Här ligger nog en stor del i problemet. Jag, som lekman, förutsätter att behovet av vägarbeten är både relativt konstant, går att planera långsiktigt och dessutom ganska hårt styrt av en budget. Då borde det vara betydligt mycket billigare att ha dom resurserna själva hos tex Trafikverket eller respektive kommun. Då slipper man en hel del administrativt folk, eftersom man inte behöver bekosta en beställar- och en mottagarorganisation, arbetsledare osv behövs ju ändå, och framförallt, man slipper att en extern firma ska göra en vinst till sina aktieägare också. Då kan dom pengarna istället läggas på mer/bättre underhåll, och en bunt kontorsnissar kan skolas om till billigare vägarbetare, så att arbetena kan utföras snabbare och smidigare. Dvs skulle det inte bli någon ökad arbetslöshet hellerNaa..snålas kanske här o där, när det funkar. Kanske lite mindre jord än som är sagt på vissa ställen där redan fuktbevarande material finns o mer matjord är inte nödvändigt. Så egentligen fuska är väl fel ord utan att man snarare inte reglerar att mindre material används så kostnaden minskat.
Dock så handlar det mer om att få en ok vinst då priserna pressas till max med offentlig upphandling (vilket dock är ett måste för att förhindra korruption på olika plan) och många entreprenörer. För att få jobb måste man räkna lågt. O för att sedan kunna tjäna några pengar ska det helst snålas lite här o där. Moment 22.
Fast om alla fuskar lite lagom, så kommer man ju alltid att skapa jobb åt varandraDock är det garanti på jobbet. Ett år till flera år beroende på jobb och överenskommet. Besiktning innan jobbet anses utfört. Allt som inte godkänts ska åtgärdas självfallet. O de är hyfsat petiga. Ifall jobbet visats undermålig efter garantitiden tagit slut tas garanterat inte samma entreprenör in.
Som det var innan privatiseringen menar du?Här ligger nog en stor del i problemet. Jag, som lekman, förutsätter att behovet av vägarbeten är både relativt konstant, går att planera långsiktigt och dessutom ganska hårt styrt av en budget. Då borde det vara betydligt mycket billigare att ha dom resurserna själva hos tex Trafikverket eller respektive kommun. Då slipper man en hel del administrativt folk, eftersom man inte behöver bekosta en beställar- och en mottagarorganisation, arbetsledare osv behövs ju ändå, och framförallt, man slipper att en extern firma ska göra en vinst till sina aktieägare också. Då kan dom pengarna istället läggas på mer/bättre underhåll, och en bunt kontorsnissar kan skolas om till billigare vägarbetare, så att arbetena kan utföras snabbare och smidigare. Dvs skulle det inte bli någon ökad arbetslöshet heller
Fast om alla fuskar lite lagom, så kommer man ju alltid att skapa jobb åt varandra
Det var skyltat kanske 70%..snablat.....var det skyltat som sig bör eller det var "surprise!!" runt svängen??
//jj
Staten och kapitalet, sitter i samma båt, men det är inte dom som ror, ror så att svetten lackar!Som det var innan privatiseringen menar du?
Men privatiseringen gjordes ju för att göra täta gubbar ännu lite tätare, det är ju så det funkar, gillar du inte det?
Är du nån jäkla stalinist eller?
Minns inte om vägnätet var så mycket bättre innan privatiseringen, det får nån äldre utröna, men det har absolut öppnat för en massa fiffel.
Enig. Systembolaget kunde man ju förpassa till marknadskrafterna å andra sidan.Staten och kapitalet, sitter i samma båt, men det är inte dom som ror, ror så att svetten lackar!
Skämt åsido, jag har inget emot att folk blir rika på något dom gör bra, men att sko sig på viktiga samhällsfunktioner, som vård, skola, vägar osv, på samhällets bekostnad har jag lite svårt att se något gott i. Där borde alla våra skattepengar gå till slutprodukten, inte göra så många som möjligt rika på vägen.
Här ligger nog en stor del i problemet. Jag, som lekman, förutsätter att behovet av vägarbeten är både relativt konstant, går att planera långsiktigt och dessutom ganska hårt styrt av en budget. Då borde det vara betydligt mycket billigare att ha dom resurserna själva hos tex Trafikverket eller respektive kommun. Då slipper man en hel del administrativt folk, eftersom man inte behöver bekosta en beställar- och en mottagarorganisation, arbetsledare osv behövs ju ändå, och framförallt, man slipper att en extern firma ska göra en vinst till sina aktieägare också. Då kan dom pengarna istället läggas på mer/bättre underhåll, och en bunt kontorsnissar kan skolas om till billigare vägarbetare, så att arbetena kan utföras snabbare och smidigare. Dvs skulle det inte bli någon ökad arbetslöshet heller
Fast om alla fuskar lite lagom, så kommer man ju alltid att skapa jobb åt varandra
För att återgå till ämnet så förstår jag inte varför ni klagar på Tyska vägar?
Tyskarna har till o med betong i mitten på gatbrunnslocken!
Sämsta vägarna:
Sverige
Belgien
Bra vägar:
Tyskland
Holland
Frankrike
Italien
Tre timmar kvar!
Efter lämning till tryck kl... |
|
Nya Ducati Multistrada V2
Ducati har lanserat nya Mul... |
|
Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad
Svedea utnämner varje år de... |
|
Tankskydd till GSA
ULTIMATE tankskyddWunderlic... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC
Triumph Motorcycles har pre... |
|
Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!
I förra veckan presenterade... |
|
Var tionde bilist lever inte upp till synkraven
Över 600 000* bilister i Sv... |
|
Körkortet får nytt utseende
Det var åtta år sen sist, m... |
|
Aprilia Tuono 457
Aprilia har presenterat nya... |