Inte fan kul och köra....

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
För att återgå till ämnet så förstår jag inte varför ni klagar på Tyska vägar?
Tyskarna har till o med betong i mitten på gatbrunnslocken!
Sämsta vägarna:
Sverige
Belgien
Bra vägar:
Tyskland
Holland
Frankrike
Italien
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Naa..snålas kanske här o där, när det funkar. Kanske lite mindre jord än som är sagt på vissa ställen där redan fuktbevarande material finns o mer matjord är inte nödvändigt. Så egentligen fuska är väl fel ord utan att man snarare inte reglerar att mindre material används så kostnaden minskat.
Dock så handlar det mer om att få en ok vinst då priserna pressas till max med offentlig upphandling (vilket dock är ett måste för att förhindra korruption på olika plan) och många entreprenörer. För att få jobb måste man räkna lågt. O för att sedan kunna tjäna några pengar ska det helst snålas lite här o där. Moment 22.
Här ligger nog en stor del i problemet. Jag, som lekman, förutsätter att behovet av vägarbeten är både relativt konstant, går att planera långsiktigt och dessutom ganska hårt styrt av en budget. Då borde det vara betydligt mycket billigare att ha dom resurserna själva hos tex Trafikverket eller respektive kommun. Då slipper man en hel del administrativt folk, eftersom man inte behöver bekosta en beställar- och en mottagarorganisation, arbetsledare osv behövs ju ändå, och framförallt, man slipper att en extern firma ska göra en vinst till sina aktieägare också. Då kan dom pengarna istället läggas på mer/bättre underhåll, och en bunt kontorsnissar kan skolas om till billigare vägarbetare, så att arbetena kan utföras snabbare och smidigare. Dvs skulle det inte bli någon ökad arbetslöshet heller :tummenupp

Dock är det garanti på jobbet. Ett år till flera år beroende på jobb och överenskommet. Besiktning innan jobbet anses utfört. Allt som inte godkänts ska åtgärdas självfallet. O de är hyfsat petiga. Ifall jobbet visats undermålig efter garantitiden tagit slut tas garanterat inte samma entreprenör in.
Fast om alla fuskar lite lagom, så kommer man ju alltid att skapa jobb åt varandra :huvet
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här ligger nog en stor del i problemet. Jag, som lekman, förutsätter att behovet av vägarbeten är både relativt konstant, går att planera långsiktigt och dessutom ganska hårt styrt av en budget. Då borde det vara betydligt mycket billigare att ha dom resurserna själva hos tex Trafikverket eller respektive kommun. Då slipper man en hel del administrativt folk, eftersom man inte behöver bekosta en beställar- och en mottagarorganisation, arbetsledare osv behövs ju ändå, och framförallt, man slipper att en extern firma ska göra en vinst till sina aktieägare också. Då kan dom pengarna istället läggas på mer/bättre underhåll, och en bunt kontorsnissar kan skolas om till billigare vägarbetare, så att arbetena kan utföras snabbare och smidigare. Dvs skulle det inte bli någon ökad arbetslöshet heller :tummenupp


Fast om alla fuskar lite lagom, så kommer man ju alltid att skapa jobb åt varandra :huvet
Som det var innan privatiseringen menar du?
Men privatiseringen gjordes ju för att göra täta gubbar ännu lite tätare, det är ju så det funkar, gillar du inte det?
Är du nån jäkla stalinist eller?
:D
Minns inte om vägnätet var så mycket bättre innan privatiseringen, det får nån äldre utröna, men det har absolut öppnat för en massa fiffel.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
snablat.....var det skyltat som sig bör eller det var "surprise!!" runt svängen??

//jj
Det var skyltat kanske 70%..
Fick några goa överraskningar och hojen fullsprutad med grus..
Såna pisslagningar tror jag inte förekom tidigare, men det måste ju vara en jättebesparing att inte låta ångvälten packa in skiten efter dom har sprutat.. den går ju jättelångsamt.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Som det var innan privatiseringen menar du?
Men privatiseringen gjordes ju för att göra täta gubbar ännu lite tätare, det är ju så det funkar, gillar du inte det?
Är du nån jäkla stalinist eller?
:D
Minns inte om vägnätet var så mycket bättre innan privatiseringen, det får nån äldre utröna, men det har absolut öppnat för en massa fiffel.
Staten och kapitalet, sitter i samma båt, men det är inte dom som ror, ror så att svetten lackar! :fakta

Skämt åsido, jag har inget emot att folk blir rika på något dom gör bra, men att sko sig på viktiga samhällsfunktioner, som vård, skola, vägar osv, på samhällets bekostnad har jag lite svårt att se något gott i. Där borde alla våra skattepengar gå till slutprodukten, inte göra så många som möjligt rika på vägen.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Staten och kapitalet, sitter i samma båt, men det är inte dom som ror, ror så att svetten lackar! :fakta

Skämt åsido, jag har inget emot att folk blir rika på något dom gör bra, men att sko sig på viktiga samhällsfunktioner, som vård, skola, vägar osv, på samhällets bekostnad har jag lite svårt att se något gott i. Där borde alla våra skattepengar gå till slutprodukten, inte göra så många som möjligt rika på vägen.
Enig. Systembolaget kunde man ju förpassa till marknadskrafterna å andra sidan.
 

philleee

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2007
Ort
...
Hoj
crescent
Tyvärr blir kostnaden monstruös ifall kommuner har anställda året runt för att göra dessa saker. Därav det stora avskaffandet av kommunala anläggare/maskinister. Tänk att en kommun kanske ska göra några jobb som totalt tar 4 månader. Kanske ett nyasfaltering, några nya innegårdar i ett bostadsområde och ett nytt promenad stråk genom ett naturområde. Då ska man ha ett visst antal anläggare, maskinister, maskiner, arbetsledare etc etc. När alla jobb är klara så står man där men en konstant kostnad av löner, lånekostnader av maskiner, upplag för dessa mm. O eftersom man inte kan anställa o avskeda personal för ett par månaders jobb, så är det ingen hållbar lösning (visst kan man men ingen skulle vilja ha jobben)

Majoriteten av "fusken" gör ingen skillnad på slutresultatet. Det är inte så att det sagda grundmaterialet samt mängden som ska användas under en ny väg tex byts ut mot lera. Det kanske handlar om att istället för 35 cm grovt material (0-150) så kanske det används 25 cm på områden där det redan är bra material i botten. O behovet inte finns att gräva ur mer. Så bilden av att man fuskar så pass att tex en väg sjunker ihop efter 3 år för att underarbetet är skit o man använt trasigt trädgårdsmaterial o lera istället för krossad sprängsten, stämmer inte. Inte heller asfalten går att fuska med. Mängden av asfalt beställt går direkt beställaren. Så han kan helt enkelt kolla djupet på den nya asfalten och mängda de antal kvm som asfalterats mot fakturan. Det är alltid öppen redovisning så beställern ser alla fakturor på allt som beställts.

Det intressanta vore att veta hur mycket av vår bilskatt, bränsleskatt, biltull etc som verkligen går till att göra nya vägar och nyasfaltera. Något säger mig att den pengapåsen har ett stort jävla hål så när alla politiker har tagit o lyft vidare påsen har typ allt runnit ut när den väl når den hand som ansvar för att förbättra vägnätet

Här ligger nog en stor del i problemet. Jag, som lekman, förutsätter att behovet av vägarbeten är både relativt konstant, går att planera långsiktigt och dessutom ganska hårt styrt av en budget. Då borde det vara betydligt mycket billigare att ha dom resurserna själva hos tex Trafikverket eller respektive kommun. Då slipper man en hel del administrativt folk, eftersom man inte behöver bekosta en beställar- och en mottagarorganisation, arbetsledare osv behövs ju ändå, och framförallt, man slipper att en extern firma ska göra en vinst till sina aktieägare också. Då kan dom pengarna istället läggas på mer/bättre underhåll, och en bunt kontorsnissar kan skolas om till billigare vägarbetare, så att arbetena kan utföras snabbare och smidigare. Dvs skulle det inte bli någon ökad arbetslöshet heller :tummenupp


Fast om alla fuskar lite lagom, så kommer man ju alltid att skapa jobb åt varandra :huvet
 
Last edited:

enrosabil

Sporthojsnörd
Gick med
6 Aug 2012
Ort
Stockholm
Hoj
En massa gammalt mög.
För att återgå till ämnet så förstår jag inte varför ni klagar på Tyska vägar?
Tyskarna har till o med betong i mitten på gatbrunnslocken!
Sämsta vägarna:
Sverige
Belgien
Bra vägar:
Tyskland
Holland
Frankrike
Italien

:rofl:rofl:rofl:rofl:rofl

ImageUploadedByTapatalk1440020318.910606.jpgImageUploadedByTapatalk1440020335.560384.jpg


:crash

Jag vet inte hur du definierar bra vägar, men att vägen plötsligt inte finns/är ersatt av ett hål/det växer buskar i vägen/nivåskillnader på flera decimeter är åtminstone inget jag kallar bra. Vid mer eller mindre varenda korsning sitter varningsskyltar om "strada dissestata", vägar i storleksordningen bulten går inte att köra i mer än 40-50 pga alla hål, buskar, sprickor osv. Vägnätet i Italien är skit på riktigt, Sverige är lyx i jämförelse. Det enda som är bra med vägarna är motorvägarna, och de är rätt dyra att köra.
 
Last edited:

Clampster

Mer Vrid
Gick med
29 Apr 2007
Ort
Sollefteå
Hoj
XR600R -94
Klart det går att fuska med vägar. Här bryter de upp och lägger om ca 5 mil asfalt, inget konstigt med det, förutom att exakt det gjordes för mindre än ett år sedan på den sträckan.
Vill man lalla runt lite kvickt med sportbåge lokalt så flytta inte till Västernorrland, speciellt inlandet. Hänger väl i stort ihop med att detta län har väl de sämsta förutsättningarna vad gäller underlag för att skapa fina vägar.
 

Pillo-kun

Medlem
Gick med
12 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
<1hk, 76hk i teorin
Ang tyska vägar, håller med e fan värdelösa. Iaf i östra delen dvs gamla ddr delen. Fan vägarna i städerna/byarna där e sämre än i polen.. Min Opel astra som jag börna genom östra tyskland hade massa booobooo i sina fjädrar, tur att servicen va så bra i polen. på 4h va allt inkl vattenpumpen fixat... å så billigt oxå men det e en annan berättelse :D


Nä e inte så impad att det alltid väljs det billigaste sättet/billigaste företaget som fixar vägarna vid upphandling bara för att spara lite slantar för att sen efter några månader upptäcka att hålen e tillbaka. Den här kortsiktigheten som har anammats från usa e lite blääääää :zpy Men e la väl så det planeras så pengar går runt å runt å runt. Fixa så vägen pajar snabbt igen så man kan komma snabbt tebax å fixa igen å så igen å igen å igen. Pengar går ju runt då antar jag å det finns jobb istället för att fixa ordentligt å sen inte ha nått att göra på väldigt länge då vägen e super duper nice.

stör mig när vägarna ser fina ut men ändå så lagas de för det va schemalagt sen länge tebax. Andra sträckor lagas inte på väldigt länge bara för att de inte e populära sträckor eller att det helt enkelt saknas pengar då den fina vägen lagades helt i onödan.

Brukar vara så förvånad på våren när snön har smält å vägarna e fina å hela å så två veckor efter det så är sträckan lagad eller grusad. Å när det e hål i vägen så e det så lääänge. lixom wtf aja.. Känns att de gör allt så man inte ska kunna börna hoj på sin favorit knixväg, bara för att jäklas :D
 
Last edited:

BMW R90s

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2003
Ort
Linköping
Hoj
BMW 1200GS
[




:crash

Jag vet inte hur du definierar bra vägar, men att vägen plötsligt inte finns/är ersatt av ett hål/det växer buskar i vägen/nivåskillnader på flera decimeter är åtminstone inget jag kallar bra. Vid mer eller mindre varenda korsning sitter varningsskyltar om "strada dissestata", vägar i storleksordningen bulten går inte att köra i mer än 40-50 pga alla hål, buskar, sprickor osv. Vägnätet i Italien är skit på riktigt, Sverige är lyx i jämförelse. Det enda som är bra med vägarna är motorvägarna, och de är rätt dyra att köra.[/QUOTE]
Ko-stigar går naturligtvis att leta upp i alla länder när jag nämner Italien så tänker jag på Dolomiterna.
Åk gärna i Belgien där det är kvadratdecimeter stora hål i betongen på motorvägarna:död
 

bitter&twisted

The paranoids are after me
Gick med
17 Jul 2010
Ort
Stockholm
Hoj
En förklädd äventyrshoj
Ko-stigar går naturligtvis att leta upp i alla länder när jag nämner Italien så tänker jag på Dolomiterna.
Åk gärna i Belgien där det är kvadratdecimeter stora hål i betongen på motorvägarna:död[/QUOTE]

Men Italien är ju ganska mycket mer än bara Dolomiterna.
Visst finns det bra vägar i Italien men ju längre söderut man kommer desto större är chansen att vägarna är skit.

Belgien har jag bara kört igenom en gång och tyckte att vägarna höll ok kvalitet förutom att dom var jävligt tråkiga, den enda sträckan som svängde lite hade dom spårat asfalten. Men dom kanske har fått dit lite ny asfalt vid det här laget.

I övrigt skulle jag nog säga att Schweiz har dom bästa vägarna. Som att köra på en bana med jävligt dåliga avåkningszoner
 

Galne Dansken

Uppsala Roadrunners
Gick med
14 May 2003
Ort
Bortalängeholm
Hoj
Thruxton-R Z1000A1 R1250RS HD-Chopper CB500F
Set i relation till trådens första inlägg ett citat från Regeringens ansvarige minister för vägnätet.
 

Bifogat

  • 11903890_10203343365624842_340920889095299819_n.jpg
    11903890_10203343365624842_340920889095299819_n.jpg
    54.8 KB · Visningar: 52

Tomas72

Medlem
Gick med
6 Jul 2014
Ort
Södra Sverige
Hoj
Ducati Monster 821; Suzuki KingQuad 500 AXi
Körde en väg som var riktigt bra idag :confused:.

Från 100-mila servicen på Biscaya till Alingsås ut på 180:an och sedan tog jag av mot Älvängen. Vägen mellan 180:an och E45 var i riktigt bra skick och då jag nu kan gasa lite mer än innan (inte fullt ut ännu dock, 122 mil nu, 78 mil kvar till 200) så var det en riktig fröjd att köra denna väg. :banana

Så där fanns iaf en väg som jag kommer ta mig till flera gånger.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top