inte med i facket?

är du med i faket


  • Antal röstningar
    0

Aleksander

................
Gick med
6 Jun 2005
Ort
GÖTEBORG
Hoj
525 + pitpro 125cc
sismo skrev:
Jag hatar facket. Ett bra argument är ju att du inte vill att ngra jävla röda surfittor ska höja din lön med 2.50 kr per år bara för att de tjatar sig till det, utan du vill kunna höja din egen lön genom prestation.... Men det är ju bara min åsikt.
:rofl
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Joe Schmoe skrev:
Jag testade detta när jag pluggade men man är tydligen tvungen att sponsra kårens fester även fast man inte vill, varför förstog jag aldrig.
Haha, kårobligatoriet ja. Skandalöst att det finns kvar.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Bingo skrev:
Haha, kårobligatoriet ja. Skandalöst att det finns kvar.

Ah... bara en fundring till er ärkemoderater... Jag har inga problem med facket men skulle helst slippa dem för egen del. Därför undrar jag om det finns någon form av inkomstförsäkring man kan teckna utan att göra det genom facket?!
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
korvgubbe skrev:
Ah... bara en fundring till er ärkemoderater... Jag har inga problem med facket men skulle helst slippa dem för egen del. Därför undrar jag om det finns någon form av inkomstförsäkring man kan teckna utan att göra det genom facket?!

http://www.accept.se/

Måste man vara ärkemoderat för att känna till detta?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
korvgubbe skrev:
Ah... bara en fundring till er ärkemoderater... Jag har inga problem med facket men skulle helst slippa dem för egen del. Därför undrar jag om det finns någon form av inkomstförsäkring man kan teckna utan att göra det genom facket?!

Finns som sagt inkomstförsäkringar som är strikt kommersiella men eftersom fackförbundens är subventionerade i högre eller lägre utsträckning så blir de billigare.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
Markus skrev:
Finns som sagt inkomstförsäkringar som är strikt kommersiella men eftersom fackförbundens är subventionerade i högre eller lägre utsträckning så blir de billigare.

Fuck... tänkte att inkomstförsäkringarna kunde bli billigare eftersom man slapp resten av fackets kostnader..
 

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Ort
Stenkullen
Hoj
-
korvgubbe skrev:
Fuck... tänkte att inkomstförsäkringarna kunde bli billigare eftersom man slapp resten av fackets kostnader..

Det blir det. Men man avstår väl medlemsskap i facket främst utav rent ideologiska skäl?
 

Olzki

Veritas hermetica
Gick med
13 Aug 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R1...såklart
Ben Pool skrev:
Är med i facket och har varit det några år
Kostar ungefär 3800:- per år
Medlem ca 4 år, total kostnad ungefär 15000:-

Behövde advokat vid ett tillfälle som facket bekostade, och med tanke på att jag såg fakturan för hennes arbete på i runda slängar 50000:- är jag ju rätt glad att var medlem i facket :D


Rättsskydd kan man teckna separat.

/Olzki

UltraMarine skrev:
På 80 och 90 talet var det hur enkelt som helst att vara arbetstagare - arbetsgivarna följde avtal utan bråk men nu märker man allt oftare att arbetsgivare struntar i regler och betalar ut förlitet i ersättningar!!

Vem avgör vad som är för litet i lön?

/Olzki
 

Felix

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
somewhere
Hoj
XR650R
Det sprang en del metallfolk på jobbet tidigare och skulle värva svetsare som inte ville vara med. Till slut satte vi upp en varningslapp. Varning arbete pågår, fackliga ombudsmän samt andra arbetskygga individer bringas i säkerhet!
 

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm/Vasastan
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Citat:
Inskickat av UltraMarine

På 80 och 90 talet var det hur enkelt som helst att vara arbetstagare - arbetsgivarna följde avtal utan bråk men nu märker man allt oftare att arbetsgivare struntar i regler och betalar ut förlitet i ersättningar!!

Vem avgör vad som är för litet i lön?

Ersättning har intet med lönen att göra - i många brancher tillkommer en hel del olika tillägg och ersättningar.
Ersättning och i en del fall även lön, bestäms av avtal mellan fackförening och det arbetsgivareförbund som arbetsgivaren tillhör.
Även tilläggspensioner och olycks/sjukförsäkringar regleras i detta avtal.

Att arbeta hos en arbetsgivare som inte har skrivit under kollektivavtal kan innebära att man är oförsäkrad för ev. olycka på arbetstid så det bör man kolla upp.
 

Optimalt

+ + + + +
Gick med
21 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
cbr 1000 -06
Vad alla var negativa till facket då. Är medveten om att vissa fack inte gör så mycket men SEF (elektikerna) har varit bra om än dyrast.
Dom fixade 18000:- åt mig efter uteblivet ackord. Hade slutat på det företaget ett halvår innan jobbet och ackordet var färdigt och dom vägra betala ut det.

Strejk - Va hemma 1.5 vecka och dom betala ersättning åt mig under den tiden, jobbigt att strejka om man inte är med i facket, kan bli dyrt.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
flugan skrev:
Jag hitttade inga andra än Accept, de vill ha 0,5% av min månadslön (brutto) för att försäkra mig. Vilket bolag har du varit i kontakt med?

Kommer faktiskt inte ihåg, men det var snarare 1,7% med dem jag kollade. Ska kolla med Accept, tack för tipset. :tummenupp
EDIT:
För mig ska de ha 1,57% - oacceptabelt högt. :brynad
 
Last edited:

Coola Ola

Guest
Markus skrev:
För mig ska de ha 1,57% - oacceptabelt högt. :brynad

Humor på hög nivå :tummenupp

Själv är jag såklart med i facket då jag som bidragstagare får lika låg avgift som a-kassan och det är bra att kunna få ett annat bidrag under de perioder min huvudsakliga bidragsgivare betalar ut några pengar.
 

Easy_Mike

Återfallsknutte
Gick med
16 Apr 2005
Ort
Göteborg
Hoj
-00, Suzuki GSX750
Mm...facket är man med i..
O det e nog tur det..
Chefen o jag kommer inte överens riktigt..han försöker få mig att sluta röka genom att korta arbetstiden för de andra 5 som inte röker..
alltså..jag skulle jobba själv alla fredags em..."speeddail till facket" :rolleyes:
Så den pellen funkade inte :hihi

Jag har förklarat för min chef hur dum i huvet han är :kocko ...då hämtade han platschefen :rolleyes: ...och då fick jag förklara det en gång till... :tummenupp

Citat" Det finns sätt att bli av med Oönskad personal"

jaja...
Jag gillar facket...
Men tycker det e lite dyrt minsann :3freak
 
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top