Inte så smart 16-åring kanske!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Efter ha läst om en annan brottsling i dagens GT/Expressen "purkeskurken" (norska för snutskurken) som misstänks ha satt sprätt på 13 miljoner av andras pengar.
Och där purkeskurken och familjen nu fått skyddad identitet pga av hot. :va

Så gissar jag att både 16-åringen och hans familj har skyddad identitet. Senast på måndag. :tummenupp
Somalier är väl inte att leka med. :mad:
Såg att nått rederi ska börja med beväpnade vakter i närheten av Somalia. :tummenupp
Vad det gäller trafikolyckan tar det väl några månader eller kanske 1 år innan nått händer. :mad:
Allt ska ju vara rätt utrett innan det blir nån rättegång....
Så tyvärr kanske han hinner göra om det här innan rättegången.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Kan bara hålla med detta, nu när man är 30 bast känns det lite dumt att ge en 16åring ansvar för lätt mc. Men det tyckte man inte när man var 16:gnissla

"Oj vad jag blev sugen på knarkotika och motorcykling. Bäst att skaffa tjörkort först."

Grabbhalvan är nog ganska rehabiliterad från sitt tidigare liv redan nu.
Vad uppnås med att låsa in honom för kriminalitetsstudier?

Samhällstjänst med att visa upp sina skador och berätta om flickan som dog pga honom på landets högstadieskolor.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Grabbhalvan är nog ganska rehabiliterad från sitt tidigare liv redan nu. Vad uppnås med att låsa in honom för kriminalitetsstudier?
Helt rätt. Jag såg om en 14-åring i Malmö som polisen tagit 40 (fyrtio) gånger för rån. Och som polisen överlämnat till de sociala myndigheterna logiskt sätt 39 gånger. Varpå de social myndigheterna tydligen konstaterat:
Mitt svar är: Kanske andra slipper bli ihjälkörda.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Helt rätt. Jag såg om en 14-åring i Malmö som polisen tagit 40 (fyrtio) gånger för rån. Och som polisen överlämnat till de sociala myndigheterna logiskt sätt 39 gånger. Varpå de social myndigheterna tydligen konstaterat:

Mitt svar är: Kanske andra slipper bli ihjälkörda.

Hur många ben bröt han vid rånen?
Hur mycket hud gick det åt?
Hur mycket somalierdelar fick han tvätta bort från visiret?

Att jämföra en 14åring som helt klarat sig från konsekvenser med en 16 åring som slagit sönder stora delar av kroppen och orsakat en annan människas död, är inte riktigt genomtänkt.

pulkaskurk

Ny medlem
Gick med
20 Apr 2007
Hoj
wr450 blivande 450GP leksak :)
Att jämföra en 14åring som helt klarat sig från konsekvenser med en 16 åring som slagit sönder stora delar av kroppen och orsakat en annan människas död, är inte riktigt genomtänkt.

Jo man kan visst jämföra och konstatera att man inte vill ha ngn av dom här...

Enkel biljett till sibirien tycker jag lät som en bra ide...

=PerssoN=

Joråsatte..
Gick med
8 May 2010
Hoj
Aprilia RSV4 RR - 2016
Att det ska vara så svårt att växa upp och mogna på sig lite?

......fyfan...

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
"Oj vad jag blev sugen på knarkotika och motorcykling. Bäst att skaffa tjörkort först."

Samhällstjänst med att visa upp sina skador och berätta om flickan som dog pga honom på landets högstadieskolor.

Blir nästan förledd att tro att du menar att han skulle känna någon slags ansvar för det inträffade. Tror inte jag, däremot kan han nog uppleva det orättvist att han inte i nuläget kan fortsätta. Droger är skitfint också, nästan som att det var någon annan som gjorde det och det är synd om honom som av någon outgrundlig anledning får ta de fysiska konsekvenserna. Eget lidande lär han uppleva väldigt starkt. Hursomhaver så tycker han med all sannolikhet att han kan inte lastas om han nu var på droger, för han var ju på droger ju....

Flickans död tror jag inte drabbar honom nämnvärt vad medvetande beträffar. Mer hennes fel att han nu hindrats i sin karriär.

Ganska säker på vad det är för "karaktär" detta handlar om och där funkar inte vett och etikett eller vanliga "normer".

...eller fattar jag dig fel?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Enkel biljett till sibirien tycker jag lät som en bra ide...
Bra idé. Eller varför inte till Somalia?
En flicka i hennes ålder var när jag reste genom Sudan för 30 år sedan värd 20 kor för familjen. (Vad hennes friare fick betala för att få gifta sig med henne). Korna var mycket viktiga för de var förutsättningen för att hennes bröder skulle kunna gifta sig. Inga kor, ingen hustru. Träffade en rik man. Han hade 4 döttrar, inga söner.
En intressant bok (Sibirien) är Skovelmästaren. Berättelser från Kolyma av Varlam Sjalamov
vilken visar att det fanns de som kom tillbaka. Även om resan för de flesta var tur utan retur.

