inte med i facket?

är du med i faket


  • Antal röstningar
    0

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Rent allmänt har jag faktiskt ingenting emot fackförbund då dom behövs som en motpart för att upprätthålla lagar om arbetsrätt, arbetsmiljö osv. Har tom en gång i tiden jobbat lite fackligt på ett ställe jag jobbade förut, vart inte så populär när jag tyckte att dom skulle sluta upp med kommunistfasonerna och börja se individen istället :)

När jag började där jag jobbar nu gick jag av gammal vana med i facket. Efter några år blev jag uppflyttad till tjänstemannanivå och var fortfarande med i samma fackförbund. Började efter ett tag bli lite less på hur de betedde sig, trots att folk har det jäkligt bra inom vårt företag skulle ändå allting gnällas på och allting var fel, tom grava personangrepp förekom mot en del chefer! Det hela rann över för mig då jag satt på ett "massmöte" där en av fackpamparna (som jobbar fackligt på heltid betalad av företaget) sitter och säger att alla j-vla tjänstemän bara sitter och slickar frimärken och inte drar in några pengar.

I det läget gick jag ur och det vart efter ett tag ett jäkla liv, dom var till personalchefen och påstod att någon (=jag) drev en kampanj mot facket på min arbetsplats. Det enda jag gjort var att förklara för de som frågade varför jag inte längre var med i facket. Förklarade till slut för klubbordföranden vad anledningen var och sen vart det lugnt!

Tycker att det går alldeles utmärkt att vara utan facket. Löneförhandlingen sköter jag själv och får minst lika stor höjning som dom. Dessutom har jag bra kontakt med chefen och går till han såfort jag är missnöjd med nåt, det har jag iofs alltid gjort även när jag var fackansluten.

Så jag tycker att om man kan tala för sig själv och inte är riktigt nöjd med sitt fackförbund ska man inte vara ansluten! Att dom håller på med påtryckningar och liknande är i det närmaste olagligt! Kan närmast liknande med när arbetsgivarna förföljde fackanslutna i början på 1900talet! Så fråga dom som jävlas om de har samma låga syn på "svartfötter" som arbetsgivare/staten hade då man sköt arbetare i "Ådalen -31"
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Tellet skrev:
men dom ger sig inte ändå.. försökt förklara det för dom..
men till ingen nytta! har faktiskt pratat med personalchefen om detta att dom tjatar på mej..

ni skulle hört förklarningen till att jag skulle gå med idag..
citat: "nu när du inte är med i facket så vet du att du åker snålskjuss på de andra medlemmarna, det är som om någon skulle åka bakpå din motorcykel varje dag till jobbet" :3freak


Man blir ruskigt förbannad när man läser vad du skriver. Har vänner som berättat likartade historier bla en som hotades in i facket på SCAN i Uppsala för ett antal år sedan då han började där. Det blev ett jäkla liv från fackrepresentanten när han först inte gick med. Mycket gick dock ut på att få så många andra som möjligt på arbetsplatsen att ta avstånd från honom(Läs:frysa ut). Till slut vågade han inte stå emot längre och tvingades således mer eller mindre in i facket och därmed betala ca 500 kr i månaden till LO. :4skrika

Är sådant som får en att själv inte vara med i något fack...what so ever. Gick ur CF för ett tag sedan. Inte för att de på något sätt kan liknas vid ett militant LO-förbund men det har helt enkelt blivit en principsak för mig.

/O
 
Last edited:

Boije

Kör bil.
Gick med
1 Sep 2003
Ort
Östersund
Hoj
Hojlös...
Gick med i facket (metall) när jag började jobba -98, har inte gått ur än.. :kocko

Blev uppsagd och hörde inte ett skit från facket.. Så med andra ord tar det mina pengar varje månad men man verkar inte få speciellt mycket för det... :va
 

Tellet

medlem, ja
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Halmstad
Hoj
cbr 600 -93 F2
Olzki skrev:
Man blir ruskigt förbannad när man läser vad du skriver. Har vänner som berättat likartade historier bla en som hotades in i facket på SCAN i Uppsala för ett antal år sedan då han började där. Det blev ett jäkla liv från fackrepresentanten när han först inte gick med. Mycket gick dock ut på att få så många andra som möjligt på arbetsplatsen att ta avstånd från honom(Läs:frysa ut). Till slut vågade han inte stå emot längre och tvingades således mer eller mindre in i facket och därmed betala ca 500 kr i månaden till LO. :4skrika

Är sådant som får att själv inte vara med i något fack...what so ever. Gick ur CF för ett tag sedan. Inte för att de på något sätt kan liknas vid ett militant LO-förbund men det har helt enkelt har blivit en principsak för mig.

/O

ändå har jag inte berättat nått om de riktigt sura grejjerna de gjort.. hotat med massor av saker.. ändå har jag bara jobbat i två månader.. ska säga till dom nu på måndag.. inte lätt för mej heller.. första jobbet och enda på företaget som inte är med i facket.. kan säga att jag vägrar betala 400 månaden för inget.. och jag behöver väll itne säga attde fackliga snubbarna har mest betalt på hela företaget :3freak
 

Westfield

Gubbe
Gick med
20 Jul 2005
Ort
Eskilstuna
Hoj
VT-750, NV-11
Håller med om att facket mest ställer till det, i mitt fall har dom tillochmed bromsat min löneutveckling, MEN jag är i alla fall medlem för det är nämligen så finurligt att lagen om anställnings-skydd + div. andra arbetsrättsliga lagar o regler bara gäller för fackligt anslutna!!
Hur fan lyckas dom med det då? Jo det är formulerat så att bestämmelserna gäller mellan arbetsgivare o arbetstagarorganisationer (facket).
Sverige idag 2005 så får du bara anställningstrygghet om du är med i en organisation som pumpar in pengar till sossarna! :kocko
Sverige sista Sovjetstaten
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
Westfield skrev:
Håller med om att facket mest ställer till det, i mitt fall har dom tillochmed bromsat min löneutveckling, MEN jag är i alla fall medlem för det är nämligen så finurligt att lagen om anställnings-skydd + div. andra arbetsrättsliga lagar o regler bara gäller för fackligt anslutna!!
Hur fan lyckas dom med det då? Jo det är formulerat så att bestämmelserna gäller mellan arbetsgivare o arbetstagarorganisationer (facket).
Sverige idag 2005 så får du bara anställningstrygghet om du är med i en organisation som pumpar in pengar till sossarna! :kocko
Sverige sista Sovjetstaten


Vadå menar du? :va Du har la alla/samma förmåner med alfakassan? Väl?

/Väldanz Von Wirrad
 

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
950 SE
Westfield skrev:
Håller med om att facket mest ställer till det, i mitt fall har dom tillochmed bromsat min löneutveckling, MEN jag är i alla fall medlem för det är nämligen så finurligt att lagen om anställnings-skydd + div. andra arbetsrättsliga lagar o regler bara gäller för fackligt anslutna!!
Hur fan lyckas dom med det då? Jo det är formulerat så att bestämmelserna gäller mellan arbetsgivare o arbetstagarorganisationer (facket).
Sverige idag 2005 så får du bara anställningstrygghet om du är med i en organisation som pumpar in pengar till sossarna! :kocko
Sverige sista Sovjetstaten

Det där låter som en skröna nån fackivrare tutat i dig!

Kan finnas saker i kollektivavtalet som inte gäller men lagar gäller mellan arbetstagare och arbetsgivare!

Lag (1982:80) om anställningsskydd
[Fakta & Historik]

Inledande bestämmelser

1 § Denna lag gäller arbetstagare i allmän eller enskild tjänst. Från lagens tillämpning undantas dock
1. arbetstagare som med hänsyn till arbetsuppgifter och anställningsvillkor får anses ha företagsledande eller därmed jämförlig ställning,
2. arbetstagare som tillhör arbetsgivarens familj,
3. arbetstagare som är anställda för arbete i arbetsgivarens hushåll,
4. arbetstagare som är anställda med särskilt anställningsstöd eller i skyddat arbete. Lag (2000:626).


http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19820080.HTM
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Westfield skrev:
Håller med om att facket mest ställer till det, i mitt fall har dom tillochmed bromsat min löneutveckling, MEN jag är i alla fall medlem för det är nämligen så finurligt att lagen om anställnings-skydd + div. andra arbetsrättsliga lagar o regler bara gäller för fackligt anslutna!!
Hur fan lyckas dom med det då? Jo det är formulerat så att bestämmelserna gäller mellan arbetsgivare o arbetstagarorganisationer (facket).
Sverige idag 2005 så får du bara anställningstrygghet om du är med i en organisation som pumpar in pengar till sossarna! :kocko
Sverige sista Sovjetstaten

Det där tror jag är en myt som facket gärna låter folk tro. Det finns färdigöverenskommna avtal mella fack och arbetsgivare ja men jag har mycket svårt att tro att du inte göra samma överenskommelser på egen hand med arbetsgivaren.

/O
 

Boffen

Thank you very much
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Daytona 675
Är varken med i facket eller alfakassan... facket har jag inte mycket förtroende för. Däremot a-kassan kan ju vara bra att vara med i.
 

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Florida
Hoj
Är med i facket för att en dam sa att det är bra som fan.

Vad har jag fått ut av det? Förrutom några papper/tidningar per år som åker direkt ner i papperskorgen och 1 "utvecklingskurs" eller något liknande. Bra betalt och god mat som lockade.

Varför är man med egentligen? Kostar 340:- jävla spänn i månaden, fick ett brev om att min inkomst är höjd så jag får förmodligen pynta ännu mer. Men det gör inget, har problem att göra av med alla pengar ändå så... :rolleyes:
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Don't mess with The Union :mad:

[edit]
Det var surt att höra, istället för att försöka tvinga in folk i sina föreningar så borde dom väl propagera för sina fördelar. Dålig stil! Du ska absolut inte gå med om du inte vill. Sen kan dom säga vad dom vill.

Jag är med i facket, kostar väl 400:-/mån men då ingår hemförsäkring, olycksfall å annat bra å ha. Sen får man tillbaka ett par kronor av det där på skatten också så jättemycket pengar handlar det inte om.
Men du kan vara med i enbart a-kassan, det är också avdragsgilt.
[/edit]
 
Last edited:

Joe Schmoe

Ny medlem
Gick med
19 Oct 2004
Ort
stadens namn
Hoj
?
Bingo skrev:
Det behöver du inte. Den negativa föreningsfriheten (rätten att INTE gå med i en förening) är grundlagsskyddad i Sverige. Den betyder bl a att du inte behöver förklara eller försvara ditt beslut att inte gå med. Du går med i de föreningar du vill gå med i och du går inte med i de föreningar du inte vill vara med i. Och det är inget du behöver förklara eller motivera för någon. Be dem dra åt helvete.

Jag testade detta när jag pluggade men man är tydligen tvungen att sponsra kårens fester även fast man inte vill, varför förstog jag aldrig.
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
sismo skrev:
Snarare de som förstör för dig om du går med... Som om de allihopa tillsammans skulle hänga på din motorcykel med fötterna i marken för att på bästa möjliga sätt bromsa dig.. Om man ska säga det i fackmannatermer, dvs :D .
Jag måste bara fråga, efter som svar uteblir i den andra "facktråden".
Vart har du fått all denna livserfarenhet ifrån? Du är ju trots allt född -89 eller?
//Tobbe
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Vad många inte riktigt fattar att det är ju arbetstagarna som *är* facket.

Det är många som klagar på att facket inte gör något men när man försöker få kollegor att hjälpa till med fackligt arbete så är det ingen som vill ställa upp...
Detta medför att de få som jobbar i styrelse får orimligt mycket att göra samt att de uppfattas av arbetsgivare som obekväma.

På 80 och 90 talet var det hur enkelt som helst att vara arbetstagare - arbetsgivarna följde avtal utan bråk men nu märker man allt oftare att arbetsgivare struntar i regler och betalar ut förlitet i ersättningar!!

Själv hade jag min första dunst med en arbetsgivare i vintras som slutade med att jag kallades in till högsta chefen... Men facket läste lagen för företaget som backade (som om Företaget inte skulle kunna lagen...).

Fast varje fackmöte så tar jag upp att jag tycker avgiften är för hög...
 
Last edited:

sismo

Motorpsyklist™
Gick med
25 Mar 2005
Ort
Trosa
Hoj
Hamas kom och sprängde den
sismo skrev:
Detta är ngt jag baserar på egna observationer och min egen arbetslivserfarenhet (Industri och diskare, vilket måste tillhöra ngra av de grenar som har störst procent med facktillhörighet). Jag anser det principiellt fel att facket har så stor makt, och de förstör för den enskildes möjligheter till att förhandla fram en lön. De har även gjort det väldigt svårt, genom sin jävla lobbyverksamhet, för små företag att ha råd att ha anställda.

Josef Stalin skrev:
Jag måste bara fråga, efter som svar uteblir i den andra "facktråden".
Vart har du fått all denna livserfarenhet ifrån? Du är ju trots allt född -89 eller?
//Tobbe



Ja, jag är född 1989, vilket är för drygt 16 år sedan. Det ger en bra tid för att skaffa sig arbetslivserfarenhet.
 

Ben Pool

Kärring
Gick med
8 Apr 2003
Ort
Har flyttat
Hoj
Min TRX gick sönder
Är med i facket och har varit det några år
Kostar ungefär 3800:- per år
Medlem ca 4 år, total kostnad ungefär 15000:-

Behövde advokat vid ett tillfälle som facket bekostade, och med tanke på att jag såg fakturan för hennes arbete på i runda slängar 50000:- är jag ju rätt glad att var medlem i facket :D
 

tobbeviking

Sporthojsnörd
Gick med
15 Mar 2003
Ort
märsta
Hoj
09, Yamaha FZ1-N
sismo skrev:
Ja, jag är född 1989, vilket är för drygt 16 år sedan. Det ger en bra tid för att skaffa sig arbetslivserfarenhet.
Vilken mognad du påvisar genom att kalla mig stalin.
Är du helt skruvad eller? Jag tror nog att den enda som tycker att du har arbetslivserfarenhet är du själv! För om inte annat så har du pysslat med barnarbete vilket enligt svea rikes lag är förbjudet.
Ska du pyssla med personangrepp så knip käft eller dra! :mad:
//Tobbe
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
sismo skrev:
Ja, jag är född 1989, vilket är för drygt 16 år sedan. Det ger en bra tid för att skaffa sig arbetslivserfarenhet.


Spara detta citatet. Ta fram det om 10 år. Sedan ytterligare 10 år senare.


Edit; Snygg fulcitering grabben. Med lite mer livserfarenhet än diskjobb och att sova hos mamma och äta hennes mat så kommer du att lära dig lite vanligt hyfs med förhoppningsvis.
 

t-rex

Bäst!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
KTM 690 SMC-R
flugan skrev:
...

Dessutom bär jag en ren subjektiv bedömning att fackrepresentater alldeles för ofta visar intresse att få utöva makt som självändamål istället för att använda det till att göra det bättre för ngn annan. T ex att kväsa, förtrycka och manövrera ut ifrågasättande medlemmar på arbetsplatsen genom manipulativt ränksmideri (sådär lite smått sociopatiskt)


Jag jobbade på golvet på lastvagnar en gång i forntiden. Alla fackmänniskor där är r:are. Det var intressant, men samtidigt lite skrämmande, att titta på det hela lite på avstånd. Den bästa perioden var helt klart under EG/EU debatten. Alla (!) hade en sån där fin liten lila knapp där de var emot det mesta. Jag hade en vackert blågul knapp där det stod "ja!" med stora bokstäver. Jag var inte poppis....
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
t-rex skrev:
Jag jobbade på golvet på lastvagnar en gång i forntiden. Alla fackmänniskor där är r:are. Det var intressant, men samtidigt lite skrämmande, att titta på det hela lite på avstånd. Den bästa perioden var helt klart under EG/EU debatten. Alla (!) hade en sån där fin liten lila knapp där de var emot det mesta. Jag hade en vackert blågul knapp där det stod "ja!" med stora bokstäver. Jag var inte poppis....

:hihi :tummenupp
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top