Inte bara Anderstorp som har problem med buller!

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
"En följd av envishet hos förarkollektivet?"

Eller/och ett slappt och segt förbund?

Vad jag förstått är SVEMO vår representant i FIM?
Med avlönad personal?

MX har samma problem (fast värre), en originalcross får trumhinnorna att slå ihop gods mot gods sedan fyrtaktarna kom, mest pga ett otroligt puckat bullerreglemente.

Om inte SVEMO kan lobba in våra problem/önskemål i FIM kommer aldrig Yamaha/Honda/Kawasaki bry sig ett skvatt om klagomål från ett land som är mindre än 0,5% av världsekonomin.

(Och ja, jag har gjort mig känd som en slip-onmänniska men det är gamla synder. Nästa hoj kommer ha originaltorped. Även om det blir en gixxer1000 men universums i särklass fulaste dämpare)
 

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
1. Mina intressen är lika viktiga som andras! På vilket sätt blev de tävlandes intressen tillgodosedda av miljödomstolen kan man undra.
2. Dags att motorsportsverige tar plats i miljödomstolar och andra politiska instanser. Annars kommer vi att fortsätta bli överkörda. Förbunden verkar ju inte räcka till. Därför hänger det på dig och mig som individ att hitta andra vägar att påverka innan besluten är tagna.

Exakt :tummenupp (Vem orkar vem vågar)
 

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
1. Mina intressen är lika viktiga som andras! På vilket sätt blev de tävlandes intressen tillgodosedda av miljödomstolen kan man undra.
2. Dags att motorsportsverige tar plats i miljödomstolar och andra politiska instanser. Annars kommer vi att fortsätta bli överkörda. Förbunden verkar ju inte räcka till. Därför hänger det på dig och mig som individ att hitta andra vägar att påverka innan besluten är tagna.

1. Självklart! Men dina intressen får inte gå ut över grannarna.
2. Gå från ord till handling! Se till att ta plats i de beslutande organen, du har stöd av hela motorsportsverige!

Vad jag förstått är SVEMO vår representant i FIM?
Med avlönad personal?

MX har samma problem (fast värre), en originalcross får trumhinnorna att slå ihop gods mot gods sedan fyrtaktarna kom, mest pga ett otroligt puckat bullerreglemente.

Om inte SVEMO kan lobba in våra problem/önskemål i FIM kommer aldrig Yamaha/Honda/Kawasaki bry sig ett skvatt om klagomål från ett land som är mindre än 0,5% av världsekonomin.

(Och ja, jag har gjort mig känd som en slip-onmänniska men det är gamla synder. Nästa hoj kommer ha originaltorped. Även om det blir en gixxer1000 men universums i särklass fulaste dämpare)

Det "puckade" bullerreglementet ser crossfolket till att kringgå med de mest uppfinningsrika system. Bullermätningar som utföres med hojar som stryps med diverse tekniska anordningar för att till racet öppnas upp igen.....
Snacka om att skita i sin egen säng!
 
Last edited:

NSB33

Mullsjö Maniac
Gick med
14 Feb 2007
Ort
Mullsjö
Hoj
Suzuki Gsxr 1000 K9 extra allt! KTM 690 SMC-R -13
Snacka om att skita i sin egen säng![/QUOTE]

Det uttrycket har jag inte hört innan :D

Ja det verkar onödigt att inte hålla sig till reglerna!
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Problemet är inte bara på licensträningar och tävlingar, banorna hyrs ju ut till bandagsarrangörer och på vissa banor så är det bulleraktiviteter från vår till höst.

Visst låter det mysigt i mina öron när tex Ducceklubben har bandag men det är ju inte alla som gillar twinljud 9-17.

Bandagsarrangörer och banägare måste bli ännu striktare med bullermätning om vi ska få fortsätta med denna underbara sport.

Att påpeka för en förare att hans hoj låter för mycket leder oftast till sura miner och tandgnissel, detta trots att det tydligt framgår vad som gäller.

Bullerdagar är snart blott ett minne.
 

