Inte bara Anderstorp som har problem med buller!

igelhammar

gud är bedragare......
Gick med
7 May 2003
Hoj
yz 144,piaggio 125....
varken jag e´ller lawner fick köra förra året med våra orginal,de vässnades för mycket på falken så i grunden är problemet fabrikanterna och vi som får ta konsekvenserna tyvärr..

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Suzuki av -08 årsmodell som var helt standard. 600:an klarade ljudkraven, 750 låg precis på gränsen och 1000cc klarade inte ljudkraven och detta med standard avgassystem.
Vet medlemmar på sporthoj som har blivit avplockade på kinnekulle under instruktörsåkande med orginal Yamaha R6 av 2006 årsmodell :gnissla

Patetiskt är bara förnamnet!

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
Vet medlemmar på sporthoj som har blivit avplockade på kinnekulle under instruktörsåkande med orginal Yamaha R6 av 2006 årsmodell :gnissla

varför patetiskt? att inte yamaha kan bygga tysta hojar kanske?
R6 2006 låter ju högt som fan orginal!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Yammakawasukihonda uppfyller kraven för registreringsbes. detta innebär dock inte att dom garanterat klarar bullergränserna på banorna.

Dessutom har jag alltid undrat varför bullret inte mäts på fullvarv stillastående.

morsan

Grinig gråhårig käring
Gick med
6 Sep 2006
Hoj
Honda FT 500
Yammakawasukihonda uppfyller kraven för registreringsbes. detta innebär dock inte att dom garanterat klarar bullergränserna på banorna.

Dessutom har jag alltid undrat varför bullret inte mäts på fullvarv stillastående.

Ja, folk har väldigt svårt att förstå att Bilprovningen har ett högre värde än vad banorna får ha.

Det står väl någonstans på ramen vid vilket varvtal och vilka dB som gäller på de nya cyklarna?

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Mentaliteten vad gäller buller bland 'motorentusiaster' är jävligt allvarlig. Snacka om att gräva sin egen grav, kacka i eget bo, kasta spjut i radhus och den som bäddar stjälper ofta liten tuva, om och om igen.

Nej, vi behöver inte helsystem. Det är patetiskt att höra medelsnabba och långsamma RR-förare snacka sig varma om att helsystem är en absolut nödvändighet. Låt originalet sitta, minst originalljuddämparen!

Som Mossberg säger, det är tamejfan rena spraffsparken utan målvakt för de instanser i samhället som driver frågor om bullerrestriktioner. Det är klart som fan att Ragnhild i Anderstorp är en satkärring, förmodligen kommunist också, men det ändrar inte det faktum att hon har rätt att klaga på för henne oönskade ljud.
Tänk inte ens tanken att jämföra med flygplatser eller europavägar. Det kallas för infrastruktur och har inget med hobbyverksamhet att göra.

Stoekh

Gick med
21 Apr 2008
Hoj
Flertalet olika
Först och främst -Har inte läst hela tråden, men av det lilla jag läst är det samma jävla skit som alltid, som i alla de hundratals bullertrådar som redan finns på forumet. Anywho,

Tror ni verkligen folk blir nöjda om max tillåtna db sänks ett par db, eller till och med ett tiotal db?

Puckon. Grannar och griniga lokalpolitikskärringar kommer klaga så länge det finns en bana samt ljud. De hör fan ingen skillnad på 95db eller 80db. Ljud är ljud och det ska ej få finnas, iallafall inte om det kommer från något med motor från en motorbana.

Tänk lite och snälla, sluta skapa massor med trådar angående buller. Tror trådskaparen till denna tråd redan skapat ett par eller fler trådar om just detta ämnet, med precis samma diskussionsunderlag.

Bli inte för arga nu,
//Stoekh

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
GSXR 1000
Först och främst -Har inte läst hela tråden, men av det lilla jag läst är det samma jävla skit som alltid, som i alla de hundratals bullertrådar som redan finns på forumet. Anywho,

Tror ni verkligen folk blir nöjda om max tillåtna db sänks ett par db, eller till och med ett tiotal db?

Puckon. Grannar och griniga lokalpolitikskärringar kommer klaga så länge det finns en bana samt ljud. De hör fan ingen skillnad på 95db eller 80db. Ljud är ljud och det ska ej få finnas, iallafall inte om det kommer från något med motor från en motorbana.

Tänk lite och snälla, sluta skapa massor med trådar angående buller. Tror trådskaparen till denna tråd redan skapat ett par eller fler trådar om just detta ämnet, med precis samma diskussionsunderlag.

Bli inte för arga nu,
//Stoekh
Varför får inte detta ämne diskuteras?

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro

Bli inte för arga nu,
//Stoekh
Så länge som förare kommer till bandagar och tävlingar med vrålpipor så finns det behov av trådar som dessa.

Om man inte hörs så finns man inte.

I övrigt så är det troll/flame varning på ditt inlägg

MADison

Ny medlem
Gick med
27 Sep 2006
Hoj
KAWASAKI
bullerfrågan är det största gisslet för våra banägare idag.
det är upp till varje deltagare att se till att deras fordon håller bullergränserna, annars är risken stor att man inte får deltaga i arrangemanget.
vi måste alla ta bullerfrågan på största allvar annars kan fler banor få det som karlskoga och falkenberg. vill vi det?
nu är det upp till oss. det är bara vi som deltager på banarrangemang (bil som mc) som kan göra att vi kan fortsätta med den sport vi älskar.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Ducati 916 - Dunderklumpen. Ducati Multistrada - Ior
Jamen det är ju så det är! Definitionen av buller är "Icke önskvärt ljud" och således buller för alla icke motorentusiaster.

Är fan sugen på att börja gnälla på att de skall stänga fotbollsplanen där knoddarna spelar cupper på helgerna eftersom mitt nybyggda hus nås av icke önskvärt ljud :mad:

Nej, jag kommer inte att göra det, det vore för typiskt svenskt (får inte jag ha kul så får ingen annan heller...), men någon slags logik hade det ändå varit.

PS.
För att kvalificera som "buller" så har jag för mig att ljudet dessutom måste ha någon typ av regelbundenhet, till skilnad från "brus" som är (mer eller mindre) helt slumpmässigt. Så, ja, en motor är typiskt "buller". Bara lite allmänbildning :)

njelger

Guest
Nej, jag kommer inte att göra det, det vore för typiskt svenskt (får inte jag ha kul så får ingen annan heller...), men någon slags logik hade det ändå varit.

Här är ännu en lustig inställning.

"Ljudet stör ingen de är bara typiskt Svenskt avundsjuka."
Insikt = 0.
(Du glömde ta upp att de är frustrerade för de får inte köra mc för frun.)

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Efter att ha funderat i några minuter så börjar en tanke så sakteliga ta form...
Visst är vi väl många som inte tycker om t.ex fotboll, alla artister o.s.v. men som ändå drabbas av ljudet från olika arenor och anläggningar?
Vore det inte intressant att veta varför "vi" ska behva tåla "deras" buller, men "de" skall slippa "vårat"? Jag menar inte att vi skall propsa på förbud för vare sig konserter eller idrottsarrangemang (eller åtminstonne inte konserter :) ), utan undrar bara varför det gäller olika regler. Vad jag förstår så har ingen ens tänkt tanken att stänga t.ex. Ullevi bara för att det regelbundet bullrar, misshandlas och vandaliseras lite.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Efter att ha funderat i några minuter så börjar en tanke så sakteliga ta form...
Visst är vi väl många som inte tycker om t.ex fotboll, alla artister o.s.v. men som ändå drabbas av ljudet från olika arenor och anläggningar?
Vore det inte intressant att veta varför "vi" ska behva tåla "deras" buller, men "de" skall slippa "vårat"? Jag menar inte att vi skall propsa på förbud för vare sig konserter eller idrottsarrangemang (eller åtminstonne inte konserter :) ), utan undrar bara varför det gäller olika regler. Vad jag förstår så har ingen ens tänkt tanken att stänga t.ex. Ullevi bara för att det regelbundet bullrar, misshandlas och vandaliseras lite.
Du riktar in dig på helt fel tankesätt. Så resonerar små barn - men han får ju, han slog först etc - det ger inte oss fler chanser att köra på bana.

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750

Men så är det ju redan! Många musikställen får inskränkningar i sina tider för att det spelas för högt. Här i Varberg fick en krog stänga för att den väsnades för mycket.
Vidare funderar styrande att hastighetsbegränsa vissa gator till 30 och en av huvudanledningarna är att det ska bullra mindre.
Så ätt säga att "det är bara vi motorentusiaster som får lida" är helt enkelt inte sant, det är på många fronter som kraver höjs.

Stortryne

Ful gubbe.
Gick med
11 Jul 2005
Hoj
Du riktar in dig på helt fel tankesätt. Så resonerar små barn - men han får ju, han slog först etc - det ger inte oss fler chanser att köra på bana.

Kanske det... Min förhoppning var att om "de" inser att "vi" accepterar lite obehag för att "de" skall kunna syssla med "deras" intressen så kanske "de" kan acceptera "våra". Men det är väl för mycket begärt. Varför skulle någon över huvud taget behöva tolerera någon annan än sig själv? Enklare att bara förbjuda allt som kan tänkas störa någon annan, tills det inte är tillåtet att öppna käften ens. Men med nya lagen så är vi ju på god väg dit också...

Då var diskusionen klar. Håll käften och dö allihop!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Kanske det... Min förhoppning var att om "de" inser att "vi" accepterar lite obehag för att "de" skall kunna syssla med "deras" intressen så kanske "de" kan acceptera "våra". Men det är väl för mycket begärt. Varför skulle någon över huvud taget behöva tolerera någon annan än sig själv? Enklare att bara förbjuda allt som kan tänkas störa någon annan, tills det inte är tillåtet att öppna käften ens. Men med nya lagen så är vi ju på god väg dit också...

Då var diskusionen klar. Håll käften och dö allihop!
Du reagerar som ett barn märker jag. ;)
För att det öht ska kunna komma någonting gott ur det hela så måste det ju till dialog och ditt sätt, att klaga på allt annat buller, skapar knappast dialog och/eller förståelse från de som klagar. Ska vi ha motorsport kvar i Sverige så får vi nog se till att förekomma problemen innan de uppstår.

R1 wannabe

RR Hangaround
Gick med
15 Dec 2003
Hoj
Cb 125 -70, RG 500-86, Z1000, R1-00, GSXR 1000 -03, S1000RR
En sak som det jobbas på när det gäller ljudkrav är ju att motorsportens värden är s.k. peakvärden medans fotboll och liknande har medelvärden som grund för bedömningen.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka