar om man kör för magert.

Jovisst, det är ju självklart att när man med en bensinmotor under stor trottelöppning närmar sig lambda 1, dvs magrar ur en motorn så får man lätt motorskadligt höga temperaturer. Det är ju trivialt.

Men eftersom diskussionen gällde motorbroms med resp utan DFCO (Decel Fuel Cut-Off) så är det ju ett irrelevant resonemang att jämföra fuel cut off med nackdelarna att köra magert. Vid DFCO går ju lambda mot oändligheten, dvs det är ingen förbränningsprocess längre.
 
Last edited:

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jag förstår inte heller vad paps vill ha sagt. Om bränslets avdunstning kyler motorn mer än förbränningen värmer skulle vi ju inte kunna använda bränslet för att driva motorn. Hela motorns princip bygger ju på att bränslet avger energi.

Det är ju dessutom ganska välkänt att man kan bränna ventiler och kolvar om man kör för magert.

Men hur skulle den lilla skvätt bränsle som tillsätts vid motorbroms kunna ge så mycket värme att motordelar smälter, oavsett blandingsförhållande?
Resonemanget går dessutom inte ihop med teorin om att bränslet kyler mer än det värmer.
 

Rolle Rotax

Ny medlem
Gick med
8 Dec 2004
Ort
Sthlm
Hoj
ESW Rotax 250/Tz 250
Nu måste du vara lite fredagstrött ? :)

Jag har väl aldrig påstått att förbränning kyler :va

Däremot hävdar jag bestämt att en luft/bensin blandning speciellt vid undertryck kyler bättre än bara luft när den passerar in genom insugsventilen och fyller ut förbränningsrummet. Men självklart uppstår värme när blandningen förbränns.

Det är ju dessutom ganska välkänt att man kan bränna ventiler och kolvar om man kör för magert.


Diesel snacket kom jag bara in på genom det jag läste om på Wikipedia om dålig motorbroms på dieslar och undrade hur det förhöll sig.


Detta är bilrelaterad men min bil har inte bränsleshutoff innan den blivit genomvarm. Där jag bor finns det en lång och fin nerförsbacke i motorvägsavfarten och har jag inte bråttom brukar det motorbromsas och knalla ner genom växlarna där (spar bromsbelägg också :tummenupp )

Hur som, om motorn är hyfsat varm men inte så varm att bränsleshutoffen går in så rör sig inte tempmätaren eller så fortsätter den svagt uppåt under motorbromsningen.
Har bränsleshutoffen gått in sjunker motortempen gissningsvis 2-4 grader under motorbromsningen.
Det är inte en gång utan hundratals gånger detta hänt, termostat etc är nybytt och utetemp har ingen påverkan. Bensinmotor.

Visar på denna motor vad som händer vid bränsleshutoff och temp.
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Det käns lite som om ni vill missförstå (inte så ovanligt på SH i och för sig), Av vad jag läst i denna tråd hittills är det ingen som vet hur det förhåller sig med för och nackdelar med fuel cut-off under motorbroms.

En fördel är ju självklart lägre bränsleförbrukning vilket är bra för miljön och det är säkert därför de flesta bilar efter 1988 har bränsle cut-off (enligt wikipedia)

Det finns ju dock flera andra faktorer som är intressanta att disskutera och som inte är självklara. (Om man inte är motorbromsexpert i ett motorlab).

En sådan faktor är om bränsletillförsel eller inte påverkar temperaturen på motordelar. Det jag gjorde var att påpeka det jag vet om kyleffekt med eller utan bensin i luft och hur detta tex kan påverkar insugsventil och kolv.

Att bränsle cut-off skulle kunna smälta ner en motor är ju infantilt att tro och det har jag aldrig påstått.

Att det hos vissa kan ha uppstått misstag om huruvida jag talade om bensin eller diesel måste antagligen tillskrivas faktumet att det bara är män som skrivit inlägg och män skall ju inte klara att hålla två bollar i luften samtidigt.:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det käns lite som om ni vill missförstå (inte så ovanligt på SH i och för sig), Av vad jag läst i denna tråd hittills är det ingen som vet hur det förhåller sig med för och nackdelar med fuel cut-off under motorbroms.

Nej nej, du tappade mig fullständigt bara, jag förstod inte ett skvatt av vad du menade med ditt första inlägg i tråden, resten vart iaf för mig en kamp att förstå. Vi har nog missförstått varandra.:krama

Dieselfrågan var bara en delmängd i förrvirringen.
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Detta är bilrelaterad men min bil har inte bränsleshutoff innan den blivit genomvarm. Där jag bor finns det en lång och fin nerförsbacke i motorvägsavfarten och har jag inte bråttom brukar det motorbromsas och knalla ner genom växlarna där (spar bromsbelägg också :tummenupp )

Hur som, om motorn är hyfsat varm men inte så varm att bränsleshutoffen går in så rör sig inte tempmätaren eller så fortsätter den svagt uppåt under motorbromsningen.
Har bränsleshutoffen gått in sjunker motortempen gissningsvis 2-4 grader under motorbromsningen.
Det är inte en gång utan hundratals gånger detta hänt, termostat etc är nybytt och utetemp har ingen påverkan. Bensinmotor.

Visar på denna motor vad som händer vid bränsleshutoff och temp.

Det låter ju som ett mycket rimligt och för mig förväntat resultat: att motorn generar mindre värme under fuel-cut-off. Dvs motorbroms utan förbränning.
 

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Det käns lite som om ni vill missförstå (inte så ovanligt på SH i och för sig), Av vad jag läst i denna tråd hittills är det ingen som vet hur det förhåller sig med för och nackdelar med fuel cut-off under motorbroms.

En fördel är ju självklart lägre bränsleförbrukning vilket är bra för miljön och det är säkert därför de flesta bilar efter 1988 har bränsle cut-off (enligt wikipedia)

Det finns ju dock flera andra faktorer som är intressanta att disskutera och som inte är självklara. (Om man inte är motorbromsexpert i ett motorlab).

En sådan faktor är om bränsletillförsel eller inte påverkar temperaturen på motordelar. Det jag gjorde var att påpeka det jag vet om kyleffekt med eller utan bensin i luft och hur detta tex kan påverkar insugsventil och kolv.

Att bränsle cut-off skulle kunna smälta ner en motor är ju infantilt att tro och det har jag aldrig påstått.

Att det hos vissa kan ha uppstått misstag om huruvida jag talade om bensin eller diesel måste antagligen tillskrivas faktumet att det bara är män som skrivit inlägg och män skall ju inte klara att hålla två bollar i luften samtidigt.:)

Syftar du på nåt i stil med tändnings cut-off istället för bränsle cut-off? Dvs, när TPS=0 men över tomgångsvarvtal så bryts tändningen men man fortsätter mata in bränsle för kyleffekten? Vad skulle den praktiska fördelen med det vara isf?
 

3rik

Ny medlem
Gick med
9 Jun 2009
Ort
Jönköping/Lund
Hoj
Suzuki SV650N
Är dåligt insatt i va ni snackar om men...

När ja körde bil uppe i fjällen i vintras hade vi en lång nerförs backe hem efter skidåkningen varje dag då sjönk motortempen med flera "snäpp" på mätaren, trodde de va nå fel med bilen men kom på efter några dagar att de va motorbromsningen som orsakade temp minskningen

(V70 -05 bensin, ~-10 utetemp.)
 

sTf_paPs

Slappar i garaget
Gick med
8 Jan 2006
Ort
Vindö
Hoj
Yamaha XJ6?0 WE -XXX, (Wide Edition)
Nej nej, du tappade mig fullständigt bara, jag förstod inte ett skvatt av vad du menade med ditt första inlägg i tråden, resten vart iaf för mig en kamp att förstå. Vi har nog missförstått varandra.:krama

Dieselfrågan var bara en delmängd i förrvirringen.

Njema problema,vi är på ett internet forum. :krama
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top