Last edited:

EHEC

Ny medlem
Gick med
4 May 2008
Hoj
Tillfälligt hojlös
Tror knappast att han "gäcka polisen genom att köra ifrån polisbilar med motorcykeln" på sin 125:a faktiskt.

25-35 hästkrafter kan man ställa till rätt mycket med, om huvudet annars fungerar dåligt på föraren. Flertalet kåpförsedda anabolamopeder på marknaden är väldigt snabba..

Smagatusk

Guest

Du tycker helt seriöst att han ska få gå mer eller mindre fri från detta? Om han är så rehabiliterad som du säger så borde han fatta att inte ge sig ut på den brottsliga banan, även efter nya kunskaper på kåken.

Kan tro att du inte egentligen tycker så. Det är ett spel för galleriet för Skrotnisse version 2.0 efter banningen är minsann liberal.

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Du tycker helt seriöst att han ska få gå mer eller mindre fri från detta? Om han är så rehabiliterad som du säger så borde han fatta att inte ge sig ut på den brottsliga banan, även efter nya kunskaper på kåken.

Kan tro att du inte egentligen tycker så. Det är ett spel för galleriet för Skrotnisse version 2.0 efter banningen är minsann liberal.

Så fan heller.
Men att vara så djävla korttänkt, så man tror att det var en 125a bara för att killen var 16 år gammal, inbilla sig att han med berått mod mejade ner en 14åring och tro att han utan betänkligheter skulle återuppta beteendet efter en sådan händelse är otroligt korkat och orutinerat.
Jag tillhör förmodligen de äldre på forumet, men kommer ändå ihåg hur man fungerade rent psykiskt i den åldern.

Men som du vill: Han var förmodligen en ondsint arab och bör avlivas sakta varpå man kokar tvål på kadavret, så har han tillfört något i alla fall.

Startgas

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Aug 2005
Hoj
Gasgas 450 quad
25-35 hästkrafter kan man ställa till rätt mycket med, om huvudet annars fungerar dåligt på föraren. Flertalet kåpförsedda anabolamopeder på marknaden är väldigt snabba..

Sant, men fortfarande mer troligt med en stulen tung hoj, för vilken 16 åring med egen 125kubiks sporthoj skulle bränna runt på gångvägar i tensta?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Sant, men fortfarande mer troligt med en stulen tung hoj, för vilken 16 åring med egen 125kubiks sporthoj skulle bränna runt på gångvägar i tensta?

Tja, samma som moppefuckon på trimmade eumoppar, fast med ett eventuellt mckort i bakfickan?

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Så fan heller.
Men att vara så djävla korttänkt, så man tror att det var en 125a bara för att killen var 16 år gammal, inbilla sig att han med berått mod mejade ner en 14åring och tro att han utan betänkligheter skulle återuppta beteendet efter en sådan händelse är otroligt korkat och orutinerat.
Jag tillhör förmodligen de äldre på forumet, men kommer ändå ihåg hur man fungerade rent psykiskt i den åldern.

Men som du vill: Han var förmodligen en ondsint arab och bör avlivas sakta varpå man kokar tvål på kadavret, så har han tillfört något i alla fall.

Det stora felet är ju att ingenting har gjorts tidigare för att fånga upp en sån här kille. Uppenbarligen fungerar inte vårat sociala skyddsnät för då hade man gjort något åt en sådan här individ. Att han sedan helt plötsligt "råkar" begå ett brott som gör att han kanske får psykologiska men är absolut ingenting som ger honom rätt att undkomma ostraffad. Det sänder bara ännu fler signaler till andra individer att ingenting händer från rättsväsendets sida när man beter sig illa.
På något vis har vi i Sverige frångått den avskräckande biten ett straff ska påvisa för potentiellt kriminella indivder. Om man förlorar en individ genom att ge denne ett riktigt hårt straff men samtidigt avskräcker tre andra individer från att begå brott så har samhället fortfarande vunnit i längden.

Bara för att en normal människa får betänkligheter av en sådan här händelse betyder det inte att alla individer gör det. Det är naivt att tro något annat.

Acid Nation

Utan tvekan!
Gick med
21 Jun 2011
Hoj
Kawasaki ZX-6R -07
Så fan heller.

Är lite inne på ditt spår också, det är många faktorer som skall tas med i beräkningen. Däremot tvivlar jag starkt på att han släpper sin livsstil bara sådär.

En 16-åring som brukar droger och lever rebell gör det med största sannolikhet inte helt på eget bevåg. Som sociolog skulle jag säga att så fort snubben kommer ut från vare sig fängelse eller rehab (eller var fan man placerar en sådan idiot), så kommer hans sociala omgivning sluka honom fortare än kvickt. Vänner, bekanta, knarkkompisar, han lär ju inte leva i idyllen. Det är den skiten som är så svår att bli av med för kidsen. Även om killen (förhoppningsvis) kommer ha mardrömmar och må psykiskt illa att han körde ihjäl en tjej, så kommer nog inte hans omgivning bry sig ett dugg om hur han mår utan hetsa på som vanligt. Kan till och med bli så att grabben fortsätter med ännu tyngre droger, ännu mer idioti för att koppla bort hur dåligt han mår.

Tycker dock inte synd om honom, sådana idioter förtjänar ingen sympati (nackskott kanske?). Förståelsen för situationen däremot måste finnas...

600cc

Sporthojsnörd
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
FZR600
Är lite inne på ditt spår också, det är många faktorer som skall tas med i beräkningen. Däremot tvivlar jag starkt på att han släpper sin livsstil bara sådär.

En 16-åring som brukar droger och lever rebell gör det med största sannolikhet inte helt på eget bevåg. Som sociolog skulle jag säga att så fort snubben kommer ut från vare sig fängelse eller rehab (eller var fan man placerar en sådan idiot), så kommer hans sociala omgivning sluka honom fortare än kvickt. Vänner, bekanta, knarkkompisar, han lär ju inte leva i idyllen. Det är den skiten som är så svår att bli av med för kidsen. Även om killen (förhoppningsvis) kommer ha mardrömmar och må psykiskt illa att han körde ihjäl en tjej, så kommer nog inte hans omgivning bry sig ett dugg om hur han mår utan hetsa på som vanligt. Kan till och med bli så att grabben fortsätter med ännu tyngre droger, ännu mer idioti för att koppla bort hur dåligt han mår.

Tycker dock inte synd om honom, sådana idioter förtjänar ingen sympati (nackskott kanske?). Förståelsen för situationen däremot måste finnas...

Du har helt rätt i ditt resonemang. Ett fängelsestraff gör inte någon som helst nytta om det inte finns något som fångar upp individen efteråt och leder in denne på rätt spår. Tyvärr jobbar man ju inte med brottsbekämpning i den skalan idag att man förhindrar tillväxten av sådana här invidider.
Om rättsväsendet hade lyckats slå ner på småbrotten så hade man ockå förhindrat att dessa individer fortsatt med grövre brott. Det finns en större andel invånare i Sverige idag som riskerar att hamna i denna kriminella tillväxt och så länge det inte jobbas på att motarbeta dessa kommer det hela tiden finnas en tillväxt inom den kriminella världen. Dessa personer kommer också vara de som fångar upp en sådan här individ efter en fängelsevistelse.

Min högst personliga åsikt är att man måste hindra denna tillväxt och slå till mot småbrottsligheten på ett helt annat sätt än man gör idag.

Last edited:

adde78

Ny medlem
Gick med
24 Sep 2005
Hoj
1000 k5 Såld, zx10r års 09.
Hur skall man kunna förebygga och motverka när man har fel människosyn.

Hårda ord här på forumet, skicka tillbaka svinet osv. Med den inställningen kommer klyftan bara växa. Tur att vissa här inne inte jobbar med inom vården/socialtjänsten. Men som sagt alla dessa ord är nog bara svamel, för när man är ute i det verkliga livet är alla människor lika värda osv.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Du verkar tro att han kommer att känna något slags samvete och må dåligt för att ha bragt henne om livet och orsakat en tragedi. Det finner jag rätt utopiskt. Troligare kommer han att hata henne för vad hon orsakat honom för hinder i hans karriär. Inte otänkbart att det i vissa kretsar kan innebära en viss status för honom också. Min gissning är att han kan inte komma fort nog till sin "krets" för att få njuta av sin nyvunna status när han alltför tidigt får "försöksbo" i egen lägenhet .

Har träffat en del bakom rubrikerna när det hänt nåt bestialiskt och förövaren är yngre. Oftast så empatilösa att de kan skratta åt vad de utsatt folk för. F ö upplever de ofta inte det som något verkligt iom att det skedde under rus, inte dom liksom vilket gör att de kan känna sig som offer istället. Får de däremot inte se färdigt tv-programmet för att de inte kan sköta sig bölar de som stungna. Något är allvarligt snett med den empatiska förmågan och synen på andra människor. Rätt många år sen för min del men de av mina gamla kollegor jag träffat intygar att de var rätt beskedliga då, fast det var mord och grejer och det har accelererat fort.

...eller också fabulerar jag.

Last edited:

PeterNorth

Bannad
Gick med
18 Mar 2007
Hoj
KTM 625 -06
Min högst personliga åsikt är att man måste hindra denna tillväxt och slå till mot småbrottsligheten på ett helt annat sätt än man gör idag.

Skicka till Sibirien vintertid, ut på landsbyggden och slår hö under juli alternativt en kolgruva i Norrland. För att en person ska förstå värdet av frihet så måste man placeras i miljöer där det är precis raka motsatsen. Fängelse är lyx oavsett vart du sitter (jämfört med att hänga i Tensta)

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati