...Ja jag säger som du gör, varför inte köra med ett ORGINAL SYSTEM det låter visserligen som hojen spinner fram, istället som ett mindre rea plan. Men vad har det för betydelse. Tror ni att ni kapar sekunder eller minuter på en bana, nä jag tror faktis inte att någon kortar ner sin tid runt banan för att man kör med ett orginal system eller för den sakens skull har mindre kul...
tänkte just skriva det, hur svårt kan de vara å låta original sitta kvar, och implementeras som regel i boken.
Nu är det så att original kan mycket väl väsnas MER än ett slipon med monterad dB-killer! I mitt fall är det PRECIS så. Jag valde slipon med dubbla pipor just för att hålla ner ljudet... varför jag bytte kan kvitta (men original ser bara för dj-iga ut
). Med dB-Killer i bullrar i alla fall jag mindre statiskt vid 7000 än med originalsystemet, oavsett hur det SER ut visuellt.
men enklast är väll om svemo säger 95 ev 97 db förbifart sen är det ju upp till var och än att fixa det
björn
Så här ser reglerna ut - se särskilt tillägget på slutet!
http://www.naturvardsverket.se/Documents/foreskrifter/nfs2004/NFS2004_16.pdf
Om det nu är 60dB (eller 55/50 beroende på plats och tid) ute hos närmaste granne som gäller, så gäller DET och inget annat.
Detta måste sedan omvandlas/mätas upp vid banan - i mitt tycke på ett sätt som inte är godtyckligt utan t ex 92dB på rakan och kanske 102dB på annan plats på banan, beroende på avstånd och topologi,
men enligt regelmässigt mätförfarande.
Detta innebär följdaktligen OLIKA nivåer på olika banor.
Vad hojarna ger vid olika varvtal är ointressant, så länge ingen överskrider gränsvärdena vid körning.
MEN - mätförfarandet kan inte vara godtyckligt. Om man skall kunna bemöta miljönämnder bör man ju kunna uppvisa loggar som inte överskrider de gemensamt uppsatta gränsvärdena. Loggarna kan då även uppvisas för de "klagande" parterna.
Själv blev jag Svartflaggad på Torpet senast - "103dB på rakan" (trots att jag alltså bullrar mindre än med originalsystem).
SSEMSEs egen logg (kontinuerlig datalogg från hela dagen), som mätte enligt reglerna 10m från bankant på ett fullvarvsparti, peakade 97dB vid ett fåtal tillfällen under dagen... med största sannolikhet då 2 hojar passerade samtidigt, eftersom man annars hade kunnat se samma peakar med 1.51 - 1.53 min mellanrum OM det hade varit jag
- vilket alltså inte var fallet.
EDIT: Ytterligare 2st 97dB peakar uppmättes efter 14.00 när jag alltså slutat köra...
Jag förutsätter och hoppas, att de automatiska mätsystem som tydligen skall monteras på många banor äntligen kommer reda ut denna debatt.