Jörgen Karlsson
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 15 Mar 2006
- Ort
- ...på taket
- Hoj
- HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo men vid kompressionen är insugsventilen stängd = kontakt med sätet = värmeavledning.
Miljömässigt så är det nog bra men motortekniskt känns det inte bra med helt torrt.
Lean burn associerar (stavning ?) jag med höga temperaturer.
Nu vet jag inte riktigt vad vi pratar om. Det jag pratar om är iaf att medeltemperaturen i förbränningsrummet (=egt) sannolikt kommer att vara högre vid motorbroms med förbänning av typisk tomgångsblanding på säg afr14-15 än om motorn får gå som luftkompressr, dvs med fuel shut off.
Lean burn ger ju höga temperaturer, men med fuel shut off är det ju ingen "burn" alls.
citerar wikipedia
När man inte gasar och motorns varvtal är cirka 1 500 varv/minut stänger motorn av insprutningen av bränsle, vilket gäller de flesta bilar från 1988 års modell
Säger dock inget om det är bra eller dåligt för motorn.
Wikipedi säger även
En dieselmotor har obetydlig motorbroms utan tillsatsutrustning.
Är det sant ? och i så fall varför den har ju högre komp ?
Att dieselmotorn har mindre motorbroms beror på att den inte har ngt stängt spjäll, dvs mindre pumpförluster vid motorbroms. Bensinmotorn är i sammanhanget som en vacuumpump.
Last edited: