Inte fan kul och köra....

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Har åkt mycket på tyska riks- och länsvägar (läs Icke-Autobahn, 100 km/h) de senaste veckorna. Tror bilen och husvagnen ska skaka sönder på stora delar av dem. Italienska motsvarigheter är inte ett dugg bättre och Norge ska vi inte tala om. Ett europeiskt dilemma trots att få har såna tjälproblem som vi.

Och öster om den f.d. järnridån ska vi inte ens tala om. Att Sverige skulle ha särskilt dåliga vägar är en myt.
 

PeteR1

För gammal för att dö ung.
Gick med
30 Aug 2012
Ort
Karlstad
Hoj
600+650+800+1000x2
Pengarna går väl till hyvel...jag menar...mitträcken... :död
 

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
Ställ av, sluta köra på gata, kör bana, vips så kanske gelleråsen får in nog pengar för att bli annat än en crossbana o du slipper trafik o jävelskap. Problemet löst.
 

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Och öster om den f.d. järnridån ska vi inte ens tala om. Att Sverige skulle ha särskilt dåliga vägar är en myt.

Med det sagt, behöver en inte vara såvärst lastgammal för att minnas det vägnät vi hade förut, där det inte krävdes fjädringsväg längre än styltor för att slippa pissa blod efter en helgtur..

Tro fan att offroad-tourers slagit så bra.

Fattigsverige.
 

nissepelle

Strandraggare
Gick med
29 Jan 2006
Ort
Linköping
Hoj
Suzuki GSXR750 -99, Gasgas 450 FSE -07
Finns gott om bra vägar. Men blir ändå ingen rolig körning när man vet att man kan köra bana!
 

Raderad medlem 51742

Guest
Det är ett gissel med denna vägstandard. Det är ett faktum att finanserna börjar tryta i det här landet och när det skall prioriteras känns det som att vägarna inte ligger först på listan. Fokus verkar ligga på att det går att ta sig fram, men inte mer än så. Tror det är ganska många politiker som inte tycker att det i detta läge skall läggas de pengar som behövs för att även få vägarna på landsbygden i ett normalt skick. De prioriterar hellre annat eller kanske tycker att de gör en god gärning för att driva på omställningen från bilsamhället. Upplevde även jag att stormen Gudrun var en vändpunkt. Efter det har vägarna förfallit och bara lappats och lagats. Ibland känns det nästan som ett skämt när man ser vägar som fått delvis ny asfalt (3/4 av vägbanan), men där man lämnat avsnitt här och där utan åtgärd för att spara pengar.


De dåliga vägarna kommer i allra högsta grad påverka vilken hoj jag väljer nästa gång. Har lite olika alternativ, men BMW S 1000 R ligger nog bäst till och väljer jag den blir det definitivt med dynamisk fjädring (DDC). Med den hojen upplevde jag att det går att köra även på lite sämre vägar utan att tappa precision när det gäller instyrning i kurvor och med förvånansvärt bra komfort för att vara den typen av hoj. Har även provkört nya R 1200 R och med ESA-fjädringen är den ju en dröm att framföra på svenska puckelpistvägar, även om den kanske inte är en hoj som är optimal för mer aktiv körning.
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
alternativet köra bana finns redan i min värld- men jag vill som skattebetalare kunna framföra mitt fordon utan risk för att skada hojen/ mej själv eller någon i min direkta omgivning till följd av usel vägstandard- eller att nått blindstyre zickzackar över hela vägen för att undvika att köra i den värsta skiten och hux flux ligger i min körbana.....
länkarna som finns längre upp i tråden till trafikverket skall nyttjas- alla bord nyttja dom!! ju fler som gnäller på vägsträckorna ger K A N S K E resultat (sänkt hastighet eller i bästa fall en varnings skylt....:huvet)

//jj
 

Sukkaha

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jun 2014
Ort
Falkenberg
Hoj
1976 Honda Z50a
Någon insatt som har koll på hur mycket av fordonsskatten som går till vägarna? Jag gissar på runt 1%.
Hade drivmedelsskatt och fordonsskatt gått till vägarna borde vi haft råd med 4-filiga guldpläterade bonnavägar.
 

moddlaren

Guest
Här finns ju svaret på varför sporthojar kör så långsamt att jag kan åka ifrån en del av er på en 32 år gammal tt600.. Med 300mm fjädringsväg avsedd för cross banor o skogs åka tro fn att sporthojar inte hänger med mellan potthål o tjälskott.

Jag drar ju rakt över alltihopa med 43mm framgaffel o trumbromsar.. Ni är filåtna för att ni inte gasar:krama
 

Nollvision

Jag är min egen nemesis.
Gick med
4 Jul 2005
Ort
Hälsingland
Hoj
S3D Nu med mer fighter.
och Norge ska vi inte tala om.
Jag la runt 350 mil i Norge under förra sommaren (en kort och en lång runda) och mer än 90% av vägarna jag körde var i stort sett perfekta MC-vägar. Släta och kurviga. De enda som var lite knöliga var någon enstaka liten fjällväg, då med standard som en vanlig svensk småväg.

Så jag förstår inte klagomålen ur MC-synpunkt på Norge. Det var en fröjd att åka på de Norska vägarna. Och sen var det som att vända blad när man åkte över till svenska sidan igen. Tjälskott överallt.

Om man åker bil eller något större kan jag förstå frustration med hur smala vägarna är däremot. Men det är ju en helt annan sak.

Men jag kanske hade tur med vägvalet (eller så hade du otur).
 

Maverickgoose

Gudomlig sporthojare
Gick med
14 Jun 2011
Ort
Roslagen
Hoj
Ja
Jag la runt 350 mil i Norge under förra sommaren (en kort och en lång runda) och mer än 90% av vägarna jag körde var i stort sett perfekta MC-vägar. Släta och kurviga. De enda som var lite knöliga var någon enstaka liten fjällväg, då med standard som en vanlig svensk småväg.

Så jag förstår inte klagomålen ur MC-synpunkt på Norge. Det var en fröjd att åka på de Norska vägarna. Och sen var det som att vända blad när man åkte över till svenska sidan igen. Tjälskott överallt.

Om man åker bil eller något större kan jag förstå frustration med hur smala vägarna är däremot. Men det är ju en helt annan sak.

Men jag kanske hade tur med vägvalet (eller så hade du otur).

Håller med, tycker Norge hade bra mycket bättre vägar jämfört med Sverige. Grus på asfalt i Norge existerade knappt.

Tycker även att Tyskland har bättre vägar också, oavsett storlek.

Frankrike som har SJUKT MYCKET fler vägar (på samma yta) har bättre vägar.
 

Bennybira

Medlem
Gick med
17 Jul 2015
Ort
Hemma
Hoj
Japan
Frankrike som har SJUKT MYCKET fler vägar (på samma yta) har bättre vägar.

För ca 4 år sen och bakåt så har jag (pausar med det nu) cyklat massa trampcykel av smala-däck-som-fan variant i frankrike, då i den lite "backigare" södra delen runt mt.ventoux.
Där har man föredetta getstigar som är så fina i asfalten att man gråter av glädje..

De har dessutom folk som åker runt och klipper små prydnadshäckar längst dessa (30cm höga småbuskar) helt perfekt.. vitmålade träräcken och fina picknickplatser..

Varje lite skithåla med minst 4 hus har ett bageri och ett postkontor med. Och så de obligatoriska monumenten för 1a och 2a världskriget.

Synd att det är långt dit bara! :gråta
 

monno

Dakotapilot!
Gick med
3 May 2008
Ort
Ö-vik
Hoj
Trampcykel...
Det en annan funderar på är hur dom räknar på allt ekonomiskt? Måste ju vara på väldigt kort sikt?
Nu bor jag ju i Norrland och har all släkt en bit in från kusten, men ändå.
För att dra ett exempel:
Två stora hål mitt i vägen, alltså typ 2x3dm och säkert 15cm djupt, om inte mer. Som krävt minst en bilfälg iaf. Dessa hål "lagades" (fylldes me nå skit) säkert 4ggr i 2-3år innan dom insåg att det inte funkar och hyvlade bort skiten å la nytt. Vipps blir det inte hål efter en månad direkt.

Hade det verkligen inte lönat sig att göra det riktigt direkt?

Ett annat är en väg dom totalrenoverade för ca 15år sedan. Och där dom lär ha fuskat som satan, för det är redan en puckelpist. så nu är det lagningar ööööverallt. Hade det inte löna sig att göra ett riktigt jobb? (Detta är väl kanske inte staten/kommunens fel dock, svårt att veta).

Och värsta är väl hålet i vägen som inte lagades förrän en kille girade för det på vintern så han fick sladd, när han mötte en annan bil. Det var det sista han gjorde det.
Där lagade dom hålet inom en vecka efter att olyckan skett. Det är förjävligt på riktigt. :död
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Senast igår satt jag och svor över de dåliga vägarna runtom i gamla skaraborg, faktiskt kom jag på mig själv med att vara rädd varje gång jag närmade mig en kurva,. -Rädd för att hamna på en nylagd osynlig snabelbilslagning.

Har under sommaren kört ganska mycket i södra sverige (Mellan stockholm i norr och Malmö i söder) och tycker det är en ganska tydlig tendens att vägarna är sämre och sämre. Ju längre från en större stad man kommer desto sämre blir vägarna, eller om man så vill -Runt större städer är vägarna riktigt fina.

Tidigare var det lagningar/lappningar som var mest påtagliga men nu i år upplever jag oftare att själva vägbankarna börjar ge med sig, rejäla sättningar i vägarna och spår likt kanotleder.

Tysklands vägar har jag tidigare upplevt som betydligt bättre än i sverige, men i somras var första gången jag fått bevittna att de börjat med "svensklagning" av vägarna med en hink tjära i kombination med lösgrus uppepå.(och på halva vägbanan) -Så något har vi tydligen lyckats exportera till tyskland...
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
En annan sak man inte tänker på är att sverige tamigfan är genomkorrupt.. slår vad om att en saftig andel av pengarna som SKA gå till vägar hamnar i fickorna hos kusiner och oseriösa entreprenörer som saltar notan åt helvete bara för dom kan. Alla håller god min och håller käft tills skandalerna rullas upp. Nån får en smäll på fingrarna och sen blir det business as usual.
Miljonmuthärvan här i gbg för några år sen är inget undantagsfall.
Svinen skor sig så länge dom kan på det sjunkande skeppet sverige och det är deras fel att det sjunker.
Inte vi hårt arbetande skattebetalare med njurproblem efter att ha kört stelhäck över för många tjälskott!
 

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Ort
Bland buskar & träd
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Tyckte vägarna var rätt släta i sverige när jag var över med min hoj. Jämfört med berg och dal banorna vi har här, tjälskott med en mindre djungel växande i dem är normen. Dock var de hala som as av allt bitumenlim de lappat och lagat med, aldrig lyckat fått gassläpp på torrt förr.
Dock är det klart bättre med skadade vägar än fusklagade.

Fast jag tycker det låter som en överdrift att man inte kan köra utan att lida pin. Ni som säger att vägarna var bättre på '80-talet, är ni säkra på att det inte är ni som var i bättre skick på '80talet? :crash
 

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Ort
i en lekstuga
Hoj
push montana 3c
"Fast jag tycker det låter som en överdrift att man inte kan köra utan att lida pin. Ni som säger att vägarna var bättre på '80-talet, är ni säkra på att det inte är ni som var i bättre skick på '80talet?"

kroniskt i bra skick!!:D

//jj
 

TreoKwak

Köra fort rakt fram är lätt & trist
Gick med
27 Aug 2004
Ort
Alnö, Sundsvall
Hoj
Honda VTR SP1´00 & BMW F800GS-13
Var det SP1:an du åkte på? Jag har samma problem. Har flera gånger funderat på att justera fjädringen mjukare, men vill ju inte ha en gungig hoj heller. Jag kör halvstående med röven 5cm över sadeln där jag vet att asfalten är dålig.

Under 60 och 70-talet afalterades landsvägarna i rask takt för att bättra på levnadsstandard och villkor för alla människor och industrier på landsbygden. I takt med att både industri och befolkning försvinner från landsbygden prioriteras inte dessa vägar längre.

Alla ska bo i storstad och åka kommunalt. Miljövänligt, billigt och lätt att kontrollera.
 

Ankan1

Ny medlem
Gick med
14 Jul 2011
Ort
Pendlar i Skåne mellan storstaden och landet.
Hoj
Suzuki Hayabusa / Honda Super Blackbird
Vägnätet är helt klart i ett dåligt skick även om det inte hindrar mig från att köra varje dag under hela säsongen.Annars hade jag köpt en bättre bil istället.Men det blir väl så här rent ekonomiskt i kassakistan med ständigt ljugande regeringar och en aldrig sinande flyktingmottagning.Sånt måste kosta STORA SUMMOR där annat redan existerande i landet får en lägre prioritet.
 
Last edited:
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top