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När dom gjorde ett däckstest nyligen på Kinnekulle (som jag inte vet vilka ljudkrav dom har), där dom körde med en 600, en 750 och en 1000cc Suzuki av -08 årsmodell som var helt standard. 600:an klarade ljudkraven, 750 låg precis på gränsen och 1000cc klarade inte ljudkraven och detta med standard avgassystem.


Hade jag haft ett förslag om hur man skulle gå tillväga så hade jag nog delgett er detta här.
Någon kan väl ta fram ett ljudlöst avgassystem då:D , så behöver vi inte ha den här diskussionen.
Och vad blir nästa krav från myndigheterna?:confused:

Det finns redan möjlighet att bygga ljudlösa avgassystem men problemet är att ljudet från däcken, kedjan och motorns mekanik redan idag överstiger avgasljudet. Det är bland annat därför 1000cc maskiner har problem med ljudkraven. Ställ er bredvid E4:an och lyssna på bilarna, inte f-n är det avgasljudet man hör, däcken låter betydligt mer. Det är närmast befriande när en gammal jänkare vrålar förbi, det ljudet låter "bättre" än rullande gummi och vindbrus.

Dom byggde ju någon sorts customliknande hoj i Kalifornien för några år sen. Där har dom stenhårda ljudkrav när det gäller avgasljud men inte ljudanläggningar. Pioneer byggde en ljudanläggning för den här hojen där dom helt enkelt mickade ut avgasljudet via högtalare och kunde således köra högljutt och lagligt. Var det någon som bråkade var det bara att vrida ner volymen:tummenupp

En elmotorcykel med mycket effekt är för övrigt inte heller speciellt tyst, framförallt kedjan låter mycket även där. Vi skall inte jämföra med ljudlösa elmoppar i 30 knutar...
 

knutten10

Älskar kurviga vägar.
Gick med
5 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R1 07
Buller kom upp som ett miljöproblem redan för flera år sedan, förbundet vädjade till motorklubbarna att se över detta, men i slutänden är det arrangörens samt förarnas ansvar att tillsammans se till att hålla bullret på godkänd nivå.

Detta är inget svenskt fenomen, samma sak händer i många andra länder, Poznan drabbades i våras och fler banor lär tyvärr hammna under luppen.

Enklast vore om alla körde med orginalsystem.

Jag måste slänga in en lite medhållande kommentar och även ett litet utlägg på det hela.
Ja jag säger som du gör, varför inte köra med ett ORGINAL SYSTEM det låter visserligen som hojen spinner fram, istället som ett mindre rea plan. Men vad har det för betydelse. Tror ni att ni kapar sekunder eller minuter på en bana, nä jag tror faktis inte att någon kortar ner sin tid runt banan för att man kör med ett orginal system eller för den sakens skull har mindre kul.

Det där med buller kraven som 1000cc inte klarar av, det är nog ett smärre problem om alla hojar skulle köra med Orginal. Helt enkelt att man kunde leva med det lilla extra ljud som hördes. Men en sak är säkert POLITIKER SUGER.
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
Nej, alla originalsystem klarar inte kraven!
Duccarna ska vi inte prata om, original eller inte :( Eller motarderna
Hör med killarna på banåkning.nu och SMC-instruktörerna som jag varit ihop mig med på Monzta :pannkyss
Bullret vid Gälleråsen var på tal redan på 60-talet, och jag kan (delvis) förstå de närboende som ville ha tyst på helgerna efter att ha haft ljudet från grusgroparna som bakgrundsljud hela veckorna.
Det var även tal om buller vid Kinnekulle, Falkenberg, Mantorp och Anderstorp redan i slutet av 70-talet! Det var då Camaro cup härjade som värst :)

Monzta fick stänga efter en dB-mätning som jag inte ger mycket för, men jag kan på sätt och vis förstå Miljönämndens ordförandes svar när jag kommenterade att RV70 låter mera där de mätt: "desto större anledning till att de inte ska behöva störas av bullret från motorcyklarna också"

Så det här utslaget från Miljödomstolen bådar inte gott för ev fortsatt åkning på Monzta.
Jag hade tänkt att göra en undersökning om vilka dB-gränser som gällde vid de olika banorna runt om i Sverige som jämförelse men avstod när jag förstod att de övriga också har problem.

Av någon anledning har avgaser (och buller) blivit mäkta populärt att klaga på
 

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Vi tigger inte om problem när vi gör det, vi följer vårt tillstånd till punkt och pricka. Vi har en helg(fre-sön) och en vardag per år då vi har helt fria bullernivåer.


Det bryr sig grannarna inte ett skit om , tillstånd eller ej.

OM dom kan höra minsta ljud från banan så klagar vissa personer till kommun, sen om alla hojjar för tillfället klarar 80db spelar ingen som helst roll.

Dom retar sig på att racingfolket är på banorna , och skulle det just den dagen råkar blåsa i deras riktning blir ju inte saken bättre.
 

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm-ish
Hoj
Yamaha R7 -24
Oavsett vad det är, så är sådant här "Stoppa huvudet i sanden"-resonemang att snabbt gräva vår egen grav. Om vi aktiva inte ens kan vara överens om att vi har ett problem så har vi verkligen problem
Jag stoppar inte huvet i sanden, måste jag köra original så göra jag det. Blir ju billigare racing då...! Lite iaf.

Dom som stoppar huvet i sanden, o sen skvätter grus med benen, det är politikerna. De är inte intresserade av att hjälpa folket som bor i landet att ha en rolig aktivitet. Snart är allt roligt vi har klassat som "buller".

Svenskar är urtråkiga säger jag. Dom som får rätt är dom som vill höra fågelkvitter.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
..
OM dom kan höra minsta ljud från banan så klagar vissa personer till kommun, sen om alla hojjar för tillfället klarar 80db spelar ingen som helst roll.
...

Sen finns det sådanna som Ragnhild som bodde i Stockholm men som hade ett sommarhus nära banan i Anderstorp. Hon var inte ens nere i Anderstorp när hon klagade på ljudet när Endurance VM gick. Men hon fick rätt att dom lät för mycket och fick ARC i konkurs och inga fler RR VM tävlingar efter det. Hur det kunde låta ända till Stockholm vet jag inte. Troligtvist var det för att ARC hade hittat andra ställen att parkera bilarna till publiken så att hon inte fick in pengar på att parkera bilar på hennes gräsmatta.. Finns garanterat fler än henne som bara ser till att själv tjäna pengar och ha roligt. Svenska avundsjukan räcker inte till att andra får ha det..
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
2. Dags att motorsportsverige tar plats i miljödomstolar och andra politiska instanser. Annars kommer vi att fortsätta bli överkörda. Förbunden verkar ju inte räcka till. Därför hänger det på dig och mig som individ att hitta andra vägar att påverka innan besluten är tagna.

OK, vi leker med tanken att vi kunde få in någon motorentusiast i Karlskogas miljödomstol (eller vad det nu heter)... Vad skulle den personen säga, vad skulle den personen driva för linje?

- "Kom igen nu, låt grabbarna ute på Gelleråsen köra med sina helsystem och låt dom åka runt och väsnans lite... Det gör väl inte så mycket! NI vet väl att "Loud pipes save lives!" Eller? Visste ni inte det! Jo så är det! Det står det på ryggen på alla coola hojkillars västar!
Att det låter lite hemma hos grannarna spelar väl inte så stor roll. Det är ju bara ibland!"

Ni som framhåller att vi har rätt och politikerna fel, kom med argument som får miljökoncessionsnämderna att "se ljuset!"
 

MartinB

Absolut skitlångsammast
Gick med
23 Feb 2004
Ort
Alingsås
Hoj
R6zz. No more crossplejn.
Det "puckade" bullerreglementet ser crossfolket till att kringgå med de mest uppfinningsrika system. Bullermätningar som utföres med hojar som stryps med diverse tekniska anordningar för att till racet öppnas upp igen.....
Snacka om att skita i sin egen säng!

Sådana kreativa lösningar har undgått mig, de bullermätningar vi gjort har skett efter tävling.

Däremot är reglementet skrivet att bullermätning ska ske på det varvtal kolven rör sig med 15 meter per sekund. Ca 3500 varv på en hyfsat normal fyrtaktare.

Under race varvar man 7000-12000. Där är helt andra nivåer.
Personligen anser jag att buller ska mätas på vridmomentmaxvarvtal men det antar jag aldrig kommer ske.

Jag har även ett svagt minne av att FIM höjde dB-gränsen från 102 till 104dB inom speedway för att "höja upplevelsen".

Jag anser att vi ska följa internationella reglementen och istället se till att våra representanter sköter sin lobbyverksamhet ordentligt.

För övrigt finner jag det otroligt att ett såpass glesbebyggt land som Sverige inte kan anlägga fler banor.
 

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Ort
Verkstan
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
...
För övrigt finner jag det otroligt att ett såpass glesbebyggt land som Sverige inte kan anlägga fler banor.

Fåtal personer har inte råd att bygga ett flertal anläggningar. Låter logiskt väll? :)

Trotts det ligger vi i topp i världen med antal banor per invånare! Vi har en bana per 1 miljon invånare när det gäller asfaltsbanor som tex RR kan utövas på.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Däremot är reglementet skrivet att bullermätning ska ske på det varvtal kolven rör sig med 15 meter per sekund. Ca 3500 varv på en hyfsat normal fyrtaktare.

Under race varvar man 7000-12000. Där är helt andra nivåer.

Och dessutom med öppna spjäll. Tom en hoj med raka rör låter ju lite om man gasar lite. Öppnar man fullt låter det mycket!
Såklart ska det mätas vid fullt påslag och höga varv!
 

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
De här ärendena går först genom kommunernas Miljönämnd (kallades Hälsovårdsnämnden förr) sedan till Länstyrelserna vidare till någon av Miljödomstolarna (Regionala miljödomstolar finns i Umeå, Östersund, Nacka, Vänersborg och Växjö. Miljödomstolen i Umeå har verksamhet också i Luleå)och allra sist till Miljööverdomstolen om man har orkat överklaga så långt...
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
De här ärendena går först genom kommunernas Miljönämnd (kallades Hälsovårdsnämnden förr) sedan till Länstyrelserna vidare till någon av Miljödomstolarna (Regionala miljödomstolar finns i Umeå, Östersund, Nacka, Vänersborg och Växjö. Miljödomstolen i Umeå har verksamhet också i Luleå)och allra sist till Miljööverdomstolen om man har orkat överklaga så långt...

OK, vi tackar för den informationen. Frågan kvarstår, vad skall man säga för att få "folket" i dessa instanser på sin sida? Är "loud pipes save lives" ett bra argument?
 

njelger

Guest
Så mycket strutsar som det finns här så kommer all mc-sport vara förbjuden inom några år.
Gathojar kommer också jagas. En tisdag på Lunda överröstar Bromma flygplats med råge hos mig. Jag har nog mest överseende i grannskapet och jag är inte överdrivet förtjust i motardernas "djävulssång". Radfyrorna hörs knappt. Fast ni menar väl att folket här visste att Lunda (mc-område?) låg någon kilometer bort när de flyttade dit?
 
Last edited:

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Ort
Älvdalen
Hoj
Honda FT 500
OK, vi tackar för den informationen. Frågan kvarstår, vad skall man säga för att få "folket" i dessa instanser på sin sida? Är "loud pipes save lives" ett bra argument?

Jag vet inte, men jag tror att det argumentet faller platt till marken eftersom fordonen som körs i tävling inte får köra i trafik.

Som jag ser det finns det (och kommer troligen alltid att finnas) en falang för och en mot motorsport. All motorsport!
Vi smutsar ner, vi bullrar, vi drar oönskade element till tävlingarna, vi lever inte som "svenson" gör, listan kan göras hur lång som helst!

Och nu när "tystnad" är en bristvara hjälper det inte att flytta ut i skogen eller att lägga en bana långt ute i obygden tyvärr. Oönskade ljud finns överallt.

Och att lägga en bana relativt centralt finns inte ens i sinnevärden.

Jag är född och uppvuxen i Karlskoga, med Gälleråsen och där haffade jag en man som körde TT på 60-talet.
Vi mekade åt folk som körde bil i slutet av 60-talet och jag körde Mini1000 i slutet av 70-talet så vi har varit på alla banor utom Midlanda och Sviesta.
Vi bor så att vi hörde Monzta men vi såg dem inte :(

Och, JA, vi blev också störda ibland fast vi gillar MC!
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top