Integralhjälmar testas väl för CO2-ventilation, de är väl CE märkta ?

notrightrider

The truth comes out as the fire burns low.
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Det jobbiga med CO2-förgiftning är att det sker helt omärkligt. En kollega som jobbat med tomater i växthus märkte ingenting innan han upptäcker att han ligger på marken utanför växthuset och hans arbetsgivare står och ser ner på honom.
(En distributionslang hade lossnat från CO2-stamröret precis där han stod och packade tomater, odlarna höjer medvetet CO2-halten i växthusen för tomaterna trivs /växer (?) bättre).
Människan är alltså en värdelös mätare på hög CO2-halt.
Vi är i värsta fall medvetslösa innan vi reagerar på för mycket CO2 i luften.

Utandningsluften innehåller normalt 4 % = 40000 ppm CO2. Gränsvärdet för CO2 i inandningluften är 5000 ppm = 0,5% #, korttidsgränsvärdet är 10000 ppm (betyder att mer än 5000 ppm, tex 5500 ppm är tillåtet under högst 15 minuter/timme och 10000 ppm får aldrig överstigas.

Om vi för att göra det enkelt sätter att frisk luft innehåller 0 ppm CO2 och utandningsluften innehåller 4% CO2 = 40000 ppm och inandningsluften får innehålla högst 5000 ppm så måste inandningsluften bestå av högst 12,5 % utandningsluft och minst 87,5 % friskluft. Räknar vi med 400 ppm i "friskluften" så blir resultatet högst 11,6% utandningsluft och 88,4 % friskluft.
Men för att göra det enkelt , högst 1/8 =12,5% utandningsluft, minst 7/8 friskluft.
Har alla integralhjälmar med hakflärpar osv så bra ventilation så dom klarar detta ?
När man står stilla vid rödljus eller har kraschat ?

# föreskriften heter hygieniska-gransvarden-afs-2018-1.pdf och kan laddas ner från av.se

Nedan är den senaste rörande hjälmar som Ryan hade med i referenslistan.
Citat:
similarly high average concentrations were found: above 2% (Min anm.:20000ppm) when stationary, well below 1% (Min anm.:10000ppm) for speeds of 50 km/h or more.
slut citat

Här är den äldre studien som Ryan hänvisade till
citat:
The results of the investigation show that the standards of approval for helmets should be completed with a standard for maximum CO2 concentration inside the helmets. (4) Moped riders should be recommended to use either open-face helmets or full-face helmets with the visor open, because the ventilation of most full-face helmets with the visor closed is dissatisfactory at low speeds. (5) If a person is injured and loses consciousness, the visor should be easy to open, as high concentration of CO2 in an unconscious person is extremely dangerous to the brain functions. (TRRL)
slut citat
Jag får väl avsluta med tack till gundj :Bugar för han hade koll på Ryans video !


Långt inlägg - men med en passus många av oss kan känna igen:

...och hans arbetsgivare står och ser ner på honom.


Som alltid, som alltid...
 

DaK

Sporthojsnörd
Gick med
24 Jan 2021
Hoj
1987 KLR 650, 1991 Tengai, 2008 XT 660Z
Sure.

Men effekten på föraren är inte omedelbar, och återställs heller inte direkt när man öppnar visiret och drar in bättre luft än innan.

Jag kör långa pass, och är jäkligt observant sådant som sliter på mig under körningen.
Köra Autobahn är fan ingen lisa.
Den täta trafiken kräver koncentration och uppmärksamhet - det förstår alla.

Men vad man kanske inte tänker på är att trafiken som är påtaglig under typ 18 av dygnets 24 timmar också skapar ett oroligt luftrum. Det är bara några få timmar på natten man kan få köra i någorlunda "ren" luft utan turbulens från alla andra fordon.

Sådant nöter också, tillsammans med byig sidvind, plötsliga skyfall och allt annat man utsätts för under långkörning.

Det gäller att möta och hantera allt sådant under en heldag på hoj.
Jag har redan tidigare identifierat problemet som "syrebrist" och att det påverkar mig negativt. Det är möjligt att CO2- förgiftning" är ett mer adekvat begrepp - men faktum kvarstår: jag kan känna av det och det påverkar mig.

Kanske är jag en ömtålig stackare, men som referens kan sägas att jag även känner av den dåliga kabinluften när jag flyger.
Inget visir att glänta på där, dock...
Testa att öppna fönstret!:)
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Hur många har en integralhjälm som sitter helt tätt mot halsen och saknar alla former av ventilation, och som ändrar storlek när man andas ut och in?

I samtliga hjälmar jag har haft så har det behövts mer luft utifrån när jag har andats in, och när jag andas ut så blir det ett överskott i hjälmen, och då sker det över tid ett naturligt utbyte av allt luft i hjälmen på några andetag. Det blir ju inte ett kraftigt undertryck i hjälmen för varje inandning.

Jag kan också hålla andan och gå 100m, utan att andas in ny luft, jag har tom suttit på trainern, legat på 80% av maxpuls och hållit andan tills det gjorde ont, och jag varken svimmade eller slutade trampa. Pulsen sjönk på slutet dock, och sen rusade den när jag började andas igen.
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
När man kör långt är varje syremolekyl till hjärnan välkommen.

Men en vettig hjälm har bra och justerbar ventilation. Upplever man att ventilationen är ett problem, byt hjälm.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Skumt att han inte märkte något...
Andningsreflexen styrs av CO2-halten och i en mycket CO2-rik atmosfär så kan man liksom inte riktigt låta bli att andas.
Men om man går från normal CO2-halt till alldeles fär väldigt för hög så finns det inte tillräckligt mycket O2 för att hålla en vi medvetande. Det går förvånansvärt fort då. Jag har tyvärr provat.
Nej du har rätt, det först tecknet på hög CO2-halt är ökad andningsfrekvens. Men är man inte uppmärksam så blir man bara medvetslös utan att märka något, svimmar av och rasar samman. Vilket hände min kollega. Men arbetsgivaren som stod en bit bort i växthuset såg när han föll och fick ut honom i friska luften utomhus.
Tomat odlaren med sambo som städade efter 60-årsfesten märkte inte heller att de höll på att koldioxidförgiftas utan dog. Precis som katterna i tomatväxthuset som inte heller flydde.
Inte heller hundar reagerar genom att försöka fly utan kollapsar.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
En CE märkning är något företaget gör själv och är inte en tredjepartsgranskning.
Ja och det skall dokumenteras att de följer de krav som ställs på en produkt. När produkten kommer ut på marknaden av ansvarig myndighet (oklart hur fan de hinner med det).

 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
En CE märkning är något företaget gör själv och är inte en tredjepartsgranskning.
Men Ventilationstest görs inte. Utan enbart hur bra hjälmen skyddar mot"slag". Trots att med stängt visir kan enligt den sista hjälmundersökningen (se ovan) CO2-halten i inandningsluften vid stillastående går över 2 %. Vilket ju är långt under medvetslösgränsen 7 %.
Så ventilationstest anses inte nödvändigt.
Men vi är några i den här tråden som lättar på visiret i låg hastighet / stillastående.
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Ja och det skall dokumenteras att de följer de krav som ställs på en produkt. När produkten kommer ut på marknaden av ansvarig myndighet (oklart hur fan de hinner med det).
Vem hinner med vad?

Det finns ingen avdelning eller myndighet som sitter och granskar en CE märkning för godkännande innan en produkt släpps på marknaden. CE märkningen är helt och hållet tillverkaren som intygar att produkten följer gällande lagar.
Bosses ved och porr AB kan tillverka en hjälm och CE märka den, men att Bosse saknade kunskap att bedöma eller helt missat vilken typ av ventilation en hjälm skulle ha upptäcks senare vid någon typ av händelse och då får Bosse stora problem om han inte följt reglerna.
Just en hjälm har säkerhetskrav som ska uppfyllas men det är liksom bara en i raden av punkter som ska uppfyllas innan tillverkaren själv sätter dit CE märket.
I det här fallet med hjälmen blir tredjepartstestet bara en bilaga i den tekniska filen som är CE dokumentationen.

Det är aldrig så att någon testar en produkt någon tillverkar och säger att den här produkten är godkänd så vi CE märker den.
CE-märkningen MÅSTE göras av tillverkaren eller dess representant.
Importör eller distributör får ALDRIG CE märka en produkt.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vem hinner med vad?

Det finns ingen avdelning eller myndighet som sitter och granskar en CE märkning för godkännande innan en produkt släpps på marknaden. CE märkningen är helt och hållet tillverkaren som intygar att produkten följer gällande lagar.
Bosses ved och porr AB kan tillverka en hjälm och CE märka den, men att Bosse saknade kunskap att bedöma eller helt missat vilken typ av ventilation en hjälm skulle ha upptäcks senare vid någon typ av händelse och då får Bosse stora problem om han inte följt reglerna.
Just en hjälm har säkerhetskrav som ska uppfyllas men det är liksom bara en i raden av punkter som ska uppfyllas innan tillverkaren själv sätter dit CE märket.
I det här fallet med hjälmen blir tredjepartstestet bara en bilaga i den tekniska filen som är CE dokumentationen.

Det är aldrig så att någon testar en produkt någon tillverkar och säger att den här produkten är godkänd så vi CE märker den.
CE-märkningen MÅSTE göras av tillverkaren eller dess representant.
Importör eller distributör får ALDRIG CE märka en produkt.

Jag tror att importören har rätt göra CE märkningen (gå igenom produkten och se vilka direktiv den uppfyller och sedan CE-märka den. Om CE märkning saknas.
Det blir då importören som är ansvarig ifall sålda produkter inte uppfyller kraven.
(Inte distributören, har inte rätt CE-märka, endast tillverkare och importör till EU.)

Chinese Export Logo kan ju bara exportören i China sätta dit. Tror jag
Läg märke till skillnaden mellan CE-märkning och Chinese Export Logo
 

bonde456

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Jun 2010
Ort
Norrbotten
Hoj
Triumph 800xc -11
Jag tror att importören har rätt göra CE märkningen (gå igenom produkten och se vilka direktiv den uppfyller och sedan CE-märka den. Om CE märkning saknas.
NEJ och åter nej!
Importören får aldrig CE märka....jag sitter inte och gissar!

När det gäller China Export så är det där en seglivad myt som med åren spritt sig så den ser nu ut att blivit verklighet.
Nu för tiden ingår ämnet om logotypens utformning jämfört med China Export i varenda utbildning inom CE märkning.
Alltid en standardbild från standarden och aldrig har det dykt upp ett enda foto från en verklig China Export produkt.
När man utrett det där så finns det inga faktiska belägg för att man med vilje haft någon strategi att i någon större omfattning gå runt CE märket.
Vilket Kinaföretag som helst kan ju faktiskt CE märka så länge man följer reglerna inom den marknad man släpper produkten på.

Sen har ju kineserna ett väldigt rymligt samvete när det gäller dokumentation och regler.
Men det är en annan fråga.
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Från länken jag skickade med:


Försäkran om överensstämmelse​


Till en CE-märkt vara hör också en "försäkran om överensstämmelse", det är ett dokument där tillverkaren eller importören försäkrar att varan överensstämmer med kraven i den berörda EU-lagstiftningen. För produkter som anses särskilt riskfyllda eller behöver provas krävs att tillverkaren anlitar ett eller flera oberoende tredjepartsorgan, så kallade anmälda organ. Dessa organ är kompetensbedömda och erkända av EU:s medlemsstater att utföra provning, certifiering och kontroll.


Försäkran om överensstämelse är däremot inte ett krav för alla produktgrupper. För exempelvis byggprodukter som omfattas av en harmoniserad standard krävs det att du upprättar en prestandadeklaration samt CE-märkning för att få säljas. Det är byggproduktförordningen (305/2011/EU) som anger vilken information som ska finnas med i prestandadeklarationen.


Läs mer om CE-märkning av byggprodukter på Boverkets hemsida.

Så det verkar ju som att importören kan göra det.

Mer från länken:

Marknadskontroll​


Med marknadskontroll menas att myndigheten kontrollerar produkterna när de väl finns ute på markanden. Myndigheten kontrollerar att produkten uppfyller de krav som gäller och vidtar åtgärder om produkterna inte gör det.

Så det verkar också som att det finns någon myndighet som skall göra kontroller, typ som jag skrev, och där jag undrar hur de skall hinna med.

Men jag vet inte jag bara läser dokuementationen från SIS nu och den kan ju vara fel såklart.
 

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Ort
Nej
Hoj
Flera
Från länken jag skickade med:




Så det verkar ju som att importören kan göra det.

Mer från länken:



Så det verkar också som att det finns någon myndighet som skall göra kontroller, typ som jag skrev, och där jag undrar hur de skall hinna med.

Men jag vet inte jag bara läser dokuementationen från SIS nu och den kan ju vara fel såklart.
Certificate of conformity är bara ett intyg.
”Bara tillverkaren får CE-märka produkter
Det är bara tillverkaren eller tillverkarens representant som får CE-märka en vara. Importörer eller distributörer får alltså aldrig CE-märka en produkt.”

Här kan du läsa mer om marknadskontroll: https://marknadskontroll.se/for-myndigheter/vad-ar-marknadskontroll/

Marknadskontroll sker i form av informationsinsatser, planerade kontroller hos tillverkare, importörer eller återförsäljare eller reaktioner på rapporterade olyckor, klagomål från allmänheten eller varningar från myndigheter i andra länder. Marknadskontroll omfattar inte förhandskontroll eller kontroller av produkter i bruk.

Med tanke på den snabba produktutvecklingen och den stora mängden produkter som tillhandahålls på marknaden är det omöjligt att kontrollera alla produkter. Därför sker marknadskontroll vanligtvis i form av stickprov efter riskbedömning.”
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
NEJ och åter nej!
Importören får aldrig CE märka....jag sitter inte och gissar!


Sen har ju kineserna ett väldigt rymligt samvete när det gäller dokumentation och regler.
Men det är en annan fråga.
Du har rätt. Importören får inte göra CE-märkningen längre.

Jag skyller på att jag gick CE-kursen i början på 1990-talet.
Och som jag minns det fick inga varor berörda av Direktiven sättas på marknaden utan ha granskats för att de uppfyllde säkerhetskraven.
Och vad jag minns så kunde på den tiden en importör av en produkt till EG från en land utanför EG (som det väl hette då) svara för säkerhetskontrollen och om den klarade CE-kraven, CE-märka om tillverkaren inte gjort en säkerhetskontroll enligt CE-kraven.

Men RN har ju hittat länk där det står att importören kan utfärda CE-intyget
(givetvis efter importören granskat produkten och kontrollerat att den uppfyller berörda direktiv av Betydelse för säkerheten)
så det verkar som i så många andra fall att inget är självklart om vad som gäller...
 
Last edited:

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Certificate of conformity är bara ett intyg.
”Bara tillverkaren får CE-märka produkter
Det är bara tillverkaren eller tillverkarens representant som får CE-märka en vara. Importörer eller distributörer får alltså aldrig CE-märka en produkt.”

Här kan du läsa mer om marknadskontroll: https://marknadskontroll.se/for-myndigheter/vad-ar-marknadskontroll/

Marknadskontroll sker i form av informationsinsatser, planerade kontroller hos tillverkare, importörer eller återförsäljare eller reaktioner på rapporterade olyckor, klagomål från allmänheten eller varningar från myndigheter i andra länder. Marknadskontroll omfattar inte förhandskontroll eller kontroller av produkter i bruk.

Med tanke på den snabba produktutvecklingen och den stora mängden produkter som tillhandahålls på marknaden är det omöjligt att kontrollera alla produkter. Därför sker marknadskontroll vanligtvis i form av stickprov efter riskbedömning.”
Hur är det med generalagenter då? Generalagent är ju som jag fattar det tillverkarens representant i landet. Men räknas dom i det här fallet som "bara" importör och därigenom inte får utfärda CE märkning eller anses dom vara representant för tillverkaren och får därför utfärda CE märkning?
 

RN

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Aug 2015
Ort
Stockholm
Hoj
Honda VFR 800 2006
Certificate of conformity är bara ett intyg.
”Bara tillverkaren får CE-märka produkter
Det är bara tillverkaren eller tillverkarens representant som får CE-märka en vara. Importörer eller distributörer får alltså aldrig CE-märka en produkt.”

Här kan du läsa mer om marknadskontroll: https://marknadskontroll.se/for-myndigheter/vad-ar-marknadskontroll/

Marknadskontroll sker i form av informationsinsatser, planerade kontroller hos tillverkare, importörer eller återförsäljare eller reaktioner på rapporterade olyckor, klagomål från allmänheten eller varningar från myndigheter i andra länder. Marknadskontroll omfattar inte förhandskontroll eller kontroller av produkter i bruk.

Med tanke på den snabba produktutvecklingen och den stora mängden produkter som tillhandahålls på marknaden är det omöjligt att kontrollera alla produkter. Därför sker marknadskontroll vanligtvis i form av stickprov efter riskbedömning.”
Sjukt rörigt. Samtidigt kan man ju sätta ett klistermärke med CE-logga men har du inte dokumenten som visar att den klarar de krav som krävs så är ju märkningen skapligt felaktig.

Som anekdot kan jag nämna att Svenska Ishockeyförbundet för ett gäng år sedan ansåg att en produkt inte var ce-märkt om inte klistermärket satt på. När jag frågade om man behövde byta en hjälm om någon motståndare river bort märket under match blev det lite underliga svar :D
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hur är det med generalagenter då? Generalagent är ju som jag fattar det tillverkarens representant i landet. Men räknas dom i det här fallet som "bara" importör och därigenom inte får utfärda CE märkning eller anses dom vara representant för tillverkaren och får därför utfärda CE märkning?
Som jag minns från CE-kursen fanns det två som kunde svara för säkerhetskontrollen och om produkten uppfyllde säkerhetskraven CE-märka produkten.
Tillverkaren
Importören av produkten vid import in till EG från ett land utanför EG.
(Inte en svensk importör som importerar från tex Tyskland)
Generalagenter ingår inte i EG vokabulären, det är nått dom kallar sig själva för.
Men tar GA in en produkt till EG/EU som inte är CE märkt så är GA importör och har som det heter inte rätt "sätta produkten på marknaden" (om jag minns rätt) innan säkerhetskontrollen är gjord med godkänt resultat och produkten kan CE märkas och sättas på marknaden, dvs börja distribueras för vidare försäljning till slutkunder.
CE märkningen infördes för innan den hade varje land egna regler för säkerheten och en produkt som var godkänd i EG landet A kunde inte säljas i B innan den granskats och godkänts i EG landet B (som kanske hade andra krav än landet A).
I Praktiken har det varit stort motstånd i länderna inom EG mot CE märkningen. Jag har tex så sent som omkring år 2000 sett i tyska offertförfrågningar på kylanläggningar att man glatt skrivit att produkten måste vara TUV godkänd för att accepteras av kunden, CE-märkning dög inte.
Bara att skriva krav på TUV godkännande är som jag ser det ett brott mot EG's regler men EU's regler skiter dom stora EU länderna i.
Det är väl t.ex. inget Stort EU land som idag uppfyller kraven på inträde i EU,
offentlig skuld < 60 % av BNP , budgetunderskott < 3 % av BNP.
 
Last edited:

hannuse

När resan är målet
Gick med
4 Apr 2013
Ort
Kainulasjärvi
Hoj
13st Yamaha
Skumt att han inte märkte något...
Andningsreflexen styrs av CO2-halten och i en mycket CO2-rik atmosfär så kan man liksom inte riktigt låta bli att andas.
Men om man går från normal CO2-halt till alldeles fär väldigt för hög så finns det inte tillräckligt mycket O2 för att hålla en vi medvetande. Det går förvånansvärt fort då. Jag har tyvärr provat.
Jag tror det är överdrivet.
Så här ser det ut i mitt sovrum när jag måsta sova med stängd dörr.
Mätningen bottnar tyvärr vid 5000ppm, men ändå vaknar jag hungrig, med morgonstånd och drömmer om allt annat än en KTM ?
Ja….vadfan, det är ju ändå Sporthoj…

1AE0FC46-BC0A-4010-9BF8-7B928BA8ECC0.png
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Jag tror det är överdrivet.
Så här ser det ut i mitt sovrum när jag måsta sova med stängd dörr.
Mätningen bottnar tyvärr vid 5000ppm, men ändå vaknar jag hungrig, med morgonstånd och drömmer om allt annat än en KTM
Ja….vadfan, det är ju ändå Sporthoj…

View attachment 481397

Det är därför man sover i tält!
 
Nyheter
Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

KTM presenterar en automatisk manuell växellåda

KTM presenterar sin automat...

Top